REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć w pkpir wydatki pracownika na transport w podróży służbowej

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak dokonać rozliczenia w pkpir wydatków poniesionych w trakcie podróży służbowej na poruszanie się środkami komunikacji miejskiej i taksówkami? Pracownik po powrocie z podróży przedstawił bilety oraz rachunki za taksówki.

RADA

REKLAMA

Bilety za przejazd środkami komunikacji miejskiej oraz rachunki za przejazd taksówką można rozliczyć łącznie z innymi wydatkami z tytułu podróży służbowej. Koszty te należy wpisać na podstawie dowodu wewnętrznego, zwanego „Rozliczeniem podróży służbowej pracownika”, do kolumny 13 pkpir „Pozostałe wydatki”.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Podczas podróży służbowych delegowani pracownicy ponoszą różne koszty. W praktyce bardzo często zdarza się, że z różnych powodów nie dostają faktur potwierdzających poniesienie drobnych wydatków, takich jak np. zakup biletu, opłata parkingowa czy przejazd taksówką. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku Państwa pracowników. Po powrocie z podróży służbowej przedstawili jedynie bilety i rachunki za przejazdy taksówkami i komunikacją miejską w trakcie jej trwania.

Państwa pracownikom przysługuje zwrot kosztów przejazdów taksówkami oraz środkami komunikacji miejskiej poniesionych w trakcie odbywanej podróży służbowej. Taka możliwość została przewidziana w art. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Wynika z niego, że pracownikowi z tytułu podróży odbywanej w terminie i miejscu określonych przez pracodawcę przysługują diety oraz zwrot kosztów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przejazdów,

• dojazdów środkami komunikacji miejscowej.

Z pytania wynika, że wymienione koszty zostały udokumentowane rachunkami i biletami.

Otrzymane przez Państwa pracownika rachunki za taksówkę stanowią podstawę zwrotu dokumentowanych przez nie wydatków. Należy jednak pamiętać, aby rachunki te posiadały wszystkie wymagane przez prawo elementy. Wymienia je rozporządzenie Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach. Z art. 14 ust. 1 tego rozporządzenia wynika, że rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi powinien zawierać co najmniej:

• imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi,

• datę wystawienia i numer kolejny rachunku,

• odpowiednio wyraz „ORYGINAŁ” albo „KOPIA”,

• określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich ceny jednostkowe,

• ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie,

• czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy rachunku, jeżeli się nią posługuje.

REKLAMA

Bilet dokumentujący wydatek za przejazd pracownika komunikacją miejską również stanowi podstawę uzyskania przez pracownika zwrotu poniesionych wydatków. Prawo to przysługuje mu na podstawie art. 5 ust. 2 ww. rozporządzenia. Wynika z niego, że zwrot kosztów przejazdu obejmuje cenę biletu określonego środka transportu, z uwzględnieniem przysługującej pracownikowi ulgi na dany środek transportu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga ta przysługuje.

Rachunki oraz bilety otrzymane od pracownika mogą więc Państwo rozliczyć wraz z innymi wydatkami dotyczącymi odbytej przez niego podróży służbowej za pomocą dowodu wewnętrznego, zwanego rozliczeniem podróży służbowej (poleceniem wyjazdu służbowego). Ponieważ wydatki te mają związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.

PRZYKŁAD

Pracownik firmy Farba s.c. pan Kowalski został oddelegowany do Poznania w celu negocjacji kontraktu handlowego z potencjalnym klientem. Pracownik udał się w podróż służbową środkami komunikacji publicznej. Po powrocie przedstawił następujące rozliczenie:

- diety: 2 × 23 zł = 46 zł

- noclegi na podstawie faktury: 140 zł

- bilet PKP: 150 zł

- bilet za przejazd autobusem komunikacji miejskiej: 5,50 zł

- rachunek za przejazd taksówką: 30 zł

Suma: 371,50 zł

Ewidencja w pkpir

• art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

• art. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990; ost.zm. Dz.U. 2006 r. Nr 227, poz. 1661

• art. 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 165, poz. 1373; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 236, poz. 1633

Justyna Michałowska

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA