REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką nazwę sprzedawcy na fakturze i paragonie fiskalnym powinna podać osoba fizyczna prowadząca działalność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę własną działalność gospodarczą, we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej podałam nazwę firmy jako XYZ. Czy w nagłówku paragonu fiskalnego mogę napisać jedynie tę nazwę, czy muszę dopisać swoje imię i nazwisko? A co z fakturami?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Powinna Pani w dokumentach sprzedaży (tj. paragon i faktura) podawać obowiązkowo imię i nazwisko. Może Pani podawać dodatkowo przyjętą nazwę XYZ.

uzasadnienie

Przedsiębiorca (osoba fizyczna, prawna) działa pod firmą (nazwą). Może posługiwać się również skrótem tej firmy (nazwy). Firma i jej skrót (nazwa i nazwa skrócona) jest ujawniana we właściwym rejestrze: np. ewidencji działalności gospodarczej, Krajowym Rejestrze Sądowym. Oznacza to, że firmy (ich nazwy) są indywidualnym oznaczeniem przedsiębiorcy. Firmą osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jest jej imię, nazwisko i ewentualne dodatkowe oznaczenia (np. nazwa firmy, nazwa skrócona). Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu.

REKLAMA

Nazwą podaną na zgłoszeniu (w tym zawierającą imię i nazwisko osoby fizycznej) firma ma obowiązek się posługiwać na wszelkiego rodzaju dokumentach urzędowych, na firmowej pieczątce itd. Ponieważ w tym przypadku podatnikiem jest osoba fizyczna, jej dane to imię i nazwisko, które mogą być rozszerzone o przyjętą nazwę. Ponadto w przypadku rejestracji jako podatnik VAT podatnik podaje tylko imię i nazwisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką zatem nazwą firma powinna się posługiwać również w dokumentach potwierdzających dokonywaną sprzedaż dokumentowaną zarówno fakturami VAT, jak i paragonem fiskalnym.

Faktury VAT

Paragraf 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie faktur stanowi, że faktura VAT powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Zastosowane w przepisie wyrażenie „lub” nie oznacza bynajmniej dowolności. Przepis rozporządzenia koresponduje z art. 106 ustawy o VAT, w myśl którego podatnicy VAT obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dane dotyczące podatnika i nabywcy. Użyte w przepisie pojęcie „dane dotyczące podatnika” wskazuje jednoznacznie na to, że muszą to być takie dane, które jednoznacznie identyfikują te podmioty, czyli według ich nazw, pod którymi są zarejestrowani jako przedsiębiorcy.

Stanowisko takie potwierdził m.in. Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów w piśmie z 25 maja 2006 r. (nr 1438/443/92-40/2006/AO), w którym stwierdził: „Przedsiębiorca prowadzący działalność jednoosobowo jako osoba fizyczna winien podawać na fakturach imię i nazwisko oraz adres zamieszkania. Powyżej wymienione dane zawarte są bowiem w zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług ww. podmiotów (VAT-R) i obok numeru identyfikacji podatkowej (NIP) stanowią podstawowe elementy identyfikacji podatnika zarejestrowanego dla potrzeb tego podatku”.

Paragon fiskalny

Taka sama zasada dotyczy danych podatnika zamieszczanych na paragonie fiskalnym.

Paragon fiskalny powinien zawierać m.in.: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika (§ 4 pkt 6 lit. a) rozporządzenia w sprawie warunków, jakie muszą spełniać kasy fiskalne). Jeżeli prowadzi Pani sprzedaż w kilku punktach, każda z zainstalowanych kas przypisana jest temu stanowisku, o czym świadczy m.in. drukowany na paragonie adres punktu sprzedaży. Pani nazwa jako sprzedawcy powinna być tożsama z nazwą przedsiębiorcy, pod jaką została Pani zarejestrowana w ewidencji działalności gospodarczej i rejestracji na potrzeby VAT, czyli powinna zawierać przede wszystkim imię i nazwisko. Może Pani podawać dodatkowo przyjętą nazwę „XYZ”. Nie może Pani podawać samej nazwy.

WAŻNE!

Firmą (nazwą) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jest jej imię, nazwisko i ewentualne dodatkowe oznaczenia (np. nazwa firmy, nazwa skrócona itp.). Taka nazwa powinna być podawana w wystawianych fakturach dokumentujących sprzedaż oraz na paragonach fiskalnych.

• art. 106 ust. ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

• § 4 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników - Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA