Naucz się pracy w zespole
REKLAMA
REKLAMA
Nawet jeśli jesteś przeciwnikiem pracy w zespole musisz się jej nauczyć – takie są wymogi współczesnego rynku pracy. Lepiej nie zdradzać swojej opinii na ten temat podczas rozmowy kwalifikacyjnej – możesz bowiem zaprzepaścić swoje szanse na stanowisko. Lepiej wyrazić swój pozytywny stosunek do zadań grupowych. Pracodawcy coraz częściej wychodzą z założenia, że wspólnie realizowane projekty nie tylko integrują pracowników i poprawiają atmosferę w pracy, ale również podnoszą produktywność i pozwalają na pełniejsze wykorzystanie umiejętności i zdolności poszczególnych pracowników. Ponadto praca w grupach pozwala pełniej zaangażować się w ideę całego projektu.
REKLAMA
Zobacz: Etykieta służbowych kontaktów damsko – męskich
Cenne wskazówki
Pomijając już całą dyskusję na temat plusów i minusów pracy w grupie warto przyswoić sobie kilka zasad, które pomogą Ci dobrze wykonywać zadania zespołowe.
1. Zdaj sobie sprawę, że każdy zespół przechodzi etapy rozwoju: formowanie się grupy, ustalenie ról, wyznaczenie ogólnych celów, realizacja projektu i rozwiązanie zespołu. Szczególnie czas wyznaczania ról i ustalenia koncepcji bywa okresem burzliwym i pełnym konfliktów, poszczególne osoby walczą wówczas o pozycje w grupie i zadanie odpowiadające ich kompetencjom. Pamiętaj, że emocje i konflikty są nieuniknione, dlatego bądź na to przygotowany.
2. Nie traktuj pracy w grupie jako zła koniecznego. Znajdź niszę dla siebie i pokaż swoje możliwości.
3. Poznaj wspólny cel i staraj się do niego zbliżyć.
4. Nie zgadzaj się na wykonanie prac, w których nie czujesz się mocny. Nie bój się o tym powiedzieć – zwyczajnie inni członkowie zespołu mogą nie znać Twoich mocnych stron. Wykorzystuj swoje talenty.
5. Pracuj sumiennie. Nie ma nic gorszego jak żerowanie na pracy innych członków zespołu. Wykonuj swoje zadanie najlepiej jak potrafisz.
6. Trzymaj się ściśle terminów. Pamiętaj, że za Twoje spóźnienie odpowie cały zespół. Rada: staraj się kończyć wyznaczone zadanie przed czasem – będziesz wtedy miał pewność, że zdążysz na czas.
7. Żyj pracą zespołu, nie opuszczaj spotkań roboczych, zabieraj głos w trakcie ważnych ustaleń, nie rezygnuj ze spotkań towarzyskich całej grupy.
REKLAMA
8. Unikaj konfliktów w zespole. Jeśli przeszkadza Ci zachowanie jakiegoś członka zespołu, uważasz, że postępuje nie fair w stosunku do całej grupy – po prostu zdobądź się na szczerą rozmowę z nim. W żadnym wypadku nie krytykuj tej osoby poza jej plecami.
9. Bądź gotowy udzielić pomocy. Pamiętaj, że cały zespół pracuje, aby osiągnąć wspólny cel, dlatego nie odmawiaj pomocy jeśli ktoś jej potrzebuje. Więcej – jeśli widzisz, że ktoś sobie nie radzi – wyjdź pierwszy z taką propozycją.
10. Pamiętaj, że na sukces zapracował cały zespół, dlatego jeśli zostaniesz wyróżniony z zespołu, nie zapomnij wspomnieć o zaangażowaniu i wysiłku wszystkich jego członków.
Zobacz serwis: W biurze
Obowiązki kierownika wobec zespołu
Praca w zespole wymaga również dobrego zarządzania ze strony kierownika. Poniżej kilka ważnych rad dla managerów:
1. Jasno określi cele projektu, nad którym za chwilę będzie pracował zespół. Podkreśl swoje oczekiwania i priorytety.
2. Określ dokładnie: skład grupy, metody pracy w zespole, sposoby motywowania i oceny pracy, wybierz lidera.
3. Nie stawiaj zbyt dużych wymagań zespołowi, ani nie pozostawiaj mu zbyt dużej swobody – wypośrodkuj swoje oczekiwania.
4. Pozwól zespołowi na wyjście z inicjatywą, niech rozwinie swoją pomysłowość i wyzwoli swój potencjał, nie narzucaj swojego zdania.
5. Nie bądź obojętny na konflikty w grupie – pomóż je rozwiązać, starając się przyjąć postawę neutralną.
REKLAMA
6. Nie staraj się dowiadywać przy pomocy osób postronnych jak przebiega praca w grupie, w zespole bowiem wytworzy się atmosfera podejrzliwości i wzajemnej nieufności. Jeśli chcesz się czegoś dowiedzieć zapytaj wprost cały zespół lub jego lidera.
7. Bądź ostrożny z indywidualnymi pochwałami. Pamiętaj, że na sukces pracował cały zespół, a najgłośniejsza osoba w grupie wcale nie musi być osobą najbardziej zaangażowaną w zadanie. Wręcz przeciwnie często się zdarza, że taka osoba żeruje na wiedzy i pracy osoby mniej śmiałej i niekrzykliwej. Jeśli chcesz wyróżnić kogoś personalnie – upewnij się, że osoba ta naprawdę wybijała się na tle grupy.
8. Nawet jeśli wyznaczysz koordynatora projektu interesuj się rozwojem wypadków. Pamiętaj, że nadal tu jesteś kierownikiem.
9. Aby zespół był efektywny buduj go z ludzi o różnorodnym charakterze, wieku, stażu w danej firmie. Właśnie przeciwstawne cechy takie jak: konserwatyzm – innowacyjność, doświadczenie – naiwność pozwalają na wypracowanie pełnych opinii.
10. Zadbaj o indywidualistów w grupie. Możesz powierzyć takim osobom bardziej samodzielne prace, ale za to wymagać większej odpowiedzialności indywidualnej.
Rezultaty pracy w zespole niejednokrotnie owocują nowymi, niekonwencjonalnymi rozwiązaniami. W samych pracownikach zaś budzą się zdolności przystosowawcze do pracy w różnych warunkach i z różnymi osobowościami. Pracownik staje się bardziej elastyczny i kreatywny. Zatem korzyści z dobrze zorganizowanej pracy zespołowej czerpie zarówno firma jak i personel firmy.
Zobacz: Przyjęcia i uroczystości
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.