REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa najmu - termin odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Isabelle Wierzbicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jakim terminie można odliczyć VAT z tytułu zakupu usługi wynajmu (czynsz) lub z tytułu usługi leasingowej? Czy można to zrobić w terminie otrzymania oryginału faktury, bez względu na termin płatności i datę sprzedaży, czy w terminie płatności lub dacie sprzedaży, jeżeli są w następnym okresie sprawozdawczym?

Terminy, w których podatnik ma prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, reguluje dział IX rozdział 1 „Odliczenie i zwrot podatku” ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą ma, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje generalnie w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Od tej zasady istnieje jednak wiele wyjątków, które dotyczą szczególnego terminu odliczenia podatku naliczonego od należnego. Odstępstwa od reguły dotyczą m.in.

1) nabycia usług energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego usług komunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, usług w zakresie rozprowadzania wody, oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych. W ww. przypadkach prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności, jeżeli faktura zawiera informacje, jakiego okresu dotyczy,

2) importu usług, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz wewnątrzwsólnotowego nabycia towarów; prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w takich przypadkach w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług, lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

REKLAMA

W przepisach ustawy o VAT oraz w przepisach wykonawczych nie ma nigdzie mowy o szczególnym ustaleniu prawa do obniżenia podatku należnego w przypadku nabycia usług najmu (czynszu) lub usług leasingowych. Przepisy nie przewidują zatem istnienia szczególnych regulacji z tytułu nabycia usług najmu czy leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że art. 86 ust. 11 wskazuje na uprawnienie do odliczenia VAT w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, jeśli podatnik nie obniżył VAT-u z otrzymanej faktury w miesiącu (kwartale) jej otrzymania. Jeśli podatnik mimo to nie odliczy VAT (zgodnie z ust. 11), ma prawo do korekty w terminie do 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia VAT (art. 86 ust. 13).

Prawdopodobnie genezą pytania Czytelnika są regulacje wynikające z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, gdzie mowa jest o tym, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze. Należy jednak zaznaczyć, że określenie szczególnej daty powstania obowiązku podatkowego po stronie sprzedawcy nie jest powiązane z ustaleniem szczególnej daty powstania prawa do obniżenia podatku należnego po stronie nabywcy ww. usług.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym Państwa firmie jako nabywcy usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymali Państwo fakturę za ww. usługi, lub za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następnych (tryb bez korekty).

Isabelle Wierzbicka

Podstawa prawna:

art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA