REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gość w biurze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Maculak
Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.
Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.

REKLAMA

REKLAMA

Zdobywanie nowych kontrahentów, utrzymywanie kontaktów z nimi, to życie codzienne w świecie biznesu. Zastanówmy się jak przyjąć naszego potencjalnego klienta, tak aby zaowocowało to kolejnymi spotkaniami i dalszą współpracą.

Pierwsze wrażenie – zanim coś powiemy

Często niestety zdarza się tak, że wchodząc do czyjegoś biura nikt tak naprawdę nas nie wita. Pan lub Pani podnoszą wzrok znad dokumentów, mówią dzień dobry i każą usiąść. To błąd. Dobrze jest by gospodarz powitał odpowiednio gościa. Powinno się wstać podejść do drzwi przywitać i doprowadzić do miejsca gdzie ma się odbywać rozmowa. Wskazując ręką miejsce, gdzie gość ma usiąść. Pamiętajmy o otworzeniu i zamknięciu drzwi za gościem.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Kiedy jesteś tym „nowym”

Powitanie

W codziennych kontaktach kobieta nie musi wstawać przy powitaniu. Inaczej ma się sprawa na płaszczyźnie biznesowej. Czy to mężczyzna czy kobieta, oboje powinni stać przy powitaniu. Witając się na tym samym poziomie, uznają się za równych sobie. Nikt nie powinien górować. Jeżeli Twój gość jest niższy od Ciebie, zaproponuj jak najszybciej by usiadł.

Ważna rzecz, która osobiście mnie drażni, a staje się chyba codzienna. Nie trzymajmy rąk w kieszeni. To oznacza lekceważenie i nie poważne podejście do gościa. To zupełny brak szacunku.

REKLAMA

Podanie dłoni

Tu się kłaniają podstawy komunikacji niewerbalnej. Uścisk nie powinien być ani za mocny ani za lekki. Za mocny może oznaczać wyższość nad gościem, ten drugi brak szczerości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zawsze powiedzmy „dzień dobry”. To podstawa dobrego wychowania.

Zachowajmy również odpowiednią odległość między naszym gościem. Dystans społeczny to 120 cm do 3 m; dystans osobisty 45- 120 cm. W jakiej odległości powinniśmy stać od gościa?

Lepiej zaczekajmy chwilkę, aż on sam da nam do zrozumienia jak blisko chce stanąć. Pozostańmy w pozycji wyczekującej. Nie przekraczajmy jednak granicy dystansu osobistego, wkraczając tym samym w dystans intymny.

Pierwsze słowa...cześć czy dzień dobry

„Cześć” możemy powiedzieć osobie dobrze nam znanej lub jeśli osoba witająca się z Tobą używa takiego powitania. Nie odpowiadajmy na „cześć” poprawnym „dzień dobry”, można zostać posądzonym o wywyższanie się.

Gdzie usiąść

Ważne jest oświetlenie. Powinno być odpowiednie dla obu stron. Istotne jest również i to, aby gość widział drzwi, da mu to poczucie bezpieczeństwa. Najpierw siada gość, później gospodarz spotkania.

Zobacz: Drzwi pokoi służbowych

Punktualność

Nie wolno się spóźniać. Szanujmy czyjś czas, a w rewanżu inni będą szanować później i nasz - zgodnie z zasadą wszystko działa w dwie strony. Jeżeli wiemy, że możemy się spóźnić należy o tym powiadomić gospodarza, w dobie komórek nie jest to takie trudne. Zawsze starajmy się podać powód spóźnienia. To uczyni nas wiarygodnym partnerem. Przecież złapanie przysłowiowej gumy może zdarzyć się każdemu. Po spóźnionym przybyciu na spotkanie zawsze powiedzmy przepraszam, poprośmy o zrozumienie i podajmy powód.

Nie radzę również przychodzić za wcześnie. To jest w równie złym tonie.

Pamiętajmy o ubiorze

To również składa się na nasze pierwsze wrażenie i świadczy o nas i naszej firmie. Zadbany wygląd to podstawa. Ostrzyżone włosy u mężczyzn, wypielęgnowany zarost. U kobiet – odpowiednie uczesanie, włosy najlepiej związane. Czysty kołnierzyk, tym bardziej że często mamy na sobie białą koszulę lub bluzkę. Kobiety powinny zadbać o schludny, nie wyzywający makijaż, spotkanie służbowe to nie dyskoteka. Ręce powinny być bez zarzutu – czyste paznokcie, a u kobiet darujmy sobie lakiery o wyzywających kolorach. Przy powitaniu panowie powinni mieć zapiętą marynarkę. Ubranie powinno być wyprasowane.

Język ciała – komunikacja niewerbalna

Pamiętajmy o tym, by nie wiercić się na krześle, nie rozglądać po sali. Może to oznaczać że nie szanujemy naszego rozmówcy. Nie siedźmy również ze spuszczoną głową, może to oznaczać, że nie obchodzi nas temat spotkania. Nie krzyżujmy ramion – to postawa obronna.

Zobacz serwis: Kontakty z klientami

Uśmiech – delikatny, nie szyderczy, ale szczery. Zachowajmy też wstrzemięźliwość jeżeli chodzi o ruchy palcami. W żadnym wypadku nie stukajmy nimi o biurko. Nie gestykulujmy też nadmiernie.

Zakończenie spotkania

Zawsze powiedzmy „do widzenia”. Ale to nie wystarczy… Trzeba zaznaczyć również, że „było nam miło poznać Pana/Panią”. W dobrym tonie jest też powiedzenie, że oczekuje się kolejnego spotkania lub też zaprasza ponownie. Odprowadźmy gościa do drzwi. Koniecznie sami je zamknijmy, nie czekajmy, aż on zrobi to za nas.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowny błąd!

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Spółka w Delaware w 2026 to "must have" międzynarodowego biznesu?

Zbliżający się koniec roku to dla przedsiębiorców czas podsumowań, ale też strategicznego planowania. Dla firm działających międzynarodowo lub myślących o ekspansji za granicę, to idealny moment, by spojrzeć na swoją strukturę biznesową i podatkową z szerszej perspektywy. W dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnym i gospodarczym, coraz więcej właścicieli firm poszukuje stabilnych, przejrzystych i przyjaznych jurysdykcji, które pozwalają skupić się na rozwoju, a nie na walce z biurokracją. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków jest Delaware – amerykański stan, który od lat uchodzi za światowe centrum przyjazne dla biznesu.

REKLAMA

ZUS wypłaci 1500 zł! Wystarczy złożyć wniosek do 30 listopada 2025. Sprawdź, dla kogo te pieniądze

To jedna z tych ulg, o której wielu przedsiębiorców dowiaduje się za późno. Program „wakacji składkowych” ma dać właścicielom firm chwilę oddechu od comiesięcznych przelewów do ZUS-u. Można zyskać nawet 1500 zł, ale tylko pod warunkiem, że wniosek trafi do urzędu najpóźniej 30 listopada 2025 roku.

Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

REKLAMA

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

REKLAMA