REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na monitoring zwiększą wartość początkową budynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Leszczyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej spółce zainstalowaliśmy system monitoringu. Czy można go zaliczyć bezpośrednio w koszty? Czy będzie on zwiększał wartość początkową budynku?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli system monitoringu został wbudowany na stałe w budynek, a jego wartość przekroczyła 3500 zł, to stanowi ulepszenie budynku. W takim przypadku zwiększy wartość początkową budynku. Jeśli system monitoringu nie został wbudowany na stałe w budynek, a jego wartość przekroczyła 3500 zł, stanowi on samodzielny amortyzowany środek trwały. Jeżeli koszt systemu monitoringu nie przekracza 3500 zł, można go zaliczyć bezpośrednio w koszty. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Problem spółki dotyczy rozliczenia kosztów zainstalowania systemu monitoringu. Odpowiedź na pytanie, czy wartość zainstalowanego systemu zwiększa wartość początkową budynku, czy też może być zaliczona do kosztów bezpośrednio, zależy od tego, czy system ten został wbudowany na stałe w budynek, czy też nie. Ponieważ spółka nie podała tej informacji, rozważamy poniżej oba warianty.

REKLAMA

System monitoringu wbudowany w budynek

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji gdy równocześnie:

• system monitoringu zostanie wbudowany w budynek,

• wydatki na system będą związane z przebudową, rozbudową, rekonstrukcją, adaptacją lub modernizacją,

• suma wydatków poniesionych na system w roku podatkowym przekroczy 3500 zł,

• wydatki te spowodują wzrost wartości użytkowej budynku

- należy uznać, że zainstalowanie systemu monitoringu spowodowało ulepszenie budynku i zwiększa jego wartość początkową.

Wniosek taki wynika z art. 16g ust. 13 updop oraz z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). W uwagach szczególnych do grupy 1 KŚT „Budynki i lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego” czytamy bowiem, że:

Do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku, np. wbudowane meble.

W przypadku spełnienia powyższych warunków system monitoringu podwyższy wartość początkową budynku.

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. w budynku, w którym mieści się jej siedziba, przeprowadzała prace remontowo-modernizacyjne. W związku z tym zainstalowała system monitoringu na stałe (wbudowując go w budynek). Koszt systemu wyniósł 5000 zł. Bez wątpienia podniósł on wartość użytkową budynku i spowodował jego ulepszenie. W związku z tym o wartość systemu należy podwyższyć wartość początkową budynku.

Inaczej jest w przypadku, gdy system jest wbudowany w budynek tylko częściowo, tzn. kable będą wbudowane, zaś elementy ruchome systemu, np. kamery przemysłowe i rejestratory wideo, nie będą wbudowane na stałe. W takiej sytuacji wbudowane okablowanie podwyższyłoby wartość budynku (jeśli wartość ulepszenia budynku w roku podatkowym przekroczyłaby 3500 zł), a sprzęt stanowiłby odrębny środek trwały (jeśli jego wartość przekroczyłaby 3500 zł).

 

Stanowisko takie popierają również organy podatkowe. Na następujące pytanie spółki: Czy okablowanie wbudowane na stałe w budynek powiększa wartość początkową tego budynku, a części ruchome składające się na system monitoringu łącznie stanowią odrębny środek trwały zaklasyfikowany pod symbolem 622 jako urządzenie elektrowizyjne? - Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w piśmie z 22 listopada 2005 r., nr DP/P1/423-0113/1/05/AP, odpowiedział następująco:

Tak więc, jeżeli przewody sieci są umieszczone (zainstalowane, wbudowane) trwale w ścianach budynku - jak to ma miejsce w stanie faktycznym przedstawionym przez Podatnika - to w takiej sytuacji koszt ich instalacji powinien zwiększać wartość początkową budynku. W przypadku gdy budynek nie stanowi własności podatnika, wydatki te stanowią „inwestycję w obcym środku trwałym”, której wartość początkową ustala się na zasadach wynikających z art. 16g ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast gdyby okablowanie zostało zainstalowane nietrwale, na zewnątrz budynku (na tynku na listwach montażowych), to wówczas koszt poniesiony na jego instalację zwiększyłby wartość początkową zestawu do monitoringu budynku.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 kwietnia 2008 r., nr IPPB1/415-121/08-2/ES, czytamy zaś:

Zgodzić należy się z wnioskodawcą, że koszty związane z wybudowanymi instalacjami zwiększają wartość początkową środka trwałego, pod warunkiem że są trwale związane z budynkiem. Instalacje nietypowe, które mogą obsługiwać kilka budynków lub mogą funkcjonować niezależnie od instalacji będących integralną częścią budynku, stanowią samodzielny środek trwały.

Dodajmy, iż w stanie faktycznym wskazano, że instalacje nietypowe to:

(...) części instalacji elektrycznej (kompensator mocy wraz z osprzętem, instalacja zasilania wewnętrznego, oświetlenie zewnętrzne), komputerowej (przenośne nadajniki - odbiorniki, szyny stabilizujące itp.), klimatyzacyjnej (klimatyzatory, nawilżacze, osuszacze), systemu kontroli dostępu (komputer, kamery). Cechą charakterystyczną opisanych instalacji/części tych instalacji jest fakt, że nie są trwale związane z budynkiem i mogą być wykorzystywane w innych instalacjach poza budynkiem. Poza tym instalacje te lub ich części mogą funkcjonować niezależnie od instalacji będących integralną częścią budynku.

System monitoringu niewbudowany w budynek

W praktyce, jeśli w budynku nie są przeprowadzane żadne prace, np. remontowe, systemy monitoringu nie są wbudowywane na stałe w budynek, gdyż wymagałoby to m.in. kucia ścian. W takiej sytuacji instalacje te są umieszczane na zewnątrz budynku, np. pod listwami. Wówczas system monitoringu nie podnosi wartości początkowej budynku, ale może stanowić odrębny środek trwały.

Stanowisko takie popierają również organy podatkowe. W postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 14 sierpnia 2007 r., nr US.PD-I/1/15/52/2007, Urząd Skarbowy Wrocław-Psie Pole stwierdził, że:

O tym więc, czy dana instalacja będzie stanowiła samodzielny środek trwały, decyduje sposób jej zamontowania. Jeżeli system wizyjny i instalacja alarmowa nie są wbudowane w konstrukcję budynku na stałe, czyli mogą być odłączone bez naruszania elementów budynku lub samego systemu, to wtedy stanowią odrębne od budynku urządzenie techniczne amortyzowane wg 10% stawki rocznej.

Aby system monitoringu uznać za odrębny środek trwały, powinien on spełniać następujące kryteria:

• stanowić własność lub współwłasność podatnika,

• być nabyty lub wytworzony we własnym zakresie,

• być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,

• przewidywany okres jego używania musi być dłuższy niż rok,

• być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

 

W tym przypadku, jeżeli wartość początkowa systemu monitoringu w dniu przyjęcia do używania przekracza 3500 zł, należy go wprowadzić do ewidencji środków trwałych i ustalić stawkę amortyzacyjną. System monitoringu należy sklasyfikować jako składnik należący do grupy 6 KŚT „Urządzenia techniczne”, podgrupy 62 „Urządzenia telewizyjne i radiotechniczne, urządzenia i aparaty dla telefonii”, dla której roczna stawka amortyzacyjna z Wykazu stawek amortyzacyjnych wynosi 10%.

Należy pamiętać, że przy amortyzacji systemu monitoringu można stosować zarówno metodę liniową, jak i degresywną. Można też zastosować przyspieszoną amortyzację. Otóż, jeśli system monitoringu będzie można uznać za poddany szybkiemu postępowi technicznemu, podatnik może podwyższyć stawkę z Wykazu o współczynnik nie wyższy niż 2,0, a więc podwyższyć ją do 20% (art. 16i ust. 2 pkt 3 updop). System można uznać za poddany szybkiemu postępowi technicznemu, jeśli zastosowane w nim będą układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki (objaśnienia do załącznika nr 1 updop). Do systemu monitoringu można także zastosować amortyzację jednorazową. Tę amortyzację mogą jednak stosować tylko podatnicy, który rozpoczęli działalność w danym roku podatkowym, oraz tzw. mali podatnicy (art. 16k ust. 7 updop).

PRZYKŁAD

Spółka z o.o. zakupiła zwykły system monitoringu budynku, w którym ma siedzibę. Systemu nie można uznać za poddany szybkiemu postępowi technicznemu. System kosztował 5000 zł i jest środkiem trwałym. Spółka może go amortyzować metodą liniową lub degresywną. Stosując metodę liniową, spółka będzie go amortyzowała według stawki 10%, a więc przez 10 lat. System jest amortyzowany od stycznia 2009 r. Roczny odpis amortyzacyjny wyniesie 500 zł. Stosując metodę degresywną, spółka będzie mogła podwyższyć stawkę o współczynnik 2,0 i wyniesie ona 20%. Odpisy amortyzacyjne w poszczególnych latach wyniosą:

W związku z tym, że w 2013 r. odpis amortyzacyjny liczony według metody degresywnej jest dla spółki mniej korzystny niż według metody liniowej, od tego roku należy stosować metodę liniową.

Z powyższego wynika, że w tym przypadku zastosowanie metody degresywnej, a następnie liniowej jest dla spółki bardziej korzystne niż stosowanie metody liniowej przez cały okres amortyzacji. Okres amortyzacji przy metodzie degresywnej wyniesie 8 lat, zaś przy metodzie liniowej 10 lat.

W przypadku gdy wartość początkowa systemu monitoringu jest równa lub niższa niż 3500 zł, można go:

• amortyzować zgodnie z ogólnymi zasadami przewidzianymi w art. 16h-16m updop,

• amortyzować jednorazowo w miesiącu oddania do używania albo w miesiącu następnym (art. 16f ust. 3 updop),

• nie amortyzować, a wydatki poniesione na jego nabycie zaliczyć do kosztów w miesiącu oddania go do używania (art. 16d ust. 1 updop).

• art. 16a ust. 1, art. 16d ust. 1, art. 16f ust. 3, art. 16g ust. 13, art. 16i ust. 2 pkt 3, art. 16k ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 79, poz. 666

Ewa Leszczyńska

ekspert ds. podatków

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA