REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego powinien unikać dobry manager?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Manager, motywacja, kontrola pracowników.
Manager, motywacja, kontrola pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu menedżerów popełnia proste błędy w trakcie zarządzania. Warto przyjrzeć się najczęściej popełnianym przez menedżerów błędom przez pryzmat czterech podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontroli.

Horyzont we mgle

REKLAMA

W podręcznikach zarządzania w zakresie planowania działalności naczelne miejsce zajmuje strategia firmy, misja czy plan strategiczny. Stąd dziwić może, jak często w praktyce zagadnienia te są pomijane. W teorii zarządzania spotkać się można z określeniem strategii wyłaniającej się, rozumianej jako strategia formułowana ad hoc na podstawie bieżących decyzji menedżerów. Trudno jest jednak efektywnie sterować przedsiębiorstwem, nie mając jasno określonych celów, do osiągnięcia których się dąży. Poza stworzeniem dokumentów ustalających, w którym kierunku zmierza firma, należy pamiętać także o tym, aby strategia i misja były znane w przedsiębiorstwie i miały realne przełożenie na jego działalność.

REKLAMA

Trzeba jednocześnie stwierdzić, iż planowanie, zwłaszcza zbyt szczegółowe, ogranicza elastyczność przedsiębiorstwa, narzucając określony schemat działania. Menedżerowie – twórcy planu, mogą popełnić błąd, polegający na braku rewizji strategii, nawet w obliczu zmian w rzeczywistości ekonomicznej. Dobra strategia podlega zmianom w obliczu zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa. Należy przy tym pamiętać, że menedżer powinien, przy wyznaczaniu kierunku rozwoju, polegać na twardych danych, płynących z analizy rynku i konkurencji.

Ponadto w zakresie ustalania celów niezwykle istotne jest, aby były one wymierne i przybierały konkretne wartości. W przeciwnym razie nie sposób będzie ocenić tego, czy „szybki wzrost sprzedaży” został osiągnięty już na poziomie 5% w skali roku, gdy wcześniej wynosił 2%, a konkurencja w tym czasie zyskała 10 czy 15%. Wymierne określenie celów przedsiębiorstwa pozwoli później na obiektywną kontrolę ich osiągnięcia.

Zobacz: Stres w pracy a koncepcje zarządzania ludźmi

Kręta droga do celu

REKLAMA

Zadaniem menedżera jest osiągnięcie zaplanowanych celów poprzez organizację pracy w przedsiębiorstwie i wszystkich jego działach, jej podział i harmonizację efektów. Niezwykle ważne, a jednocześnie niestety pomijane, jest przełożenie strategii organizacji na jej działalność operacyjną. Należy zatem upewnić się, że przyjęta przez firmę strategia jest znana i rozumiana przez szeregowych pracowników i mają oni świadomość, jak ich praca przekłada się ostatecznie na cele wyznaczone przez kierownictwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym błędem często popełnianym przez menedżerów jest dopuszczenie do nadmiernej rywalizacji w obrębie zespołu, a także pomiędzy poszczególnymi działami o ograniczone zasoby przedsiębiorstwa. Choć takie podejście wydawać się może stymulujące dla produktywności, często prowadzi do konfliktów i w ogólnym rozrachunku szkodzi interesowi firmy.

Z perspektywy menedżera niezwykle istotne w tym przypadku jest zapewnienie efektywnej komunikacji pomiędzy działami i szczeblami zarządzania w przedsiębiorstwie w sposób taki, aby działy współpracowały ze sobą dla osiągnięcia celów wyznaczonych na etapie planowania.

We właściwym kierunku

O tym, jak skłonić pracowników do efektywnej i wydajnej pracy, napisano wiele książek naukowych i nie tylko. Faktem jest to, że często menedżerowie, poza motywacją stricte finansową, tj. wynagrodzeniem i premią, nie wiedzą, jak wpływać na pracowników.

Często popełnianym błędem jest intuicyjne motywowanie swoich pracowników w oparciu o to, jak sam menedżer chciałby być nagradzany. Ważne jest to, aby ustalić, na czym zależy indywidualnym pracownikom i co ich będzie motywowało, a co z kolei zniechęcało. Co więcej, systemy kar i nagród mają często niejasno określone bądź nieznane samym zainteresowanym kryteria i w odczuciu pracowników są uznaniowe. Istotne jest, aby każdy wiedział o tym, za co dany pracownik jest nagradzany.

Gdy ponadto, zwykle pod presją wyższego kierownictwa, menedżerowie wyznaczają nierealne terminy bądź niemożliwe do wykonania zadania, nie może dziwić, że pracownicy nie pracują na miarę swoich możliwości, a rotacja personelu jest wysoka. Zadaniem menedżera jest stworzenie systemu motywacji tak, aby pracownicy wiedzieli o tym, za co są i będą nagradzani, a także, żeby nagrody miały dla nich rzeczywiste znaczenie. Ponadto przydział zadań dla poszczególnych pracowników powinien być dopasowany do ich  rzeczywistych możliwości i kompetencji.

Zobacz: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Wszystko pod kontrolą?

Po wdrożeniu strategii, wyznaczeniu celów przedsiębiorstwa i jego komórek organizacyjnych, istotne jest przeprowadzenie kontroli zgodności tych celów z osiągniętymi wynikami. Często w przedsiębiorstwie nie ma sformalizowanych procedur kontroli. Menedżer musi zadbać o bieżącą płynność przedsiębiorstwa, osiągnięcie celów wyznaczonych w strategii i efektywną pracę wszystkich pracowników. Kontrola tych spraw musi przebiegać według wymiernych i znanych kryteriów. Kontrola powierzchowna bądź niejasna uczynić może dla firmy więcej złego niż jej brak, gdyż daje fałszywe poczucie bezpieczeństwa, a menedżerowie przeoczyć mogą oznaki nadchodzących problemów, które gdy rozprzestrzenią się na całą firmę, mogą doprowadzić do jej upadku.

Szczególnie dużo uwagi należy poświęcić kontroli pracowników. Odbywa się ona w tej czy innej formie w większości przedsiębiorstw i nierzadko już na poziomie metodologii jest przeprowadzana nieprawidłowo. Wydaje się oczywiste, że kryteria oceniania pracowników powinny być im znane, ale często nie są, lub formułuje się je w sposób uniemożliwiający ich obiektywną weryfikację. Samym założeniem kontroli ma być w końcu dynamizowanie rozwoju osobistego pracowników, nie zaś stworzenie swoistego „straszaka”, który w opinii zatrudnionych służy jedynie redukcji tych, którzy nie dość dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków.

To powiedziawszy, należy pamiętać o tym, aby wskaźniki i procedury zawarte w systemie kontroli były odpowiednio wdrożone, tj. znane i wykorzystywane przez ocenianych i oceniających. Zdarza się, że wdrożenie złożonego systemu kontroli kończy się na stworzeniu szeregu dokumentów, które nie mają żadnego praktycznego znaczenia dla codziennej działalności w firmie, a kontrola nadal przebiega wg utartego zwyczaju, który w opinii pracowników może być niczym innym jak „widzimisię” przełożonego.

U celu

Powyższe sprawy nie wyczerpują listy błędów i potknięć, jakie przytrafić się mogą menedżerowi. Aby móc ich uniknąć, w pracy menedżera ważna jest ciągła obserwacja i analiza otoczenia, wyciąganie wniosków z błędów, jakie popełniają inni i jakie popełniamy sami. Zaskakująco wielu pomyłek można by uniknąć, trzymając się tej prostej wskazówki. Jednocześnie z oczu nie można tracić najważniejszego elementu funkcjonowania przedsiębiorstwa, integralnego dla jego istnienia, a mianowicie - klientów. To w ich gestii leży ostateczna decyzja o być lub nie być przedsiębiorstwa.

Zobacz serwis: Manager

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA