REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prowadzić kontrolę strategiczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrola fazy wdrożenia strategii polega na ocenie sprawności oraz efektywności wdrożenia strategii.
Kontrola fazy wdrożenia strategii polega na ocenie sprawności oraz efektywności wdrożenia strategii.

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnie mówiąc, kontrola strategiczna polega na określeniu czy strategia została przygotowana zgodnie ze sztuką planowania, czy została przeprowadzona z zachowaniem jakości działań oraz czy zaplanowane efekty zostały osiągnięte.

Szczegółowym celem kontroli strategicznej jest sprawdzenie czy:
1) opracowana strategia powstała w wyniku zastosowania odpowiednich procedur i metod,
2) analizy strategiczne, stanowiące podstawę wyboru strategii, są odpowiednio szczegółowe, dokładne i wiarygodne,
3) strategia została wdrożona i jakie są przyczyny ewentualnych odchyleń,
4) procedury wdrożenia spełniają obowiązujące standardy,
5) uzyskano (po wdrożeniu i pewnym okresie eksploatacji strategu) oczekiwane rezultaty.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola działań powinna być prowadzona przez inne osoby, zespoły, komórki organizacyjne, szczeble zarządzania, niż wykonawcy tych działań.

Kontrola powinna być realizowana w układzie hierarchicznym czyli strategie funkcjonalne opracowywane przez komórki funkcjonalne (strategie marketingowe, finansowe, strategie produkcji i zaopatrzenia, innowacji, zarządzania kadrami) powinny być koordynowane i kontrolowane na szczeblu zarządu SJB przez grupy zadaniowe planowania strategicznego. Strategie poszczególnych SJB powinny być koordynowane i kontrolowane przez grupę planowania strategicznego korporacji.

Przeczytaj także: Jak korzystać z listy kryteriów podczas podejmowania decyzji?

REKLAMA

Kontrola fazy planowania strategicznego głównie polega na samokontroli. Może ona polegać na tym, że zakłada się różne scenariusze zmian w otoczeniu, stosuje różne modele i metody tworzenia strategii, buduje kilka wariantów strategii, stosuje porównania do procedur i strategii innych czołowych przedsiębiorstw w sektorze. Najważniejsze są wysokie kompetencje i doświadczenie członków zespołów zadaniowych stworzonych strategii, ich ścisła, zgodna współpraca, włączanie w proces budowy strategii kompetentnych grup zawodowych przedsiębiorstwa, na przykład pracowników sfery badawczo-rozwojowej, personelu inżynieryjnego (technologie), marketingowców, logistyków i finansistów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola fazy wdrożenia strategii polega na ocenie zakresu i stopnia wdrożenia opracowanej strategii. Często opracowana strategia, z różnych powodów, nie jest w pełni wprowadzona w życie. Na przykład strategia „wchodzimy na rynek ukraiński przez utworzenie joint venture z wybraną firmą ukraińską w celu osiągnięcia, w ciągu dwóch lat, 15% udziału w rynku oraz pozytywnej rentowności” zakładała, że zainwestujemy 500 mln PLN. W praktyce, z powodu układów politycznych, zainwestowano tylko 250 mln PLN, co zmienia skalę oraz siłę konkurencyjną przedsięwzięcia. W takim przypadku musimy sprawdzić czy opracowana strategia w dalszym ciągu rokuje nadzieje na pozytywne rezultaty. Taką ocenę mogą przeprowadzić twórcy strategii, ewentualnie ze wsparciem specjalistów od rynków wschodnich lub specjalistów oceny projektów inwestycyjnych.

Kontrola fazy wdrożenia strategii polega na ocenie sprawności oraz efektywności wdrożenia strategii. Należy ocenić czy czas i środki wyłożone na projekt odpowiadają standardom w branży. Kontrola strategiczna ma następnie odpowiedzieć na pytanie jakie są przyczyny ewentualnego niepełnego wdrożenia i ewentualnego niesprawnego wdrożenia. W tym kontekście ocenie podlega system motywujący do szybkiego i dokładnego wdrożenia projektu. Oceny te stanowią podstawę do formułowania korekt opracowanej strategii, z punktu widzenia możliwości jej wdrożenia oraz do formułowania działań doskonalących funkcjonowanie systemu wdrożenia strategii.

Polecamy serwis Zarządzanie

Kontrola fazy eksploatacji strategii polega na obserwacji uzyskanych w praktyce rezultatów opracowanej strategii. Pełne efekty wdrożonej strategii wystąpią po dłuższym czasie, co powinno być uwidocznione w planie wdrożenia: na przykład przewidujemy, że po pół roku obecności na rynku ukraińskim osiągniemy 6% udział w rynku, po jednym roku – 10%, a docelowy udział – 15% – osiągniemy po dwóch latach. Analogicznie planujemy wskaźniki rentowności oraz inne zmienne strategiczne. Monitorowanie stopnia realizacji zaplanowanych celów rynkowych i finansowych, uznawanych za podstawowe cele strategiczne, prowadzone jest zazwyczaj przez działy finansowo-księgowy i marketingu. Natomiast oceny przyczyn ewentualnych odchyleń oraz opracowania korekt (często na podstawie dodatkowych analiz strategicznych) dokonują zespoły zadaniowe planowania strategicznego, z ewentualnym wsparciem specjalistów w dziedzinach, które okazały się słabo opracowane.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie” Zdzisława Pierścionka (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA