REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stanowiska po polsku, czy po angielsku

Redakcja
Wiele firm stosuje jednak obce nazewnictwo głównie, aby podnieść prestiż danego stanowiska, jak również postawić siebie na poziomie przedsiębiorstw europejskich.
Wiele firm stosuje jednak obce nazewnictwo głównie, aby podnieść prestiż danego stanowiska, jak również postawić siebie na poziomie przedsiębiorstw europejskich.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś był Dyrektor ds. Sprzedaży – dziś mamy Sales Managera, zamiast wyrazu księgowy niektóre firmy wybierają nazwę Chief Accountant. Czy jednak dobrze się dzieje, że obce nazewnictwo tak ekspansywnie wkracza do naszej polskiej rzeczywistości? Jak nie zagubić się w gąszczu tych wszystkich angielskich nazw?

Uzasadnione posunięcie

Stosowanie terminologii angielskiej wg mnie ma uzasadnienie w kilku przypadkach. Po pierwsze kiedy firma jest międzynarodową jednostką, a podstawowym językiem w jej strukturach jest właśnie język angielski. Wówczas, aby nie powodować zamieszania, powinniśmy zaakceptować i nauczyć się znaczenia angielskich nazw stanowisk.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie tytulatury angielskiej ma też swoje uzasadnienie w firmach krajowych, które posiadają kontrahentów zagranicznych. Pozwala on zachować pewne standardy światowe i zapobiega chaosowi. Podczas spotkań biznesowych z zagranicznymi partnerami nie zachodzi konieczność szczegółowego objaśniania każdego stanowiska.

Najmocniejsze uzasadnienie mają jednak te nazwy, które nie posiadają swoich odpowiedników w języku polskim. Wbrew pozorom nie wszystkie słowa można bezproblemowo przetłumaczyć na nasz język. Często przy takim spolszczaniu „na siłę” traci się główny sens danego zwrotu, albo wręcz zmienia się go. Lepiej w takich przypadkach pozostać przy oryginalnej angielskiej nazwie. Przykładem mogą być słowa Copywriter, Project Manager, czy Webmaster.

Zobacz: Relacje między szefem a podwładnym

Kiedy nie akceptujemy

REKLAMA

Wiele firm stosuje jednak obce nazewnictwo głównie, aby podnieść prestiż danego stanowiska, jak również postawić siebie na poziomie przedsiębiorstw europejskich. Obco brzmiące nazewnictwo kojarzy się wielu z silniejszą pozycją, profesjonalizmem i gwarancją solidności. Stąd od kilku lat obserwuje się zastępowanie słowa „kierownik” - „managerem”. Jednak trudno w tym przypadku znaleźć uzasadnienie dla tego zwyczaju, dlaczego nie można powiedzieć po prostu Kierownik ds. Marketingu, zamiast Marketing Manager.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzeczywistość jest jednak taka, a nie inna i czy chcemy, czy nie, musimy nauczyć się anglojęzycznego nazewnictwa poszczególnych stanowisk. Chociażby tych, z którymi na co dzień możemy mieć kontakt np. pisząc maile, przygotowując umowy, czy chociażby przeglądając ogłoszenia o pracę. Nie musimy jednak sami posługiwać się tymi nazwami jeśli nasza wrażliwość językowa nam na to nie pozwala.

Poniżej przedstawiam objaśnienia najbardziej popularnych angielskich nazw stanowisk.

Account Manager – inaczej Specjalista ds. Klientów, to stanowisko, z którym z reguły spotykamy się w agencjach reklamowych i Public Relations. Osoba pełniąca tę funkcję odpowiada za kontakty z klientem, opiekuje się kompleksowo jego zamówieniami, zarządza procesami reklamowymi, negocjuje budżet. Jest wizytówką firmy na zewnątrz.

Art Director – Dyrektor Artystyczny, zajmuje się głównie kreacją w firmie, nadzoruje kampanie promocyjne, sprawdza kształt artystyczny różnych przedsięwzięć w firmie, tj, eventów, projektów promocyjnych oraz reklamowych.

Brand Manager – inaczej opiekun marki, to osoba, która zazwyczaj odpowiada za wprowadzenie nowej marki, produktu na rynek. Sprawuje nadzór nad wszystkimi działaniami towarzyszącymi premierze danego produktu jak: kampanie marketingowe, badania rynku, analizy marketingowe, monitorowanie działań konkurencji.

Copywriter – to osoba, która pisze teksty reklamowe. Copywriterzy głównie pracują w agencjach reklamowych, Public Relations i agencjach interaktywnych.

Graphic Designer – to po prostu grafik. Zajmuje się on projektowaniem grafiki, materiałów reklamowych, częścią artystyczną różnych projektów wydawniczych, obróbką zdjęć itd. Zakres jego obowiązków jest naprawdę szeroki. Często dzieli on niektóre obowiązki z Webmasterem.

Human Resources Specialist – to inaczej Specjalista ds. Zasobów Ludzkich. Do jego obowiązków należy przeprowadzanie rekrutacji nowych pracowników, koordynowanie polityki personalnej firmy, wdrażanie systemów motywacyjnych, prowadzenie szkoleń. Zajmuję się też codziennymi sprawami związanymi z administracją personalną: urlopy, zwolnienia lekarskie itp.

Zobacz: Naucz się pracy w zespole

Key Account Manager – Kierownik ds. Kluczowych Klientów, odpowiada za kontakty z największymi klientami swojej firmy, realizuje związane z nimi plany sprzedażowe. Do głównych jego zadań należy także, negocjowanie kontraktów oraz nawiązywanie nowych stałych kontaktów z klientami.

Merchandiser – to osoba, która organizuje ekspozycję towaru w punktach handlowych danej firmy. Odpowiedzialna jest za uzupełnianie braków na półkach, kontrolowanie stanu magazynu, przygotowywanie zestawień i raportów odnośnie zapasów.

Office Manager – Kierownik Biura, pracownik na tym stanowisku kompleksowo zajmuje się biurem. Odpowiada za korespondencję firmy, zaopatrzenie biura, wystawianie faktur, serwisowanie sprzętu, organizację spotkań itp.

Payroll Manager – kierownik ds. wynagrodzeń, odpowiada za wszystkie sprawy związane z płacami.

Project Manager – to inaczej szef projektu, kieruje on zespołem oraz dowodzi pracami dotyczącymi określonego przedsięwzięcia. Do jego obowiązków należy również opracowanie biznesplanu, monitorowanie rynku, sporządzanie końcowych raportów i rozliczanie się z wydatków. Project Manager jest odpowiedzialny za powodzenie całego projektu, praca na tym stanowisku wymaga od niego zarówno umiejętności analitycznych, kierowniczych jak i umiejętności kalkulowania kosztów.

Quality Manager – Kierownik ds. Jakości, koordynuje prace działu jakości. Pilnuje między innymi, czy przestrzegane są wymogi jakościowe dla nowych procesów, produktów i usług.

Sales Director - Dyrektor ds. Sprzedaży, dowodzi zespołem sprzedaży, ustala i wdraża plany sprzedażowe. Opracowuje budżet oraz monitoruje rynek w zakresie działań konkurencji oraz segmentu interesujących firmę klientów. Organizuje szkolenia dla pracowników działu sprzedaży.

Sales Executive – Specjalista ds. Sprzedaży, zakres jego obowiązków jest bardzo podobny do Sales Directora, ale w przeciwieństwie do niego, zajmuje się on kompleksowym opracowywaniem ofert i zawieraniem umów z klientami. Ponadto analizuje dane rynkowe dotyczące działań swojej firmy i konkurencji. Zdaje raporty ze sprzedaży swoich produktów na określonym obszarze. Może też reprezentować swoje przedsiębiorstwo na targach, angażować się w działania reklamowe i inne działania promocyjne. Zakres jego obowiązków jednak zależy od konkretnej firmy i ilości zatrudnionych osób w dziale sprzedaży.

Webmaster – to w polskim tłumaczeniu administrator strony lub serwisu internetowego. Zakres obowiązków osoby na tym stanowisku zależy od firmy zatrudniającej, niektórzy ograniczają je do prac wyłącznie informatycznych, inni wymagają również umiejętności redakcyjnych i wykonywania drobnych zadań związanych z grafiką. Webmaster tworzy i aktualizuje strony internetowe oraz pracuje nad ich rozwojem. Ogólnie mówiąc dba o prawidłowe funkcjonowanie strony od A do Z.

Zobacz serwis: Dobry wizerunek

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Walka o przetrwanie. W ciągu dekady zniknie większość sklepów internetowych

Na rynku e-commerce, który jest niezwykle konkurencyjny, już w pierwszym roku działalności zanika 5% firm. Po upływie dziesięciu lat nadal funkcjonuje jedynie 37% z nich - informuje wtorkowe wydanie "Rzeczpospolitej".

Handel w dwie niedziele w każdym miesiącu - jest wniosek o odrzucenia projektu nowelizacji

Polska Izba Handlu wnioskuje o odrzucenie w całości poselskiego projektu przywracającego handel w 2 niedziele w miesiącu - wynika z opinii PIH złożonego w trakcie procesu legislacyjnego.

Dzień Matki. Jak wygląda rynek pracy kobiet?

W ciągu ostatnich kilku lat sytuacja kobiet na rynku pracy mocno ewoluowała. Pomimo podejmowania przez firmy działań na rzecz równouprawnienia płci panie bywają niejednokrotnie w nieco gorszej sytuacji zawodowej niż panowie. Jak wygląda rynek pracy kobiet? Czy pracodawcy oferują dodatkowe benefity dla rodziców? Co jest dla nich ważne u pracodawcy?

Pablo Escobar jako znak towarowy? Sąd odmawia

Sąd UE odmówił rejestracji oznaczenia słownego „Pablo Escobar” pod unijnym znakiem towarowym. Sąd uznał je za sprzeczne z porządkiem publicznym i dobrymi obyczajami. Za bardzo kojarzy się z handlem narkotykami i zbrodnią.

REKLAMA

Ogromne grzywny za niewdrożenie dyrektywy NIS2. Do kiedy trzeba to zrobić?

Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2) ma duże znaczenie dla poprawy cyberbezpieczeństwa UE. Jej wejście w życie nastąpiło w styczniu 2023 r. - z terminem na dostosowanie niezbędnych do wykonania niniejszej dyrektywy przepisów krajowych do 18 października 2024 r. Kto powinien przygotować się do działania w zgodzie z NIS2-  analizuje Michał Borowiecki, dyrektor Netskope na Polskę i Europę Wschodnią.

Nowa usługa dla indywidualnych przedsiębiorców w aplikacji mObywatel 2.0

W aplikacji mObywatel 2.0 pojawiła się usługa "Firma" skierowana do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Jak z niej skorzystać?

Onboarding w hybrydowym modelu pracy

Czym jest onboarding? Jak wygląda w pracy hybrydowej? 

Efekt Marywilskiej i fali pożarów: przedsiębiorcy pytają o ubezpieczenia i podatki pod względem strat

Tragedia tysięcy kupców, którzy prowadzili swoje biznesy często poniżej poziomu ryzyka skłania wielu przedsiębiorców do refleksji nad warunkami w jakich oni sami prowadzą swoją działalność. Efekt Marywilskiej i fali pożarów w ogóle: dwie ważne kwestie, w których doradzają eksperci to rozliczanie strat i inne aspekty podatkowe nieszczęścia oraz skuteczność polis jako zabezpieczenia przed skutkami nieszczęść.

REKLAMA

Jak zbudować dobre „candidate experience”

Czym jest candidate experience? Na co wpływa? Jak zmierzyć candidate experience i jak zbudować dobre?

31 maja 2024 r. upływa ważny termin dla rolników-przedsiębiorców

Do 31 maja 2024 r. należy złożyć zaświadczenie/oświadczenie o nieprzekroczeniu rocznej kwoty granicznej należnego podatku dochodowego za 2023 rok od przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA