REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak korzystać z listy kryteriów podczas podejmowania decyzji?

Subskrybuj nas na Youtube
Kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne.
Kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Ustalanie kryteriów to etap najistotniejszy z całej procedury rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.

Kryteria dzielą się przede wszystkim na zadaniowe i operacyjne. Kryteria zadaniowe odnoszą się do bieżącego problemu lub zadania. Kryteria operacyjne odnoszą się do procedury grupowej. Przykładowe kryteria zadaniowe dotyczące wyboru pracownika roku mogą uwzględniać następujące wymogi: pracuje w firmie przynajmniej od pięciu lat; w ciągu ostatnich pięciu lat co najmniej raz w roku dostawał premię za wyniki; jest obecnie członkiem zespołu roboczego; przedstawił firmie takie propozycje, które pozwoliły zaoszczędzić co najmniej 5 tysięcy dolarów.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładowe kryteria operacyjne mogą uwzględniać następujące wymogi: wybór pracownika roku musi być dokonany w ciągu dwóch tygodni; wybór powinien uzyskać jednogłośne poparcie członków zespołu; wybór powinien odpowiadać dyrektorowi działu; koszty działań związanych z wyborem (powielanie dokumentów itd.) nie mogą przekroczyć 50 dolarów.

Ponadto, kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne. Jeśli dana opcja nie spełnia któregoś z kryteriów koniecznych, to zostanie odrzucona przez grupę. Dlatego nie ma potrzeby szeregowania kryteriów koniecznych. Z kolei, kryteria pożądane muszą być uszeregowane, aby mogły być skuteczne.

Na przykład – podczas podejmowania decyzji o tym jaki kupić komputer, twój dział może uzgodnić następujące kryteria:
KRYTERIA KONIECZNE:
• Nie może kosztować więcej niż 1500 dolarów (maksymalny wydatek na zakupy biurowe).
• Musi mieć 17-calowy monitor.
• Musi mieć twardy dysk o pojemności 100GB.
• Musi mieć nagrywarkę do płyt CD/DVD.

KRYTERIA POŻĄDANE:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga kryterium 3.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóżmy, że na twoim biurku leżą trzy różne oferty komputera, z których każda pomyślnie przeszłą sito kryteriów koniecznych: firmy A, firmy B, firmy C.

Teraz należy ocenić oferty pod kątem spełnienia kryteriów pożądanych oraz określić ich hierarchię z uwzględnieniem wag poszczególnych kryteriów.

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega "flexipraca"?

REKLAMA

Firma A:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga 3, ocena 5 – RAZEM 15.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3, ocena 1, RAZEM 3.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1, ocena 5, RAZEM 5.
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2, ocena 4, RAZEM 8.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2, ocena 5, RAZEM 10.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1, ocena 3, RAZEM 3.

Firma B:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga 3, ocena 1 – RAZEM 3.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3, ocena 3, RAZEM 9.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1, ocena 3, RAZEM 3.
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2, ocena 1, RAZEM 2.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2, ocena 5, RAZEM 10.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1, ocena 1, RAZEM 1.

Firma C:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga 3, ocena 5 – RAZEM 15.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3, ocena 4, RAZEM 12.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1, ocena 5, RAZEM 5.
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2, ocena 4, RAZEM 8.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2, ocena 5, RAZEM 10.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1, ocena 5, RAZEM 5.

Polecamy: Jak reagować na rasistowskie pytania podczas rekrutacji?

Po zsumowaniu okazuje się, że komputer z firmy C spełnia kryteria na 51 punktów, komputer z firmy A – na 44 punkty, a komputer z firmy B – na 28 punktów.

Najlepszym wyborem – uwzględniając wszystkie czynniki – jest oferta firmy C.

Fragment pochodzi z książki „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA