REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Relacje między szefem a podwładnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Maculak
Dobrą atmosferę w zespole powinien tworzyć szef. Ma on na to ogromny wpływ.
Dobrą atmosferę w zespole powinien tworzyć szef. Ma on na to ogromny wpływ.

REKLAMA

REKLAMA

Jak powinna wyglądać nienaganna współpraca z szefem? Co zrobić by była ona dla obu stron zadowalająca? Jak postępować z kobietą-szefem? Co zrobić gdy szefem jest ktoś od nas młodszy? Jakie cechy powinien posiadać dobry szef? O tym wszystkim poniżej.

Miałam szczęście do „szefostwa”, kiedy jeszcze pracowałam zawodowo. Sama nie raz się zastanawiałam od czego to zależy. Czy to tylko moje pozytywne nastawienie do ludzi pozwoliło na zbudowanie dobrych relacji, czy byli to po prostu „odpowiedni ludzie na odpowiednim miejscu”. Wydaje się, że obie te rzeczy były bardzo ważne.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwsza ważna zasada. Jeżeli szef ustali, ze mówimy sobie po imieniu nie znaczy to, że nie musimy już nic robić, bo szef jest naszym kolegą. Pracę nadal wykonujemy odpowiedzialnie, tak jak polecenia naszego zwierzchnika.

Młodszy szef

Sytuacja dla nas kłopotliwa - nie ukrywajmy. Zdarzająca się coraz częściej. Uważam jednak, że absolutnie nie powinniśmy lekceważyć poleceń młodszej od nas osoby (tylko dlatego, że jest młodsza!). Starsi pracownicy mają nieodpartą chęć „matkowania” takiemu szefowi. Wszystko ma jednak swoje granice. Starajmy się nie pouczać młodszego od nas, nawet jeśli wydaje nam się niedoświadczony i mniej zorientowany w pracy, którą my w końcu wykonujemy od wielu lat. Spróbujcie sobie wmówić, że szef nie ma płci ani wieku – jest po prostu naszym szefem.

Zobacz: Gość w biurze

REKLAMA

Kobieta – szef

Nie zgadzam się z powszechnie powtarzaną tezą, że kobieta jest gorszym szefem niż mężczyzna. Miałam zgoła odmienne doświadczenia. Na szczęście rośnie liczba kobiet-szefów i mamy okazję przekonać się, że często bywa odwrotnie. Ci którzy uważają, że kobieta powinna siedzieć w domu, prać, gotować, sprzątać i rodzić dzieci, ewentualnie pracować w sklepie za ladą mają duży problem, gdy nagle ona zostaje ich szefem. Jest to problem zwłaszcza dla panów. Nie wiedzą oni jak się zachować. Kobieta-szef, zgodnie z zasadą, że w pracy „nie ma płci”, nie oczekuje od nas specjalnych względów. W pracy jest po pierwsze szefem. Nie prawmy więc komplementów, nie otwierajmy przed nią drzwi. Może to być bowiem odebrane jako podlizywanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ja – szef

Dobrą atmosferę w zespole powinien tworzyć szef. Ma on na to ogromny wpływ. Powinniśmy znać zasady savoir-vivre. Kultura przede wszystkim. Nie odpowiadajmy na „dzień dobry” pracownika burcząc coś pod nosem. Uśmiechnijmy się, a kiedy mamy chwilkę zagadnijmy. Zapytajmy o plany wakacyjne czy pogodę. Założę się, że od razu przyjdzie mu większa ochota na pracę. To jak zwracamy się do podwładnych zależy od nas. Nie wyróżniajmy nikogo. Jeżeli mówimy po imieniu – to wszystkim.

Bardzo podoba mi się „amerykański styl” mówienia sobie po imieniu. To naprawdę przełamuje bariery. „Pan” „Pani” mówimy przecież do osób, z którymi się nie przyjaźnimy i nie jesteśmy w szczególnie bliskich stosunkach. A przecież zależy nam na tym, by w zespole panowała przyjazna atmosfera.

Zobacz serwis: Kontakty z klientami

Krytykowanie pracowników

Tu również obowiązuje kultura. Nie poniżajmy w żadnym wypadku i nie krzyczmy na podwładnych. Świadczy to o nas, o naszym złym wychowaniu, a także o braku umiejętności kierowniczych. Zawsze wysłuchajmy pracownika i dajmy mu szansę na poprawę. Kiedy jesteśmy zdenerwowani starajmy się ochłonąć. Emocje nie są dobrym doradcą. Jeżeli jednak „puszczą nam nerwy” – przeprośmy. W żadnym wypadku nie będzie to dla nas żadna ujma. Wręcz przeciwnie. Pracownik zobaczy w nas człowieka. A czyż nie o to nam chodzi?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA