REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy na fakturze zaliczkowej należy podać nazwę towaru lub usługi

Anna Potocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy na fakturze zaliczkowej musi być podana nazwa towaru? Czy wystarczy, jeśli jest podane: „zaliczka do umowy nr ..... z dnia .....”?

rada

REKLAMA

Podanie na fakturze zaliczkowej nazwy towaru lub usługi jest obligatoryjne. Wskazanie w niej wyłącznie numeru umowy zawartej z nabywcą należy uznać za niewystarczające i błędne.

uzasadnienie

Otrzymanie przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi części lub całości należności, w szczególności: przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty, skutkuje koniecznością wystawienia, nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, faktury (tzw. faktury zaliczkowej). Zasada ta dotyczy również każdej kolejnej zaliczki związanej z tą samą dostawą.

Zasady wystawiania faktur zaliczkowych są zawarte w § 10 rozporządzenia w sprawie faktur. Ustawodawca określa, że należy wykazać w niej co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

• numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;

• datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT” lub „FAKTURA VAT-MP”, kwotę otrzymanej części lub całości należności brutto, a jeśli jest to kolejna faktura zaliczkowa dotycząca tej samej transakcji - również daty i numery poprzednich faktur oraz sumę kwot pobranych wcześniej części należności brutto;

• stawkę podatku;

• kwotę podatku, wyliczoną według wzoru:

gdzie:

KP - oznacza kwotę podatku,

ZB - oznacza kwotę pobranej części lub całości należności brutto,

SP - oznacza stawkę podatku;

• dane dotyczące zamówienia lub umowy, a w szczególności: nazwę towaru lub usługi, cenę netto, ilość zamówionych towarów, wartość zamówionych towarów lub usług netto, stawki podatku, kwoty podatku oraz wartość brutto zamówienia lub umowy;

• datę otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), jeśli nie pokrywa się ona z datą wystawienia faktury.

Jeżeli otrzymana zaliczka obejmuje całą cenę brutto towaru lub usługi, po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi nie wystawia się faktury końcowej. W przeciwnym wypadku sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę końcową na zasadach określonych w § 5 i 7-9 rozporządzenia, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących pobranie części należności. Taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto powinna ona zawierać:

• miarę i ilość towaru lub zakres usług oraz

• cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto), o czym stanowi przepis § 10 ust. 7 rozporządzenia.

Do faktur zaliczkowych należy stosować standardowe zasady dotyczące możliwości nieumieszczania na fakturze NIP nabywcy oraz fakturowania ich w powiązaniu z ewidencjonowaniem na kasie rejestrującej.

Dlatego do faktur zaliczkowych należy stosować zasady dotyczące wystawiania faktur potwierdzających sprzedaż (faktur zwykłych), a ponadto należy wykazać w nich również dodatkowe informacje wymagane dla faktur zaliczkowych. Firma powinna zatem określić na fakturze nazwę towaru lub usługi, której dotyczy otrzymana zaliczka, jej cenę jednostkową, wartość netto zaliczki, stawkę opodatkowania VAT oraz kwotę brutto zaliczkowanego towaru lub usługi, a ponadto ilość zamówionych towarów, wartość netto zamówionych towarów lub usług, stawkę VAT, kwotę podatku, wartość brutto zamówienia lub umowy.

Nie będzie zatem wystarczające i poprawne określenie w niej przez firmę wyłącznie informacji o zawartej umowie (np. jej numeru i daty zawarcia).

 

Jak wyliczyć kwotę należnego VAT i wystawić fakturę

Podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego VAT. Obrotem jest także kwota otrzymanych zaliczek, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku (art. 29 ust. 2 ustawy o VAT).

Oznacza to, że otrzymana kwota zaliczki stanowi wartość brutto, tj. zawiera w sobie kwotę VAT należnego. Kwotę podatku należnego (oraz podstawę opodatkowania) należy wyliczyć tzw. metodą w stu.

PRZYKŁAD

Firma dokonuje sprzedaży opodatkowanej stawką 22%. Przed dostawą towaru otrzymała ona zaliczkę stanowiącą 20% wartości zamówionej dostawy, w wysokości 15 000 zł. Wyliczenie kwoty VAT należnego oraz podstawy opodatkowania (wartości zaliczki netto) będzie następujące:

kwota należnego VAT: (15 000 x 22) : : 122 = 2704,92 zł,

podstawa opodatkowania (wartość zaliczki netto): 15 000 - 2704,92 = 12 295,08 zł.

Podobnie należy postąpić, gdy kwota zaliczki będzie dotyczyć towarów lub usług opodatkowanych różnymi stawkami VAT. Przepisy nie wskazują, w jaki sposób trzeba dokonać podziału otrzymanej kwoty na poszczególne stawki opodatkowania. W takiej sytuacji należy przeanalizować treść zawartej umowy, z której powinno wynikać, jaki procent wartości dostawy stanowi otrzymana kwota zaliczki. W sytuacji gdy zawarta umowa nie określa procentowej wartości zaliczki, trzeba ją ustalić (rachunkowo) w odniesieniu do poszczególnych rodzajów towarów (usług).

PRZYKŁAD

Firma sprzedaje materiały budowlane oraz świadczy usługi remontowe. Ostatnio zawarła umowę o położenie terakoty w budynku mieszkalnym. W umowie określono wartość usługi na 40 000 zł (7% VAT), a terakoty na 60 000 zł (22% VAT). Będą one rozliczane odrębnie. W umowie określono wartość zaliczki na kwotę 20 000 zł. W sierpniu zleceniodawca przekazał zaliczkę. Kwotę zaliczki należy odnieść do obu pozycji zamówienia. Procentowy udział zaliczki w łącznej wartości zamówienia stanowi:

20 000 x 100 : 100 000 = 20%

Oznacza to, że zaliczka odnosi się do sprzedaży opodatkowanej 7% VAT w kwocie: 40 000 zł x 20% = 8000 zł, oraz do sprzedaż opodatkowanej 22% VAT - 12 000 zł.

Wyliczenie podatku i podstawy opodatkowania od zaliczki będzie następujące:

wartość usługi opodatkowanej 7% VAT netto: (8000 x 100) : 107 = 7476,64 zł, należny VAT - 523,36 zł,

wartość terakoty opodatkowanej 22% VAT: (12 000 x 100) : 122 = 9836,07 zł, należny VAT - 2163,93 zł.

Razem: 7476,64 zł + 523,36 zł + 9836,07 zł + 2163,93 zł = 20 000 zł

Fakturę zaliczkową firma powinna wystawić w następujący sposób:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

• art. 29 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U z 2009 r. Nr 3, poz. 11

• § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 212, poz. 1337

Anna Potocka

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA