REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak korzystać z listy kryteriów podczas podejmowania decyzji?

Subskrybuj nas na Youtube
Kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne.
Kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Ustalanie kryteriów to etap najistotniejszy z całej procedury rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.

Kryteria dzielą się przede wszystkim na zadaniowe i operacyjne. Kryteria zadaniowe odnoszą się do bieżącego problemu lub zadania. Kryteria operacyjne odnoszą się do procedury grupowej. Przykładowe kryteria zadaniowe dotyczące wyboru pracownika roku mogą uwzględniać następujące wymogi: pracuje w firmie przynajmniej od pięciu lat; w ciągu ostatnich pięciu lat co najmniej raz w roku dostawał premię za wyniki; jest obecnie członkiem zespołu roboczego; przedstawił firmie takie propozycje, które pozwoliły zaoszczędzić co najmniej 5 tysięcy dolarów.

REKLAMA

REKLAMA

Przykładowe kryteria operacyjne mogą uwzględniać następujące wymogi: wybór pracownika roku musi być dokonany w ciągu dwóch tygodni; wybór powinien uzyskać jednogłośne poparcie członków zespołu; wybór powinien odpowiadać dyrektorowi działu; koszty działań związanych z wyborem (powielanie dokumentów itd.) nie mogą przekroczyć 50 dolarów.

Ponadto, kryteria można podzielić na „konieczne” i „pożądane”. Kryteria konieczne to kwestie niezbędne, a kryteria pożądane to kwestie preferowane. Kryteria pożądane i konieczne mogą być albo zadaniowe, albo operacyjne. Jeśli dana opcja nie spełnia któregoś z kryteriów koniecznych, to zostanie odrzucona przez grupę. Dlatego nie ma potrzeby szeregowania kryteriów koniecznych. Z kolei, kryteria pożądane muszą być uszeregowane, aby mogły być skuteczne.

Na przykład – podczas podejmowania decyzji o tym jaki kupić komputer, twój dział może uzgodnić następujące kryteria:
KRYTERIA KONIECZNE:
• Nie może kosztować więcej niż 1500 dolarów (maksymalny wydatek na zakupy biurowe).
• Musi mieć 17-calowy monitor.
• Musi mieć twardy dysk o pojemności 100GB.
• Musi mieć nagrywarkę do płyt CD/DVD.

KRYTERIA POŻĄDANE:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga kryterium 3.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóżmy, że na twoim biurku leżą trzy różne oferty komputera, z których każda pomyślnie przeszłą sito kryteriów koniecznych: firmy A, firmy B, firmy C.

Teraz należy ocenić oferty pod kątem spełnienia kryteriów pożądanych oraz określić ich hierarchię z uwzględnieniem wag poszczególnych kryteriów.

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega "flexipraca"?

REKLAMA

Firma A:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga 3, ocena 5 – RAZEM 15.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3, ocena 1, RAZEM 3.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1, ocena 5, RAZEM 5.
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2, ocena 4, RAZEM 8.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2, ocena 5, RAZEM 10.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1, ocena 3, RAZEM 3.

Firma B:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga 3, ocena 1 – RAZEM 3.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3, ocena 3, RAZEM 9.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1, ocena 3, RAZEM 3.
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2, ocena 1, RAZEM 2.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2, ocena 5, RAZEM 10.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1, ocena 1, RAZEM 1.

Firma C:
• Do komputera jest dołączona drukarka – waga 3, ocena 5 – RAZEM 15.
• Koszty komputera są tak niskie, iż umożliwiają nabycie płaskiego monitora – waga 3, ocena 4, RAZEM 12.
• Klawiatura jest wygodna w użyciu – waga 1, ocena 5, RAZEM 5.
• W cenę komputera jest wliczone oprogramowanie biznesowe – waga 2, ocena 4, RAZEM 8.
• Twardy dysk ma pojemność większą niż 100GB – waga 2, ocena 5, RAZEM 10.
• Głośniki generują dźwięk wysokiej jakości – waga 1, ocena 5, RAZEM 5.

Polecamy: Jak reagować na rasistowskie pytania podczas rekrutacji?

Po zsumowaniu okazuje się, że komputer z firmy C spełnia kryteria na 51 punktów, komputer z firmy A – na 44 punkty, a komputer z firmy B – na 28 punktów.

Najlepszym wyborem – uwzględniając wszystkie czynniki – jest oferta firmy C.

Fragment pochodzi z książki „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA