Pokolenie Y wśród księgowych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Takie wyniki to ostrzeżenie dla pracodawców, aby zaczęli uwzględniać aspiracje zawodowe najmłodszego pokolenia księgowych i skupili się na udostępnieniu pracownikom z tej grupy dynamicznej ścieżki kariery, która pozwoliłaby na pełniejsze wykorzystanie ich umiejętności z dziedziny finansów. W przeciwnym razie pracodawcy muszą liczyć się z ryzykiem utraty utalentowanych pracowników. Pokolenie młodych finansistów poszukuje bowiem motywującej pracy i możliwości dynamicznego rozwoju kariery, tak w finansach, jak i w dziedzinach pokrewnych.
REKLAMA
W badaniu „Pokolenie Y: Świadomość potencjału” wzięło udział ponad 3200 respondentów* z 122 krajów na całym świecie, co czyni je jedną z największych analiz sytuacji najmłodszego pokolenia wkraczającego na rynek pracy. Dodatkowo pytania skierowano także do największych światowych organizacji (m. in. RSM Tenon, Santander, UK Government finance Profession, Pannell Kerr Forster, Hays, Aviva, KPMG, Unilever i UK National Health Service) w celu uzyskania szerszego spojrzenia na zagadnienie efektywnego zarządzania tą grupą pracowników.
Porównaj: Jak komunikować się z podwładnymi?
REKLAMA
Specjaliści z zakresu finansów z pokolenia Y są bardzo operatywni. Nasze badanie wskazuje, że potrafią ciężko pracować, oczekując jednocześnie wyraźnych efektów w postaci przejrzystego systemu wynagradzania.” – powiedział Jamie Lyon z ACCA, współautor raportu. Jak dodaje, „w przyszłości, wiele firm będzie potrzebowało zróżnicowanych zespołów pracowników, wśród których znajdą się osoby zorientowane na tradycyjną karierę w finansach oraz inni, chcący wykorzystać swoje umiejętności na stanowiskach wykraczających poza świat finansów. Dokładnie tego samego oczekują przedstawiciele pokolenia Y, słusznie postrzegając kwalifikacje księgowe jako element wykształcenia stanowiący istotny krok do kariery w biznesie. Jednakże dla pracodawcy zapewnienie bardziej zróżnicowanych ścieżek kariery w czasie oczekiwanym przez członków pokolenia Y może stanowić duży problem. Rozwiązaniem w tej sytuacji będzie zatem umiejętne zarządzanie oczekiwaniami przedstawicieli pokolenia Y oraz udostępnianie im jasnych informacji na temat potencjalnych możliwości rozwoju. Pracodawca niespełniający tych oczekiwań narazi się na ryzyko utraty pracowników, zwłaszcza w przypadku, gdy globalne warunki ekonomiczne zaczną się poprawiać i rynek pracy stanie się bardziej wymagający dla zatrudniających”.
Chris Johnson, szef brytyjskiej praktyki Human Capital w Mercer mówi: "Na wciąż zmieniającym się rynku, jedynym stałym czynnikiem wydaje się konkurowanie o najlepszych pracowników, a szukać potencjalnych talentów pracodawcy powinni właśnie głównie wśród przedstawicieli pokolenia Y. Firmy zdają sobie sprawę, że aby być postrzeganym jako "pracodawca z wyboru" przez to pokolenie, muszą znaleźć nowe sposoby na przyciągnięcie i zatrzymanie młodych specjalistów.” Jak dodaje, „Pracownicy z pokolenia Y biorą karierę w swoje ręce i skupiają się na możliwościach rozwoju dla zapewnienia drogi awansów. Z pewnością wpłynie to na sposób, w jaki firmy finansowe będą budować zespół pracowników i sposób, w jaki organizacje będą przyciągać, dbać o rozwój i zatrzymywać młode talenty finansowe.”
Pieniądze jednak mają znaczenie
Ta grupa wiekowa zwraca szczególną uwagę na kwestie wynagrodzenia, dlatego tak duże znaczenie ma konkurencyjność oferowanych pakietów. Najważniejsze są takie elementy jak wysokość pensji, równowaga w godzeniu pracy zawodowej z życiem prywatnym, ale także możliwość zatrudnienia w firmie, która podziela wartości tak samo ważne dla pracowników.
Doświadczenie też ważne
Możliwość zdobycia doświadczenia zarówno pracodawcy, jak i przedstawiciele pokolenia Y postrzegają jako czynnik kluczowy dla profesjonalnego rozwoju w dziedzinie finansów. Naukę w praktyce nadal uważają za najważniejszą i mniej nacisku kładą na szkolenia e-learningowe, niż mogło się wcześniej wydawać. Organizacje stoją więc przed koniecznością poszerzenia możliwości nauki dla skuteczniejszego zaangażowania młodych specjalistów.
Bądź atrakcyjny
By być atrakcyjnym pracodawcą, firmy powinni w ofertach pracy kierowanych do pokolenia Y stawiać na pierwszym miejscu możliwość rozwoju zawodowego. W przeciwieństwie do powszechnie panującej opinii, raport ACCA i Mercer pokazał, że pokolenie Y wysoko ceni sobie bezpieczeństwo pracy, ale jest gotowe do odejścia, jeśli obietnice rozwoju kariery nie będą realizowane.
Chris Johnson konkluduje: "Firmy będą coraz bardziej inwestowały w kapitał ludzki, który już teraz staje się głównym źródłem przewagi konkurencyjnej. Jego wartość będzie kształtowana zarówno przez ludzi, jak i idee oraz marki organizacji. Pracodawcy będą musieli oferować kreatywne ścieżki rozwoju kariery, by móc korzystać z talentów i dzięki nim budować wartość kapitału ludzkiego."
Polecamy serwis Szkolenia
Jak dodaje Jamie Lyon z ACCA, „raport dowodzi że, pokolenie Y jest pokoleniem o ponadprzeciętnym poczuciu własnej wartości i pewności siebie, które ceni sobie bezpieczeństwo i stabilność zatrudnienia, ale nie obawia się zmiany pracodawcy w przypadku niezadowolenia z warunków rozwoju osobistego i wynagrodzenia. ACCA i Mercer uważają jednak, że może ono także zaoferować wiele niewykorzystywanych do tej pory umiejętności, wystarczy tylko dać jego przedstawicielom szanse rozwoju na odpowiednich stanowiskach”.
* Studenci i członkowie ACCA urodzeni po 1980, w przeciągu ostatnich 12 miesięcy pracujący w finansach lub na stanowiskach związanych z księgowością.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.