REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na fakturze zaliczkowej należy podać nazwę towaru lub usługi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy na fakturze zaliczkowej musi być podana nazwa towaru? Czy wystarczy, jeśli jest podane: „zaliczka do umowy nr ..... z dnia .....”?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Podanie na fakturze zaliczkowej nazwy towaru lub usługi jest obligatoryjne. Wskazanie w niej wyłącznie numeru umowy zawartej z nabywcą należy uznać za niewystarczające i błędne.

uzasadnienie

Otrzymanie przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi części lub całości należności, w szczególności: przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty, skutkuje koniecznością wystawienia, nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, faktury (tzw. faktury zaliczkowej). Zasada ta dotyczy również każdej kolejnej zaliczki związanej z tą samą dostawą.

REKLAMA

Zasady wystawiania faktur zaliczkowych są zawarte w § 10 rozporządzenia w sprawie faktur. Ustawodawca określa, że należy wykazać w niej co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

• numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

• datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” lub „FAKTURA VAT-MP”, kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a jeśli jest to kolejna faktura zaliczkowa dotycząca tej samej transakcji - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot pobranych wcześniej części należności brutto;

• stawkę podatku;

• kwotę podatku, wyliczoną według wzoru:

gdzie:

KP - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę pobranej części lub całości należności brutto,

SP - oznacza stawkę podatku;

• dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;

• datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Jeżeli otrzymana zaliczka obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia się faktury końcowej. W przeciwnym wypadku sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę końcową na zasadach określonych w § 5 i 7-9 rozporządzenia, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności. Taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto powinna ona zawierać:

• miarę i ilość towaru lub zakres usług oraz

• cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), o czym stanowi przepis § 10 ust. 7 rozporządzenia.

Do faktur zaliczkowych należy stosować standardowe zasady dotyczące możliwości nieumieszczania na fakturze NIP nabywcy oraz fakturowania ich w powiązaniu z ewidencjonowaniem na kasie rejestrującej.

Dlatego do faktur zaliczkowych należy stosować zasady dotyczące wystawiania faktur potwierdzających sprzedaż (faktur zwykłych), a ponadto należy wykazać w nich również dodatkowe informacje wymagane dla faktur zaliczkowych. Firma powinna zatem określić na fakturze nazwę towaru lub usługi, której dotyczy otrzymana zaliczka, jej cenę jednostkową, wartość netto zaliczki, stawkę opodatkowania VAT oraz kwotę brutto zaliczkowanego towaru lub usługi, a ponadto ilość zamówionych towarów, wartość netto zamówionych towarów lub usług, stawkę VAT, kwotę podatku, wartość brutto zamówienia lub umowy.

Nie będzie zatem wystarczające i poprawne określenie w niej przez firmę wyłącznie informacji o zawartej umowie (np. jej numeru i daty zawarcia).

 

Jak wyliczyć kwotę należnego VAT i wystawić fakturę

Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego VAT. Obrotem jest także kwota otrzymanych zaliczek, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku (art. 29 ust. 2 ustawy o VAT).

Oznacza to, że otrzymana kwota zaliczki stanowi wartość brutto, tj. zawiera w sobie kwotę VAT należnego. Kwotę podatku należnego (oraz podstawę opodatkowania) należy wyliczyć tzw. metodą w stu.

PRZYKŁAD

Firma dokonuje sprzedaży opodatkowanej stawką 22%. Przed dostawą towaru otrzymała ona zaliczkę stanowiącą 20% wartości zamówionej dostawy, w wysokości 15 000 zł. Wyliczenie kwoty VAT należnego oraz podstawy opodatkowania (wartości zaliczki netto) będzie następujące:

kwota należnego VAT: (15 000 x 22) : : 122 = 2704,92 zł,

podstawa opodatkowania (wartość zaliczki netto): 15 000 - 2704,92 = 12 295,08 zł.

Podobnie należy postąpić, gdy kwota zaliczki będzie dotyczyć towarów lub usług opodatkowanych różnymi stawkami VAT. Przepisy nie wskazują, w jaki sposób trzeba dokonać podziału otrzymanej kwoty na poszczególne stawki opodatkowania. W takiej sytuacji należy przeanalizować treść zawartej umowy, z której powinno wynikać, jaki procent wartości dostawy stanowi otrzymana kwota zaliczki. W sytuacji gdy zawarta umowa nie określa procentowej wartości zaliczki, trzeba ją ustalić (rachunkowo) w odniesieniu do poszczególnych rodzajów towarów (usług).

PRZYKŁAD

Firma sprzedaje materiały budowlane oraz świadczy usługi remontowe. Ostatnio zawarła umowę o położenie terakoty w budynku mieszkalnym. W umowie określono wartość usługi na 40 000 zł (7% VAT), a terakoty na 60 000 zł (22% VAT). Będą one rozliczane odrębnie. W umowie określono wartość zaliczki na kwotę 20 000 zł. W sierpniu zleceniodawca przekazał zaliczkę. Kwotę zaliczki należy odnieść do obu pozycji zamówienia. Procentowy udział zaliczki w łącznej wartości zamówienia stanowi:

20 000 x 100 : 100 000 = 20%

Oznacza to, że zaliczka odnosi się do sprzedaży opodatkowanej 7% VAT w kwocie: 40 000 zł x 20% = 8000 zł, oraz do sprzedaż opodatkowanej 22% VAT - 12 000 zł.

Wyliczenie podatku i podstawy opodatkowania od zaliczki będzie następujące:

wartość usługi opodatkowanej 7% VAT netto: (8000 x 100) : 107 = 7476,64 zł, należny VAT - 523,36 zł,

wartość terakoty opodatkowanej 22% VAT: (12 000 x 100) : 122 = 9836,07 zł, należny VAT - 2163,93 zł.

Razem: 7476,64 zł + 523,36 zł + 9836,07 zł + 2163,93 zł = 20 000 zł

Fakturę zaliczkową firma powinna wystawić w następujący sposób:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

• art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA