REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kara umowna za zerwanie umowy najmu może być kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Szymańska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka wynajmowała lokal na działalność gospodarczą. W czerwcu spółka zerwała umowę najmu. W związku z tym, że umowę zerwaliśmy przed zakończeniem 5-letniego okresu najmu, zapłaciliśmy karę umowną w wysokości 250 tys. zł. Czy możemy zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, istnieje możliwość zaliczenia kary umownej do kosztów podatkowych. Należy tu jednak przeanalizować zarówno przyczyny przedterminowego rozwiązania umowy, jak i zapisy samej umowy. W uzasadnieniu wskazujemy przesłanki decydujące o możliwości zaliczenia kary umownej z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy do kosztów podatkowych.

UZASADNIENIE

W katalogu wydatków niestanowiących podatkowych kosztów uzyskania przychodu wymieniono niektóre kary umowne.

REKLAMA

I tak, do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć kar umownych i odszkodowań z tytułu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług,

• zwłoki w dostarczaniu towaru wolnego od wad,

• zwłoki w usunięciu wad towarów, wykonanych robót i usług.

Ponadto do kosztów nie można zaliczyć także kosztów egzekucyjnych związanych z niewykonaniem zobowiązań (art. 16 ust. 1 pkt 22 updop).

Przepis art. 16 ust. 1 stanowi wyjątek od zasady wyrażonej w art. 15 ust. 1 updop. W związku z tym jego wykładnia nie może być rozszerzająca i musi być ścisła (tak też w wyroku NSA z 2 lutego 1995 r., sygn. akt SA/Kr 2480/94). Zatem odpowiednio inne kary mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Znany jest także odrębny pogląd, zgodnie z którym zapłata kary umownej lub odszkodowania nie stanowi wydatku „w celu uzyskania przychodów”, a zamieszczenie w art. 16 ust. 1 [ustawy z 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych] punktu 22 było zbędnym zabiegiem - prezentowany przez: Gruszczyński Bogusław, przegląd orzeczn. Glosa 2003.2.9.

Należy jednak podkreślić, że większość przedstawicieli doktryny, a także orzecznictwo sądowe przychyla się do rozstrzygania sporów dotyczących kar umownych indywidualnie, uzależniając ocenę danej kary jako kosztu podatkowego od:

• nieujęcia jej w wyżej wymienionym katalogu kar stanowiących NKUP,

• związku danej kary z możliwością uzyskania przychodu.

Jakie są podatkowe konsekwencje kary umownej

Kara umowna z tytułu przedterminowego rozwiązania umowy zasadniczo nie została wymieniona jako kara niepodlegająca zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu. Wobec tego należy ocenić w konkretnym przypadku zasadność jej poniesienia oraz związek z hipotetyczną możliwością osiągnięcia przychodu. Znane jest orzecznictwo, zgodnie z którym odstąpienie od umowy samo w sobie nigdy nie może być uznane za wydatek poniesiony w celu uzyskania przychodu.

Skoro art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówi, że kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, to odstąpienie od umowy nie zmierza do osiągnięcia przychodu. Z tych względów słuszne jest stanowisko organów podatkowych odmawiające zaliczenia kary umownej do kosztów uzyskania przychodów - wyrok NSA z 12 marca 1999 r., sygn. akt I SA/Po 1362/98.

Jednakże trudno się z tym stanowiskiem NSA zgodzić. Zarówno warunki rynkowe, jak i działalność gospodarcza niejednokrotnie wymagają zmiany umów, a niekiedy także ich rozwiązania. W większości przypadków podatnicy, rozwiązując umowę, mają na celu właśnie zwiększenie przychodów, na przykład poprzez zawarcie korzystniejszych umów. Ważnym celem może być także zminimalizowanie bądź też uniknięcie straty, która mogłaby powstać w związku z dalszym trwaniem umowy. Szczególnie obecnie w trudnej sytuacji ekonomicznej podatnicy niejednokrotnie zmuszeni są do wyliczenia opłacalności i do analizy zawartych umów, a także do ich zmian.

Należy również podkreślić, że orzecznictwo sądowe wcale nie jest jednolite. Można więc znaleźć także wyroki, które przyznają podatnikom prawo do zaliczenia kar z tytułu rozwiązania umowy do kosztów uzyskania przychodu. Przykładowo - w wyroku z 27 stycznia 2003 r., sygn. akt II S.A. 1652/01, sąd zgodził się z podatnikiem, iż przedterminowe zerwanie umowy najmu w celu odremontowania lokalu, aby następnie wynająć lokal za wyższą kwotę, jest działaniem mającym na celu uzyskanie przychodu i pozwala na zaliczenie kary umownej zapłaconej z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodu.

Reasumując - jeżeli mogą Państwo wykazać korzyści wynikające z rozwiązania umowy, to mogą ją zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W związku z tym, że jest to znacząca kwota, mogą Państwo rozważyć wystąpienie z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego. Na zakończenie należy tylko przypomnieć, że kary umowne powinny być precyzyjnie opisane w zawartej umowie i ich zapłata powinna wynikać bezpośrednio z zapisów umowy.

• art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

Barbara Szymańska

ekspert podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA