REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce świadczenia usługi w podatku VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksander Mirski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W zależności od rodzaju usług, jakie świadczy przedsiębiorca, ustawa o podatku od towarów i usług odmiennie wskazuje miejsce świadczenia tych usług. Właściwe określenie miejsca świadczenia usługi ma decydujące znaczenie, gdy jej realizacja zachodzi w wyniku umowy zawartej pomiędzy podmiotami pochodzącymi z różnych krajów. Ma to na celu niedopuszczenie do podwójnego opodatkowania takiej usługi w dwóch różnych krajach.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) za naczelną zasadę przyjęła, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Z takiego rozwiązania wynika, iż pomimo odwołania się w pierwszej kolejności do „siedziby” usługodawcy pierwszorzędnym jest ustalenie „stałego miejsca prowadzenia działalności”, ponieważ w przypadku jego istnienia, to ono będzie podstawą do ustalania odpowiednich stawek VAT dla świadczonej usługi. W przypadku braku „siedziby” i „stałego miejsca prowadzenia działalności” jako miejsce świadczenia usług zostanie zakwalifikowane „miejsce stałego zamieszkania” świadczącego usługę.

Przy ustalaniu miejsca świadczenia usług należy wziąć pod uwagę formę prawną, pod jaką działa osoba świadcząca usługi. Osoba prawna czy podmiot zbiorowy nigdy nie będą miały miejsca stałego zamieszkania, a osoby fizyczne świadczące usługi nie mogą mieć siedziby. Tak więc w przypadku osób prawnych i podmiotów zbiorowych, miejscem świadczenia usług będzie ich „stałe miejsce prowadzenia działalności” skąd świadczą te usługi, a w przypadku braku tegoż miejsca, „siedziba” usługodawcy. Natomiast w przypadku osób fizycznych zasadniczo ich miejscem świadczenia usług będzie „stałe miejsce prowadzenia działalności” z którego usługi są świadczone, a w przypadku jego braku, miejsce stałego zamieszkania usługodawcy. W przypadku osób prawnych problem może się pojawić gdy siedziba firmy formalnie będzie się mieściła w kraju wolnym od opodatkowania usług, które w rzeczywistości będą świadczone przez tę osobę prawną w ramach jej działalności z innego państwa. W takim przypadku Urząd Skarbowy może uznać, iż miejscem świadczenia usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności, z którego usługi są świadczone.

Siedziba osoby prawnej dla celów podatkowych jest ustalana zgodnie z dokumentami zgłoszeniowymi VAT. Wyjątkowo siedzibę świadczącego usługi można ustalić na podstawie informacji zawartych w innych rejestrach, np. w Krajowym Rejestrze Sądowym. Może się bowiem zdarzyć, iż osoba prawna zmieniła swoją siedzibę, co jest uwidocznione w KRS, jednakże nie jest jeszcze widoczne w dokumentach rejestracyjnych VAT. W takiej sytuacji nie wydaje się aby istniały przeszkody do ustalenia siedziby na podstawie dokumentów KRS. Jednakże zawsze ustalenie siedziby musi być oparte na formalnych podstawach, jakimi są odpowiednie dokumenty rejestracyjne.

Stałe miejsce prowadzenia działalności

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji osoby fizycznej oraz osoby prawnej nieposiadającej siedziby, miejscem świadczenia usług w pierwszej kolejności jest ich stałe miejsce prowadzenia działalności, z której świadczone są dane usługi. Ustalenie takiego miejsca nie zawsze będzie łatwe. „Stałe miejsce prowadzenia działalności”, w którym świadczone są dane usługi niekoniecznie będzie związane z pojęciem „zakładu” danej osoby prawnej, której siedziba jest w innym kraju niż ów zakład. Po pierwsze musi być to miejsce prowadzenia działalności gdzie „stale” będą świadczone dane usługi, dla których to miejsce będzie podstawą do nakładania podatku VAT. Pojęcie stałości jest równoznaczne z takim stopniem zaangażowania po stronie danego podmiotu, iż nie można mu zarzucić przemijającego czy okresowego świadczenia usług z tego miejsca.

PRZYKŁAD

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu C-231/94 (Faaborg - Gelting Linien A/S przeciwko Finanzamt Flensburg) stwierdził, iż pokład statku morskiego, na którym są świadczone posiłki, nie jest stałym miejscem prowadzenia działalności w tym zakresie.

Konieczne jest również, aby to zaangażowanie co do świadczania usług w danym miejscu, mające mieć charakter stały wyrażało się w określonym wymiarze personalno-rzeczowym.

PRZYKŁAD

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w orzeczeniu C-168/84 (Gunter Berkholz przeciwko Finanzamt Hamburg - Mitte - Altstadt) stwierdził, że nie jest stałym miejscem prowadzenia działalności pokład statku, na którym zamontowane są „samoobsługowe” automaty do gier, których w trakcie rejsu nie obsługuje żaden personel.

Miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomością

W przypadku usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami, oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Ta nieruchomość nie musi być wyodrębniona w księdze wieczystej jako odrębny przedmiot własności, ani nie musi być jeszcze wybudowana. Z przepisu wynika, iż przez miejsce położenia nieruchomości należy rozumieć co najmniej określenie miejscowości, w której znajduje się dana nieruchomość, z którą związane jest świadczenie tychże usług.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Usługa wykonania projektu budowy stadionu zamówiona przez polskiego podatnika u niemieckiego architekta, a dotycząca nieruchomości położonej w Wilnie na Litwie, będzie opodatkowana według stawki VAT obowiązującej na Litwie. Bez znaczenia jest tu siedziba i status prawny stron transakcji, skoro dotyczy ona konkretnie oznaczonej nieruchomości.

Nie wystarczy więc wskazanie tylko państwa, na którego obszarze ta nieruchomość się znajduje. W takim bowiem przypadku organ podatkowy jako miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami w ogólności ustali siedzibę świadczącego te usługi lub jego stałe miejsce prowadzenia działalności (jeżeli będzie w innym państwie niż siedziba)

PRZYKŁAD

Jeżeli usługa dotycząca wyceny nieruchomości budynkowej znajdującej się gdzieś w Czechach zostanie zamówiona przez słowackiego konsumenta (niebędącego podatnikiem słowackiego VAT) u polskiego rzeczoznawcy podatnika, to taka usługa zostanie zakwalifikowana jako świadczona w Polsce. Usługa wyceny nieruchomości nie dotyczyła bowiem konkretnej nieruchomości właściwie wskazanej, tj. wskazanej przez określenie jej miejsca położenia (np. Praga, przy ul. Grochowska 4/90).

Co do tego, iż konieczne jest dokładne określenie miejsca położenia nieruchomości, aby można było skorzystać z tego szczególnego określenia miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyroku z dnia 24 kwietnia 2008 (sygn. akt. III SA/Wa 334/08): prawidłowym jest, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami ma odbywać się w miejscu położenia tychże nieruchomości. Aby jednak postulat ten mógł być zrealizowany, nieruchomość będąca przedmiotem usługi musi być ściśle oznaczona, a więc podatkowo zidentyfikowana. Oznacza to, że umowa cywilnoprawna, zawarta pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą powinna określać i położenie nieruchomości i skonkretyzowanie usługi, i nie tylko dla określenia zobowiązań stron umowy, ale dlatego, że podatkowy system unijny żąda zgodnego ze stanem faktycznym określenia zobowiązania podatkowego i jego miejsca realizacji.

Miejsce świadczenia przy usługach transportowych

W przypadku usług transportowych za ich miejsce świadczenia ustawa o VAT uznaje miejsce, gdzie odbywa sie transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Należy wyjaśnić, iż nie dotyczy to sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem usług transportowych, których przedmiotem są towary, pomiędzy państwami członkowskimi Wspólnoty. Tak więc miejsce gdzie odbywa się transport jest miejscem świadczenia usług w przypadku usług transportu osób pomiędzy Polską a jakimkolwiek innym krajem, lub usług transportu towarów pomiędzy Polską (bądź innym krajem UE) a państwem spoza Wspólnoty. Istotą tego rozwiązania jest podzielenie trasy pokonanej przez środek transportu usługodawcy na odcinki według klucza kilometrowego, pokonanego w danych państwach i według tego ustalenia podstawy opodatkowania.

PRZYKŁAD

Z Polski wyjechał TIR wiozący komputery do Moskwy. Trasa wiodła przez Ukrainę. Cenę całej usługi dostarczenia towaru (np. 3000 zł) należy podzielić stosownie do przemierzonych odległości w Polsce, na Ukrainie i w Rosji. Odpowiednie części tej kwoty poddać opodatkowaniu w danym państwie.

Wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-116/96 Reisebüro Binder GmbH przeciwko Finanzamt Stuttgart-Körperschaften z dnia 6 listopada 1997 r. przeciął wątpliwości dotyczące innego niż przelicznik kilometrażowy sposobu naliczania podstawy opodatkowania usług transportowych. W wyroku tym stwierdził, iż: w przypadku świadczenia usług międzynarodowego przewozu osób w ramach wyjazdów typu all-inclusive (całościowy pakiet usług turystycznych), całkowita kwota wynagrodzenia ze te usługi powinna być rozliczona proporcjonalnie w celu ustalenia, jaka część usługi przewozu podlega opodatkowaniu w każdym z Państw Członkowskich, na podstawie długości trasy pokonanej w każdym z tych państw, z wyłączeniem wszelkich innych kryteriów podziału. Tak więc wcześniej podnoszone sugestie, aby np. kryterium podziału ceny usługi przy transporcie osób lub towarów była ilość spędzonego czasu w trakcie podróży w danym kraju zostały tym wyrokiem wyraźnie odrzucone.

Co do usług świadczonych poprzez transport międzynarodowy przy użyciu statków wodnych i powietrznych, to miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju. Oznacza to, iż np. służbowa podróż lotnicza pracownika polskiej firmy z Niemiec do Holandii może zostać potraktowana przez polski Urząd Skarbowy jako import usługi transportu lotniczego i w związku z tym odpowiednio opodatkowana. Na taką interpretację pozwala bowiem przepis tego rozporządzenia. Przepis ten jednak jest sprzeczny z dyrektywą 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Zgodnie z art. 46 tejże dyrektywy miejscem świadczenia usług transportowych innych niż wewnątrzwspólnotowy transport towarów jest miejsce, w którym odbywa się transport, biorąc pod uwagę pokonywane odległości.

Faktyczne miejsce świadczenia usług

Do usług, dla których miejsce ich świadczenia zostało przez ustawodawcę określone poprzez faktyczne miejsce ich świadczenia zaliczono (z odrębnym miejscem świadczenia usług przy wewnątrzwspólnotowym trasporcie towarów i z tym związanych wszelkich usługach pomocniczych) następujące usługi:

• w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usługi podobne do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usługi pomocnicze do tych usług,

• pomocnicze do usług transportowych, takie jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności,

• wyceny majątku rzeczowego ruchomego,

• na ruchomym majątku rzeczowym.

Miejsce świadczenia przy usługach niematerialnych

Dla usług dotyczących:

1) sprzedaży praw lub udzielenia licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw,

2) reklamy,

3) doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:

a) usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),

b) usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2)

c) usług prawniczych, rachunkowo - księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),

d) usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) z pewnymi wyjątkami,

e) usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3),

4) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń,

5) bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki,

6) dostarczania (oddelegowania) personelu,

7) wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu,

8) telekomunikacyjnych,

9) nadawczych radiowych i telewizyjnych,

10) elektronicznych,

11) polegających na zobowiązaniu się do powstrzymywania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o którym mowa w pkt 1 - 10 i 12,

12) agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1 - 11,

13) polegających na zepewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

14) przesyłowych,

15) gazu w systemie gazowym,

16) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,

17) bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 13 i 14

- ustawodawca wprowadził szczególne zasady ustalania ich miejsca świadczenia. Przyjęto, iż w przypadku gdy usługi te będą świadczone na rzecz:

• osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

• podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- to miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. W przypadku gdy powyższe usługi będą świadczone na rzecz konsumentów z innego kraju członkowskiego niż usługodawca, to miejsce świadczenia tych usług będzie określane według reguł ogólnych.

ALEKSANDER MIRSKI 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA