REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gość w biurze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Maculak
Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.
Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.

REKLAMA

REKLAMA

Zdobywanie nowych kontrahentów, utrzymywanie kontaktów z nimi, to życie codzienne w świecie biznesu. Zastanówmy się jak przyjąć naszego potencjalnego klienta, tak aby zaowocowało to kolejnymi spotkaniami i dalszą współpracą.

Pierwsze wrażenie – zanim coś powiemy

Często niestety zdarza się tak, że wchodząc do czyjegoś biura nikt tak naprawdę nas nie wita. Pan lub Pani podnoszą wzrok znad dokumentów, mówią dzień dobry i każą usiąść. To błąd. Dobrze jest by gospodarz powitał odpowiednio gościa. Powinno się wstać podejść do drzwi przywitać i doprowadzić do miejsca gdzie ma się odbywać rozmowa. Wskazując ręką miejsce, gdzie gość ma usiąść. Pamiętajmy o otworzeniu i zamknięciu drzwi za gościem.

REKLAMA

Zobacz: Kiedy jesteś tym „nowym”

Powitanie

REKLAMA

W codziennych kontaktach kobieta nie musi wstawać przy powitaniu. Inaczej ma się sprawa na płaszczyźnie biznesowej. Czy to mężczyzna czy kobieta, oboje powinni stać przy powitaniu. Witając się na tym samym poziomie, uznają się za równych sobie. Nikt nie powinien górować. Jeżeli Twój gość jest niższy od Ciebie, zaproponuj jak najszybciej by usiadł.

Ważna rzecz, która osobiście mnie drażni, a staje się chyba codzienna. Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.

Podanie dłoni

Tu się kłaniają podstawy komunikacji niewerbalnej. Uścisk nie powinien być ani za mocny ani za lekki. Za mocny może oznaczać wyższość nad gościem, ten drugi brak szczerości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawsze powiedzmy „dzień dobry”. To podstawa dobrego wychowania.

Zachowajmy również odpowiednią odległość między naszym gościem. Dystans społeczny to 120 cm do 3 m; dystans osobisty 45- 120 cm. W jakiej odległości powinniśmy stać od gościa?

Lepiej zaczekajmy chwilkę, aż on sam da nam do zrozumienia jak blisko chce stanąć. Pozostańmy w pozycji wyczekującej. Nie przekraczajmy jednak granicy dystansu osobistego, wkraczając tym samym w dystans intymny.

Pierwsze słowa...cześć czy dzień dobry

„Cześć” możemy powiedzieć osobie dobrze nam znanej lub jeśli osoba witająca się z Tobą używa takiego powitania. Nie odpowiadajmy na „cześć” poprawnym „dzień dobry”, można zostać posądzonym o wywyższanie się.

Gdzie usiąść

Ważne jest oświetlenie. Powinno być odpowiednie dla obu stron. Istotne jest również i to, aby gość widział drzwi, da mu to poczucie bezpieczeństwa. Najpierw siada gość, później gospodarz spotkania.

Zobacz: Drzwi pokoi służbowych

Punktualność

Nie wolno się spóźniać. Szanujmy czyjś czas, a w rewanżu inni będą szanować później i nasz - zgodnie z zasadą wszystko działa w dwie strony. Jeżeli wiemy, że możemy się spóźnić należy o tym powiadomić gospodarza, w dobie komórek nie jest to takie trudne. Zawsze starajmy się podać powód spóźnienia. To uczyni nas wiarygodnym partnerem. Przecież złapanie przysłowiowej gumy może zdarzyć się każdemu. Po spóźnionym przybyciu na spotkanie zawsze powiedzmy przepraszam, poprośmy o zrozumienie i podajmy powód.

Nie radzę również przychodzić za wcześnie. To jest w równie złym tonie.

Pamiętajmy o ubiorze

To również składa się na nasze pierwsze wrażenie i świadczy o nas i naszej firmie. Zadbany wygląd to podstawa. Ostrzyżone włosy u mężczyzn, wypielęgnowany zarost. U kobiet – odpowiednie uczesanie, włosy najlepiej związane. Czysty kołnierzyk, tym bardziej że często mamy na sobie białą koszulę lub bluzkę. Kobiety powinny zadbać o schludny, nie wyzywający makijaż, spotkanie służbowe to nie dyskoteka. Ręce powinny być bez zarzutu – czyste paznokcie, a u kobiet darujmy sobie lakiery o wyzywających kolorach. Przy powitaniu panowie powinni mieć zapiętą marynarkę. Ubranie powinno być wyprasowane.

Język ciała – komunikacja niewerbalna

Pamiętajmy o tym, by nie wiercić się na krześle, nie rozglądać po sali. Może to oznaczać że nie szanujemy naszego rozmówcy. Nie siedźmy również ze spuszczoną głową, może to oznaczać, że nie obchodzi nas temat spotkania. Nie krzyżujmy ramion – to postawa obronna.

Zobacz serwis: Kontakty z klientami

Uśmiech – delikatny, nie szyderczy, ale szczery. Zachowajmy też wstrzemięźliwość jeżeli chodzi o ruchy palcami. W żadnym wypadku nie stukajmy nimi o biurko. Nie gestykulujmy też nadmiernie.

Zakończenie spotkania

Zawsze powiedzmy „do widzenia”. Ale to nie wystarczy… Trzeba zaznaczyć również, że „było nam miło poznać Pana/Panią”. W dobrym tonie jest też powiedzenie, że oczekuje się kolejnego spotkania lub też zaprasza ponownie. Odprowadźmy gościa do drzwi. Koniecznie sami je zamknijmy, nie czekajmy, aż on zrobi to za nas.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA