REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć i zaksięgować w pkpir wydanie pracownikom bonów towarowych

Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z okazji świąt wielkanocnych zamierzamy przekazać naszym pracownikom bony towarowe. Zakup bonów zostanie sfinansowany ze środków ZFŚS. Czy możemy wydatki na zakup bonów świątecznych zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów? Czy po stronie naszych pracowników powstanie z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

RADA

REKLAMA

Pracodawca, który przekazuje pracownikom z okazji świąt bony towarowe, zakupione ze środków ZFŚS, powinien naliczyć pracownikowi przychód z tego tytułu i opodatkować go wraz z innymi przychodami ze stosunku pracy. Świadczenia te nie mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. Jeżeli zakup przekazanych pracownikom bonów pracodawca sfinansował ze środków ZFŚS, wydatki poniesione na ten cel nie są dla niego kosztem uzyskania przychodów. Wydatki na zakup bonów przekazanych pracownikom są kosztem uzyskania przychodów tylko wówczas, gdy zostaną sfinansowane ze środków obrotowych firmy. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Z pytania wynika, że zamierzają Państwo przekazać swoim pracownikom z okazji zbliżających się świąt wielkanocnych bony towarowe. Należy więc rozstrzygnąć, czy świadczenie to stanowi dla pracowników przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Przychody. Po stronie pracowników, którzy otrzymają od Państwa z okazji świąt bony towarowe, powstanie przychód. Należy go zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy. Koniecznośc opodatkowania otrzymanych świadczeń wynika z faktu, że przychodami ze stosunku pracy są nie tylko należne pracownikowi wynagrodzenia, ale również wartość innych nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od pracodawcy (art. 12 ust. 1 updof).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo że bony zostaną sfinansowane ze środków ZFŚS, pracownik nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 67 updof. W przepisie tym przewidziano zwolnienie dla:

REKLAMA

świadczeń rzeczowych otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł, z wyłączeniem bonów, talonów i innych znaków uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi.

Oznacza to, że otrzymane przez pracownika świadczenia rzeczowe podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, tylko gdy przy ich przekazywaniu zostaną łącznie spełnione określone w tym przepisie warunki. Po pierwsze - otrzymane świadczenie musi być sfinansowane przez pracodawcę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych. Warunek ten został w omawianym przypadku spełniony. Po drugie - wartość otrzymanych świadczeń (w części sfinansowanej ze środków ZFŚS) nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty 380 zł. Załóżmy, że ten warunek również został spełniony. Po trzecie - pracownik musi otrzymać świadczenie rzeczowe, które nie jest bonem, talonem lub innym znakiem uprawniającym do jego wymiany na towary lub usługi. Ten warunek, niestety, nie został spełniony. Dlatego przekazanie bonów musi zostać opodatkowane.

Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie z 13 czerwca 2007 r., nr PDF/415-10/07, Naczelnik Urzędu skarbowego w Kluczborku stwierdził, że:

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Przepis ten zawiera trzy przesłanki umożliwiające zastosowanie zwolnienia, tj.: 1) zwolnieniu podlega wyłącznie wartość świadczeń rzeczowych, 2) świadczenia rzeczowe muszą być w całości finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszu związków zawodowych i wysokość świadczeń rzeczowych podlegających zwolnieniu u każdego pracownika ogranicza kwota 380 zł rocznie, 3) rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary i usługi.

WAŻNE!

Bony nie stanowią świadczenia rzeczowego, które korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 updof.

Należy zaznaczyć, że przychód powstałby również po stronie Państwa pracowników w sytuacji, gdyby zakup bonów towarowych został sfinansowany ze środków obrotowych firmy. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują bowiem żadnych zwolnień dla tego typu świadczeń.

Przychód z tytułu otrzymania bonów towarowych nie powstałby w sytuacji, gdyby Państwo przekazali bony towarowe byłym pracownikom, którzy obecnie są emerytami lub rencistami. W tym przypadku ma zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 38 updof. Zgodnie z tym przepisem zwolniona z podatku dochodowego jest wartość świadczeń rzeczowych przekazanych przez pracodawcę emerytom i rencistom do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł. W tym przypadku ustawodawca nie wyłączył bonów ze świadczeń rzeczowych. Jeżeli na skutek otrzymania bonu nie dojdzie do przekroczenia kwoty 2280 zł, wartość podarowanego bonu jest zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jeżeli jednak na skutek przekazania bonu wartość świadczeń otrzymanych od Państwa firmy przez emerytów lub rencistów przekroczyła w roku podatkowym kwotę 2280 zł, od nadwyżki ponad tę kwotę Państwa firma ma obowiązek potrącić i odprowadzić do urzędu skarbowego zryczałtowany podatek w wysokości 10% (art. 30 ust. 1 pkt 4 updof).

Na takim stanowisku stają organy podatkowe. W piśmie z 9 sierpnia 2008 r., nr USIB/415/14107, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach stwierdził, że:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280,00 zł. (...)

Reasumując, oznacza to, iż w przypadku gdy świadczenie rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń przekazywane przez zakład emerytom i rencistom, o których mowa w ww. przepisach, przekroczą w roku podatkowym wartość 2280,00 zł, to nadwyżka ponad tę kwotę będzie podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności. Oznacza to, iż bony towarowe otrzymane przez rencistów i emerytów o wartości łącznej 250-400 zł w roku podatkowym będą wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Koszty. Firma, która zakupiła przekazane pracownikom bony ze środków ZFŚS, wydatków poniesionych na ten cel nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 42 updof). Firma zalicza bowiem do kosztów odpisy na ZFŚS (art. 23 ust. 1 pkt 7 updof). Gdyby zakup bonów świątecznych został przez firmę sfinansowany ze środków obrotowych, wydatki na ich nabycie stanowiłyby dla niej koszt uzyskania przychodów (art. 22 ust. 1 updof).

WAŻNE!

Kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione na zakup bonów towarowych ze środków obrotowych przedsiębiorcy. Zakup bonów ze środków ZFŚS nie stanowi dla niego kosztu uzyskania przychodów.

VAT. Przekazywanie pracownikom z okazji świąt bonów towarowych nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ bony nie są ani towarem, ani usługą.

PRZYKŁAD

Z okazji świąt wielkanocnych pracodawca przekazał 6 pracownikom bony towarowe o wartości 300 zł każdy (łączna wartość bonów 1800 zł = 6 x 300 zł). Zakup bonów został sfinansowany ze środków obrotowych pracodawcy. Bony zostały wydane 5 marca 2009 r. Łączną wartość przekazanych bonów pracodawca powinien ująć w poz. 12 pkpir (wynagrodzenia w gotówce i w naturze).

Wyciąg z pkpir za marzec 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33

• ust. 12 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Katarzyna Wojciechowska

ekspert w zakresie podatków dochodowych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA