REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poprawne relacje ze współpracownikami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Tomczyk
Pamiętaj, że relacje na gruncie zawodowym trzeba wypośrodkować.
Pamiętaj, że relacje na gruncie zawodowym trzeba wypośrodkować.

REKLAMA

REKLAMA

Wzorowe wypełnianie obowiązków służbowych to nie jedyna umiejętność ceniona przez pracodawcę. Bardzo ważna, choć często niedoceniana staje się sztuka bezkonfliktowej współpracy z kolegami i koleżankami. Umiejętność tę można w sobie wyrobić – wystarczą tylko dobre chęci.

Bezkonfliktowe relacje ze społecznością firmy sprzyjają dobrej atmosferze, mogą poprawić Twoje poczucie bezpieczeństwa w firmie, a także pozytywnie wpłynąć na efekty Twojej pracy.

REKLAMA

Nie izoluj się od grupy

REKLAMA

Naucz się uczestniczyć w życiu całej grupy, nie izoluj się. Jeśli większość z pracowników wychodzi z biura na lunch – wyjdź razem z nimi. Nie musisz tego robić codziennie, ale zrób to od czasu do czasu. Odmawiając za każdym razem wspólnego wyjścia do stołówki sprawisz, że następnym razem nikt Cię nie zapyta o to, czy chciałabyś wyjść razem z nimi. Najprawdopodobniej zostaniesz też pominięty przy okazji prywatnych zaproszeń np. na parapetówkę, przyjęcie ślubne czy zwyczajne wyjście na kręgle.

Pamiętaj, aby zawsze dokładać się do składek na prezenty, nie odstawaj od reszty. Bierz czynny udział w wybieraniu prezentów od grupy. Nie rezygnuj z wyjazdów integracyjnych i imprez firmowych. Jak nie masz za dużo czasu – przyjdź choćby na godzinę, znajdź chwilę na luźne rozmowy z koleżankami i kolegami. Choć niektóre z takich spotkań mogą sprawiać wrażenie sztucznie zorganizowanej farsy – to jednak przekonasz się, że zbliżają pracowników do siebie i poprawiają atmosferę w biurze.

Zobacz: Jak powinno się prosić o podwyżkę?

Uwierz w siłę swoich maili. Niewinny, zdawkowy mail z zapytaniem „Jak samopoczucie?”, „Widzę, że się nie wyspałaś”, „Czy masz jakiś problem – wyglądasz na zmartwioną” potrafi zjednać każdego człowieka. Miej wzgląd na innych. Kiedy trzeba biegnij z pomocą. Jak widzisz, że ktoś ma problem, a Ty jesteś w stanie mu pomóc – zrób pierwszy krok.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozbądź się złych nawyków

REKLAMA

Pamiętaj, że relacje na gruncie zawodowym trzeba wypośrodkować. Mam w tym momencie na myśli, że ani izolacja ani zbytnie spoufalanie się nie jest dobre. Nie przesadzaj ze swoją troską i zainteresowaniem innymi pracownikami. Nie zadawaj kłopotliwych pytań związanych z życiem osobistym współpracowników. Zachowaj pewien umiar, nawet jeśli kolega i koleżanka nie czują się skrepowane Twoim pytaniem, pamiętaj, że jesteś w miejscu pracy i niektórych tematów po prostu nie wypada poruszać. Niestety w praktyce często wychodzi inaczej i niejednokrotnie na stanowisku pracy słyszy się rozmowy o życiu seksualnym, sprawach fizjologicznych, plotki na temat znajomych i rodziny.

A tak na marginesie – nie gorszej cechy, która Cię społecznie dyskryminuje w środowisku współpracowników, od plotkarstwa. Miejsce pracy jest ostatnim, gdzie można szerzyć publiczne opinie na czyjś temat. Jeśli zyskasz opinię plotkarza – stracisz również zaufanie w oczach innych.
Kolejną cechą, z którą musisz się pożegnać jest zazdrość. Kiedy kolega dostaje premię uznaniową, zdobądź się na gest i pogratuluj mu. W żadnym wypadku nie komentuj za jego plecami, że nie zasłużył na nagrodę. Nawet jeśli tak myślisz – zachowaj to dla siebie.

Bierz pod uwagę odczucia innych

Cokolwiek byś nie robił w pracy – miej wgląd na innych. Waż słowa i swoje gesty, aby nikogo nie uraziły. Szanuj przestrzeń biurową swoich współpracowników. Nie bierz bez pozwolenia żadnych rzeczy z czyjegoś burka. Szanuj czas innych, nie zagaduj ich, kiedy widzisz, że mają dużo pracy.

Szanuj sprzęty i rzeczy wspólnego użytku. W pomieszczeniach ogólnie dostępnych takich jak kuchnia, jadalnia, sala konferencyjna dbaj o porządek.

Staraj się być uprzejmy dla wszystkich – od zaraz wprowadź do swojego codziennego słownika wyrazy „proszę”, „dziękuję”, „doceniam Twoje starania”, „jestem Ci bardzo wdzięczny”.

Zobacz serwis: Protokół dyplomatyczny

Nie narzekaj na pracę i nie obarczaj innych swoimi problemami, ponieważ na dłuższą metę staniesz się dla otoczenia osobą męczącą. Współpracownicy zaczną Cię unikać.

Zastosuj te wskazówki w swoich codziennych kontaktach ze współpracownikami, a zobaczysz, że będzie Ci się bardziej komfortowo pracowało.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA