REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługa najmu - termin odliczenia VAT

Isabelle Wierzbicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W jakim terminie można odliczyć VAT z tytułu zakupu usługi wynajmu (czynsz) lub z tytułu usługi leasingowej? Czy można to zrobić w terminie otrzymania oryginału faktury, bez względu na termin płatności i datę sprzedaży, czy w terminie płatności lub dacie sprzedaży, jeżeli są w następnym okresie sprawozdawczym?

Terminy, w których podatnik ma prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego, reguluje dział IX rozdział 1 „Odliczenie i zwrot podatku” ustawy o podatku od towarów i usług.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą ma, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje generalnie w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Od tej zasady istnieje jednak wiele wyjątków, które dotyczą szczególnego terminu odliczenia podatku naliczonego od należnego. Odstępstwa od reguły dotyczą m.in.

1) nabycia usług energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego usług komunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, usług w zakresie rozprowadzania wody, oraz usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych. W ww. przypadkach prawo do odliczenia podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności, jeżeli faktura zawiera informacje, jakiego okresu dotyczy,

2) importu usług, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz wewnątrzwsólnotowego nabycia towarów; prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w takich przypadkach w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług, lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

REKLAMA

W przepisach ustawy o VAT oraz w przepisach wykonawczych nie ma nigdzie mowy o szczególnym ustaleniu prawa do obniżenia podatku należnego w przypadku nabycia usług najmu (czynszu) lub usług leasingowych. Przepisy nie przewidują zatem istnienia szczególnych regulacji z tytułu nabycia usług najmu czy leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że art. 86 ust. 11 wskazuje na uprawnienie do odliczenia VAT w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych, jeśli podatnik nie obniżył VAT-u z otrzymanej faktury w miesiącu (kwartale) jej otrzymania. Jeśli podatnik mimo to nie odliczy VAT (zgodnie z ust. 11), ma prawo do korekty w terminie do 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do odliczenia VAT (art. 86 ust. 13).

Prawdopodobnie genezą pytania Czytelnika są regulacje wynikające z art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, gdzie mowa jest o tym, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze. Należy jednak zaznaczyć, że określenie szczególnej daty powstania obowiązku podatkowego po stronie sprzedawcy nie jest powiązane z ustaleniem szczególnej daty powstania prawa do obniżenia podatku należnego po stronie nabywcy ww. usług.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym Państwa firmie jako nabywcy usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony w rozliczeniu za okres, w którym otrzymali Państwo fakturę za ww. usługi, lub za jeden z dwóch okresów rozliczeniowych następnych (tryb bez korekty).

Isabelle Wierzbicka

Podstawa prawna:

art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA