REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działalność rozpocząłem 15 lipca 2009 r. (prowadzę sklep). Mam faktury dokumentujące zakup towaru handlowego, lady sklepowej, wieszaków, półek, stojaków, materiałów biurowych, czynszu, wystawione prawidłowo na firmę, pochodzące z początku lipca. Czy mogę odliczyć z nich VAT od zakupu towarów i pozostałych rzeczy? A co mogę zaliczyć do kosztów i jak to ująć (jestem na podatkowej księdze przychodów i rozchodów)?

rada

REKLAMA

Można odliczyć podatek naliczony od tych zakupów. Jednocześnie poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

uzasadnienie

REKLAMA

Nie ma przeszkód, aby podatnicy odliczali podatek naliczony od zakupów dokonywanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej czy przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT (przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT). Potwierdzają to zarówno sądy administracyjne (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 grudnia 2006 r., sygn. I FSK 378/06, publ. Rejent 2007/1/178), jak i organy podatkowe (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 lipca 2008 r., sygn. ITPP2/443-394/08/MD, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 września 2008 r., sygn. IBPP2/443-607/08/UH).

A zatem będzie Pan mógł odliczyć VAT od zakupów towarów i usług dokonanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej lub przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT. W przedstawionej sytuacji odliczeń tych będzie Pan mógł dokonać w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec lub dwa następne miesiące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Podatnicy mogą odliczyć VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT.

REKLAMA

Podobnie jest, jeśli chodzi o koszty ponoszone przed oficjalnym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej (przed rejestracją firmy). Koszty takie stanowią koszty uzyskania przychodów podatników, co również potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach.

Jako przykład można wskazać pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna z 29 listopada 2004 r. (sygn. PD I 415-5096-106/04), w którym czytamy, że (...) wydatki poniesione przez podatnika na uruchomienie źródła przychodu takie jak koszty wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, opłata skarbowa związana ze zgłoszeniem obowiązku w podatku od towarów i usług i inne wydatki poniesione na ten cel stanowią koszt uzyskania przychodu. Innym przykładem jest postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z 26 kwietnia 2007 r. (sygn. PI/1/415-7/07), w którym czytamy, że (...) poniesione (...) przed rozpoczęciem działalności gospodarczej udokumentowane wydatki na zakup maszyn do szycia, suszarki, żelazek, krzeseł, regału oraz pralki - jeżeli z punktu widzenia logiki, celowości, obiektywnych przesłanek, stanowią działania ukierunkowane na osiągnięcie realnego przychodu - wówczas mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pewne wątpliwości budzi sposób ujęcia takich wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, gdyż przepisy nie określają, z jaką datą należy księgować koszty ponoszone przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, a jednocześnie przed założeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Według mnie koszty takie (z wyłączeniem kosztów dotyczących środków trwałych i towarów handlowych) należy wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z datą jej założenia wraz z informacją w uwagach (kolumna 16), że są to koszty poniesione przed założeniem księgi, oraz z datą ich poniesienia. Niestety, nie jest mi znane stanowisko organów podatkowych w tej kwestii.

Przedstawione zasady rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie dotyczą jednak wszystkich wydatków. W szczególny sposób traktowane są wydatki na zakup towarów handlowych oraz środków trwałych, które podlegają amortyzacji, a więc wydatki na ich zakup są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Należy je objąć remanentem początkowym i wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, a następnie na koniec roku podatkowego wartość tego remanentu należy uwzględnić przy ustalaniu dochodu do opodatkowania (art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Taki sposób rozliczenia tych wydatków potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach (zob. np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 26 stycznia 2007 r., sygn. IX-005/27/Z/K/07, czy decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 26 marca 2007 r., sygn. L.IS.I/1-4151/6/2007).

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• art. 22 ust. 1 oraz art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 91, poz. 741

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niechętnie upominają się o pieniądze u dłużników, a po upływie pół roku windykacja może być bezskuteczna

Dlaczego dłużnicy nie płacą na czas należności za faktury? Nie mam pieniędzy, zapomniałem o fakturze, klienci zalegają mi z zapłatą, więc i ja nie płacę – to najczęstsze usprawiedliwienia, jakie słyszą właściciele firm od swoich klientów, którzy nie regulują należności za dostarczone towary czy wykonane usługi.

10 pytań, jakie warto zadać freelancerowi przed rozpoczęciem współpracy

Outsourcing staje się coraz bardziej popularny w Polsce. Jednak dla wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas nie korzystali z usług freelancerów, zlecanie im zadań może być wyzwaniem. Oto szczegółowy poradnik, który pomoże przygotować się do efektywnej współpracy z niezależnym specjalistom.

Korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową

Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) to korzystne rozwiązanie podatkowe dla podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową, skierowane zarówno do podatników PIT (opodatkowanych skalą podatkową lub tzw. podatkiem liniowym) jak i do podatników CIT (którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej, inne niż zyski kapitałowe). Ulga ta stanowi istotne wsparcie dla firm inwestujących w innowacje, technologie i rozwój nowych produktów.

Budownictwo mocno wyhamowało, ale to wciąż najbardziej optymistyczna branża, bo liczy na wydatkowanie pieniędzy przez rząd

Optymizm w branży budowlanej utrzymuje się już od wielu miesięcy. Ponieważ jednak jego motorem napędowym są inwestycje ze środków Krajowego Planu Odbudowy oraz kredytu #naStart, entuzjazm słabnie. Wszystko przez ślamazarną pracę rządu.

REKLAMA

Szykują się milionowe kary. Kontrola stron internetowych: kogo dotyczy, kto kontroluje, jaka kara i za co

Nie tylko skarbówka kontroluje i nakłada kary za złamanie przepisów. I nie tylko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do akcji coraz częściej wkracza też Urząd Ochrony Danych Osobowych – UODO, a kontrole kończą się karami – nawet w milionach złotych.

Otwieranie dziś restauracji to samobójstwo? Pewniejsze jest pójść śladem Żabki do własnego sklepu z ofertą gotowych dań

Rewolucja dzieje się w całej branży fachowo określanej jako HoReCa. Ale największa w jej gastronomicznej części. Świadczą o tym dane gospodarcze dotyczące liczby otwieranych placówek, zawieszanych działalności, długów i kredytów oraz tempa ich spłaty. Restauracje tracą na popularności, zyskują sklepy oferujące gotowe dania - ciepłe lub do odgrzania w domu.

Jak odblokować innowacyjność małego biznesu?

Innowacyjność w małej firmie to wyzwanie. Małemu biznesowi jest trudniej na wielu płaszczyznach. Często jest to jedna osoba do podejmowania decyzji i brak jest kogoś kto spojrzałby obiektywnie na działania i krytycznie na trendy. Jak odblokować innowacyjność małej działalności podpowiada Zuzanna Mikołajczyk, innowatorka i strateg innowacji.

Kawa z INFORLEX. Wakacje składkowe - bezpłatne spotkanie online

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu kawa z INFORLEX, które odbędzie się 3 września 2024 r. Tematem spotkania będą wakacje składkowe. 

REKLAMA

Firma spedycyjna. Jak założyć? Czy to się opłaca?

Branża TSL to jeden z najlepiej trzymających się sektorów gospodarki, nawet mimo kryzysu. Działalność spedycyjna daje wiele możliwości i ma ogromny potencjał. O czym trzeba wiedzieć zaczynając w tej branży na własny rachunek? 

Compliance a ochrona danych - co przedsiębiorcy muszą wiedzieć

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie prawnym, przedsiębiorcy muszą być na bieżąco z otoczeniem prawnym firmy, w tym regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Compliance, czyli zgodność z przepisami prawa, staje się kluczowym elementem w działalności każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. W obliczu surowych kar finansowych i rosnącej świadomości konsumentów, ochrona danych osobowych przestała być jedynie formalnością, a stała się fundamentem odpowiedzialnego prowadzenia biznesu.

REKLAMA