REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od podwykonawcy usług budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę świadczącą usługi budowlane i remontowe. Rozliczam się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, którą prowadzę metodą kasową. Ostatnio miałem dużo zleceń i byłem zmuszony do skorzystania z usług podwykonawcy przy układaniu glazury. Jak mam rozliczyć fakturę otrzymaną od podwykonawcy, wyszczególniającą zużyte materiały: kleje, fugi oraz wynagrodzenie za usługę?

RADA

REKLAMA

Otrzymaną fakturę od podwykonawcy za wykonaną usługę i zużyte do niej materiały należy ująć jedną kwotą w kolumnie 13 pkpir „Pozostałe wydatki” w dacie wystawienia faktury.

UZASADNIENIE

REKLAMA

U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodu jest dzień wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu (art. 22 ust. 6b updof). Na podstawie tego przepisu fakturę od podwykonawcy za wykonaną usługę budowlaną należy ująć w pkpir w dacie wystawienia faktury.

Czytelnik zakupił usługę polegającą na ułożeniu glazury, która była niezbędna do wykonania przez niego usługi budowlanej. Zatem poczyniony wydatek związany jest z prowadzoną działalnością gospodarczą i można go zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W skład usługi weszły również zużyte materiały wyszczególnione na fakturze. Przedmiotem zakupu jest jednak kompleksowa usługa. Dlatego nie należy w pkpir rozdzielać faktury na wartość usługi oraz wartości zużytych materiałów. Wydatek na zakup usługi od podwykonawcy należy ująć w kolumnie 13 pkpir. Kolumna ta jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12 księgi), z wyjątkiem kosztów, które nie są kosztami uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Wyliczenie to jest jednak przykładowe. W kolumnie 13 pkpir ujmujemy również inne wydatki, które mamy prawo zaliczyć do kosztów, a których nie ujmujemy w innych kolumnach kosztowych księgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartości materiałów fakturowanych przez podwykonawcę nie ujmujemy w kolumnie 10 pkpir. Kolumna 10 księgi przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych. Usługa budowlana czy remontowa zakupiona od podwykonawcy nie spełnia definicji materiałów ani towarów handlowych, nawet jeżeli podwykonawca wyszczególnił na fakturze materiały zużyte do wykonania swojej usługi.

Jeżeli podatnik poniósł wydatki na usługi podwykonawcy, które składają się na produkcję niezakończoną w danym roku, to wartość usługi podwykonawcy należy uwzględnić przy wycenie tego niezakończonego procesu ujmowanego w spisie z natury sporządzanym na koniec roku (§ 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir).

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W maju 2009 r. rozpoczął remont dużego obiektu handlowego. Wykonanie części prac zlecił innym firmom (podwykonawcom). W czerwcu otrzymał od jednego z podwykonawców fakturę wystawioną 15 czerwca za ułożenie glazury na schodach obiektu handlowego. Na fakturze podwykonawca wyszczególnił:

koszty zakupu fug oraz klejów - netto 1300 zł,

wynagrodzenie podwykonawcy za wykonanie samej usługi ułożenia glazury - netto 5000 zł.

Faktura łącznie opiewa na kwotę netto 6300 zł.

Ewidencja w pkpir

Jeżeli wykonywana przez podatnika usługa kompleksowa - prowadzony remont - nie zostanie zakończona lub choćby częściowo rozliczona w 2009 r., wartość wszystkich usług podwykonawców oraz innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem tego remontu podatnik powinien uwzględnić w spisie z natury sporządzonym na 31 grudnia 2009 r. jako wartość produkcji niezakończonej.

• art. 22 ust. 1 i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

• pkt 13 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988.

Justyna Michałowska

księgowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA