REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prowadzić kontrolę strategiczną?

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrola fazy wdrożenia strategii polega na ocenie sprawności oraz efektywności wdrożenia strategii.
Kontrola fazy wdrożenia strategii polega na ocenie sprawności oraz efektywności wdrożenia strategii.

REKLAMA

REKLAMA

Ogólnie mówiąc, kontrola strategiczna polega na określeniu czy strategia została przygotowana zgodnie ze sztuką planowania, czy została przeprowadzona z zachowaniem jakości działań oraz czy zaplanowane efekty zostały osiągnięte.

Szczegółowym celem kontroli strategicznej jest sprawdzenie czy:
1) opracowana strategia powstała w wyniku zastosowania odpowiednich procedur i metod,
2) analizy strategiczne, stanowiące podstawę wyboru strategii, są odpowiednio szczegółowe, dokładne i wiarygodne,
3) strategia została wdrożona i jakie są przyczyny ewentualnych odchyleń,
4) procedury wdrożenia spełniają obowiązujące standardy,
5) uzyskano (po wdrożeniu i pewnym okresie eksploatacji strategu) oczekiwane rezultaty.

REKLAMA

Kontrola działań powinna być prowadzona przez inne osoby, zespoły, komórki organizacyjne, szczeble zarządzania, niż wykonawcy tych działań.

Kontrola powinna być realizowana w układzie hierarchicznym czyli strategie funkcjonalne opracowywane przez komórki funkcjonalne (strategie marketingowe, finansowe, strategie produkcji i zaopatrzenia, innowacji, zarządzania kadrami) powinny być koordynowane i kontrolowane na szczeblu zarządu SJB przez grupy zadaniowe planowania strategicznego. Strategie poszczególnych SJB powinny być koordynowane i kontrolowane przez grupę planowania strategicznego korporacji.

Przeczytaj także: Jak korzystać z listy kryteriów podczas podejmowania decyzji?

REKLAMA

Kontrola fazy planowania strategicznego głównie polega na samokontroli. Może ona polegać na tym, że zakłada się różne scenariusze zmian w otoczeniu, stosuje różne modele i metody tworzenia strategii, buduje kilka wariantów strategii, stosuje porównania do procedur i strategii innych czołowych przedsiębiorstw w sektorze. Najważniejsze są wysokie kompetencje i doświadczenie członków zespołów zadaniowych stworzonych strategii, ich ścisła, zgodna współpraca, włączanie w proces budowy strategii kompetentnych grup zawodowych przedsiębiorstwa, na przykład pracowników sfery badawczo-rozwojowej, personelu inżynieryjnego (technologie), marketingowców, logistyków i finansistów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola fazy wdrożenia strategii polega na ocenie zakresu i stopnia wdrożenia opracowanej strategii. Często opracowana strategia, z różnych powodów, nie jest w pełni wprowadzona w życie. Na przykład strategia „wchodzimy na rynek ukraiński przez utworzenie joint venture z wybraną firmą ukraińską w celu osiągnięcia, w ciągu dwóch lat, 15% udziału w rynku oraz pozytywnej rentowności” zakładała, że zainwestujemy 500 mln PLN. W praktyce, z powodu układów politycznych, zainwestowano tylko 250 mln PLN, co zmienia skalę oraz siłę konkurencyjną przedsięwzięcia. W takim przypadku musimy sprawdzić czy opracowana strategia w dalszym ciągu rokuje nadzieje na pozytywne rezultaty. Taką ocenę mogą przeprowadzić twórcy strategii, ewentualnie ze wsparciem specjalistów od rynków wschodnich lub specjalistów oceny projektów inwestycyjnych.

Kontrola fazy wdrożenia strategii polega na ocenie sprawności oraz efektywności wdrożenia strategii. Należy ocenić czy czas i środki wyłożone na projekt odpowiadają standardom w branży. Kontrola strategiczna ma następnie odpowiedzieć na pytanie jakie są przyczyny ewentualnego niepełnego wdrożenia i ewentualnego niesprawnego wdrożenia. W tym kontekście ocenie podlega system motywujący do szybkiego i dokładnego wdrożenia projektu. Oceny te stanowią podstawę do formułowania korekt opracowanej strategii, z punktu widzenia możliwości jej wdrożenia oraz do formułowania działań doskonalących funkcjonowanie systemu wdrożenia strategii.

Polecamy serwis Zarządzanie

Kontrola fazy eksploatacji strategii polega na obserwacji uzyskanych w praktyce rezultatów opracowanej strategii. Pełne efekty wdrożonej strategii wystąpią po dłuższym czasie, co powinno być uwidocznione w planie wdrożenia: na przykład przewidujemy, że po pół roku obecności na rynku ukraińskim osiągniemy 6% udział w rynku, po jednym roku – 10%, a docelowy udział – 15% – osiągniemy po dwóch latach. Analogicznie planujemy wskaźniki rentowności oraz inne zmienne strategiczne. Monitorowanie stopnia realizacji zaplanowanych celów rynkowych i finansowych, uznawanych za podstawowe cele strategiczne, prowadzone jest zazwyczaj przez działy finansowo-księgowy i marketingu. Natomiast oceny przyczyn ewentualnych odchyleń oraz opracowania korekt (często na podstawie dodatkowych analiz strategicznych) dokonują zespoły zadaniowe planowania strategicznego, z ewentualnym wsparciem specjalistów w dziedzinach, które okazały się słabo opracowane.

Fragment pochodzi z książki „Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie” Zdzisława Pierścionka (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA