REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stanowiska po polsku, czy po angielsku

Redakcja
Wiele firm stosuje jednak obce nazewnictwo głównie, aby podnieść prestiż danego stanowiska, jak również postawić siebie na poziomie przedsiębiorstw europejskich.
Wiele firm stosuje jednak obce nazewnictwo głównie, aby podnieść prestiż danego stanowiska, jak również postawić siebie na poziomie przedsiębiorstw europejskich.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś był Dyrektor ds. Sprzedaży – dziś mamy Sales Managera, zamiast wyrazu księgowy niektóre firmy wybierają nazwę Chief Accountant. Czy jednak dobrze się dzieje, że obce nazewnictwo tak ekspansywnie wkracza do naszej polskiej rzeczywistości? Jak nie zagubić się w gąszczu tych wszystkich angielskich nazw?

Uzasadnione posunięcie

Stosowanie terminologii angielskiej wg mnie ma uzasadnienie w kilku przypadkach. Po pierwsze kiedy firma jest międzynarodową jednostką, a podstawowym językiem w jej strukturach jest właśnie język angielski. Wówczas, aby nie powodować zamieszania, powinniśmy zaakceptować i nauczyć się znaczenia angielskich nazw stanowisk.

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzenie tytulatury angielskiej ma też swoje uzasadnienie w firmach krajowych, które posiadają kontrahentów zagranicznych. Pozwala on zachować pewne standardy światowe i zapobiega chaosowi. Podczas spotkań biznesowych z zagranicznymi partnerami nie zachodzi konieczność szczegółowego objaśniania każdego stanowiska.

Najmocniejsze uzasadnienie mają jednak te nazwy, które nie posiadają swoich odpowiedników w języku polskim. Wbrew pozorom nie wszystkie słowa można bezproblemowo przetłumaczyć na nasz język. Często przy takim spolszczaniu „na siłę” traci się główny sens danego zwrotu, albo wręcz zmienia się go. Lepiej w takich przypadkach pozostać przy oryginalnej angielskiej nazwie. Przykładem mogą być słowa Copywriter, Project Manager, czy Webmaster.

Zobacz: Relacje między szefem a podwładnym

Kiedy nie akceptujemy

REKLAMA

Wiele firm stosuje jednak obce nazewnictwo głównie, aby podnieść prestiż danego stanowiska, jak również postawić siebie na poziomie przedsiębiorstw europejskich. Obco brzmiące nazewnictwo kojarzy się wielu z silniejszą pozycją, profesjonalizmem i gwarancją solidności. Stąd od kilku lat obserwuje się zastępowanie słowa „kierownik” - „managerem”. Jednak trudno w tym przypadku znaleźć uzasadnienie dla tego zwyczaju, dlaczego nie można powiedzieć po prostu Kierownik ds. Marketingu, zamiast Marketing Manager.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rzeczywistość jest jednak taka, a nie inna i czy chcemy, czy nie, musimy nauczyć się anglojęzycznego nazewnictwa poszczególnych stanowisk. Chociażby tych, z którymi na co dzień możemy mieć kontakt np. pisząc maile, przygotowując umowy, czy chociażby przeglądając ogłoszenia o pracę. Nie musimy jednak sami posługiwać się tymi nazwami jeśli nasza wrażliwość językowa nam na to nie pozwala.

Poniżej przedstawiam objaśnienia najbardziej popularnych angielskich nazw stanowisk.

Account Manager – inaczej Specjalista ds. Klientów, to stanowisko, z którym z reguły spotykamy się w agencjach reklamowych i Public Relations. Osoba pełniąca tę funkcję odpowiada za kontakty z klientem, opiekuje się kompleksowo jego zamówieniami, zarządza procesami reklamowymi, negocjuje budżet. Jest wizytówką firmy na zewnątrz.

Art Director – Dyrektor Artystyczny, zajmuje się głównie kreacją w firmie, nadzoruje kampanie promocyjne, sprawdza kształt artystyczny różnych przedsięwzięć w firmie, tj, eventów, projektów promocyjnych oraz reklamowych.

Brand Manager – inaczej opiekun marki, to osoba, która zazwyczaj odpowiada za wprowadzenie nowej marki, produktu na rynek. Sprawuje nadzór nad wszystkimi działaniami towarzyszącymi premierze danego produktu jak: kampanie marketingowe, badania rynku, analizy marketingowe, monitorowanie działań konkurencji.

Copywriter – to osoba, która pisze teksty reklamowe. Copywriterzy głównie pracują w agencjach reklamowych, Public Relations i agencjach interaktywnych.

Graphic Designer – to po prostu grafik. Zajmuje się on projektowaniem grafiki, materiałów reklamowych, częścią artystyczną różnych projektów wydawniczych, obróbką zdjęć itd. Zakres jego obowiązków jest naprawdę szeroki. Często dzieli on niektóre obowiązki z Webmasterem.

Human Resources Specialist – to inaczej Specjalista ds. Zasobów Ludzkich. Do jego obowiązków należy przeprowadzanie rekrutacji nowych pracowników, koordynowanie polityki personalnej firmy, wdrażanie systemów motywacyjnych, prowadzenie szkoleń. Zajmuję się też codziennymi sprawami związanymi z administracją personalną: urlopy, zwolnienia lekarskie itp.

Zobacz: Naucz się pracy w zespole

Key Account Manager – Kierownik ds. Kluczowych Klientów, odpowiada za kontakty z największymi klientami swojej firmy, realizuje związane z nimi plany sprzedażowe. Do głównych jego zadań należy także, negocjowanie kontraktów oraz nawiązywanie nowych stałych kontaktów z klientami.

Merchandiser – to osoba, która organizuje ekspozycję towaru w punktach handlowych danej firmy. Odpowiedzialna jest za uzupełnianie braków na półkach, kontrolowanie stanu magazynu, przygotowywanie zestawień i raportów odnośnie zapasów.

Office Manager – Kierownik Biura, pracownik na tym stanowisku kompleksowo zajmuje się biurem. Odpowiada za korespondencję firmy, zaopatrzenie biura, wystawianie faktur, serwisowanie sprzętu, organizację spotkań itp.

Payroll Manager – kierownik ds. wynagrodzeń, odpowiada za wszystkie sprawy związane z płacami.

Project Manager – to inaczej szef projektu, kieruje on zespołem oraz dowodzi pracami dotyczącymi określonego przedsięwzięcia. Do jego obowiązków należy również opracowanie biznesplanu, monitorowanie rynku, sporządzanie końcowych raportów i rozliczanie się z wydatków. Project Manager jest odpowiedzialny za powodzenie całego projektu, praca na tym stanowisku wymaga od niego zarówno umiejętności analitycznych, kierowniczych jak i umiejętności kalkulowania kosztów.

Quality Manager – Kierownik ds. Jakości, koordynuje prace działu jakości. Pilnuje między innymi, czy przestrzegane są wymogi jakościowe dla nowych procesów, produktów i usług.

Sales Director - Dyrektor ds. Sprzedaży, dowodzi zespołem sprzedaży, ustala i wdraża plany sprzedażowe. Opracowuje budżet oraz monitoruje rynek w zakresie działań konkurencji oraz segmentu interesujących firmę klientów. Organizuje szkolenia dla pracowników działu sprzedaży.

Sales Executive – Specjalista ds. Sprzedaży, zakres jego obowiązków jest bardzo podobny do Sales Directora, ale w przeciwieństwie do niego, zajmuje się on kompleksowym opracowywaniem ofert i zawieraniem umów z klientami. Ponadto analizuje dane rynkowe dotyczące działań swojej firmy i konkurencji. Zdaje raporty ze sprzedaży swoich produktów na określonym obszarze. Może też reprezentować swoje przedsiębiorstwo na targach, angażować się w działania reklamowe i inne działania promocyjne. Zakres jego obowiązków jednak zależy od konkretnej firmy i ilości zatrudnionych osób w dziale sprzedaży.

Webmaster – to w polskim tłumaczeniu administrator strony lub serwisu internetowego. Zakres obowiązków osoby na tym stanowisku zależy od firmy zatrudniającej, niektórzy ograniczają je do prac wyłącznie informatycznych, inni wymagają również umiejętności redakcyjnych i wykonywania drobnych zadań związanych z grafiką. Webmaster tworzy i aktualizuje strony internetowe oraz pracuje nad ich rozwojem. Ogólnie mówiąc dba o prawidłowe funkcjonowanie strony od A do Z.

Zobacz serwis: Dobry wizerunek

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA