REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od podwykonawcy usług budowlanych

Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę świadczącą usługi budowlane i remontowe. Rozliczam się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, którą prowadzę metodą kasową. Ostatnio miałem dużo zleceń i byłem zmuszony do skorzystania z usług podwykonawcy przy układaniu glazury. Jak mam rozliczyć fakturę otrzymaną od podwykonawcy, wyszczególniającą zużyte materiały: kleje, fugi oraz wynagrodzenie za usługę?

RADA

REKLAMA

Otrzymaną fakturę od podwykonawcy za wykonaną usługę i zużyte do niej materiały należy ująć jedną kwotą w kolumnie 13 pkpir „Pozostałe wydatki” w dacie wystawienia faktury.

UZASADNIENIE

REKLAMA

U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodu jest dzień wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu (art. 22 ust. 6b updof). Na podstawie tego przepisu fakturę od podwykonawcy za wykonaną usługę budowlaną należy ująć w pkpir w dacie wystawienia faktury.

Czytelnik zakupił usługę polegającą na ułożeniu glazury, która była niezbędna do wykonania przez niego usługi budowlanej. Zatem poczyniony wydatek związany jest z prowadzoną działalnością gospodarczą i można go zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W skład usługi weszły również zużyte materiały wyszczególnione na fakturze. Przedmiotem zakupu jest jednak kompleksowa usługa. Dlatego nie należy w pkpir rozdzielać faktury na wartość usługi oraz wartości zużytych materiałów. Wydatek na zakup usługi od podwykonawcy należy ująć w kolumnie 13 pkpir. Kolumna ta jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12 księgi), z wyjątkiem kosztów, które nie są kosztami uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Wyliczenie to jest jednak przykładowe. W kolumnie 13 pkpir ujmujemy również inne wydatki, które mamy prawo zaliczyć do kosztów, a których nie ujmujemy w innych kolumnach kosztowych księgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartości materiałów fakturowanych przez podwykonawcę nie ujmujemy w kolumnie 10 pkpir. Kolumna 10 księgi przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych. Usługa budowlana czy remontowa zakupiona od podwykonawcy nie spełnia definicji materiałów ani towarów handlowych, nawet jeżeli podwykonawca wyszczególnił na fakturze materiały zużyte do wykonania swojej usługi.

Jeżeli podatnik poniósł wydatki na usługi podwykonawcy, które składają się na produkcję niezakończoną w danym roku, to wartość usługi podwykonawcy należy uwzględnić przy wycenie tego niezakończonego procesu ujmowanego w spisie z natury sporządzanym na koniec roku (§ 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir).

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W maju 2009 r. rozpoczął remont dużego obiektu handlowego. Wykonanie części prac zlecił innym firmom (podwykonawcom). W czerwcu otrzymał od jednego z podwykonawców fakturę wystawioną 15 czerwca za ułożenie glazury na schodach obiektu handlowego. Na fakturze podwykonawca wyszczególnił:

koszty zakupu fug oraz klejów - netto 1300 zł,

wynagrodzenie podwykonawcy za wykonanie samej usługi ułożenia glazury - netto 5000 zł.

Faktura łącznie opiewa na kwotę netto 6300 zł.

Ewidencja w pkpir

Jeżeli wykonywana przez podatnika usługa kompleksowa - prowadzony remont - nie zostanie zakończona lub choćby częściowo rozliczona w 2009 r., wartość wszystkich usług podwykonawców oraz innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem tego remontu podatnik powinien uwzględnić w spisie z natury sporządzonym na 31 grudnia 2009 r. jako wartość produkcji niezakończonej.

• art. 22 ust. 1 i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

• pkt 13 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988.

Justyna Michałowska

księgowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA