REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawienia systemowe w biznesie receptą na problemy Twojej firmy

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Ustawienia systemowe w biznesie jako recepta na problemy firmy / fot. Fotolia
Ustawienia systemowe w biznesie jako recepta na problemy firmy / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Częste rotacje pracowników, kryzys finansowy, czy konflikty między pracodawcą a podwładnymi to rzeczywistość niemal każdej firmy. Zwykle też, mimo stosowania wielu rozwiązań, problemy te trwają, powodując koszty i psując atmosferę miejsca pracy. Odpowiedzią na te sytuacje i inne, zdawałoby się nierozwiązywalne kłopoty w firmie jest metoda ustawień systemowych w biznesie Berta Hellingera.

Nowa odsłona znanej metody

Metoda ustawień systemowych, sama w sobie nie jest niczym nowym. Jednak dotychczas znana była wyłącznie psychologom i psychoterapeutom, stosującym ją w terapiach rodzin i związków. Z czasem poszerzono jej zastosowanie o możliwość prowadzenia ustawień w biznesie i organizacjach, które swoją strukturą w wielu przypadkach bardzo przypominają rodzinną hierarchię. Choć metoda ta cieszy się popularnością w Europie Zachodniej, zwłaszcza w Niemczech i Holandii, to w Polsce niewiele się o niej słyszy. Trudno jednak dalej lekceważyć ten potencjał jeśli zastosowanie tej metody przyczyniło się do sukcesu takich znanych marek, jak: IBM, Microsoft, Konica, Dresdner Bank, czy HP.

REKLAMA

Na jakie problemy?

Ustawienia Hellingerowskie dobrze sprawdzają się w tych problemach, w których czynnik ludzki ma zasadnicze znaczenie. Najczęściej wykorzystuje się je do poprawy relacji między pracownikami, kiedy dotychczasowe szkolenia z komunikacji nie przyniosły spodziewanych efektów.  Przydać mogą się również w takich sytuacjach, jak: trudności w zarządzaniu firmą, strukturalne i personalne zmiany w przedsiębiorstwie, nadmierna rotacja pracowników, zaburzony przepływ informacji,  czy spadek motywacji podwładnych.

Zobacz także: Motywacja zespołu, czyli pieniądze to nie wszystko

W firmie jak w rodzinie

Podstawową zasadą na jakiej opiera się metoda ustawień jest fakt, że każda firma to system, w którym każdy element ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania całości. Pod tym względem organizacja bardzo przypomina rodzinę - jej członkowie, choć związani ze sobą różnymi relacjami, mają odmienne doświadczenia i zajmują inne miejsce w hierarchii. W firmie jak i w familii  są tacy, co czują się niedocenieni, jak i  ci, którzy bezzasadnie uzurpują sobie władzę. Różni je jednak to,  że miejsce pracy zawsze można opuścić, podczas gdy w rodzinie jest się całe życie. Będąc częścią każdego z tych systemów trudno obiektywnie spojrzeć na problemy jakie się w nich pojawiają i dojrzeć właściwe rozwiązanie, jest to jednak możliwe dzięki metodzie Hellingera.

Zobacz także: Cechy zgranego zespołu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teatr życia biurowego

W ustawieniach, podobnie jak w teatrze, wybiera się „aktorów”, którzy nie mając nic do czynienia z problemem, przyjmują na siebie rolę poszczególnych elementów firmy (np. rolę dyrektora, menedżera, asystenta, itp.). Następnie trener, w oparciu o wiedzę, dotyczącą tej organizacji, poszukuje dla nich właściwego miejsca w przestrzeni, innymi słowy: dokonuje ustawienia. Zadaniem „aktorów” jest uważne śledzenie tego, jak czują się w określonym miejscu. Zaskakującym jest, że osoby te zaczynają czuć się w ustawieniach jak ci, których reprezentują. Ostatecznie, poszukiwanie adekwatnego rozwiązania wiąże się więc z odnalezieniem takiego miejsca, w jakim „aktorzy” będą czuli się dobrze.

Reguły gry

Organizacja, jak każdy inny system, nie może istnieć bez zasad. Nie zawsze są one formułowane w sposób dosłowny, jednak mimo to, intuicyjnie czujemy ich istnienie. Hellinger w swoich refleksjach nad organizacją wymienia trzy podstawowe zasady: 1. przynależności, 2. hierarchii i 3. równowagi w dawaniu i braniu, które muszą być przestrzegane, żeby została zachowana równowaga w przedsiębiorstwie. Ich przekroczenie wiąże się z powstaniem sieci uwikłań między pracownikami, które zaburzają pracę całej firmy. W ustawieniach podkreśla się, że organizacja potrzebuje władzy i hierarchii. Ludzie źle się czują, kiedy nie wiedzą kto zarządza w firmie lub gdy nie potrafią określić swojego miejsca w organizacji. Przykładem takich problemów mogą być nadmiernie partnerskie relacje między szefem a podwładnymi, które wzbudzają w pracownikach koncentrację na rywalizacji, a nie na powierzonych zadaniach. Zasada hierarchii podkreśla też wyższą pozycję osób o dłuższym stażu  nad tymi, które dopiero zaczynają pracę w firmie. Dlatego też nowo przybyły menedżer, zamiast zacząć od wprowadzania innowacji, powinien zasięgnąć opinii tych, którzy od lat pracują w tym miejscu. Podobnie jest z oceną wkładu, jaki każdy wnosi przez swoją pracę. Ci, których zasługi są największe, mają pierwszeństwo nad tymi, którzy wnieśli niewiele. Założyciel firmy ma tutaj szczególne znaczenie - jego wkład to stworzenie miejsc pracy innym, stąd prawo do decydowania. Ta zasada zostaje przekroczona, jeśli zatrudnia się „po znajomości”. Obecność takiej osoby rodzi poczucie niesprawiedliwości u współpracowników, a co za tym idzie, obniża ich motywację do pracy. Przywrócenie równowagi, koniecznej dla rozwoju firmy, wymaga wtedy przeprowadzenia odpowiedniego ustawienia.

Zobacz także: Poprawne relacje ze współpracownikami

Skorzystać czy nie?

Metodę ustawień Hellingerowskich w biznesie docenia się głównie za szybkość działania. Stosunkowo w krótkim czasie można ustalić sieć powiązań między pracownikami i ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. W przeciwieństwie do szkoleń całego zespołu, ustawienia są znacznie tańsze i nie przerywają pracy w firmie, bo całość działań prowadzona jest na osobach niezwiązanych z problemem. Relatywnie małe koszty i możliwość pracy bez udziału całej załogi to ważne zalety, zwłaszcza dla korporacji, w których od szybkości wprowadzonych działań zależy finansowy sukces. Wiele dziś jednak zależy od samych pracodawców - czy spróbują możliwości tej szeroko dyskutowanej metody, czy pozostaną przy „twardych” rozwiązaniach.

Karolina Bodzioch

www.treco.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA