REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w okresie zawieszenia muszę prowadzić pkpir

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Ziółkowski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, specjalizuje się w podatkach dochodowych, zarówno od osób fizycznych, jak i podmiotów prawnych. Autor licznych publikacji.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę indywidualną działalność gospodarczą bez zatrudniania pracowników. Od 1 grudnia 2009 r. do 31 marca 2010 r. planuję zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej. Do 31 sierpnia 2011 r. mam zawartą umowę leasingu operacyjnego na samochód ciężarowy. Umowę zamierzam realizować również w okresie zawieszenia. Czy w okresie tym muszę prowadzić pkpir? Czy na dzień 31 grudnia 2009 r. będę zobowiązany do sporządzenia remanentu? Czy w okresie zawieszenia mogę zaliczyć do kosztów czynsz miesięczny płacony z umowy leasingu samochodu?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej Czytelnik ma obowiązek prowadzić pkpir oraz sporządzić remanent na dzień 31 grudnia 2009 r. W okresie zawieszenia Czytelnik ma prawo zaliczyć do kosztów czynsz leasingowy, jeżeli umowa leasingu została zawarta przed zawieszeniem działalności. Szczegóły - w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 do 24 miesięcy. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej następuje na pisemny wniosek indywidualnego przedsiębiorcy złożony do gminy. Okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku, nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku. Zawieszenie trwa do dnia złożenia wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej (art. 14a ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dalej: usdg). W stosunku do zobowiązań publicznoprawnych takich jak podatki zawieszenie działalności gospodarczej wywiera skutki prawne od dnia, w którym rozpoczyna się zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej. Skutek ten trwa do dnia poprzedzającego dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej (art. 14 ust. 7 usdg).

REKLAMA

Zakaz osiągania bieżących przychodów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać z niej bieżących przychodów. Zawieszenie działalności gospodarczej zawiesza również amortyzację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność. Przerwa w amortyzacji trwa do końca tego miesiąca, w którym wznowiono wykonywanie działalności gospodarczej. W okresie zawieszenia przedsiębiorcy nie muszą również odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy. Prawo to przysługuje bez względu na rodzaj płaconego podatku (według skali, liniowy) czy metody odprowadzania zaliczek.

Jaką stawką opodatkować nieruchomości w trakcie zawieszenia działalności

Zawieszenie wykonywania działalności nie zwalnia jednak podatnika od obowiązku prowadzenia stosownej ewidencji podatkowej oraz złożenia zeznania rocznego w podatku dochodowym. W pkpir rozliczone zostaną te zdarzenia, które podatnik ma prawo lub obowiązek rozliczyć w okresie zawieszenia działalności. Jednym z obowiązków związanych z prowadzeniem pkpir jest sporządzenie remanentu na koniec każdego roku podatkowego. Obowiązek ten należy spełnić również w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Oznacza to, że Czytelnik ma obowiązek sporządzić remanent na dzień 31 grudnia 2009 r., mimo zawieszenia wykonywania działalności.

Czy należy składać deklaracje VAT w okresie zawieszenia działalności gospodarczej oraz po podjęciu działalności zwolnionej z VAT

Zdarzenia rozliczane w okresie zawieszenia

W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca ma prawo lub obowiązek:

• wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,

• przyjmować należności lub regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

• zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

• uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,

• wykonywać wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

• osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.

 

PRZYKŁAD

Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zawiesił ją od 1 grudnia 2009 r. Ostatnią usługę zafakturował 29 listopada 2009 r. Zapłata wpłynęła 7 grudnia 2009 r. Wpływ zapłaty w okresie zawieszenia nie stoi na przeszkodzie zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej.

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może rozliczać w kosztach wydatków związanych z bieżącym prowadzeniem działalności gospodarczej, np. kosztów związanych z eksploatacją samochodów ciężarowych (paliwo). Rozliczenie tego typu wydatków w kosztach świadczy o wykonywaniu działalności gospodarczej. Wydatki takie mogą być również kwestionowane jako koszty, ponieważ:

• nie są ponoszone w celu uzyskania przychodu (bieżące przychody nie są osiągane),

• nie mają na celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu.

Inaczej jest z wydatkami wynikającymi z długoterminowych umów podpisanych przed zawieszeniem działalności. Przedsiębiorca ma obowiązek w okresie zawieszenia działalności gospodarczej regulować zobowiązania powstałe przed datą tego zawieszenia (art. 14a ust. 4 pkt 2 usdg). Przykładem są czynsze z długoterminowych umów: najmu, dzierżawy czy leasingu. Czytelnik może więc zaliczyć do kosztów w okresie zawieszenia raty leasingowe z umowy podpisanej przed zawieszeniem działalności.

PRZYKŁAD

Pan Nowak prowadzi indywidualną działalność gospodarczą opodatkowaną według zasad ogólnych. W okresie od 1 grudnia 2009 r. do 31 marca 2010 r. zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej. Pan Nowak prowadzi jednak w okresie zawieszenia pkpir. W każdym miesiącu okresu zawieszenia ujmuje w pkpir:

miesięczną ratę z trzyletniej umowy leasingu operacyjnego samochodu ciężarowego, która została podpisana na okres od 1 kwietnia 2009 r. do 31 marca 2012 r. - wartość netto raty 2500 zł,

rachunek za telefon firmowy z dwuletniej umowy podpisanej na okres od 1 lutego 2009 r. do 31 stycznia 2011 r. - pan Nowak zalicza do kosztów wyłącznie abonament o wartości 56 zł miesięcznie,

odsetki od środków na firmowym rachunku bankowym - umowa o rachunek bankowy została zawarta na czas nieokreślony w styczniu 2003 r.,

opłaty za prowadzenie firmowego rachunku bankowego.

Zapis w pkpir za grudzień 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 14a ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1097; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 18, poz. 97

• art. 22c pkt 5, art. 44 ust. 10-13 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 127, poz. 1052

• § 27-29 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów - Dz.U. Nr 152, poz. 1475; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 140, poz. 988

Grzegorz Ziółkowski

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA