REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.
Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.

REKLAMA

REKLAMA

Każdego dnia sporo czasu spędzamy na słuchaniu. Mimo to prawdopodobnie moglibyśmy słuchać jeszcze więcej. Jeśli słuchamy uważnie, to zyskujemy lepsze zrozumienie tego co powoduje naszymi przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi. Ta informacja ułatwia osiąganie celów – zarówno osobistych, jak i organizacyjnych.

Pewien bardzo skuteczny biznesmen, cieszący się wielkim powodzeniem, powiedział kiedyś, że im więcej i bardziej uważnie słuchał, tym mniej mówił i tym większe odnosił sukcesy. Odkrył, że dzięki poświęcaniu większej ilości czasu na słuchanie nie tylko dowiadywał się więcej o swojej pracy, o kolegach i produktach, lecz także rzadziej mówił niewłaściwe rzeczy oraz stwarzał wrażenie bardziej pracowitego, a ludzie jeszcze częściej informowali go o odpowiednich sprawach. Wszystkie te czynniki złożyły się na udaną karierę zawodową.

REKLAMA

REKLAMA

Spróbuj eksperymentalnie ustalić ile czasu w typowym dniu poświęcasz na mówienie i słuchanie. Nie wliczaj czasu poświęconego na czytanie, pisanie i myślenie czy oglądanie telewizji. Odnotuj jedynie czas jaki spędzasz kontaktując się z innymi ludźmi.

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie. Sam fakt świadomego wysiłku, by więcej słuchać, zwróci twoją uwagę na ten proces i pomoże ci ćwiczyć uważne słuchanie.

Oto kilka wskazówek jak to zrobić:
• Skupiaj się zarówno na faktach, jak i na kryjących się za nimi uczuciach. Jeśli komunikat ma wydźwięk emocjonalny, to skupienie się wyłącznie na faktach będzie skutkować uzyskaniem niepełnych informacji.
• Oznacz główne punkty wypowiedzi kluczowymi słowami lub frazami. Kluczowe słowa i krótkie frazy są łatwiejsze do zapamiętania niż pełne zdania. Przywołanie kluczowego słowa uruchomi twój umysł na tyle, by przypomniał związane z nim słowa.
• Podczas słuchania rób krótkie notatki. Zapisywanie fraz lub kluczowych słów pomoże ci wzmocnić pamięć. Przeglądaj później swoje notatki. Badania wskazują na to, że ludzie, którzy robią notatki w trakcie słuchania, ale nigdy do nich nie zaglądają, przyswajają nie więcej informacji niż te osoby, które wcale nie robią notatek podczas słuchania.
• Dlatego też nieustannie podsumowuj poprzednie punkty wypowiedzi, powtarzając w myślach słowa kluczowe. Sprawdzaj swoje notatki za każdym razem, gdy nie jesteś czegoś pewien. Dzięki temu nauczysz się zapamiętać całość wypowiedzi, nie tracąc nic z tego co w tym czasie mówi nadawca.
• Odnoś jedne informacje do drugich. Słuchając informacji dotyczących organizacji, uważni słuchacze łączą to co do tej pory powiedziano z bieżącą polityką firmy i stosowanymi w niej procedurami. Informacje powiązane są łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania.
• Unikaj uprzedzeń.

REKLAMA

Wszyscy miewamy uprzedzenia i musimy pamiętać, że wpływają one na przetwarzane przez nas informacje. Uważni słuchacze najpierw neutralnie wysłuchują komunikaty, a następnie oceniają je zgodnie z własnymi przekonaniami. Jeśli nie kontrolujemy swych uprzedzeń, to zaburzają one proces słuchania i zniekształcają znaczenie komunikatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega "flexipraca"?

Zyski z uważnego słuchania ilustrują wypowiedzi dwóch menedżerów, obracających się w świecie biznesu:

„Dopiero kiedy zarząd i związki zawodowe w mojej fabryce zaczęły się naprawdę wzajemnie wysłuchiwać, odkryliśmy że obie strony sporu próbowały osiągnąć ten sam cel: gwarancje stałego zatrudnienia pracowników”.

„Przez kolejne lata złościłem się na kilku podwładnych, którzy narzekali: „Nikt nas tutaj nie docenia”. Ich niezadowolenie nie zmniejszyło się nawet pod wpływem kilku dość szczodrych podwyżek. Dopiero kiedy zacząłem naprawdę słuchać ich narzekań, odkryłem że pieniądze nie były wyrazem uznania jakiego oczekiwali. Chodziło im o pochwałę ustną. Teraz chwalę pracowników za każdym razem, kiedy dobrze wykonają swoją pracę. Wydają się o wiele bardziej zadowoleni i znacznie lepiej zmotywowani, a ja oszczędzam firmowe pieniądze, które wydałbym na przesadne wynagrodzenia”.

Dzięki uważnemu słuchaniu możemy uczyć się na podstawie sukcesów innych osób i unikać popełnionych przez nie błędów.

Polecamy: serwis Manager

Fragment pochodzi z książki „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA