REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę otrzymaną od podwykonawcy usług budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Justyna Michałowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę świadczącą usługi budowlane i remontowe. Rozliczam się w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, którą prowadzę metodą kasową. Ostatnio miałem dużo zleceń i byłem zmuszony do skorzystania z usług podwykonawcy przy układaniu glazury. Jak mam rozliczyć fakturę otrzymaną od podwykonawcy, wyszczególniającą zużyte materiały: kleje, fugi oraz wynagrodzenie za usługę?

RADA

REKLAMA

Otrzymaną fakturę od podwykonawcy za wykonaną usługę i zużyte do niej materiały należy ująć jedną kwotą w kolumnie 13 pkpir „Pozostałe wydatki” w dacie wystawienia faktury.

UZASADNIENIE

REKLAMA

U podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów metodą kasową dniem poniesienia kosztu uzyskania przychodu jest dzień wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania kosztu (art. 22 ust. 6b updof). Na podstawie tego przepisu fakturę od podwykonawcy za wykonaną usługę budowlaną należy ująć w pkpir w dacie wystawienia faktury.

Czytelnik zakupił usługę polegającą na ułożeniu glazury, która była niezbędna do wykonania przez niego usługi budowlanej. Zatem poczyniony wydatek związany jest z prowadzoną działalnością gospodarczą i można go zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. W skład usługi weszły również zużyte materiały wyszczególnione na fakturze. Przedmiotem zakupu jest jednak kompleksowa usługa. Dlatego nie należy w pkpir rozdzielać faktury na wartość usługi oraz wartości zużytych materiałów. Wydatek na zakup usługi od podwykonawcy należy ująć w kolumnie 13 pkpir. Kolumna ta jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza wymienionymi w kolumnach 10-12 księgi), z wyjątkiem kosztów, które nie są kosztami uzyskania przychodów. W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość zakupionego wyposażenia. Wyliczenie to jest jednak przykładowe. W kolumnie 13 pkpir ujmujemy również inne wydatki, które mamy prawo zaliczyć do kosztów, a których nie ujmujemy w innych kolumnach kosztowych księgi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartości materiałów fakturowanych przez podwykonawcę nie ujmujemy w kolumnie 10 pkpir. Kolumna 10 księgi przeznaczona jest do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych. Usługa budowlana czy remontowa zakupiona od podwykonawcy nie spełnia definicji materiałów ani towarów handlowych, nawet jeżeli podwykonawca wyszczególnił na fakturze materiały zużyte do wykonania swojej usługi.

Jeżeli podatnik poniósł wydatki na usługi podwykonawcy, które składają się na produkcję niezakończoną w danym roku, to wartość usługi podwykonawcy należy uwzględnić przy wycenie tego niezakończonego procesu ujmowanego w spisie z natury sporządzanym na koniec roku (§ 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir).

PRZYKŁAD

Pan Kowalski prowadzi firmę ogólnobudowlaną. W maju 2009 r. rozpoczął remont dużego obiektu handlowego. Wykonanie części prac zlecił innym firmom (podwykonawcom). W czerwcu otrzymał od jednego z podwykonawców fakturę wystawioną 15 czerwca za ułożenie glazury na schodach obiektu handlowego. Na fakturze podwykonawca wyszczególnił:

koszty zakupu fug oraz klejów - netto 1300 zł,

wynagrodzenie podwykonawcy za wykonanie samej usługi ułożenia glazury - netto 5000 zł.

Faktura łącznie opiewa na kwotę netto 6300 zł.

Ewidencja w pkpir

Jeżeli wykonywana przez podatnika usługa kompleksowa - prowadzony remont - nie zostanie zakończona lub choćby częściowo rozliczona w 2009 r., wartość wszystkich usług podwykonawców oraz innych kosztów bezpośrednio związanych z wykonaniem tego remontu podatnik powinien uwzględnić w spisie z natury sporządzonym na 31 grudnia 2009 r. jako wartość produkcji niezakończonej.

• art. 22 ust. 1 i 6b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

• pkt 13 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988.

Justyna Michałowska

księgowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA