REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego powinien unikać dobry manager?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Manager, motywacja, kontrola pracowników.
Manager, motywacja, kontrola pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu menedżerów popełnia proste błędy w trakcie zarządzania. Warto przyjrzeć się najczęściej popełnianym przez menedżerów błędom przez pryzmat czterech podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontroli.

Horyzont we mgle

REKLAMA

W podręcznikach zarządzania w zakresie planowania działalności naczelne miejsce zajmuje strategia firmy, misja czy plan strategiczny. Stąd dziwić może, jak często w praktyce zagadnienia te są pomijane. W teorii zarządzania spotkać się można z określeniem strategii wyłaniającej się, rozumianej jako strategia formułowana ad hoc na podstawie bieżących decyzji menedżerów. Trudno jest jednak efektywnie sterować przedsiębiorstwem, nie mając jasno określonych celów, do osiągnięcia których się dąży. Poza stworzeniem dokumentów ustalających, w którym kierunku zmierza firma, należy pamiętać także o tym, aby strategia i misja były znane w przedsiębiorstwie i miały realne przełożenie na jego działalność.

REKLAMA

Trzeba jednocześnie stwierdzić, iż planowanie, zwłaszcza zbyt szczegółowe, ogranicza elastyczność przedsiębiorstwa, narzucając określony schemat działania. Menedżerowie – twórcy planu, mogą popełnić błąd, polegający na braku rewizji strategii, nawet w obliczu zmian w rzeczywistości ekonomicznej. Dobra strategia podlega zmianom w obliczu zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa. Należy przy tym pamiętać, że menedżer powinien, przy wyznaczaniu kierunku rozwoju, polegać na twardych danych, płynących z analizy rynku i konkurencji.

Ponadto w zakresie ustalania celów niezwykle istotne jest, aby były one wymierne i przybierały konkretne wartości. W przeciwnym razie nie sposób będzie ocenić tego, czy „szybki wzrost sprzedaży” został osiągnięty już na poziomie 5% w skali roku, gdy wcześniej wynosił 2%, a konkurencja w tym czasie zyskała 10 czy 15%. Wymierne określenie celów przedsiębiorstwa pozwoli później na obiektywną kontrolę ich osiągnięcia.

Zobacz: Stres w pracy a koncepcje zarządzania ludźmi

Kręta droga do celu

REKLAMA

Zadaniem menedżera jest osiągnięcie zaplanowanych celów poprzez organizację pracy w przedsiębiorstwie i wszystkich jego działach, jej podział i harmonizację efektów. Niezwykle ważne, a jednocześnie niestety pomijane, jest przełożenie strategii organizacji na jej działalność operacyjną. Należy zatem upewnić się, że przyjęta przez firmę strategia jest znana i rozumiana przez szeregowych pracowników i mają oni świadomość, jak ich praca przekłada się ostatecznie na cele wyznaczone przez kierownictwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym błędem często popełnianym przez menedżerów jest dopuszczenie do nadmiernej rywalizacji w obrębie zespołu, a także pomiędzy poszczególnymi działami o ograniczone zasoby przedsiębiorstwa. Choć takie podejście wydawać się może stymulujące dla produktywności, często prowadzi do konfliktów i w ogólnym rozrachunku szkodzi interesowi firmy.

Z perspektywy menedżera niezwykle istotne w tym przypadku jest zapewnienie efektywnej komunikacji pomiędzy działami i szczeblami zarządzania w przedsiębiorstwie w sposób taki, aby działy współpracowały ze sobą dla osiągnięcia celów wyznaczonych na etapie planowania.

We właściwym kierunku

O tym, jak skłonić pracowników do efektywnej i wydajnej pracy, napisano wiele książek naukowych i nie tylko. Faktem jest to, że często menedżerowie, poza motywacją stricte finansową, tj. wynagrodzeniem i premią, nie wiedzą, jak wpływać na pracowników.

Często popełnianym błędem jest intuicyjne motywowanie swoich pracowników w oparciu o to, jak sam menedżer chciałby być nagradzany. Ważne jest to, aby ustalić, na czym zależy indywidualnym pracownikom i co ich będzie motywowało, a co z kolei zniechęcało. Co więcej, systemy kar i nagród mają często niejasno określone bądź nieznane samym zainteresowanym kryteria i w odczuciu pracowników są uznaniowe. Istotne jest, aby każdy wiedział o tym, za co dany pracownik jest nagradzany.

Gdy ponadto, zwykle pod presją wyższego kierownictwa, menedżerowie wyznaczają nierealne terminy bądź niemożliwe do wykonania zadania, nie może dziwić, że pracownicy nie pracują na miarę swoich możliwości, a rotacja personelu jest wysoka. Zadaniem menedżera jest stworzenie systemu motywacji tak, aby pracownicy wiedzieli o tym, za co są i będą nagradzani, a także, żeby nagrody miały dla nich rzeczywiste znaczenie. Ponadto przydział zadań dla poszczególnych pracowników powinien być dopasowany do ich  rzeczywistych możliwości i kompetencji.

Zobacz: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Wszystko pod kontrolą?

Po wdrożeniu strategii, wyznaczeniu celów przedsiębiorstwa i jego komórek organizacyjnych, istotne jest przeprowadzenie kontroli zgodności tych celów z osiągniętymi wynikami. Często w przedsiębiorstwie nie ma sformalizowanych procedur kontroli. Menedżer musi zadbać o bieżącą płynność przedsiębiorstwa, osiągnięcie celów wyznaczonych w strategii i efektywną pracę wszystkich pracowników. Kontrola tych spraw musi przebiegać według wymiernych i znanych kryteriów. Kontrola powierzchowna bądź niejasna uczynić może dla firmy więcej złego niż jej brak, gdyż daje fałszywe poczucie bezpieczeństwa, a menedżerowie przeoczyć mogą oznaki nadchodzących problemów, które gdy rozprzestrzenią się na całą firmę, mogą doprowadzić do jej upadku.

Szczególnie dużo uwagi należy poświęcić kontroli pracowników. Odbywa się ona w tej czy innej formie w większości przedsiębiorstw i nierzadko już na poziomie metodologii jest przeprowadzana nieprawidłowo. Wydaje się oczywiste, że kryteria oceniania pracowników powinny być im znane, ale często nie są, lub formułuje się je w sposób uniemożliwiający ich obiektywną weryfikację. Samym założeniem kontroli ma być w końcu dynamizowanie rozwoju osobistego pracowników, nie zaś stworzenie swoistego „straszaka”, który w opinii zatrudnionych służy jedynie redukcji tych, którzy nie dość dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków.

To powiedziawszy, należy pamiętać o tym, aby wskaźniki i procedury zawarte w systemie kontroli były odpowiednio wdrożone, tj. znane i wykorzystywane przez ocenianych i oceniających. Zdarza się, że wdrożenie złożonego systemu kontroli kończy się na stworzeniu szeregu dokumentów, które nie mają żadnego praktycznego znaczenia dla codziennej działalności w firmie, a kontrola nadal przebiega wg utartego zwyczaju, który w opinii pracowników może być niczym innym jak „widzimisię” przełożonego.

U celu

Powyższe sprawy nie wyczerpują listy błędów i potknięć, jakie przytrafić się mogą menedżerowi. Aby móc ich uniknąć, w pracy menedżera ważna jest ciągła obserwacja i analiza otoczenia, wyciąganie wniosków z błędów, jakie popełniają inni i jakie popełniamy sami. Zaskakująco wielu pomyłek można by uniknąć, trzymając się tej prostej wskazówki. Jednocześnie z oczu nie można tracić najważniejszego elementu funkcjonowania przedsiębiorstwa, integralnego dla jego istnienia, a mianowicie - klientów. To w ich gestii leży ostateczna decyzja o być lub nie być przedsiębiorstwa.

Zobacz serwis: Manager

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA