REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć VAT przy działalności mieszanej, gdy w danym okresie rozliczeniowym wykazano wyłącznie sprzedaż opodatkowaną

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż mieszaną i stosuję proporcję, ale są miesiące, w których taka sprzedaż nie nastąpiła. Czy w takim wypadku mogę odliczyć VAT z faktur w całości czy według proporcji?

rada

REKLAMA

Niestety, w przedstawionej sytuacji nie ma możliwości odliczenia VAT w całości. Jeżeli nabywane towary i usługi służą sprzedaży mieszanej, to podatek naliczony należy odliczać w trakcie roku, konsekwentnie według tych samych zasad, tj. na podstawie ustalonego wskaźnika proporcji. Dopiero po zakończeniu roku możliwa będzie jego korekta o realny wskaźnik proporcji z bieżącego roku.

uzasadnienie

REKLAMA

Jeżeli firma prowadzi tzw. sprzedaż mieszaną, czyli zarówno działalność dającą jej prawo do odliczenia VAT naliczonego, jak i działalność niedającą jej tego prawa - to do odliczania VAT od nabywanych towarów i usług mają zastosowanie zasady określone w art. 90 i 91 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są związane z czynnościami uprawniającymi do tego odliczenia. Dotyczy to sprzedaży opodatkowanej VAT oraz dostawy towarów i świadczenia usług poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonane w kraju.

W przedmiotowej sprawie firma zobowiązana jest do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z obydwoma rodzajami sprzedaży, w celu przyporządkowania dokonywanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności. Powinna zatem prowadzić rejestr, w którym będzie ewidencjonować zakupy związane z działalnością uprawniającą do odliczenia VAT i nieuprawniającą do tego odliczenia - ale tylko w zakresie tych zakupów, które jest w stanie bezpośrednio przyporządkować do każdej ze sprzedaży. W tej części firma może odliczać VAT na zasadach ogólnych, czyli na podstawie prowadzonej ewidencji zakupów związanych z działalnością opodatkowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W pozostałej części, w stosunku do której nie jest możliwe bezpośrednie wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia VAT, ustawodawca nakazuje odliczać VAT według wskaźnika sprzedaży. Polega to na założeniu, że odliczenie VAT przysługuje w proporcji odpowiadającej udziałowi sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem, dokonanej przez podatnika w ciągu całego roku podatkowego. Zasada proporcjonalnego odliczenia VAT polega na tym, że w trakcie roku odlicza się VAT na podstawie proporcji wstępnej, tj. wyliczonego współczynnika proporcji sprzedaży za rok ubiegły. Odliczenie VAT na jego podstawie jest również odliczeniem wstępnym. Natomiast po zakończonym roku podatkowym dokonuje się korekty tego odliczenia w oparciu o rzeczywistą proporcję sprzedaży ustaloną na podstawie obrotu z tego roku podatkowego, w którym dokonywano odliczenia.

Przepisy nie przewidują odstępstwa od tej zasady. Oznacza to, że firma powinna konsekwentnie odliczać VAT w trakcie roku według wskaźnika proporcji od ponoszonych wydatków, których nie może bezpośrednio przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nie ma przy tym znaczenia, czy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi wyłącznie sprzedaż opodatkowana czy wyłącznie zwolniona. Ostateczna korekta tego odliczenia nastąpi dopiero po zakończeniu roku podatkowego. Fakt, że w danym miesiącu nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana, nie uprawnia firmy do odliczenia VAT w całości od ponoszonych wydatków, które co do zasady, służą sprzedaży mieszanej. Proporcję odliczenia VAT należy stosować jednakowo w każdym okresie rozliczeniowym.

PRZYKŁAD

Firma prowadzi działalność mieszaną. Na jej cele użytkuje dwa samochody oraz budynek, w którym znajduje się jej siedziba. Koszty eksploatacji i remontów samochodów i budynku rozlicza według wskaźnika proporcji za 2008 r. ustalonego na poziomie 82%. W czerwcu firma wykazała wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. Nabyła natomiast towary i usługi do celów obu rodzajów sprzedaży (które wykorzysta m.in. w następnych okresach rozliczeniowych) oraz poniosła koszty eksploatacji (faktury za usługi telekomunikacyjne, dostawę energii, dostawę wody i odprowadzenie ścieków oraz za remont samochodu itp.), w ogólnej kwocie 35 000 zł. W deklaracji za czerwiec powinna wykazać kwotę do odliczenia w wysokości: 35 000 zł x 82% = = 28 700 zł.

• art. 90 ust. 1-6, art. 91 ust. 1-3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA