REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Asertywny menedżer. /Fot. Fotolia
Asertywny menedżer. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Asertywność jest pojęciem, które każdy z nas kojarzy z wyświechtaną regułką - „umiejętność mówienia „nie”. Jednakże definicji tej nie możemy użyć do sprecyzowania, na czym polega postawa asertywna, którą powinien przyjmować każdy dobry menedżer. Jej podstawą jest indywidualny wysiłek dojścia do źródła swojej siły i oparcie się na własnym potencjale.

Praca menedżera to ciągłe konfrontacje z człowiekiem i nierzadko skomplikowane relacje interpersonalne. Oczywistym jest, że wymaga się od niego traktowania pracowników i ich potencjału z należytym szacunkiem, jak również poszanowania godności i praw osobistych ludzi mu podlegających - jest to część asertywnej postawy. W jej skład wchodzi również dążenie, aby stosunki międzyludzkie opierały się na zaufaniu i prawdomówności. Postawa ta wymaga także traktowania innych ludzi nie jako przeciwników, lecz jako godnych partnerów i równorzędnych rozmówców.

REKLAMA

REKLAMA

Cechy asertywnego menedżera

Aby sprostać wymaganiom stawionym przez firmę, menedżer musi wykazać się pewnymi umiejętnościami asertywnymi. Zdecydowany menedżer dba o sprawny przepływ informacji. Jest otwarty, pewny siebie i nie boi się podejmować nawet drażniących tematów w dyskusji ze swoimi pracodawcami, pracownikami czy podwładnymi. Unika gierek interpersonalnych, niedomówień, subtelnych upomnień. Szybko reaguje na problemy, wypowiada się o nich w sposób jasny i klarowny - konkretyzując je. Nie obawia się krytyki, także krytycznie podchodząc do swoich pracowników, oczywiście mając na celu skorygowanie nieprawidłowości lub rozwiązanie problemu. Menedżer musi posiadać umiejętność motywowania do pracy, powinien wzbudzać zapał i chęć pracowników. Tak więc, powinien traktować ludzi po partnersku, chwalić swoich podwładnych, słuchać, szanować ich opinie i pomysły, wspierając ciekawe inicjatywy, bez strachu przed utratą pozycji lidera. Dobry menedżer powinien posiadać umiejętność organizacji pracy, być dobrym koordynatorem, delegując poszczególne zadania swoim pracownikom.

Budowanie asertywnej postawy

Aby przyjąć asertywną postawę w trudnej sytuacji interpersonalnej, pierwszym krokiem jest wyrażenie wewnętrznego przekonania o słuszności swojego zdania i przyjętego stanowiska - powiedzenie sobie "mam do tego prawo". Oczywiście nasze prawa osobiste: do bycia sobą, realizacji swoich dążeń, zaspokajania potrzeb, wyrażania uczuć i przekonań, są równe prawom osobistym drugiego człowieka. Ale w trudnej sytuacji życiowej bardzo często blokujemy się wewnętrznie i nie jesteśmy pewni, czy mamy prawo postąpić w określony sposób. Postawa wobec własnych praw osobistych ulega ciągłym przekształceniom i rozwojowi. A najlepszą metodą rozszerzenia świadomości własnych praw, a co za tym idzie budowania swojej postawy asertywnej, jest poszerzanie świadomości praw, jakie nas obowiązują, i jakie nam się należą.

Zobacz serwis: Zarządzanie

REKLAMA

Świadomość potencjału

Następnym ważnym etapem w budowaniu zdecydowanej postawy jest zdanie sobie sprawy ze swoich mocnych stron. Istotne w postawie asertywnej, bo utwierdzające nas w naszych przekonaniach, jest zidentyfikowanie naszych zalet, umiejętności, zdolności. Określanie osobistego potencjału pomaga nam w trudnych sytuacjach życiowych pamiętać o naszych prawach osobistych. Determinuje nas to do obrony własnych potrzeb i interesów. Jest również podstawą pozytywnej autoprezentacji - stajemy się warci inwestycji i uwagi. Mając świadomość swoich mocnych stron, potrafimy także dostrzec pozytywne cechy w drugiej osobie. Zrozumienie własnego potencjału wpływa również na nasze życie - jesteśmy zadowoleni z siebie, cieszymy się ze swoich osiągnięć i nastawiamy się na rozwój osobisty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Asertywny monolog wewnętrzny

Nasze myśli mają bezpośredni wpływ na nasze działanie. Tak więc - to, o czym myślimy wpływa na nasze życie motywująco, dodaje nam odwagi, może być również źródłem wewnętrznych blokad, niepewności czy rezygnacji. Do zdań antyasertywnych, wchodzących w skład monologu wewnętrznego, zalicza się popularny w naszej kulturze katastrofizm - wieszczenie własnej nieuniknionej porażki. Przeszkodą jest także odwlekanie momentu decyzji tzw. wygórowane warunki asertywności oraz myśli wyrażające negatywne przekonanie o naszych cechach i zachowaniach. Naszą asertywność blokują także normy zachowań - często sądzimy, że nam „nie wypada”. Monolog wewnętrzny najczęściej jest zbiorem przypadkowych zdań, ale uświadamiając sobie jego destrukcyjny wpływ na naszą zdecydowaną postawę, możemy wykorzystać go do samorozwoju. Na miejsce negatywnych myśli musimy wprowadzić proasertywne zdania zamienne, które diametralnie mają zmienić nasze nastawienie do siebie i swoich decyzji. Afirmacyjne zdania-zastępniki muszą być zbudowane na realnym obrazie możliwości naszej osoby. Przekształcenia możemy dokonać, powołując się na prawa osobiste, własne doświadczenia, jak również poprzez zmianę przymiotników na te nacechowane dodatnio. Takie zmiany są długotrwałym procesem. W trudnych sytuacjach życiowych myślenie proasertywne jest naturalnym katalizatorem postawy asertywnej.

Zobacz serwis: Manager

Głos dorosłego

Są trzy wewnętrzne siły, które sterują naszą aktywnością: siła osobistych potrzeb - wewnętrzny głos Dziecka, siła norm i powinności - wewnętrzny głos Rodzica oraz siła decyzji. Ta ostatnia, nazwana wewnętrznym głosem Dorosłego, czyli osoby odpowiedzialnej, jest ostatnim elementem budowania postawy asertywnej, gdyż myślenie kategoriami głosu Dorosłego pozwala nam w pełni skoncentrować się na zaistniałej sytuacji i efektywnie poszukiwać rozwiązań. Użycie głosu Dorosłego nie wywołuje poczucia krzywdy, tak jak w przypadku głosu Dziecka, ani winy - w przypadku użycia głosu Rodzica. Oczywiście te dwa głosy są nam niezbędne w kontaktach z otoczeniem, ale jedynie wewnętrzny głos Dorosłego jest podstawą myślenia asertywnego. Wewnętrzny głos mówiący: Decyduję się...; Zamierzam...; Postanowiłem...; - jest źródłem satysfakcji.

Praca nad rozwojem świadomości własnych praw, określanie i uświadomienie sobie własnego potencjału, zmiana monologu wewnętrznego na afirmacyjny oraz użycie siły decyzji w postaci głosu Dorosłego, buduje dobre nastawianie i solidny grunt do pracy nad asertywnymi zachowaniami i postawami zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA