Jedzenie w biurze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W etykiecie od dawien dawna zwracano uwagę na to, że nie jada się byle gdzie i w pośpiechu. Jedzenie jest pewnego rodzaju ceremoniałem. Nie wolno jeść w trakcie wykonywania innych czynności, wszystkie zajęcia należy przerwać i dopiero wówczas skupić się na jedzeniu. Jedzenie powinno odbywać się również w odpowiednim miejscu. Dlatego najlepiej podczas przerwy lunchowej udać się na obiad do restauracji, stołówki czy bufetu. Jeśli natomiast zamawiamy posiłek do pracy należy go skonsumować w specjalnym pokoju przeznaczonym do jedzenia. Jedzenie na biurku nie jest niczym estetycznym i może przeszkadzać innym osobom, z którymi dzielisz pokój.
REKLAMA
Niewybaczalnym błędem jest konsumpcja w obecności klientów, przełożonych i gości. Niestety jest to częste zjawisko – pamiętam jeszcze z czasów studenckich jak niektóre panie w dziekanacie z pełnymi ustami wypchanymi twarożkiem potrafiły pouczać studentów, że indeks powinno oddawać się w okładkach. Chciały uczyć kultury, a same były dalekie od ideału.
Zobacz: Naucz się pracy w zespole
Etykieta w stołówce
Najlepszym wyjściem z sytuacji jest jedzenie w stołówce – każdy przychodzi tu w tym samym celu. Nikomu nie przeszkadzają aromaty unoszące się w powietrzu, a my możemy oderwać się od biurka i skupić wyłącznie na smakowaniu potraw. Jednak i w stołówce trzeba zwracać uwagę na dobre maniery. Choć nie jest to restauracja, ani przyjęcie najwyższej rangi to tu także panują wszystkie zasady odpowiedniego zachowania przy stole. Jedzenie rękoma, mówienie z pełną buzią, posługiwanie się niewłaściwymi sztućcami, zbyt hałaśliwe zachowanie, zabiegi kosmetyczne typu czesanie włosów, pudrowanie nosa nie powinny mieć tu miejsca.
Stojąc w kolejce wykorzystaj ten czas na podjęcie decyzji, co do zamawianego dania. Skróci to czas oczekiwania innych na swoją kolej. Oczekując na złożenie zmówienia nie komentuj wyglądu potraw zamawianych przez inne osoby. Jeśli nasuwa Ci się jakaś kąśliwa uwaga, powstrzymaj się od komentarzy. W przeciwnym razie możesz nie tylko zepsuć komuś humor, ale także doprowadzić do niemiłej wymiany zdań.
Jedzenie w formie bufetu
REKLAMA
Jeśli stołówka w Twojej firmie serwuje posiłki w formie bufetu pamiętaj o kilku podstawowych zasadach. Po pierwsze jedz w odpowiedniej kolejności – zupa, danie główne i deser. Nie zabieraj wszystkich dań na raz do stolika. Możesz podchodzić do bufetu ile razy potrzebujesz. Pamiętaj, że za każdym razem jak podchodzisz do bufetu należy wziąć czysty talerzyk, nawet jeśli jest to dokładka.
Pamiętaj również, że stołówka nie jest Twoim biurem i nie należy przeglądać przy stoliku dokumentów czy rozkładać laptopa. W trakcie posiłku powinniśmy się skupić tylko i wyłącznie na jedzeniu i na rozmowie jeśli jemy w towarzystwie innych osób.
Zobacz serwis: Protokół dyplomatyczny
Zamawianie do biura
Jeśli firma, w której pracujesz nie dysponuje odpowiednim miejscem, gdzie w spokoju można zjeść posiłek bądź ostrożny z zamawianiem jedzenia do biura. Nieważne z iloma osobami pracujesz i czy masz kontakty z klientami, to jedzenie na stanowisku pracy zawsze jest w złym tonie. Po pierwsze zapachy roznoszące się z talerza mogą drażnić innych kolegów i koleżanki z pokoju. Po drugie odgłosy jedzenia mogą rozpraszać niepotrzebnie ich uwagę. Warto pomyśleć także o tych kolegach i koleżankach, którzy obiad jedzą w swoich domach - będzie im o wiele trudniej doczekać końca dnia bez myślenia o jedzeniu. Zwykła kanapka, która nie roznosi aromatu po całym pokoju raczej nikomu nie powinna przeszkadzać, ale już zamówienie dania chińskiego tak.
Mniejszy problem ma osoba, która siedzi w pokoju sama. Wówczas na czas zaplanowanego posiłku powinna zamknąć się w pokoju, nie odbierać telefonów i w spokoju zjeść. Pamiętajmy, że jedzenie w trakcie rozmowy telefonicznej jest odbierane jako zachowanie niezwykle aroganckie i niegrzeczne. Nasz klient lub kontrahent może poczuć się obrażony po takiej rozmowie.
Pamiętaj jeszcze o tym, że nie ważne gdzie jesz i w jakim towarzystwie zawsze należy przestrzegać zasady dobrych manier przy stole.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.