REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć VAT przy działalności mieszanej, gdy w danym okresie rozliczeniowym wykazano wyłącznie sprzedaż opodatkowaną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę sprzedaż mieszaną i stosuję proporcję, ale są miesiące, w których taka sprzedaż nie nastąpiła. Czy w takim wypadku mogę odliczyć VAT z faktur w całości czy według proporcji?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Niestety, w przedstawionej sytuacji nie ma możliwości odliczenia VAT w całości. Jeżeli nabywane towary i usługi służą sprzedaży mieszanej, to podatek naliczony należy odliczać w trakcie roku, konsekwentnie według tych samych zasad, tj. na podstawie ustalonego wskaźnika proporcji. Dopiero po zakończeniu roku możliwa będzie jego korekta o realny wskaźnik proporcji z bieżącego roku.

uzasadnienie

Jeżeli firma prowadzi tzw. sprzedaż mieszaną, czyli zarówno działalność dającą jej prawo do odliczenia VAT naliczonego, jak i działalność niedającą jej tego prawa - to do odliczania VAT od nabywanych towarów i usług mają zastosowanie zasady określone w art. 90 i 91 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia VAT przysługuje tylko w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są związane z czynnościami uprawniającymi do tego odliczenia. Dotyczy to sprzedaży opodatkowanej VAT oraz dostawy towarów i świadczenia usług poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonane w kraju.

REKLAMA

W przedmiotowej sprawie firma zobowiązana jest do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z obydwoma rodzajami sprzedaży, w celu przyporządkowania dokonywanych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności. Powinna zatem prowadzić rejestr, w którym będzie ewidencjonować zakupy związane z działalnością uprawniającą do odliczenia VAT i nieuprawniającą do tego odliczenia - ale tylko w zakresie tych zakupów, które jest w stanie bezpośrednio przyporządkować do każdej ze sprzedaży. W tej części firma może odliczać VAT na zasadach ogólnych, czyli na podstawie prowadzonej ewidencji zakupów związanych z działalnością opodatkowaną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pozostałej części, w stosunku do której nie jest możliwe bezpośrednie wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia VAT, ustawodawca nakazuje odliczać VAT według wskaźnika sprzedaży. Polega to na założeniu, że odliczenie VAT przysługuje w proporcji odpowiadającej udziałowi sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem, dokonanej przez podatnika w ciągu całego roku podatkowego. Zasada proporcjonalnego odliczenia VAT polega na tym, że w trakcie roku odlicza się VAT na podstawie proporcji wstępnej, tj. wyliczonego współczynnika proporcji sprzedaży za rok ubiegły. Odliczenie VAT na jego podstawie jest również odliczeniem wstępnym. Natomiast po zakończonym roku podatkowym dokonuje się korekty tego odliczenia w oparciu o rzeczywistą proporcję sprzedaży ustaloną na podstawie obrotu z tego roku podatkowego, w którym dokonywano odliczenia.

Przepisy nie przewidują odstępstwa od tej zasady. Oznacza to, że firma powinna konsekwentnie odliczać VAT w trakcie roku według wskaźnika proporcji od ponoszonych wydatków, których nie może bezpośrednio przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych. Nie ma przy tym znaczenia, czy w danym okresie rozliczeniowym wystąpi wyłącznie sprzedaż opodatkowana czy wyłącznie zwolniona. Ostateczna korekta tego odliczenia nastąpi dopiero po zakończeniu roku podatkowego. Fakt, że w danym miesiącu nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana, nie uprawnia firmy do odliczenia VAT w całości od ponoszonych wydatków, które co do zasady, służą sprzedaży mieszanej. Proporcję odliczenia VAT należy stosować jednakowo w każdym okresie rozliczeniowym.

PRZYKŁAD

Firma prowadzi działalność mieszaną. Na jej cele użytkuje dwa samochody oraz budynek, w którym znajduje się jej siedziba. Koszty eksploatacji i remontów samochodów i budynku rozlicza według wskaźnika proporcji za 2008 r. ustalonego na poziomie 82%. W czerwcu firma wykazała wyłącznie sprzedaż opodatkowaną. Nabyła natomiast towary i usługi do celów obu rodzajów sprzedaży (które wykorzysta m.in. w następnych okresach rozliczeniowych) oraz poniosła koszty eksploatacji (faktury za usługi telekomunikacyjne, dostawę energii, dostawę wody i odprowadzenie ścieków oraz za remont samochodu itp.), w ogólnej kwocie 35 000 zł. W deklaracji za czerwiec powinna wykazać kwotę do odliczenia w wysokości: 35 000 zł x 82% = = 28 700 zł.

• art. 90 ust. 1-6, art. 91 ust. 1-3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA