REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir wydatki pracownika na transport w podróży służbowej

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak dokonać rozliczenia w pkpir wydatków poniesionych w trakcie podróży służbowej na poruszanie się środkami komunikacji miejskiej i taksówkami? Pracownik po powrocie z podróży przedstawił bilety oraz rachunki za taksówki.

RADA

REKLAMA

Bilety za przejazd środkami komunikacji miejskiej oraz rachunki za przejazd taksówką można rozliczyć łącznie z innymi wydatkami z tytułu podróży służbowej. Koszty te należy wpisać na podstawie dowodu wewnętrznego, zwanego „Rozliczeniem podróży służbowej pracownika”, do kolumny 13 pkpir „Pozostałe wydatki”.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Podczas podróży służbowych delegowani pracownicy ponoszą różne koszty. W praktyce bardzo często zdarza się, że z różnych powodów nie dostają faktur potwierdzających poniesienie drobnych wydatków, takich jak np. zakup biletu, opłata parkingowa czy przejazd taksówką. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku Państwa pracowników. Po powrocie z podróży służbowej przedstawili jedynie bilety i rachunki za przejazdy taksówkami i komunikacją miejską w trakcie jej trwania.

Państwa pracownikom przysługuje zwrot kosztów przejazdów taksówkami oraz środkami komunikacji miejskiej poniesionych w trakcie odbywanej podróży służbowej. Taka możliwość została przewidziana w art. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Wynika z niego, że pracownikowi z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonych przez pracodawcę przysługują diety oraz zwrot kosztów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przejazdów,

• dojazdów środkami komunikacji miejscowej.

Z pytania wynika, że wymienione koszty zostały udokumentowane rachunkami i biletami.

Otrzymane przez Państwa pracownika rachunki za taksówkę stanowią podstawę zwrotu dokumentowanych przez nie wydatków. Należy jednak pamiętać, aby rachunki te posiadały wszystkie wymagane przez prawo elementy. Wymienia je rozporządzenie Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach. Z art. 14 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, że rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi powinien zawierać co najmniej:

• imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,

• datę wystawienia i numer kolejny rachunku,

• odpowiednio wyraz „ORYGINAŁ” albo „KOPIA”,

• określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,

• ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie,

• czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy rachunku, jeżeli się nią posługuje.

REKLAMA

Bilet dokumentujący wydatek za przejazd pracownika komunikacją miejską również stanowi podstawę uzyskania przez pracownika zwrotu poniesionych wydatków. Prawo to przysługuje mu na podstawie art. 5 ust. 2 ww. rozporządzenia. Wynika z niego, że zwrot kosztów przejazdu obejmuje cenę biletu określonego środka transportu, z uwzględnieniem przysługującej pracownikowi ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga ta przysługuje.

Rachunki oraz bilety otrzymane od pracownika mogą więc Państwo rozliczyć wraz z innymi wydatkami dotyczącymi odbytej przez niego podróży służbowej za pomocą dowodu wewnętrznego, zwanego rozliczeniem podróży służbowej (poleceniem wyjazdu służbowego). Ponieważ wydatki te mają związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.

PRZYKŁAD

Pracownik firmy Farba s.c. pan Kowalski został oddelegowany do Poznania w celu negocjacji kontraktu handlowego z potencjalnym klientem. Pracownik udał się w podróż służbową środkami komunikacji publicznej. Po powrocie przedstawił następujące rozliczenie:

- diety: 2 × 23 zł = 46 zł

- noclegi na podstawie faktury: 140 zł

- bilet PKP: 150 zł

- bilet za przejazd autobusem komunikacji miejskiej: 5,50 zł

- rachunek za przejazd taksówką: 30 zł

Suma: 371,50 zł

Ewidencja w pkpir

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

• art. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. 2006 r. Nr 227, poz. 1661

• art. 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1373; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 236, poz. 1633

Justyna Michałowska

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

REKLAMA

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

REKLAMA

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

BCM w przemyśle: Nie chodzi tylko o przestoje – chodzi o to, co tracimy, gdy im nie zapobiegamy

Przerwa w działalności przemysłowej to coś więcej niż utrata czasu i produkcji. To potencjalny kryzys o wielowymiarowych skutkach – od strat finansowych, przez zaufanie klientów, po wpływ na środowisko i reputację firmy. Dlatego zarządzanie ciągłością działania (BCM, ang. Business Continuity Management) staje się kluczowym elementem strategii każdej firmy przemysłowej.

REKLAMA