REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększenie skuteczności własnego wystąpienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Karolina Zaborska
Przygotowania do przemowy powinny rozpocząć się od ponownego przejrzenia sprawozdania.
Przygotowania do przemowy powinny rozpocząć się od ponownego przejrzenia sprawozdania.

REKLAMA

REKLAMA

Każde publiczne wystąpienie wymaga wcześniejszego przygotowania, improwizacje zazwyczaj nie dają efektów, wręcz przeciwnie – łatwiej o upokorzenie i zawstydzenie autora z powodu nieznajomości tematu.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: zobowiązaliśmy się do przygotowania pisemnego sprawozdania na temat działalności naszej firmy, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn spadku sprzedaży pewnych produktów adresowanych do konsumentów w przedziale wiekowym 24 – 32 lata. Naszą pracę zaczęliśmy od zebrania materiałów, przeprowadziliśmy pewne badania, ba, nawet zatrudniliśmy firmę, która sporządziła dla nas badania rynku. Dysponujemy faktami, opiniami specjalistów, wyciągnęliśmy pewne wnioski i wiemy, co chcemy osiągnąć pisząc sprawozdanie. Przygotowanie dokumentu zajęło nam parę tygodni, ale jesteśmy z siebie zadowoleni.

REKLAMA

Naszą pracę docenił również nasz przełożony i poprosił nas o jej publiczne zaprezentowanie. Niby znamy wszystkie zasady osobistej prezentacji, ale i tak zżera nas trema. Jak mamy się przygotować, by nasze wystąpienie przyniosło pożądany przez nas efekt i by wybrano zaproponowane przez nas w sprawozdaniu rozwiązanie?

Porównaj: Jakie są zalety ustnej prezentacji?

REKLAMA

Przede wszystkim, musimy wybrać odpowiedni termin wystąpienia. Nie ma co się sugerować poleceniem szefa, że ma to być zrobione „na jutro”. Przemyślmy, ile czasu będziemy potrzebowali na przygotowanie się i poprośmy szefa na wyznaczenie odpowiedniego terminu (zapewne trzeba będzie wypracować jakieś kompromis – przełożony będzie nalegał na jak najbliższy termin, my będziemy chcieli jak najwięcej czasu na przygotowanie się).

Przygotowania do przemowy powinny rozpocząć się od ponownego przejrzenia sprawozdania. Podkreślmy sobie zagadnienia, które naszym zdaniem są najważniejsze, najbardziej zawiłe, oraz te, na których przygotowanie poświęciliśmy najwięcej czasu. Na podstawie ich „ważności” przygotujemy prezentację multimedialną lub slajdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zaszkodzi dowiedzieć się wcześniej, jak odebrano nasze sprawozdanie, jakie są opinie na jego temat. Ten rekonesans w pewien sposób pomoże nam przygotować odpowiedzi na ewentualne pytania. Jeżeli coś było niezrozumiałe, będziemy wiedzieć, że należy na wyjaśnienie tej kwestii poświęcić więcej czasu. Podobnie, gdy wiemy, że jakaś część naszej pracy została skrytykowana, będziemy mogli pomyśleć nad argumentami, które jednak przekonają do niej odbiorców.

REKLAMA

Przed samym wejściem na salę, weźmy głęboki wdech i pamiętajmy o celu, jaki chcemy osiągnąć. Pozwoli nam to na logiczne uporządkowanie naszej wypowiedzi (pomocą będą oczywiście wcześniej przygotowane slajdy). Przedstawiając swoje argumenty, pamiętajmy o faktach na ich poparcie.

Przemilczenie pewnych spraw, czy naginanie faktów na pewno nie doda nam wiarygodności. Nie zanudzajmy słuchaczy, niech włączą się do dyskusji. Nie powinniśmy też bać się „kłopotliwych” pytań. Jeżeli nie znamy na nie odpowiedzi, przyznajmy się do tego i obiecajmy wyjaśnienie wątpliwości, o ile oczywiście jest to możliwe.

Przygotujmy się na to, że nie każdemu nasz pomysł się spodoba. Musimy być przygotowani i na dyskusję o innych wariantach rozwiązań. Nie obrażajmy się z tego powodu. Jeżeli nasze wystąpienie było dobrze przygotowane, a nasze argumenty konkretne, nikt nie oskarży nas o to, że mieliśmy „zły” pomysł. Po prostu przyjęliśmy taki, a nie inny wariant rozwiązania.

Przeczytaj także: Jak przekazywać wiadomości podczas zebrań i narad?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA