REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak interpretować słowa rozmówcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Pauzy i powtórzenia po stronie naszego rozmówcy to zazwyczaj dobry znak, świadczący o tym, że jesteśmy słuchani.
Pauzy i powtórzenia po stronie naszego rozmówcy to zazwyczaj dobry znak, świadczący o tym, że jesteśmy słuchani.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa telefoniczna ma ten zasadniczy minus, że nie widzimy naszego rozmówcy, a tym samym trudniej jest nam odczytać jego rzeczywiste intencje, które w kontakcie „na żywo” ujawniają się dzięki mowie ciała.

Brak kontaktu wzrokowego i możliwości obserwowania gestów i zachowania rozmówcy, nie pozbawiają nas jednak szansy dokonania oceny jego rzeczywistych zamiarów, czy też zaangażowania w rozmowę. Intonacja, dobór słów, czy sposób konstruowania wypowiedzi potrafią nie tylko wskazać, czy osoba z nami rozmawiająca w pełni angażuje się w rozmowę. Często na dzięki nim możemy domyśleć się, jaki będzie rezultat rozmowy i czy nasza sprawa zostanie rozpatrzona pomyślnie.

REKLAMA

Intonacja

REKLAMA

Dzięki niej możemy najszybciej zorientować się, jakie jest nastawienie naszego rozmówcy do przedstawianej przez nas sprawy. Ton głosu pozwala nam określić, czy osoba, do której telefonujemy jest zainteresowana rozmową, czy śledzi ją na bieżąco. Podobnie odbierzemy wszystkie emocje, które wywołał nasz telefon – zaskoczenie, strach, zażenowanie, radość.
Często już po samym słowie „halo” możemy zorientować się, czy uda nam się załatwić jakąkolwiek sprawę, czy też może lepiej przeprosić i zadzwonić później. Czasem takie podejście jest rozsądniejsze, niż próba rozmowy, gdy wyraźnie czujemy irytację lub złość ze strony rozmówcy.

Może się zdarzyć, że pozytywna treść informacji, którą otrzymujemy jest sprzeczna z tonem wypowiedzi rozmówcy. Zazwyczaj negatywny sposób przekazania informacji świadczy o tym, że rozmówca chce sprawdzić naszą reakcję.

Przejęzyczenia

Często mówi się, że myśli biegną szybciej niż słowa, a przejęzyczenia to nic innego niż powiedzenie tego, co się naprawdę myśli. Najczęściej przejęzyczenia zdarzają się tym, którzy albo bardzo intensywnie myślą nad zadanym im pytaniem i właściwą na nie odpowiedzią albo tym, którzy starają się ukryć jakieś fakty lub swoją opinię.

Porównaj: Listy i notatki służbowe wysyłane mailem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pauzy i powtórzenia

REKLAMA

Pauzy i powtórzenia po stronie naszego rozmówcy to zazwyczaj dobry znak, świadczący o tym, że jesteśmy słuchani. Naturalne zawieszenie głosu najczęściej ma miejsce wtedy, gdy rozmówca chce dać nam chwilę na zastanowienie się albo sam chce mieć chwilę na podjęcie decyzji. Nienaturalne pauzy mogą jednak świadczyć, że nasz rozmówca nie jest z nami
do końca szczery i chce coś przed nami ukryć.

Powtórzenia zazwyczaj zdarzają się tym, którzy nie mają pewności, że we właściwy sposób przekazali nam informację albo nie są pewni, czy ich zrozumieliśmy. Może to świadczyć o braku pewności, co do przedstawianych przez drugą stronę argumentów albo o tym, że rozmówca podejrzewa nas o niezbyt dokładne słuchanie go.

Zobacz: Kultura organizacji

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA