REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można zlecić wystawianie faktur innej firmie

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów. W większości są to firmy prowadzące działalność gospodarczą. Ze względu na rosnącą liczbę dokonywanych transakcji zamierzamy rozpocząć wystawianie faktur dokumentujących świadczenie usług w formie elektronicznej. Obowiązki związane z fakturowaniem elektronicznym chcielibyśmy powierzyć firmie zewnętrznej. Czy takie rozwiązanie jest prawidłowe? Czy w takim przypadku potwierdzenia mogą otrzymywać wystawcy faktur?

rada

REKLAMA

Tak, mogą Państwo zlecić wystawianie e-faktur innej firmie. W takim przypadku akceptacja odbiorcy faktur może być składana bezpośrednio faktycznemu wystawcy faktur.

uzasadnienie

REKLAMA

Polskie przepisy o VAT (w tym przepisy wykonawcze do ustawy o VAT) nie precyzują kwestii wystawiania faktur w imieniu dostawcy przez podmiot trzeci (fakturowanie przez podmiot trzeci). Przepisy te nie wykluczają jednak takiej możliwości. A zatem nie można stwierdzić, że wystawianie faktur w imieniu dostawcy przez podmiot trzeci jest niedozwolone. Trzeba również podkreślić, że polskie przepisy o VAT należy interpretować zgodnie ze stosownymi przepisami wspólnotowymi.

Krajowe przepisy o VAT nie odnoszą się do zagadnienia fakturowania przez podmiot trzeci. Odpowiednie uregulowania w tym zakresie wprowadza jednak Dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. UE L 347, ze zm.). Według tych regulacji każdy podatnik powinien upewnić się, że faktura została wystawiona przez niego, nabywcę towarów lub usług bądź w jego imieniu i na jego rzecz przez podmiot trzeci (art. 220 Dyrektywy). Przepis ten odnosi się zarówno do faktur wystawionych w formie papierowej, jak i do faktur elektronicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymieniony przepis dyrektywy nakłada obowiązek wprowadzenia przepisów dotyczących fakturowania przez podmiot trzeci do prawa krajowego wszystkich państw członkowskich. Przepisy te są bezwarunkowe i nie są przewidziane żadne zwolnienia ani preferencyjne zasady ograniczające zakres stosowania fakturowania przez podmioty trzecie. Ponieważ polski rząd nie wprowadził obowiązkowych regulacji, polski podatnik może powoływać się na przepisy dyrektywy i zlecić wystawianie faktur podmiotowi trzeciemu.

WAŻNE!

Polski podatnik może zlecić wystawianie faktur podmiotowi trzeciemu.

Jak to zostało powiedziane, podmiot trzeci może wystawiać w imieniu sprzedawcy zarówno faktury papierowe, jak i faktury elektroniczne. Dlatego dopuszczalne jest uzyskanie potwierdzenia od klientów, że akceptują wystawianie faktur w formie elektronicznej, przez firmę, która w imieniu sprzedawcy wystawia faktury. Jak bowiem wynika z § 3 ust. 1-4 rozporządzenia dotyczącego faktur elektronicznych, faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej. W przypadku akceptacji w formie elektronicznej przepisy § 4 stosuje się odpowiednio. Odpowiednie stosowanie § 4 rozporządzenia oznacza, że autentyczność pochodzenia i integralność treści takiego oświadczenia będą zagwarantowane:

• bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub

REKLAMA

• poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Jeśli nabywca faktur złoży takie oświadczenie, to faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji.

PRZYKŁAD

Spółka A zleciła wystawianie faktur elektronicznych firmie B. 22 czerwca firma B wysłała pismo zawierające zgodę na wystawianie faktur z prośbą o akceptację. Osiem firm z dziesięciu, które otrzymały pismo, przesłało zgodę w tym samym dniu. Dla nich faktury elektroniczne mogą być wystawiane od 23 czerwca. Kolejna firma przesłała zgodę 29 czerwca. Dla niej faktury elektroniczne mogą być wystawiane od 30 czerwca. Jedna firma nie wyraziła zgody, dlatego dla niej faktury muszą być wystawiane w formie papierowej.

W przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury wystawca faktury traci prawo do wystawiania i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od następnego dnia po dniu, w którym otrzymał powiadomienie od odbiorcy o wycofaniu akceptacji.

Przepisy te posługują się pojęciem wystawcy faktury. Dlatego należy uznać, że nie jest to tylko sprzedawca. Może to być każda osoba, która jest uprawniona do wystawiania faktur. Fizyczne wystawianie faktur przez firmę, która przejęła zlecenie na podstawie pełnomocnictwa, będzie równoznaczne z ich wystawieniem przez dostawcę. Zatem dopuszczalne jest uzyskanie potwierdzenia od klientów przez faktycznego wystawcę faktur, że akceptują wystawianie faktur w formie elektronicznej. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej.

• § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur - Dz.U. Nr 133, poz. 1119

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA