REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak być asertywnym menedżerem?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Asertywny menedżer. /Fot. Fotolia
Asertywny menedżer. /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Asertywność jest pojęciem, które każdy z nas kojarzy z wyświechtaną regułką - „umiejętność mówienia „nie”. Jednakże definicji tej nie możemy użyć do sprecyzowania, na czym polega postawa asertywna, którą powinien przyjmować każdy dobry menedżer. Jej podstawą jest indywidualny wysiłek dojścia do źródła swojej siły i oparcie się na własnym potencjale.

Praca menedżera to ciągłe konfrontacje z człowiekiem i nierzadko skomplikowane relacje interpersonalne. Oczywistym jest, że wymaga się od niego traktowania pracowników i ich potencjału z należytym szacunkiem, jak również poszanowania godności i praw osobistych ludzi mu podlegających - jest to część asertywnej postawy. W jej skład wchodzi również dążenie, aby stosunki międzyludzkie opierały się na zaufaniu i prawdomówności. Postawa ta wymaga także traktowania innych ludzi nie jako przeciwników, lecz jako godnych partnerów i równorzędnych rozmówców.

REKLAMA

REKLAMA

Cechy asertywnego menedżera

Aby sprostać wymaganiom stawionym przez firmę, menedżer musi wykazać się pewnymi umiejętnościami asertywnymi. Zdecydowany menedżer dba o sprawny przepływ informacji. Jest otwarty, pewny siebie i nie boi się podejmować nawet drażniących tematów w dyskusji ze swoimi pracodawcami, pracownikami czy podwładnymi. Unika gierek interpersonalnych, niedomówień, subtelnych upomnień. Szybko reaguje na problemy, wypowiada się o nich w sposób jasny i klarowny - konkretyzując je. Nie obawia się krytyki, także krytycznie podchodząc do swoich pracowników, oczywiście mając na celu skorygowanie nieprawidłowości lub rozwiązanie problemu. Menedżer musi posiadać umiejętność motywowania do pracy, powinien wzbudzać zapał i chęć pracowników. Tak więc, powinien traktować ludzi po partnersku, chwalić swoich podwładnych, słuchać, szanować ich opinie i pomysły, wspierając ciekawe inicjatywy, bez strachu przed utratą pozycji lidera. Dobry menedżer powinien posiadać umiejętność organizacji pracy, być dobrym koordynatorem, delegując poszczególne zadania swoim pracownikom.

Budowanie asertywnej postawy

Aby przyjąć asertywną postawę w trudnej sytuacji interpersonalnej, pierwszym krokiem jest wyrażenie wewnętrznego przekonania o słuszności swojego zdania i przyjętego stanowiska - powiedzenie sobie "mam do tego prawo". Oczywiście nasze prawa osobiste: do bycia sobą, realizacji swoich dążeń, zaspokajania potrzeb, wyrażania uczuć i przekonań, są równe prawom osobistym drugiego człowieka. Ale w trudnej sytuacji życiowej bardzo często blokujemy się wewnętrznie i nie jesteśmy pewni, czy mamy prawo postąpić w określony sposób. Postawa wobec własnych praw osobistych ulega ciągłym przekształceniom i rozwojowi. A najlepszą metodą rozszerzenia świadomości własnych praw, a co za tym idzie budowania swojej postawy asertywnej, jest poszerzanie świadomości praw, jakie nas obowiązują, i jakie nam się należą.

Zobacz serwis: Zarządzanie

REKLAMA

Świadomość potencjału

Następnym ważnym etapem w budowaniu zdecydowanej postawy jest zdanie sobie sprawy ze swoich mocnych stron. Istotne w postawie asertywnej, bo utwierdzające nas w naszych przekonaniach, jest zidentyfikowanie naszych zalet, umiejętności, zdolności. Określanie osobistego potencjału pomaga nam w trudnych sytuacjach życiowych pamiętać o naszych prawach osobistych. Determinuje nas to do obrony własnych potrzeb i interesów. Jest również podstawą pozytywnej autoprezentacji - stajemy się warci inwestycji i uwagi. Mając świadomość swoich mocnych stron, potrafimy także dostrzec pozytywne cechy w drugiej osobie. Zrozumienie własnego potencjału wpływa również na nasze życie - jesteśmy zadowoleni z siebie, cieszymy się ze swoich osiągnięć i nastawiamy się na rozwój osobisty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Asertywny monolog wewnętrzny

Nasze myśli mają bezpośredni wpływ na nasze działanie. Tak więc - to, o czym myślimy wpływa na nasze życie motywująco, dodaje nam odwagi, może być również źródłem wewnętrznych blokad, niepewności czy rezygnacji. Do zdań antyasertywnych, wchodzących w skład monologu wewnętrznego, zalicza się popularny w naszej kulturze katastrofizm - wieszczenie własnej nieuniknionej porażki. Przeszkodą jest także odwlekanie momentu decyzji tzw. wygórowane warunki asertywności oraz myśli wyrażające negatywne przekonanie o naszych cechach i zachowaniach. Naszą asertywność blokują także normy zachowań - często sądzimy, że nam „nie wypada”. Monolog wewnętrzny najczęściej jest zbiorem przypadkowych zdań, ale uświadamiając sobie jego destrukcyjny wpływ na naszą zdecydowaną postawę, możemy wykorzystać go do samorozwoju. Na miejsce negatywnych myśli musimy wprowadzić proasertywne zdania zamienne, które diametralnie mają zmienić nasze nastawienie do siebie i swoich decyzji. Afirmacyjne zdania-zastępniki muszą być zbudowane na realnym obrazie możliwości naszej osoby. Przekształcenia możemy dokonać, powołując się na prawa osobiste, własne doświadczenia, jak również poprzez zmianę przymiotników na te nacechowane dodatnio. Takie zmiany są długotrwałym procesem. W trudnych sytuacjach życiowych myślenie proasertywne jest naturalnym katalizatorem postawy asertywnej.

Zobacz serwis: Manager

Głos dorosłego

Są trzy wewnętrzne siły, które sterują naszą aktywnością: siła osobistych potrzeb - wewnętrzny głos Dziecka, siła norm i powinności - wewnętrzny głos Rodzica oraz siła decyzji. Ta ostatnia, nazwana wewnętrznym głosem Dorosłego, czyli osoby odpowiedzialnej, jest ostatnim elementem budowania postawy asertywnej, gdyż myślenie kategoriami głosu Dorosłego pozwala nam w pełni skoncentrować się na zaistniałej sytuacji i efektywnie poszukiwać rozwiązań. Użycie głosu Dorosłego nie wywołuje poczucia krzywdy, tak jak w przypadku głosu Dziecka, ani winy - w przypadku użycia głosu Rodzica. Oczywiście te dwa głosy są nam niezbędne w kontaktach z otoczeniem, ale jedynie wewnętrzny głos Dorosłego jest podstawą myślenia asertywnego. Wewnętrzny głos mówiący: Decyduję się...; Zamierzam...; Postanowiłem...; - jest źródłem satysfakcji.

Praca nad rozwojem świadomości własnych praw, określanie i uświadomienie sobie własnego potencjału, zmiana monologu wewnętrznego na afirmacyjny oraz użycie siły decyzji w postaci głosu Dorosłego, buduje dobre nastawianie i solidny grunt do pracy nad asertywnymi zachowaniami i postawami zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA