REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwiększenie skuteczności własnego wystąpienia

Karolina Zaborska
Przygotowania do przemowy powinny rozpocząć się od ponownego przejrzenia sprawozdania.
Przygotowania do przemowy powinny rozpocząć się od ponownego przejrzenia sprawozdania.

REKLAMA

REKLAMA

Każde publiczne wystąpienie wymaga wcześniejszego przygotowania, improwizacje zazwyczaj nie dają efektów, wręcz przeciwnie – łatwiej o upokorzenie i zawstydzenie autora z powodu nieznajomości tematu.

Wyobraźmy sobie taką sytuację: zobowiązaliśmy się do przygotowania pisemnego sprawozdania na temat działalności naszej firmy, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn spadku sprzedaży pewnych produktów adresowanych do konsumentów w przedziale wiekowym 24 – 32 lata. Naszą pracę zaczęliśmy od zebrania materiałów, przeprowadziliśmy pewne badania, ba, nawet zatrudniliśmy firmę, która sporządziła dla nas badania rynku. Dysponujemy faktami, opiniami specjalistów, wyciągnęliśmy pewne wnioski i wiemy, co chcemy osiągnąć pisząc sprawozdanie. Przygotowanie dokumentu zajęło nam parę tygodni, ale jesteśmy z siebie zadowoleni.

REKLAMA

Naszą pracę docenił również nasz przełożony i poprosił nas o jej publiczne zaprezentowanie. Niby znamy wszystkie zasady osobistej prezentacji, ale i tak zżera nas trema. Jak mamy się przygotować, by nasze wystąpienie przyniosło pożądany przez nas efekt i by wybrano zaproponowane przez nas w sprawozdaniu rozwiązanie?

Porównaj: Jakie są zalety ustnej prezentacji?

REKLAMA

Przede wszystkim, musimy wybrać odpowiedni termin wystąpienia. Nie ma co się sugerować poleceniem szefa, że ma to być zrobione „na jutro”. Przemyślmy, ile czasu będziemy potrzebowali na przygotowanie się i poprośmy szefa na wyznaczenie odpowiedniego terminu (zapewne trzeba będzie wypracować jakieś kompromis – przełożony będzie nalegał na jak najbliższy termin, my będziemy chcieli jak najwięcej czasu na przygotowanie się).

Przygotowania do przemowy powinny rozpocząć się od ponownego przejrzenia sprawozdania. Podkreślmy sobie zagadnienia, które naszym zdaniem są najważniejsze, najbardziej zawiłe, oraz te, na których przygotowanie poświęciliśmy najwięcej czasu. Na podstawie ich „ważności” przygotujemy prezentację multimedialną lub slajdy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie zaszkodzi dowiedzieć się wcześniej, jak odebrano nasze sprawozdanie, jakie są opinie na jego temat. Ten rekonesans w pewien sposób pomoże nam przygotować odpowiedzi na ewentualne pytania. Jeżeli coś było niezrozumiałe, będziemy wiedzieć, że należy na wyjaśnienie tej kwestii poświęcić więcej czasu. Podobnie, gdy wiemy, że jakaś część naszej pracy została skrytykowana, będziemy mogli pomyśleć nad argumentami, które jednak przekonają do niej odbiorców.

REKLAMA

Przed samym wejściem na salę, weźmy głęboki wdech i pamiętajmy o celu, jaki chcemy osiągnąć. Pozwoli nam to na logiczne uporządkowanie naszej wypowiedzi (pomocą będą oczywiście wcześniej przygotowane slajdy). Przedstawiając swoje argumenty, pamiętajmy o faktach na ich poparcie.

Przemilczenie pewnych spraw, czy naginanie faktów na pewno nie doda nam wiarygodności. Nie zanudzajmy słuchaczy, niech włączą się do dyskusji. Nie powinniśmy też bać się „kłopotliwych” pytań. Jeżeli nie znamy na nie odpowiedzi, przyznajmy się do tego i obiecajmy wyjaśnienie wątpliwości, o ile oczywiście jest to możliwe.

Przygotujmy się na to, że nie każdemu nasz pomysł się spodoba. Musimy być przygotowani i na dyskusję o innych wariantach rozwiązań. Nie obrażajmy się z tego powodu. Jeżeli nasze wystąpienie było dobrze przygotowane, a nasze argumenty konkretne, nikt nie oskarży nas o to, że mieliśmy „zły” pomysł. Po prostu przyjęliśmy taki, a nie inny wariant rozwiązania.

Przeczytaj także: Jak przekazywać wiadomości podczas zebrań i narad?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA