REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.
Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.

REKLAMA

REKLAMA

Każdego dnia sporo czasu spędzamy na słuchaniu. Mimo to prawdopodobnie moglibyśmy słuchać jeszcze więcej. Jeśli słuchamy uważnie, to zyskujemy lepsze zrozumienie tego co powoduje naszymi przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi. Ta informacja ułatwia osiąganie celów – zarówno osobistych, jak i organizacyjnych.

Pewien bardzo skuteczny biznesmen, cieszący się wielkim powodzeniem, powiedział kiedyś, że im więcej i bardziej uważnie słuchał, tym mniej mówił i tym większe odnosił sukcesy. Odkrył, że dzięki poświęcaniu większej ilości czasu na słuchanie nie tylko dowiadywał się więcej o swojej pracy, o kolegach i produktach, lecz także rzadziej mówił niewłaściwe rzeczy oraz stwarzał wrażenie bardziej pracowitego, a ludzie jeszcze częściej informowali go o odpowiednich sprawach. Wszystkie te czynniki złożyły się na udaną karierę zawodową.

REKLAMA

REKLAMA

Spróbuj eksperymentalnie ustalić ile czasu w typowym dniu poświęcasz na mówienie i słuchanie. Nie wliczaj czasu poświęconego na czytanie, pisanie i myślenie czy oglądanie telewizji. Odnotuj jedynie czas jaki spędzasz kontaktując się z innymi ludźmi.

REKLAMA

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie. Sam fakt świadomego wysiłku, by więcej słuchać, zwróci twoją uwagę na ten proces i pomoże ci ćwiczyć uważne słuchanie.

Oto kilka wskazówek jak to zrobić:
• Skupiaj się zarówno na faktach, jak i na kryjących się za nimi uczuciach. Jeśli komunikat ma wydźwięk emocjonalny, to skupienie się wyłącznie na faktach będzie skutkować uzyskaniem niepełnych informacji.
• Oznacz główne punkty wypowiedzi kluczowymi słowami lub frazami. Kluczowe słowa i krótkie frazy są łatwiejsze do zapamiętania niż pełne zdania. Przywołanie kluczowego słowa uruchomi twój umysł na tyle, by przypomniał związane z nim słowa.
• Podczas słuchania rób krótkie notatki. Zapisywanie fraz lub kluczowych słów pomoże ci wzmocnić pamięć. Przeglądaj później swoje notatki. Badania wskazują na to, że ludzie, którzy robią notatki w trakcie słuchania, ale nigdy do nich nie zaglądają, przyswajają nie więcej informacji niż te osoby, które wcale nie robią notatek podczas słuchania.
• Dlatego też nieustannie podsumowuj poprzednie punkty wypowiedzi, powtarzając w myślach słowa kluczowe. Sprawdzaj swoje notatki za każdym razem, gdy nie jesteś czegoś pewien. Dzięki temu nauczysz się zapamiętać całość wypowiedzi, nie tracąc nic z tego co w tym czasie mówi nadawca.
• Odnoś jedne informacje do drugich. Słuchając informacji dotyczących organizacji, uważni słuchacze łączą to co do tej pory powiedziano z bieżącą polityką firmy i stosowanymi w niej procedurami. Informacje powiązane są łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania.
• Unikaj uprzedzeń.

Wszyscy miewamy uprzedzenia i musimy pamiętać, że wpływają one na przetwarzane przez nas informacje. Uważni słuchacze najpierw neutralnie wysłuchują komunikaty, a następnie oceniają je zgodnie z własnymi przekonaniami. Jeśli nie kontrolujemy swych uprzedzeń, to zaburzają one proces słuchania i zniekształcają znaczenie komunikatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega "flexipraca"?

Zyski z uważnego słuchania ilustrują wypowiedzi dwóch menedżerów, obracających się w świecie biznesu:

„Dopiero kiedy zarząd i związki zawodowe w mojej fabryce zaczęły się naprawdę wzajemnie wysłuchiwać, odkryliśmy że obie strony sporu próbowały osiągnąć ten sam cel: gwarancje stałego zatrudnienia pracowników”.

„Przez kolejne lata złościłem się na kilku podwładnych, którzy narzekali: „Nikt nas tutaj nie docenia”. Ich niezadowolenie nie zmniejszyło się nawet pod wpływem kilku dość szczodrych podwyżek. Dopiero kiedy zacząłem naprawdę słuchać ich narzekań, odkryłem że pieniądze nie były wyrazem uznania jakiego oczekiwali. Chodziło im o pochwałę ustną. Teraz chwalę pracowników za każdym razem, kiedy dobrze wykonają swoją pracę. Wydają się o wiele bardziej zadowoleni i znacznie lepiej zmotywowani, a ja oszczędzam firmowe pieniądze, które wydałbym na przesadne wynagrodzenia”.

Dzięki uważnemu słuchaniu możemy uczyć się na podstawie sukcesów innych osób i unikać popełnionych przez nie błędów.

Polecamy: serwis Manager

Fragment pochodzi z książki „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA