REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gość w biurze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Maculak
Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.
Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.

REKLAMA

REKLAMA

Zdobywanie nowych kontrahentów, utrzymywanie kontaktów z nimi, to życie codzienne w świecie biznesu. Zastanówmy się jak przyjąć naszego potencjalnego klienta, tak aby zaowocowało to kolejnymi spotkaniami i dalszą współpracą.

Pierwsze wrażenie – zanim coś powiemy

Często niestety zdarza się tak, że wchodząc do czyjegoś biura nikt tak naprawdę nas nie wita. Pan lub Pani podnoszą wzrok znad dokumentów, mówią dzień dobry i każą usiąść. To błąd. Dobrze jest by gospodarz powitał odpowiednio gościa. Powinno się wstać podejść do drzwi przywitać i doprowadzić do miejsca gdzie ma się odbywać rozmowa. Wskazując ręką miejsce, gdzie gość ma usiąść. Pamiętajmy o otworzeniu i zamknięciu drzwi za gościem.

REKLAMA

Zobacz: Kiedy jesteś tym „nowym”

Powitanie

REKLAMA

W codziennych kontaktach kobieta nie musi wstawać przy powitaniu. Inaczej ma się sprawa na płaszczyźnie biznesowej. Czy to mężczyzna czy kobieta, oboje powinni stać przy powitaniu. Witając się na tym samym poziomie, uznają się za równych sobie. Nikt nie powinien górować. Jeżeli Twój gość jest niższy od Ciebie, zaproponuj jak najszybciej by usiadł.

Ważna rzecz, która osobiście mnie drażni, a staje się chyba codzienna. Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.

Podanie dłoni

Tu się kłaniają podstawy komunikacji niewerbalnej. Uścisk nie powinien być ani za mocny ani za lekki. Za mocny może oznaczać wyższość nad gościem, ten drugi brak szczerości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawsze powiedzmy „dzień dobry”. To podstawa dobrego wychowania.

Zachowajmy również odpowiednią odległość między naszym gościem. Dystans społeczny to 120 cm do 3 m; dystans osobisty 45- 120 cm. W jakiej odległości powinniśmy stać od gościa?

Lepiej zaczekajmy chwilkę, aż on sam da nam do zrozumienia jak blisko chce stanąć. Pozostańmy w pozycji wyczekującej. Nie przekraczajmy jednak granicy dystansu osobistego, wkraczając tym samym w dystans intymny.

Pierwsze słowa...cześć czy dzień dobry

„Cześć” możemy powiedzieć osobie dobrze nam znanej lub jeśli osoba witająca się z Tobą używa takiego powitania. Nie odpowiadajmy na „cześć” poprawnym „dzień dobry”, można zostać posądzonym o wywyższanie się.

Gdzie usiąść

Ważne jest oświetlenie. Powinno być odpowiednie dla obu stron. Istotne jest również i to, aby gość widział drzwi, da mu to poczucie bezpieczeństwa. Najpierw siada gość, później gospodarz spotkania.

Zobacz: Drzwi pokoi służbowych

Punktualność

Nie wolno się spóźniać. Szanujmy czyjś czas, a w rewanżu inni będą szanować później i nasz - zgodnie z zasadą wszystko działa w dwie strony. Jeżeli wiemy, że możemy się spóźnić należy o tym powiadomić gospodarza, w dobie komórek nie jest to takie trudne. Zawsze starajmy się podać powód spóźnienia. To uczyni nas wiarygodnym partnerem. Przecież złapanie przysłowiowej gumy może zdarzyć się każdemu. Po spóźnionym przybyciu na spotkanie zawsze powiedzmy przepraszam, poprośmy o zrozumienie i podajmy powód.

Nie radzę również przychodzić za wcześnie. To jest w równie złym tonie.

Pamiętajmy o ubiorze

To również składa się na nasze pierwsze wrażenie i świadczy o nas i naszej firmie. Zadbany wygląd to podstawa. Ostrzyżone włosy u mężczyzn, wypielęgnowany zarost. U kobiet – odpowiednie uczesanie, włosy najlepiej związane. Czysty kołnierzyk, tym bardziej że często mamy na sobie białą koszulę lub bluzkę. Kobiety powinny zadbać o schludny, nie wyzywający makijaż, spotkanie służbowe to nie dyskoteka. Ręce powinny być bez zarzutu – czyste paznokcie, a u kobiet darujmy sobie lakiery o wyzywających kolorach. Przy powitaniu panowie powinni mieć zapiętą marynarkę. Ubranie powinno być wyprasowane.

Język ciała – komunikacja niewerbalna

Pamiętajmy o tym, by nie wiercić się na krześle, nie rozglądać po sali. Może to oznaczać że nie szanujemy naszego rozmówcy. Nie siedźmy również ze spuszczoną głową, może to oznaczać, że nie obchodzi nas temat spotkania. Nie krzyżujmy ramion – to postawa obronna.

Zobacz serwis: Kontakty z klientami

Uśmiech – delikatny, nie szyderczy, ale szczery. Zachowajmy też wstrzemięźliwość jeżeli chodzi o ruchy palcami. W żadnym wypadku nie stukajmy nimi o biurko. Nie gestykulujmy też nadmiernie.

Zakończenie spotkania

Zawsze powiedzmy „do widzenia”. Ale to nie wystarczy… Trzeba zaznaczyć również, że „było nam miło poznać Pana/Panią”. W dobrym tonie jest też powiedzenie, że oczekuje się kolejnego spotkania lub też zaprasza ponownie. Odprowadźmy gościa do drzwi. Koniecznie sami je zamknijmy, nie czekajmy, aż on zrobi to za nas.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA