REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Działalność rozpocząłem 15 lipca 2009 r. (prowadzę sklep). Mam faktury dokumentujące zakup towaru handlowego, lady sklepowej, wieszaków, półek, stojaków, materiałów biurowych, czynszu, wystawione prawidłowo na firmę, pochodzące z początku lipca. Czy mogę odliczyć z nich VAT od zakupu towarów i pozostałych rzeczy? A co mogę zaliczyć do kosztów i jak to ująć (jestem na podatkowej księdze przychodów i rozchodów)?

rada

REKLAMA

Można odliczyć podatek naliczony od tych zakupów. Jednocześnie poniesione wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

uzasadnienie

REKLAMA

Nie ma przeszkód, aby podatnicy odliczali podatek naliczony od zakupów dokonywanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej czy przed dokonaniem zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie VAT (przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT). Potwierdzają to zarówno sądy administracyjne (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 grudnia 2006 r., sygn. I FSK 378/06, publ. Rejent 2007/1/178), jak i organy podatkowe (zob. np. interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 lipca 2008 r., sygn. ITPP2/443-394/08/MD, czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 września 2008 r., sygn. IBPP2/443-607/08/UH).

A zatem będzie Pan mógł odliczyć VAT od zakupów towarów i usług dokonanych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej lub przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik VAT. W przedstawionej sytuacji odliczeń tych będzie Pan mógł dokonać w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec lub dwa następne miesiące.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Podatnicy mogą odliczyć VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją do VAT.

REKLAMA

Podobnie jest, jeśli chodzi o koszty ponoszone przed oficjalnym rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej (przed rejestracją firmy). Koszty takie stanowią koszty uzyskania przychodów podatników, co również potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach.

Jako przykład można wskazać pismo Naczelnika Urzędu Skarbowego Wrocław-Fabryczna z 29 listopada 2004 r. (sygn. PD I 415-5096-106/04), w którym czytamy, że (...) wydatki poniesione przez podatnika na uruchomienie źródła przychodu takie jak koszty wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, opłata skarbowa związana ze zgłoszeniem obowiązku w podatku od towarów i usług i inne wydatki poniesione na ten cel stanowią koszt uzyskania przychodu. Innym przykładem jest postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z 26 kwietnia 2007 r. (sygn. PI/1/415-7/07), w którym czytamy, że (...) poniesione (...) przed rozpoczęciem działalności gospodarczej udokumentowane wydatki na zakup maszyn do szycia, suszarki, żelazek, krzeseł, regału oraz pralki - jeżeli z punktu widzenia logiki, celowości, obiektywnych przesłanek, stanowią działania ukierunkowane na osiągnięcie realnego przychodu - wówczas mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Pewne wątpliwości budzi sposób ujęcia takich wydatków w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, gdyż przepisy nie określają, z jaką datą należy księgować koszty ponoszone przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, a jednocześnie przed założeniem podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Według mnie koszty takie (z wyłączeniem kosztów dotyczących środków trwałych i towarów handlowych) należy wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów z datą jej założenia wraz z informacją w uwagach (kolumna 16), że są to koszty poniesione przed założeniem księgi, oraz z datą ich poniesienia. Niestety, nie jest mi znane stanowisko organów podatkowych w tej kwestii.

Przedstawione zasady rozliczania w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie dotyczą jednak wszystkich wydatków. W szczególny sposób traktowane są wydatki na zakup towarów handlowych oraz środków trwałych, które podlegają amortyzacji, a więc wydatki na ich zakup są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Należy je objąć remanentem początkowym i wpisać do podatkowej księgi przychodów i rozchodów na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, a następnie na koniec roku podatkowego wartość tego remanentu należy uwzględnić przy ustalaniu dochodu do opodatkowania (art. 24 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Taki sposób rozliczenia tych wydatków potwierdzają organy podatkowe w udzielanych wyjaśnieniach (zob. np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew z 26 stycznia 2007 r., sygn. IX-005/27/Z/K/07, czy decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 26 marca 2007 r., sygn. L.IS.I/1-4151/6/2007).

• art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• art. 22 ust. 1 oraz art. 24 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 91, poz. 741

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA