REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak poprawić swoją jakość uważnego słuchania?

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.
Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie.

REKLAMA

REKLAMA

Każdego dnia sporo czasu spędzamy na słuchaniu. Mimo to prawdopodobnie moglibyśmy słuchać jeszcze więcej. Jeśli słuchamy uważnie, to zyskujemy lepsze zrozumienie tego co powoduje naszymi przełożonymi, współpracownikami i podwładnymi. Ta informacja ułatwia osiąganie celów – zarówno osobistych, jak i organizacyjnych.

Pewien bardzo skuteczny biznesmen, cieszący się wielkim powodzeniem, powiedział kiedyś, że im więcej i bardziej uważnie słuchał, tym mniej mówił i tym większe odnosił sukcesy. Odkrył, że dzięki poświęcaniu większej ilości czasu na słuchanie nie tylko dowiadywał się więcej o swojej pracy, o kolegach i produktach, lecz także rzadziej mówił niewłaściwe rzeczy oraz stwarzał wrażenie bardziej pracowitego, a ludzie jeszcze częściej informowali go o odpowiednich sprawach. Wszystkie te czynniki złożyły się na udaną karierę zawodową.

REKLAMA

REKLAMA

Spróbuj eksperymentalnie ustalić ile czasu w typowym dniu poświęcasz na mówienie i słuchanie. Nie wliczaj czasu poświęconego na czytanie, pisanie i myślenie czy oglądanie telewizji. Odnotuj jedynie czas jaki spędzasz kontaktując się z innymi ludźmi.

REKLAMA

Kiedy już uzyskasz rzetelne dane nt. czasu poświęcanego przeciętnie na mówienie i słuchanie, spróbuj celowo zmodyfikować te wartości, poświęcając każdego dnia nieco więcej czasu na słuchanie, a mniej na mówienie. Sam fakt świadomego wysiłku, by więcej słuchać, zwróci twoją uwagę na ten proces i pomoże ci ćwiczyć uważne słuchanie.

Oto kilka wskazówek jak to zrobić:
• Skupiaj się zarówno na faktach, jak i na kryjących się za nimi uczuciach. Jeśli komunikat ma wydźwięk emocjonalny, to skupienie się wyłącznie na faktach będzie skutkować uzyskaniem niepełnych informacji.
• Oznacz główne punkty wypowiedzi kluczowymi słowami lub frazami. Kluczowe słowa i krótkie frazy są łatwiejsze do zapamiętania niż pełne zdania. Przywołanie kluczowego słowa uruchomi twój umysł na tyle, by przypomniał związane z nim słowa.
• Podczas słuchania rób krótkie notatki. Zapisywanie fraz lub kluczowych słów pomoże ci wzmocnić pamięć. Przeglądaj później swoje notatki. Badania wskazują na to, że ludzie, którzy robią notatki w trakcie słuchania, ale nigdy do nich nie zaglądają, przyswajają nie więcej informacji niż te osoby, które wcale nie robią notatek podczas słuchania.
• Dlatego też nieustannie podsumowuj poprzednie punkty wypowiedzi, powtarzając w myślach słowa kluczowe. Sprawdzaj swoje notatki za każdym razem, gdy nie jesteś czegoś pewien. Dzięki temu nauczysz się zapamiętać całość wypowiedzi, nie tracąc nic z tego co w tym czasie mówi nadawca.
• Odnoś jedne informacje do drugich. Słuchając informacji dotyczących organizacji, uważni słuchacze łączą to co do tej pory powiedziano z bieżącą polityką firmy i stosowanymi w niej procedurami. Informacje powiązane są łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania.
• Unikaj uprzedzeń.

Wszyscy miewamy uprzedzenia i musimy pamiętać, że wpływają one na przetwarzane przez nas informacje. Uważni słuchacze najpierw neutralnie wysłuchują komunikaty, a następnie oceniają je zgodnie z własnymi przekonaniami. Jeśli nie kontrolujemy swych uprzedzeń, to zaburzają one proces słuchania i zniekształcają znaczenie komunikatów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy wiesz, na czym polega "flexipraca"?

Zyski z uważnego słuchania ilustrują wypowiedzi dwóch menedżerów, obracających się w świecie biznesu:

„Dopiero kiedy zarząd i związki zawodowe w mojej fabryce zaczęły się naprawdę wzajemnie wysłuchiwać, odkryliśmy że obie strony sporu próbowały osiągnąć ten sam cel: gwarancje stałego zatrudnienia pracowników”.

„Przez kolejne lata złościłem się na kilku podwładnych, którzy narzekali: „Nikt nas tutaj nie docenia”. Ich niezadowolenie nie zmniejszyło się nawet pod wpływem kilku dość szczodrych podwyżek. Dopiero kiedy zacząłem naprawdę słuchać ich narzekań, odkryłem że pieniądze nie były wyrazem uznania jakiego oczekiwali. Chodziło im o pochwałę ustną. Teraz chwalę pracowników za każdym razem, kiedy dobrze wykonają swoją pracę. Wydają się o wiele bardziej zadowoleni i znacznie lepiej zmotywowani, a ja oszczędzam firmowe pieniądze, które wydałbym na przesadne wynagrodzenia”.

Dzięki uważnemu słuchaniu możemy uczyć się na podstawie sukcesów innych osób i unikać popełnionych przez nie błędów.

Polecamy: serwis Manager

Fragment pochodzi z książki „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA