Kategorie

Zarządzanie zespołem

28 maja 2021
24 cze 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Ustawienia systemowe w biznesie receptą na problemy Twojej firmy

Częste rotacje pracowników, kryzys finansowy, czy konflikty między pracodawcą a podwładnymi to rzeczywistość niemal każdej firmy. Zwykle też, mimo stosowania wielu rozwiązań, problemy te trwają, powodując koszty i psując atmosferę miejsca pracy. Odpowiedzią na te sytuacje i inne, zdawałoby się nierozwiązywalne kłopoty w firmie jest metoda ustawień systemowych w biznesie Berta Hellingera.

E-firing – obawa przed konfrontacją z pracownikiem czy zwykła wygoda?

W dobie Internetu coraz więcej działań zostaje uznanych za dopuszczalne, mimo że jeszcze kilka lat temu nie miały racji bytu. Niegdyś, formą obowiązkową było składanie podania do gabinetu profesora w celu uzyskania pożądanej informacji bądź zgody na zajmujący nas temat.

Dobra czy zła feminizacja zawodów?

Społeczeństwo polskie stopniowo przestaje dzielić zawody na kobiece i męskie, a mimo to wciąż zawody zdominowane przez kobiety utożsamiane są z pracą nisko wynagradzaną i o małym prestiżu. Niezrównoważona struktura zatrudnienia w danej branży bardzo często utrwala negatywne stereotypy związane z płcią.

Jak oceniać pracowników?

Ostatnie lata przyniosły znaczny wzrost popularności systemu ocen pracowniczych, powszechnie nazywanego systemem ocen okresowych (SOP). Jednak jak pokazuje praktyka, jest on wciąż narzędziem nie do końca zrozumianym i odpowiednio używanym. Co zrobić, aby system ten działał poprawnie, przynosząc korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, a docelowo całej firmie?

Czym jest delegowanie uprawnień?

Dla wielu menedżerów delegowanie uprawnień uznawane jest za zło konieczne. Wiadomo, że jest dobre i skuteczne, więc minimalizuje się jego negatywne efekty, zaciska zęby i wykonuje zadanie. Następnie jak najszybciej wyrzuca się z pamięci i żyje w błogiej nieświadomości aż do następnego razu, który witany jest z niemalejącym dystansem. Jak to zło konieczne przekuć w efektywny proces decyzyjny podwyższający kompetencje menedżera?

Jak być asertywnym menedżerem?

Asertywność jest pojęciem, które każdy z nas kojarzy z wyświechtaną regułką - „umiejętność mówienia „nie”. Jednakże definicji tej nie możemy użyć do sprecyzowania, na czym polega postawa asertywna, którą powinien przyjmować każdy dobry menedżer. Jej podstawą jest indywidualny wysiłek dojścia do źródła swojej siły i oparcie się na własnym potencjale.

Czym jest crowdsourcing?

Zjawisko polegania na tzw. zbiorowej mądrości znane jest nie od dziś. Jego profesjonalne zastosowanie i użycie na szeroką skalę miało jednak miejsce dopiero niedawno dzięki opracowaniu odpowiednich technologii.

Szybkie randki a biznes

Według naukowców wyrobienie opinii o danej osobie następuje już w ciągu pierwszych 4 - 6 sekund znajomości, natomiast pogłębione pierwsze wrażenie trwa około 4 minut.

Kiedy praca szkodzi?

Większość z nas spędza w pracy średnio nawet jedną trzecią swojego życia. To bardzo dużo, dlatego też wszelkie niewygody i szkodliwe warunki okazują się mieć niebagatelny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Różnice pokoleniowe w zarządzaniu zespołem

Konflikt pokoleniowy to normalna sprawa w społeczeństwie i jest to problem stary jak świat. Tymczasem konflikt międzypokoleniowy nabrał innego charakteru, zmniejszył swój zasięg, jego bohaterowie kryją się pod wyrazistymi literami alfabetu „X” i „Y”, a nie płaszczem historii.

Sztuka dobrej komunikacji w zespole

Nie ma nic bardziej zgubnego jak myślenie szefów o tym, że samo stanowisko jakie mają obliguje całą resztę w firmie do tego aby ich słuchano, słuchano co mówią, jak mówią i aby wszyscy „ślepo” wykonywali ich polecenia.

Jak menedżer może rozwijać zespół?

Zespół prowadzony przez menedżera powinien być stale przez niego rozwijany. Jakimi metodami może posłużyć się menadżer zespołu?

Zapotrzebowanie na menedżerów

Kadra kierownicza w firmie to jednocześnie wysokiej klasy specjaliści w swojej branży, ale także osoby doskonale radzący sobie z zarządzaniem zespołem. Wbrew pozorom konkurencja na rynku pracowniczym nie jest aż tak duża, toteż firmom trudno jest wyszukać dobrego kandydata przez tradycyjne ogłoszenie w prasie. Jak więc odbywa się rekrutacja na stanowiska menedżerskie?

Zarządzanie w czasach kryzysu

Każdy wie, że sytuacja gospodarcza uległa zmianie. Wymaga to zatem także zmian w naszym działaniu i znalezienia nowych ścieżek. Prosperity przyzwyczaiło niektórych do lenistwa i zamykania drzwi innowacyjności. Nie oszukujmy się. Kto w tych czasach sie nie rozwija - musi ustawić się w kolejce po zasiłek dla bezrobotnych.

Jak motywować pracowników?

W dzisiejszych czasach pracodawca musi dbać nie tylko o bezpieczne i higieniczne warunki pracy, ale również o komfort psychiczny pracowników. Jak to robić?

Czy integracja pracowników może zwiększyć zyski firmy?

Człowiek, by lepiej pracować, potrzebuje czegoś więcej niż tylko pieniędzy. Pracownik dużo bardziej docenia nagrodę w postaci pochwały od szefa, miłą atmosferę w pracy czy dodatkowe świadczenia, niż wzrost wynagrodzenia. Dlatego też bardzo trudno utrzymać najlepszych i najbardziej wydajnych pracowników. Menedżerowie poszukują nowych, innowacyjnych sposobów motywowania. Jednym z nich są imprezy integracyjne.

Czego powinien unikać dobry manager?

Wielu menedżerów popełnia proste błędy w trakcie zarządzania. Warto przyjrzeć się najczęściej popełnianym przez menedżerów błędom przez pryzmat czterech podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontroli.

Jak osiągnąć mistrzostwo w organizacji pracy?

Niektóre wprowadzone przez naszych przodków rozwiązania są przez nas używane do dziś. Pomimo iż w połowie XV wieku nie używano takich pojęć, jak „zarządzanie”, „zasoby ludzkie”, „organizacja zhierarchizowana”, przynajmniej nie w znaczeniu, którego używa się obecnie, pewne ogólne zaproponowane wówczas zasady da się wykorzystać do rozwoju ówczesnej organizacji.

Jak oszacować wartość firmy?

Zdecydowana większość (ponad ¾) prezesów i dyrektorów generalnych na świecie uważa, że powinno się zwracać większą uwagę na właściwe szacowanie dóbr niematerialnych, takich jak kapitał intelektualny i relacje z klientami – wynika z najnowszego raportu CIMA Rebooting Business: Valuing the Human Dimension. Jednocześnie, ponad 50% z niemal 300 ankietowanych z 21 krajów, ocenia, że ich organizacje obecnie szacują wartość dóbr niematerialnych „dobrze“ lub „bardzo dobrze“. Co więcej, jedynie 12 proc. z nich o pomoc w realizacji tego zadania zwraca się do swoich działów finansowych.

Planowanie w praktyce

Nieustanne zmiany rynkowo – gospodarcze wymagają od osób zarządzających przedsiębiorstwem znacznie więcej niż tylko działań koncentrujących się jedynie na bieżącym jego funkcjonowaniu. Aby móc myśleć o rozwoju i wzroście niezbędne staje się posiadanie wizji przyszłości oraz działań na nią wpływających.

Co jest najważniejsze dla polskich menedżerów?

Wykonywanie pracy zawodowej kojarzone jest ostatnio coraz częściej nie tylko ze źródłem utrzymania, ale także z możliwością spełnienia zawodowego. Jednak aby efektywnie wykorzystać czas spędzony w pracy potrzebna jest odpowiednia motywacja. Pracodawcy tworzą coraz to nowsze systemy wynagrodzeń, dodatkowe premie, oferują bogate pakiety socjalne. Na pytanie „Co Cię motywuje do pracy?” 40 % ankietowanych odpowiedziało, że możliwość rozwoju zawodowego.

Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?

Jeśli chcesz być dobry liderem nie skupiaj się tylko na odpowiedziach. Czas najwyższy żebyś i Ty zaczął zadawać pytania. Poznaj wszystkie korzyści jakie płyną z rozbudowy komunikacji także w tę stronę.

Feedback w pigułce

Nie wiesz jak prawidłowo udzielać informacji zwrotnych? Przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz w nim fachowe rady profesjonalnego coacha.

Jak klienci oceniają konkurencyjność przedsiębiorstwa?

Dla budowy skutecznej strategii konkurencji przedsiębiorstwa podstawowa znaczenie ma prawidłowa ocena najbardziej istotnych czynników decydujących o wyborze określonej oferty przez odbiorców. Czynniki te odnoszą się zarówno do produktu (usługi), jak również do całej firmy oferującej dany produkt (usługę) oraz jej strategii (marketingowej, konkurencji, rozwoju).

Jak prowadzić kontrolę strategiczną?

Ogólnie mówiąc, kontrola strategiczna polega na określeniu czy strategia została przygotowana zgodnie ze sztuką planowania, czy została przeprowadzona z zachowaniem jakości działań oraz czy zaplanowane efekty zostały osiągnięte.

Jak na podstawie analizy SWOT stworzyć strategię firmy?

O koncepcji SWOT często mówi się: analiza SWOT. W rzeczywistości to więcej niż sama analiza, ponieważ umożliwia także sformułowanie strategii firmy na podstawie wyników przeprowadzonej analizy.

Co dzieje się w firmie, gdy prezes ma mentalność specjalisty?

Pracownik firmy zajmujący stanowisko prezesa ma pewne doświadczenia zawodowe oraz pewną ugruntowaną postawę wobec biznesu. Ekspert Michael Gerber wyróżnia trzy takie postawy: przedsiębiorca, menedżer, specjalista. Co dzieje się w firmie, gdy na czele firmy stoi prezes-specjalista?

Ile zarabia polski menedżer?

Polski menedżer coraz częściej zmienia pracę i oczekiwania finansowe. Takie wnioski płyną z trzeciej edycji raportu Polski Menedżer 2010. Zdecydowana większość ankietowanych, pomimo krótkiego stażu pracy zmieniała zatrudnienie 2 lub 3 razy. Jakie są więc finansowe wymagania kadr zarządzających?

Na czym polega wykup menedżerski i jakie są jego rodzaje?

Menedżerowie to grupa właścicieli spółek, o której stosunkowo rzadko słychać w mediach. Jednak mają oni tę zaletę, że znają specyfikę pracy w danej firmie i posiadają zapał, którego czasem brakuje inwestorom zewnętrznym.

Ułomności firm są tworzone przez jej zdolności

Miarą czy jesteś w czymś wyjątkowo dobry jest to, że talent ten powinien tworzyć jakąś bliźniaczą ułomność, słabą stronę. Wysoki człowiek nadaje się na koszykarza, ale niezbyt na rajdowca. Zwinny napastnik nie jest w stanie walczyć fizycznie z twardym obrońcą, choć może go wyprzedzić. Firmy w których ceni się regulamin i procedury kiepsko radzą sobie z improwizowaniem i wykorzystywaniem na bieżąco pojawiających się szans. Jeśli cenisz punktualność w dostawach, to nie bierz się za dostarczanie produktów firm trzecich.

Jak to jest z analizą rynków?

Gdy klienci są namierzeni, ich potrzeby – znane, a struktura kosztów – opracowana, łatwo można dokonywać analiz opłacalności. Ale gdy nie wiadomo kto jest klientem, do czego wykorzysta produkt, a także ile byłby w stanie za niego zapłacić – analizy to czysta fantazja. W takich warunkach niewiedzy tworzą się przełomowe innowacje – i trzeba to uszanować. W przeciwnym razie nic z tego nie wyjdzie.

Dlaczego zasoby spółki zależą od klientów?

Prawdziwą strategię działania firmy narzuca nie apodyktyczny prezes, ale zdanie klientów poparte zakupami lub ich brakiem. Kto to ignoruje, naraża się na kłopoty.

Jak zorganizować w firmie system sponsoringu projektów strategicznych?

Właściwie opracowany system sponsoringu zapewnia kierownikom projektów i programów wsparcie wyższego szczebla w hierarchii przedsiębiorstwa i tworzy forum dla rozmów kierowniczych, które ukierunkowują decyzje w zakresie inwestycji projektowych. Sponsorzy oferują nieocenioną pomoc w odniesieniu do zakresu, harmonogramu i środków niezbędnych do wyboru projektów i ich zarządzania.

Co dalej z niedoborem talentów?

Brak długofalowej strategii zatrudnienia pozbawi przedsiębiorstwa talentów niezbędnych do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Według badania Manpower Strategie zatrudnienia niemal co czwarty pracodawca na świecie przyznaje, że strategia zarządzania zasobami ludzkimi nie wspiera strategii biznesowej firmy.

Pracownik na wyłączność?

Firma może podpisać z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji. W pewnych przypadkach umowa taka może ograniczyć jakąkolwiek inną zawodowa działalność pracownika.

Kodyfikacja i personalizacja – dwie strategie zarządzania wiedzą w firmie

Pod koniec lat 1990-tych M.T. Hansen, N. Nohria i T. Tierney prowadzili badania dotyczące praktyk zarządzania wiedzą w organizacjach. Zauważyli, że organizacje nie stosują jednolitego podejścia do zarządzania wiedzą, a wykorzystują dwie odmienne strategie w tym zakresie, które nazwali strategią kodyfikacji i strategią personalizacji.

Organizacja jako maszyna – krótki opis metafory przydatnej w zarządzaniu

U podstaw tej koncepcji leży chęć zbudowania organizacji działającej mechanistycznie, w której reakcje na działania kierownictwa mają charakter deterministyczny (czyli przewidywalny i pewny). Człowiek – jako społeczna tkanka organizacji – jest potraktowany jako obiekt, którego zachowanie jesteśmy w stanie zdeterminować działaniami kierowniczymi.

Myśleć jak idealny manager

Pewnego pięknego dnia, w ośrodku w wysokich górach, kiedy rozpoczynałyśmy szkolenie z umiejętności managerskich, wydarzyło się Coś... Na szkoleniach zawsze się Coś dzieje. Ale to było Coś Innego. Witający nas Dyrektor w ramach wstępu, przytoczył kilka cytatów z jednej z gazet, która dokonała przedruku artykułu z innej gazety. Nosił on tytuł „Myśleć na pięć sposobów” i odpowiadał na pytanie: „Co to znaczy myśleć jak manager?”.

Co to jest coachingowy styl zarządzania?

Świadomy swojej wartości pracownik, to 200% „wyrobionej normy”. Wysoka samoocena, to efekt odpowiedniej motywacji, a skuteczne motywowanie, to pełnoetatowe zajęcie dla menedżera. Jednak rolą przełożonego jest także mierzenie się ze wszystkim innym, co dostarcza firmie wymiernych rezultatów biznesowych. Jak zatem sprawić, aby w tym zmieniającym się i pełnym wyzwań środowisku wywołać w zespole pełne zaangażowanie, inicjatywę i kreatywność?

Jaki powinien być idealny kandydat na menedżera?

Doświadczenie i skuteczność działania – to kluczowe czynniki brane pod uwagę przy wyborze menedżera. Kadrę kierowniczą poszukuje się obecnie najczęściej w sektorze IT, handlowym oraz bankowym.

Czy decyzje biznesowe są naprawdę podejmowane racjonalnie?

Mechanizmy obronne powodują, że człowiek co do zasady nie jest w stanie podejmować decyzji w 100% racjonalnych, podejmuje jedynie decyzje zadowalające.

Pokolenie Y wśród księgowych

Jak wynika z badania „Pokolenie Y: Świadomość potencjału” („Generation Y: Realising the potential”) przeprowadzonego przez międzynarodowe Stowarzyszenie Licencjonowanych Certyfikowanych Księgowych (Association of Chartered Certified Accountants – ACCA) oraz firmę doradczą Mercer, większość księgowych z pokolenia Y jest zadowolona ze swojej obecnej pracy, ale wyraża obawy dotyczące przyszłości. Alarmujący jest fakt, że aż połowa z nich uważa, że organizacje, w których są obecnie zatrudnieni, nie zapewnią im wystarczających możliwości rozwoju zawodowego.

Nie motywuj podwładnych, dopóki nie poznasz ich potrzeb

Przełożony, który nie zna dobrze swoich pracowników, nie ma szans na skuteczne motywowanie całego zespołu. Należy zadać sobie odrobinę trudu i spytać swoich podopiecznych, co jest dla nich najważniejsze.

Wspólne określenie celu zmotywuje Twoich pracowników

Większości z nas nie motywują cele, które narzucono nam odgórnie. Udział pracowników w określaniu celów przynosi wiele korzyści dla firmy.

Motywując pracowników ściśle określaj cele - porada dla szefów

Podejmujemy tylko takie działania, w których widzimy sens. Jeżeli nie dostrzegamy celu, do którego chcemy dotrzeć, po prostu nie zaczynamy działać. Menedżer, który przydziela swoim podwładnym zadania do wykonania, musi poinformować, jaki jest ich cel. Pracownicy zawsze mają mniej informacji od swojego przełożonego. Nie znają długofalowych planów i strategii firmy, mają węższy obraz działań organizacji.

Jak realizować strategię motywowania pozafinansowego?

Umiejętność motywowania pozafinansowego jest jedną z najważniejszych cech dzisiejszych szefów. Każdy zarząd żąda od menedżerów, żeby zwiększali efektywność pracowników i jednocześnie redukowali wydatki w poszukiwaniu oszczędności.

Reprymenda dla szefa

Pracownicy, mimo pozornego braku możliwości ku temu, potrafią dotkliwie „skarcić” swojego szefa. Poniżej najczęstsze przykłady zachowań, których źródło tkwi w szwankującej komunikacji na linii przełożony – pracownik.

Jak komunikować się z podwładnymi?

Istnieje szereg zachowań które blokują skuteczną komunikację. Gdy przełożony stosuje je wobec podwładnego to jego słowa, szczególnie krytyczne, nigdy nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.

Trudna sztuka konstruktywnej krytyki - wskazówki

Gdy szef krytykuje podwładnego musi zadbać zarówno o treść jak i formę przekazywanych uwag. Inaczej zamiast pożądanych efektów wywoła tylko niezadowolenie, które w krótkim czasie może wpłynąć na cały zespół.

Konstruktywna krytyka – czego unikać

Tylko rzeczowa, konstruktywna krytyka pomaga pracownikom i jest „sprzymierzeńcem” przełożonego. Jej całkowitym zaprzeczeniem są poniższe zachowania i zwroty.