Jak rozliczyć wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej
REKLAMA
REKLAMA
rada
REKLAMA
Można odliczyć podatek naliczony od tych zakupów. Jednocześnie poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
uzasadnienie
REKLAMA
Nie ma przeszkód, aby podatnicy odliczali podatek naliczony od zakupów dokonywanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej czy przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT (przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT). Potwierdzają to zarówno sądy administracyjne (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 grudnia 2006 r., sygn. I FSK 378/06, publ. Rejent 2007/1/178), jak i organy podatkowe (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 lipca 2008 r., sygn. ITPP2/443-394/08/MD, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 września 2008 r., sygn. IBPP2/443-607/08/UH).
A zatem będzie Pan mógł odliczyć VAT od zakupów towarów i usług dokonanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej lub przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT. W przedstawionej sytuacji odliczeń tych będzie Pan mógł dokonać w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec lub dwa następne miesiące.
WAŻNE!
Podatnicy mogą odliczyć VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT.
REKLAMA
Podobnie jest, jeśli chodzi o koszty ponoszone przed oficjalnym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej (przed rejestracją firmy). Koszty takie stanowią koszty uzyskania przychodów podatników, co również potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach.
Jako przykład można wskazać pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna z 29 listopada 2004 r. (sygn. PD I 415-5096-106/04), w którym czytamy, że (...) wydatki poniesione przez podatnika na uruchomienie źródła przychodu takie jak koszty wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, opłata skarbowa związana ze zgłoszeniem obowiązku w podatku od towarów i usług i inne wydatki poniesione na ten cel stanowią koszt uzyskania przychodu. Innym przykładem jest postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z 26 kwietnia 2007 r. (sygn. PI/1/415-7/07), w którym czytamy, że (...) poniesione (...) przed rozpoczęciem działalności gospodarczej udokumentowane wydatki na zakup maszyn do szycia, suszarki, żelazek, krzeseł, regału oraz pralki - jeżeli z punktu widzenia logiki, celowości, obiektywnych przesłanek, stanowią działania ukierunkowane na osiągnięcie realnego przychodu - wówczas mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Pewne wątpliwości budzi sposób ujęcia takich wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, gdyż przepisy nie określają, z jaką datą należy księgować koszty ponoszone przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, a jednocześnie przed założeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Według mnie koszty takie (z wyłączeniem kosztów dotyczących środków trwałych i towarów handlowych) należy wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z datą jej założenia wraz z informacją w uwagach (kolumna 16), że są to koszty poniesione przed założeniem księgi, oraz z datą ich poniesienia. Niestety, nie jest mi znane stanowisko organów podatkowych w tej kwestii.
Przedstawione zasady rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie dotyczą jednak wszystkich wydatków. W szczególny sposób traktowane są wydatki na zakup towarów handlowych oraz środków trwałych, które podlegają amortyzacji, a więc wydatki na ich zakup są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Należy je objąć remanentem początkowym i wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, a następnie na koniec roku podatkowego wartość tego remanentu należy uwzględnić przy ustalaniu dochodu do opodatkowania (art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Taki sposób rozliczenia tych wydatków potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach (zob. np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 26 stycznia 2007 r., sygn. IX-005/27/Z/K/07, czy decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 26 marca 2007 r., sygn. L.IS.I/1-4151/6/2007).
• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11
• art. 22 ust. 1 oraz art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 91, poz. 741
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
REKLAMA
REKLAMA