REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką nazwę sprzedawcy na fakturze i paragonie fiskalnym powinna podać osoba fizyczna prowadząca działalność

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę własną działalność gospodarczą, we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej podałam nazwę firmy jako XYZ. Czy w nagłówku paragonu fiskalnego mogę napisać jedynie tę nazwę, czy muszę dopisać swoje imię i nazwisko? A co z fakturami?

rada

REKLAMA

Powinna Pani w dokumentach sprzedaży (tj. paragon i faktura) podawać obowiązkowo imię i nazwisko. Może Pani podawać dodatkowo przyjętą nazwę XYZ.

uzasadnienie

REKLAMA

Przedsiębiorca (osoba fizyczna, prawna) działa pod firmą (nazwą). Może posługiwać się również skrótem tej firmy (nazwy). Firma i jej skrót (nazwa i nazwa skrócona) jest ujawniana we właściwym rejestrze: np. ewidencji działalności gospodarczej, Krajowym Rejestrze Sądowym. Oznacza to, że firmy (ich nazwy) są indywidualnym oznaczeniem przedsiębiorcy. Firmą osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jest jej imię, nazwisko i ewentualne dodatkowe oznaczenia (np. nazwa firmy, nazwa skrócona). Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu.

Nazwą podaną na zgłoszeniu (w tym zawierającą imię i nazwisko osoby fizycznej) firma ma obowiązek się posługiwać na wszelkiego rodzaju dokumentach urzędowych, na firmowej pieczątce itd. Ponieważ w tym przypadku podatnikiem jest osoba fizyczna, jej dane to imię i nazwisko, które mogą być rozszerzone o przyjętą nazwę. Ponadto w przypadku rejestracji jako podatnik VAT podatnik podaje tylko imię i nazwisko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taką zatem nazwą firma powinna się posługiwać również w dokumentach potwierdzających dokonywaną sprzedaż dokumentowaną zarówno fakturami VAT, jak i paragonem fiskalnym.

Faktury VAT

REKLAMA

Paragraf 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie faktur stanowi, że faktura VAT powinna zawierać m.in. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy. Zastosowane w przepisie wyrażenie „lub” nie oznacza bynajmniej dowolności. Przepis rozporządzenia koresponduje z art. 106 ustawy o VAT, w myśl którego podatnicy VAT obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dane dotyczące podatnika i nabywcy. Użyte w przepisie pojęcie „dane dotyczące podatnika” wskazuje jednoznacznie na to, że muszą to być takie dane, które jednoznacznie identyfikują te podmioty, czyli według ich nazw, pod którymi są zarejestrowani jako przedsiębiorcy.

Stanowisko takie potwierdził m.in. Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów w piśmie z 25 maja 2006 r. (nr 1438/443/92-40/2006/AO), w którym stwierdził: „Przedsiębiorca prowadzący działalność jednoosobowo jako osoba fizyczna winien podawać na fakturach imię i nazwisko oraz adres zamieszkania. Powyżej wymienione dane zawarte są bowiem w zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług ww. podmiotów (VAT-R) i obok numeru identyfikacji podatkowej (NIP) stanowią podstawowe elementy identyfikacji podatnika zarejestrowanego dla potrzeb tego podatku”.

Paragon fiskalny

Taka sama zasada dotyczy danych podatnika zamieszczanych na paragonie fiskalnym.

Paragon fiskalny powinien zawierać m.in.: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby podatnika (§ 4 pkt 6 lit. a) rozporządzenia w sprawie warunków, jakie muszą spełniać kasy fiskalne). Jeżeli prowadzi Pani sprzedaż w kilku punktach, każda z zainstalowanych kas przypisana jest temu stanowisku, o czym świadczy m.in. drukowany na paragonie adres punktu sprzedaży. Pani nazwa jako sprzedawcy powinna być tożsama z nazwą przedsiębiorcy, pod jaką została Pani zarejestrowana w ewidencji działalności gospodarczej i rejestracji na potrzeby VAT, czyli powinna zawierać przede wszystkim imię i nazwisko. Może Pani podawać dodatkowo przyjętą nazwę „XYZ”. Nie może Pani podawać samej nazwy.

WAŻNE!

Firmą (nazwą) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą jest jej imię, nazwisko i ewentualne dodatkowe oznaczenia (np. nazwa firmy, nazwa skrócona itp.). Taka nazwa powinna być podawana w wystawianych fakturach dokumentujących sprzedaż oraz na paragonach fiskalnych.

• art. 106 ust. ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

• § 4 pkt 6 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników - Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA