REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak na podstawie analizy SWOT stworzyć strategię firmy?

Dzięki koncepcji SWOT menedżerowie firmy mają do wyboru jedną z dwóch procedur
Dzięki koncepcji SWOT menedżerowie firmy mają do wyboru jedną z dwóch procedur

REKLAMA

REKLAMA

O koncepcji SWOT często mówi się: analiza SWOT. W rzeczywistości to więcej niż sama analiza, ponieważ umożliwia także sformułowanie strategii firmy na podstawie wyników przeprowadzonej analizy.

SWOT to akronim słów charakteryzujących cechy zasobów przedsiębiorstwa oraz jego otoczenia: Strengths – silne strony firmy, Weaknesses – słabe strony firmy, Opportunities – szanse (okazje) rozwojowe w otoczeniu, Threats – zagrożenia występujące w otoczeniu.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki koncepcji SWOT menedżerowie firmy mają do wyboru jedną z dwóch procedur wzajemnego dopasowania między zasobami (reprezentowanymi przez silne i słabe strony) a otoczeniem firmy (opisanym przez szanse i zagrożenia). Procedury te to: procedura sekwencyjna i procedura iteracyjna (kolejnych kroków).

Procedura sekwencyjna występuje w dwóch wariantach:
1) dopasowanie (poszukiwanie) do istniejących silnych stron firmy odpowiednich dla nich możliwości (szans) w otoczeniu – SW->OT – jest to podejście zasobowe „od silnych stron do możliwości”, które zakłada że w krótkim okresie nie można zmienić silnych stron firmy,
2) dopasowanie zasobów firmy do pojawiających się okazji w otoczeniu – OT->SW – jest to podejście rynkowe, które stanowi że przewidywane w przyszłości szanse w otoczeniu wymagają od firmy posiadania nowych silnych stron, które obecnie nie istnieją w firmie i które trzeba dopiero zdobyć.

Przeczytaj również: Jak komunikuje się lider?

Iteracyjna procedura SWOT oznacza poszukiwanie wzajemnego dopasowania mię¬dzy zasobami a możliwościami w ujęciu dynamicznym. Zakładamy różne możliwości w otoczeniu oraz różne możliwe stany silnych stron. Punktem wyjścia procedury mogą być albo przyszłe możliwości, albo przyszłe silne strony. Następnie dla najbardziej obie¬cujących możliwości określamy potrzebne silne strony, zgodne z możliwościami firmy. W drugim etapie poszukujemy dla tych silnych stron maksymalnie dopasowanych możliwości itd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Zakładam firmę

Można wymienić następujące potencjalne silne strony firmy: wyróżniające firmę umiejętności, odpowiednie zasoby finansowe, konkurencyjne kwalifikacje, dobra opinia u klientów, uznany lider rynku, dobre strategie funkcjonalne, efekty skali, odizolowanie od konkurentów, prawa własności do technologii, przewaga kosztowa, przewaga konkurencyjna, zdolności innowacji produktu, wyróżniające się zarządzanie, duża zdolność produkcyjna, sprawna technologia, duże zasoby finansowe, wysokie umiejętności zarządu, pracowników sfery badawczo-rozwojowej, techników i robotników, marka produktów, renoma firmy, relacje między pracownikami, klientami. Mocnych stron firmy można też szukać według poszczególnych sfer funkcjonalnych zarządzania, czyli w marketingu, zarządzaniu finansami, kadrami, produkcją i logistyką, w zarządzaniu sferą badawczo-rozwojową.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie” Zdzisława Pierścionka (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA