REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na fakturze VAT można podawać skróconą nazwę sprzedawcy i nabywcy

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy można stosować skróconą nazwę firmy przy wystawianiu i otrzymywaniu faktur?

rada

REKLAMA

Tak. Przy wystawianiu i otrzymywaniu faktur można posługiwać się nazwą skróconą przyjętą w prowadzonej działalności. Gdy firmę prowadzi osoba fizyczna, oprócz nazwy skróconej musi być podane również jej imię i nazwisko.

uzasadnienie

Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m.in.: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, ich adresy oraz ich numery identyfikacji podatkowej (NIP).

REKLAMA

Podstawowym celem wprowadzonych regulacji jest jednoznaczna identyfikacja stron transakcji udokumentowanych fakturą na potrzeby VAT. Z tego względu nazwa sprzedawcy i nabywcy, które są wpisane na fakturze VAT, muszą być przede wszystkim zgodne z danymi identyfikacyjnymi podatnika podanymi na drukach zgłoszeniowych NIP i VAT-R, złożonych w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na miejsce rozliczania VAT. Jeżeli przedsiębiorca (osoba fizyczna, spółka nieposiadająca osobowości prawnej, osoba prawna) działa pod firmą (nazwą), może posługiwać się również skrótem tej firmy (nazwy). Firma i jej skrót (nazwa i nazwa skrócona) powinny być wówczas określone we właściwym rejestrze, np. ewidencji działalności gospodarczej, Krajowym Rejestrze Sądowym. Stanowią one indywidualne oznaczenie przedsiębiorcy. Na fakturze VAT firma może posługiwać się wówczas wyłącznie określoną nazwą skróconą. Dotyczy to również otrzymywanych (jako nabywca) przez nią faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast firmą osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jest jej imię, nazwisko i ewentualne dodatkowe oznaczenia (np. nazwa firmy, nazwa skrócona). Osoba fizyczna musi być zarejestrowana pod swoim nazwiskiem. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu. W tym przypadku podatnikiem jest osoba fizyczna jako przedsiębiorca. Jej dane (nazwa) to imię i nazwisko, które dodatkowo mogą być rozszerzone o przyjętą nazwę. Taką zatem nazwą firma powinna się posługiwać w dokumentach potwierdzających dokonywaną sprzedaż dokumentowaną fakturami VAT. Skrócona nazwa może dotyczyć wyłącznie jej przyjętej dodatkowej nazwy. Takie same zasady dotyczą wykazywanej na fakturze nazwy nabywcy transakcji.

Stanowisko takie potwierdził m.in. Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów w piśmie z 25 maja 2006 r. (nr 1438/443/92-40/2006/AO), w którym stwierdził: Przedsiębiorca prowadzący działalność jednoosobowo jako osoba fizyczna winien podawać na fakturach imię i nazwisko oraz adres zamieszkania. Powyżej wymienione dane zawarte są bowiem w zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług ww. podmiotów (VAT-R) i obok numeru identyfikacji podatkowej (NIP) stanowią podstawowe elementy identyfikacji podatnika zarejestrowanego dla potrzeb tego podatku.

Skrócone nazwy sprzedawcy i nabywcy na fakturze muszą zatem jednoznacznie identyfikować te podmioty według ich nazw lub nazw skróconych, pod którymi dokonali rejestracji jako przedsiębiorcy. Ponadto muszą być podane również ich adresy i numery NIP.

Przykład

Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „Alfa”, działające pod adresem 02-555 Warszawa, ul. Mała 24, określiło nazwę skróconą PH-U „Alfa”.

Jeżeli posiada ono osobowość prawną, na fakturze (jako sprzedawca lub nabywca) może posługiwać się następującą nazwą skróconą:

PH-U „Alfa” sp. z o.o

02-555 Warszawa, ul. Mała 24

Jeżeli nazwę taką przyjął pan Jan Nowak działający jako indywidualny przedsiębiorca, jego nazwa skrócona, którą może się posługiwać na fakturach, będzie wyglądała tak:

Jan Nowak

PH-U „Alfa”

02-555 Warszawa, ul. Mała 24

WAŻNE!

REKLAMA

Firmą (nazwą) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jest jej imię, nazwisko i ewentualne dodatkowe oznaczenia (tj. nazwa firmy, nazwa skrócona). Taka nazwa powinna być podawana w wystawianych fakturach dokumentujących sprzedaż. Natomiast pozostali przedsiębiorcy mogą posługiwać się na fakturach nazwami skróconymi (sprzedawcy i nabywcy) podanymi przy rejestracji.

• § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    REKLAMA

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    Uszkodzony towar i paczki wypełnione powietrzem. Uwaga na zakupy online podczas Black Friday

    Black Friday i okres przedświąteczny to czas kiedy chętnie kupujemy świece, wino, wyroby szklane - często przez internet. Tego typu towary, w porównaniu z innymi produktami, są dwa razy bardziej podatne na stłuczenie w trakcie dostawy. Do tego klienci często dostają produkty w paczkach nieodpowiadających ich wielkości. 

    REKLAMA

    Jak sformułować klauzulę arbitrażową, by móc ominąć sądy państwowe?

    Arbitraż online zamiast sądów powszechnych? Duże i małe firmy coraz częściej korzystają z tego sposobu na odzyskanie zaległych płatności. Bo czasem wyrok zapada już 3 tygodnie od złożenia wniosku. W jaki sposób sformułować skuteczną klauzulę arbitrażową? 

    W co najczęściej inwestują Polacy? W siebie!

    Polacy już nie tylko odkładają pieniądze, ale i inwestują. W co najczęściej? Jak oceniają swoją wiedzę dotyczącą inwestowania?

    REKLAMA