Zarządzanie w czasach kryzysu
REKLAMA
REKLAMA
Jak zrealizować cel
REKLAMA
REKLAMA
W jaki więc sposób przeciętny menedżer, mając tak mało czasu, ma sobie poradzić z tyloma zadaniami, będąc otoczonym, w jego mniemaniu, niekompetentnym personelem? Jak osoba koordynująca pracę ma się dowiedzieć, w której dziedzinie jego pracownik będzie odnosił sukcesy? Dlaczego jego organizacja w rezultacie idzie na dno? Powodem na pewno nie jest wyczerpanie zasobów, jakie ma pod ręką. Wszystko znajduje się w jego głowie. Tak banalne, a jakże często skomplikowane. Na początek odpowiedzmy na dwa podstawowe pytania: Czym jest zarządzanie? Na czym polega praca menedżera?
Zarządzanie jest sztuką wykorzystania zasobów do realizacji celów. Skuteczny menedżer organizuje pracę tak, aby wykorzystać kluczowe kompetencje swojego zespołu - deleguje uprawnieniami w sposób przemyślany i świadomy. Takie działanie wymaga wiedzy na temat wachlarza umiejętności współpracowników, mogących wystąpić problemów oraz sposobu radzenia sobie z nimi. Na zarządzanie składa się również wiele innych czynników politycznych, społecznych, ale kluczem do dobrego zarządzania jest sam menedżer i świadomość jego wpływu na pracę innych.
Realia
Przeciętny menedżer zna umiejętności swojego zespołu jedynie z liczb zawartych w raportach i opinii innych pracowników. Rzadko rozmawia z podwładnymi, ponieważ uważa, że nie ma na to czasu. Dodatkowo mnóstwo zadań na głowie, a terminy gonią. Co z potencjałem ludzi, których tak dokładnie rekrutował? Gwoździem do trumny każdego menedżera jest przekonanie, że ci ludzie będą zawsze pracować na maksimum swoich możliwości tylko dlatego, że dbają o swoje kariery i mają wielkie ambicje. Bierność kierownika zawsze powoduje spadek produktywności zespołu ze 100% do potrzebnego minimum. Manager mądrze zarządzający ludźmi, którzy są gotowi włożyć serce i swoje umiejętności w wykonywaną pracę, to menedżer z wynikami, menedżer szanowany, z którym chce się współpracować.
Zobacz: Vademecum dla lidera: jakie korzyści płyną z zadawania pytań?
Kultura
REKLAMA
Wprowadzając do organizacji kulturę coachingu, jesteśmy w stanie usprawnić jej działanie poprzez przydzielenia odpowiednich osób do odpowiednich stanowisk. Według teorii kultura coachingu jest to system kształtowania postaw coachingowych w organizacji przez menedżera w stosunku do podwładnych. W praktyce objawia się to tworzeniem w pełni świadomego środowiska pracowników, znających swoje mocne i słabe strony, wiedzących, dlaczego pracują w danej organizacji i realizują swoje cele zawodowe. Dzięki temu uzyskujemy znakomitą płynność realizacji zadań przy zachowaniu najwyższego poziomu ich jakości. Pierwszy krok w tym kierunku należy do menedżera. Powinien on skorzystać z pomocy wewnętrznego lub zewnętrznego coacha.
Wysoce zalecane jest nawiązanie współpracy z organizacją zajmującą się wsparciem merytorycznym w dziedzinie coachingu lub trenerstwa. Dzięki takiej współpracy osoba koordynująca zadania zespołu zawsze znajdzie obszar, w którym jest świetna oraz taki, który często wbrew jego świadomości, wymaga poprawy. Zacząć pracę z podwładnymi możemy dopiero wtedy, gdy uporamy się z naszymi słabymi stronami. Na pierwszy ogień musi pójść coaching dla najlepszych pracowników. Takie działanie daje nam dodatkowe wsparcie osób, które podczas całego procesu coachingu staną się świadomi swoich kompetencji oraz celu, do którego dążą.
Dzięki temu, pod skrzydłami menedżera zostaną prekursorami wdrażania kultury coachingu w organizacji oraz modelem najlepszych praktyk. W ten sposób tworzy się długoterminowy system współpracy oparty na coachingu. Jego celem jest poznanie przez menedżera ukrytego potencjału, jakim dysponuje jego zespół oraz oczekiwań co do wykonywanej pracy. Umiejętne i mądre wykorzystanie tego systemu da nam zespół spełniających się zawodowo profesjonalistów.
Wątpliwości?
Ale ile ten proces trwa? Czy będziemy w stanie rozpocząć go, przy jednoczesnej realizacji powierzonych nam zadań? Odpowiedź brzmi TAK. Coaching jest procesem skutecznym i nowym, a to co nowe i nieznane często budzi opory i strach przed wdrożeniem. Uczmy się coachingu od profesjonalistów. Dzięki ich wsparciu zaczniemy pracować według jasnych zasad tak jak to robią duże zagraniczne przedsiębiorstwa, które nie bały się skorzystać z innowacji. Coaching da nam właściwe osoby na odpowiednich stanowiskach mające satysfakcję z tego co robią i gdzie sie znajdują. Wprowadzenie kultury coachingu w zarządzaniu daje również menedżerowi przewagę nad konkurencją i zmniejsza rotację pracowników.
Zobacz serwis: Zarządzanie zespołem
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.