REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działalność rozpocząłem 15 lipca 2009 r. (prowadzę sklep). Mam faktury dokumentujące zakup towaru handlowego, lady sklepowej, wieszaków, półek, stojaków, materiałów biurowych, czynszu, wystawione prawidłowo na firmę, pochodzące z początku lipca. Czy mogę odliczyć z nich VAT od zakupu towarów i pozostałych rzeczy? A co mogę zaliczyć do kosztów i jak to ująć (jestem na podatkowej księdze przychodów i rozchodów)?

rada

REKLAMA

Można odliczyć podatek naliczony od tych zakupów. Jednocześnie poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

uzasadnienie

REKLAMA

Nie ma przeszkód, aby podatnicy odliczali podatek naliczony od zakupów dokonywanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej czy przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT (przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT). Potwierdzają to zarówno sądy administracyjne (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 grudnia 2006 r., sygn. I FSK 378/06, publ. Rejent 2007/1/178), jak i organy podatkowe (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 lipca 2008 r., sygn. ITPP2/443-394/08/MD, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 września 2008 r., sygn. IBPP2/443-607/08/UH).

A zatem będzie Pan mógł odliczyć VAT od zakupów towarów i usług dokonanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej lub przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT. W przedstawionej sytuacji odliczeń tych będzie Pan mógł dokonać w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec lub dwa następne miesiące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Podatnicy mogą odliczyć VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT.

REKLAMA

Podobnie jest, jeśli chodzi o koszty ponoszone przed oficjalnym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej (przed rejestracją firmy). Koszty takie stanowią koszty uzyskania przychodów podatników, co również potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach.

Jako przykład można wskazać pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna z 29 listopada 2004 r. (sygn. PD I 415-5096-106/04), w którym czytamy, że (...) wydatki poniesione przez podatnika na uruchomienie źródła przychodu takie jak koszty wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, opłata skarbowa związana ze zgłoszeniem obowiązku w podatku od towarów i usług i inne wydatki poniesione na ten cel stanowią koszt uzyskania przychodu. Innym przykładem jest postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z 26 kwietnia 2007 r. (sygn. PI/1/415-7/07), w którym czytamy, że (...) poniesione (...) przed rozpoczęciem działalności gospodarczej udokumentowane wydatki na zakup maszyn do szycia, suszarki, żelazek, krzeseł, regału oraz pralki - jeżeli z punktu widzenia logiki, celowości, obiektywnych przesłanek, stanowią działania ukierunkowane na osiągnięcie realnego przychodu - wówczas mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pewne wątpliwości budzi sposób ujęcia takich wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, gdyż przepisy nie określają, z jaką datą należy księgować koszty ponoszone przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, a jednocześnie przed założeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Według mnie koszty takie (z wyłączeniem kosztów dotyczących środków trwałych i towarów handlowych) należy wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z datą jej założenia wraz z informacją w uwagach (kolumna 16), że są to koszty poniesione przed założeniem księgi, oraz z datą ich poniesienia. Niestety, nie jest mi znane stanowisko organów podatkowych w tej kwestii.

Przedstawione zasady rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie dotyczą jednak wszystkich wydatków. W szczególny sposób traktowane są wydatki na zakup towarów handlowych oraz środków trwałych, które podlegają amortyzacji, a więc wydatki na ich zakup są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Należy je objąć remanentem początkowym i wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, a następnie na koniec roku podatkowego wartość tego remanentu należy uwzględnić przy ustalaniu dochodu do opodatkowania (art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Taki sposób rozliczenia tych wydatków potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach (zob. np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 26 stycznia 2007 r., sygn. IX-005/27/Z/K/07, czy decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 26 marca 2007 r., sygn. L.IS.I/1-4151/6/2007).

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• art. 22 ust. 1 oraz art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 91, poz. 741

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

REKLAMA

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA