REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć i zaksięgować w pkpir wydanie pracownikom bonów towarowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji świąt wielkanocnych zamierzamy przekazać naszym pracownikom bony towarowe. Zakup bonów zostanie sfinansowany ze środków ZFŚS. Czy możemy wydatki na zakup bonów świątecznych zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy po stronie naszych pracowników powstanie z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

RADA

REKLAMA

Pracodawca, który przekazuje pracownikom z okazji świąt bony towarowe, zakupione ze środków ZFŚS, powinien naliczyć pracownikowi przychód z tego tytułu i opodatkować go wraz z innymi przychodami ze stosunku pracy. Świadczenia te nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Jeżeli zakup przekazanych pracownikom bonów pracodawca sfinansował ze środków ZFŚS, wydatki poniesione na ten cel nie są dla niego kosztem uzyskania przychodów. Wydatki na zakup bonów przekazanych pracownikom są kosztem uzyskania przychodów tylko wówczas, gdy zostaną sfinansowane ze środków obrotowych firmy. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Z pytania wynika, że zamierzają Państwo przekazać swoim pracownikom z okazji zbliżających się świąt wielkanocnych bony towarowe. Należy więc rozstrzygnąć, czy świadczenie to stanowi dla pracowników przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przychody. Po stronie pracowników, którzy otrzymają od Państwa z okazji świąt bony towarowe, powstanie przychód. Należy go zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy. Koniecznośc opodatkowania otrzymanych świadczeń wynika z faktu, że przychodami ze stosunku pracy są nie tylko należne pracownikowi wynagrodzenia, ale również wartość innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od pracodawcy (art. 12 ust. 1 updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo że bony zostaną sfinansowane ze środków ZFŚS, pracownik nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. W przepisie tym przewidziano zwolnienie dla:

REKLAMA

świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, z wyłączeniem bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.

Oznacza to, że otrzymane przez pracownika świadczenia rzeczowe podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, tylko gdy przy ich przekazywaniu zostaną łącznie spełnione określone w tym przepisie warunki. Po pierwsze - otrzymane świadczenie musi być sfinansowane przez pracodawcę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych. Warunek ten został w omawianym przypadku spełniony. Po drugie - wartość otrzymanych świadczeń (w części sfinansowanej ze środków ZFŚS) nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 380 zł. Załóżmy, że ten warunek również został spełniony. Po trzecie - pracownik musi otrzymać świadczenie rzeczowe, które nie jest bonem, talonem lub innym znakiem uprawniającym do jego wymiany na towary lub usługi. Ten warunek, niestety, nie został spełniony. Dlatego przekazanie bonów musi zostać opodatkowane.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 13 czerwca 2007 r., nr PDF/415-10/07, Naczelnik Urzędu skarbowego w Kluczborku stwierdził, że:

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis ten zawiera trzy przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, tj.: 1) zwolnieniu podlega wyłącznie wartość świadczeń rzeczowych, 2) świadczenia rzeczowe muszą być w całości finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych i wysokość świadczeń rzeczowych podlegających zwolnieniu u każdego pracownika ogranicza kwota 380 zł rocznie, 3) rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary i usługi.

WAŻNE!

Bony nie stanowią świadczenia rzeczowego, które korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Należy zaznaczyć, że przychód powstałby również po stronie Państwa pracowników w sytuacji, gdyby zakup bonów towarowych został sfinansowany ze środków obrotowych firmy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują bowiem żadnych zwolnień dla tego typu świadczeń.

Przychód z tytułu otrzymania bonów towarowych nie powstałby w sytuacji, gdyby Państwo przekazali bony towarowe byłym pracownikom, którzy obecnie są emerytami lub rencistami. W tym przypadku ma zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 38 updof. Zgodnie z tym przepisem zwolniona z podatku dochodowego jest wartość świadczeń rzeczowych przekazanych przez pracodawcę emerytom i rencistom do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. W tym przypadku ustawodawca nie wyłączył bonów ze świadczeń rzeczowych. Jeżeli na skutek otrzymania bonu nie dojdzie do przekroczenia kwoty 2280 zł, wartość podarowanego bonu jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli jednak na skutek przekazania bonu wartość świadczeń otrzymanych od Państwa firmy przez emerytów lub rencistów przekroczyła w roku podatkowym kwotę 2280 zł, od nadwyżki ponad tę kwotę Państwa firma ma obowiązek potrącić i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek w wysokości 10% (art. 30 ust. 1 pkt 4 updof).

Na takim stanowisku stają organy podatkowe. W piśmie z 9 sierpnia 2008 r., nr USIB/415/14107, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach stwierdził, że:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280,00 zł. (...)

Reasumując, oznacza to, iż w przypadku gdy świadczenie rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń przekazywane przez zakład emerytom i rencistom, o których mowa w ww. przepisach, przekroczą w roku podatkowym wartość 2280,00 zł, to nadwyżka ponad tę kwotę będzie podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności. Oznacza to, iż bony towarowe otrzymane przez rencistów i emerytów o wartości łącznej 250-400 zł w roku podatkowym będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Koszty. Firma, która zakupiła przekazane pracownikom bony ze środków ZFŚS, wydatków poniesionych na ten cel nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 42 updof). Firma zalicza bowiem do kosztów odpisy na ZFŚS (art. 23 ust. 1 pkt 7 updof). Gdyby zakup bonów świątecznych został przez firmę sfinansowany ze środków obrotowych, wydatki na ich nabycie stanowiłyby dla niej koszt uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof).

WAŻNE!

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione na zakup bonów towarowych ze środków obrotowych przedsiębiorcy. Zakup bonów ze środków ZFŚS nie stanowi dla niego kosztu uzyskania przychodów.

VAT. Przekazywanie pracownikom z okazji świąt bonów towarowych nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ bony nie są ani towarem, ani usługą.

PRZYKŁAD

Z okazji świąt wielkanocnych pracodawca przekazał 6 pracownikom bony towarowe o wartości 300 zł każdy (łączna wartość bonów 1800 zł = 6 x 300 zł). Zakup bonów został sfinansowany ze środków obrotowych pracodawcy. Bony zostały wydane 5 marca 2009 r. Łączną wartość przekazanych bonów pracodawca powinien ująć w poz. 12 pkpir (wynagrodzenia w gotówce i w naturze).

Wyciąg z pkpir za marzec 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

• ust. 12 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA