REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć VAT przy działalności mieszanej, gdy w danym okresie rozliczeniowym wykazano wyłącznie sprzedaż opodatkowaną

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż mieszaną i stosuję proporcję, ale są miesiące, w których taka sprzedaż nie nastąpiła. Czy w takim wypadku mogę odliczyć VAT z faktur w całości czy według proporcji?

rada

REKLAMA

Niestety, w przedstawionej sytuacji nie ma możliwości odliczenia VAT w całości. Jeżeli nabywane towary i usługi służą sprzedaży mieszanej, to podatek naliczony należy odliczać w trakcie roku, konsekwentnie według tych samych zasad, tj. na podstawie ustalonego wskaźnika proporcji. Dopiero po zakończeniu roku możliwa będzie jego korekta o realny wskaźnik proporcji z bieżącego roku.

uzasadnienie

REKLAMA

Jeżeli firma prowadzi tzw. sprzedaż mieszaną, czyli zarówno działalność dającą jej prawo do odliczenia VAT naliczonego, jak i działalność niedającą jej tego prawa - to do odliczania VAT od nabywanych towarów i usług mają zastosowanie zasady określone w art. 90 i 91 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są związane z czynnościami uprawniającymi do tego odliczenia. Dotyczy to sprzedaży opodatkowanej VAT oraz dostawy towarów i świadczenia usług poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonane w kraju.

W przedmiotowej sprawie firma zobowiązana jest do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z obydwoma rodzajami sprzedaży, w celu przyporządkowania dokonywanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności. Powinna zatem prowadzić rejestr, w którym będzie ewidencjonować zakupy związane z działalnością uprawniającą do odliczenia VAT i nieuprawniającą do tego odliczenia - ale tylko w zakresie tych zakupów, które jest w stanie bezpośrednio przyporządkować do każdej ze sprzedaży. W tej części firma może odliczać VAT na zasadach ogólnych, czyli na podstawie prowadzonej ewidencji zakupów związanych z działalnością opodatkowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W pozostałej części, w stosunku do której nie jest możliwe bezpośrednie wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia VAT, ustawodawca nakazuje odliczać VAT według wskaźnika sprzedaży. Polega to na założeniu, że odliczenie VAT przysługuje w proporcji odpowiadającej udziałowi sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem, dokonanej przez podatnika w ciągu całego roku podatkowego. Zasada proporcjonalnego odliczenia VAT polega na tym, że w trakcie roku odlicza się VAT na podstawie proporcji wstępnej, tj. wyliczonego współczynnika proporcji sprzedaży za rok ubiegły. Odliczenie VAT na jego podstawie jest również odliczeniem wstępnym. Natomiast po zakończonym roku podatkowym dokonuje się korekty tego odliczenia w oparciu o rzeczywistą proporcję sprzedaży ustaloną na podstawie obrotu z tego roku podatkowego, w którym dokonywano odliczenia.

Przepisy nie przewidują odstępstwa od tej zasady. Oznacza to, że firma powinna konsekwentnie odliczać VAT w trakcie roku według wskaźnika proporcji od ponoszonych wydatków, których nie może bezpośrednio przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nie ma przy tym znaczenia, czy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi wyłącznie sprzedaż opodatkowana czy wyłącznie zwolniona. Ostateczna korekta tego odliczenia nastąpi dopiero po zakończeniu roku podatkowego. Fakt, że w danym miesiącu nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana, nie uprawnia firmy do odliczenia VAT w całości od ponoszonych wydatków, które co do zasady, służą sprzedaży mieszanej. Proporcję odliczenia VAT należy stosować jednakowo w każdym okresie rozliczeniowym.

PRZYKŁAD

Firma prowadzi działalność mieszaną. Na jej cele użytkuje dwa samochody oraz budynek, w którym znajduje się jej siedziba. Koszty eksploatacji i remontów samochodów i budynku rozlicza według wskaźnika proporcji za 2008 r. ustalonego na poziomie 82%. W czerwcu firma wykazała wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. Nabyła natomiast towary i usługi do celów obu rodzajów sprzedaży (które wykorzysta m.in. w następnych okresach rozliczeniowych) oraz poniosła koszty eksploatacji (faktury za usługi telekomunikacyjne, dostawę energii, dostawę wody i odprowadzenie ścieków oraz za remont samochodu itp.), w ogólnej kwocie 35 000 zł. W deklaracji za czerwiec powinna wykazać kwotę do odliczenia w wysokości: 35 000 zł x 82% = = 28 700 zł.

• art. 90 ust. 1-6, art. 91 ust. 1-3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA