REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czego powinien unikać dobry manager?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Manager, motywacja, kontrola pracowników.
Manager, motywacja, kontrola pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu menedżerów popełnia proste błędy w trakcie zarządzania. Warto przyjrzeć się najczęściej popełnianym przez menedżerów błędom przez pryzmat czterech podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontroli.

Horyzont we mgle

REKLAMA

W podręcznikach zarządzania w zakresie planowania działalności naczelne miejsce zajmuje strategia firmy, misja czy plan strategiczny. Stąd dziwić może, jak często w praktyce zagadnienia te są pomijane. W teorii zarządzania spotkać się można z określeniem strategii wyłaniającej się, rozumianej jako strategia formułowana ad hoc na podstawie bieżących decyzji menedżerów. Trudno jest jednak efektywnie sterować przedsiębiorstwem, nie mając jasno określonych celów, do osiągnięcia których się dąży. Poza stworzeniem dokumentów ustalających, w którym kierunku zmierza firma, należy pamiętać także o tym, aby strategia i misja były znane w przedsiębiorstwie i miały realne przełożenie na jego działalność.

REKLAMA

Trzeba jednocześnie stwierdzić, iż planowanie, zwłaszcza zbyt szczegółowe, ogranicza elastyczność przedsiębiorstwa, narzucając określony schemat działania. Menedżerowie – twórcy planu, mogą popełnić błąd, polegający na braku rewizji strategii, nawet w obliczu zmian w rzeczywistości ekonomicznej. Dobra strategia podlega zmianom w obliczu zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa. Należy przy tym pamiętać, że menedżer powinien, przy wyznaczaniu kierunku rozwoju, polegać na twardych danych, płynących z analizy rynku i konkurencji.

Ponadto w zakresie ustalania celów niezwykle istotne jest, aby były one wymierne i przybierały konkretne wartości. W przeciwnym razie nie sposób będzie ocenić tego, czy „szybki wzrost sprzedaży” został osiągnięty już na poziomie 5% w skali roku, gdy wcześniej wynosił 2%, a konkurencja w tym czasie zyskała 10 czy 15%. Wymierne określenie celów przedsiębiorstwa pozwoli później na obiektywną kontrolę ich osiągnięcia.

Zobacz: Stres w pracy a koncepcje zarządzania ludźmi

Kręta droga do celu

REKLAMA

Zadaniem menedżera jest osiągnięcie zaplanowanych celów poprzez organizację pracy w przedsiębiorstwie i wszystkich jego działach, jej podział i harmonizację efektów. Niezwykle ważne, a jednocześnie niestety pomijane, jest przełożenie strategii organizacji na jej działalność operacyjną. Należy zatem upewnić się, że przyjęta przez firmę strategia jest znana i rozumiana przez szeregowych pracowników i mają oni świadomość, jak ich praca przekłada się ostatecznie na cele wyznaczone przez kierownictwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejnym błędem często popełnianym przez menedżerów jest dopuszczenie do nadmiernej rywalizacji w obrębie zespołu, a także pomiędzy poszczególnymi działami o ograniczone zasoby przedsiębiorstwa. Choć takie podejście wydawać się może stymulujące dla produktywności, często prowadzi do konfliktów i w ogólnym rozrachunku szkodzi interesowi firmy.

Z perspektywy menedżera niezwykle istotne w tym przypadku jest zapewnienie efektywnej komunikacji pomiędzy działami i szczeblami zarządzania w przedsiębiorstwie w sposób taki, aby działy współpracowały ze sobą dla osiągnięcia celów wyznaczonych na etapie planowania.

We właściwym kierunku

O tym, jak skłonić pracowników do efektywnej i wydajnej pracy, napisano wiele książek naukowych i nie tylko. Faktem jest to, że często menedżerowie, poza motywacją stricte finansową, tj. wynagrodzeniem i premią, nie wiedzą, jak wpływać na pracowników.

Często popełnianym błędem jest intuicyjne motywowanie swoich pracowników w oparciu o to, jak sam menedżer chciałby być nagradzany. Ważne jest to, aby ustalić, na czym zależy indywidualnym pracownikom i co ich będzie motywowało, a co z kolei zniechęcało. Co więcej, systemy kar i nagród mają często niejasno określone bądź nieznane samym zainteresowanym kryteria i w odczuciu pracowników są uznaniowe. Istotne jest, aby każdy wiedział o tym, za co dany pracownik jest nagradzany.

Gdy ponadto, zwykle pod presją wyższego kierownictwa, menedżerowie wyznaczają nierealne terminy bądź niemożliwe do wykonania zadania, nie może dziwić, że pracownicy nie pracują na miarę swoich możliwości, a rotacja personelu jest wysoka. Zadaniem menedżera jest stworzenie systemu motywacji tak, aby pracownicy wiedzieli o tym, za co są i będą nagradzani, a także, żeby nagrody miały dla nich rzeczywiste znaczenie. Ponadto przydział zadań dla poszczególnych pracowników powinien być dopasowany do ich  rzeczywistych możliwości i kompetencji.

Zobacz: Jak rozwiązywać konflikty w zespole

Wszystko pod kontrolą?

Po wdrożeniu strategii, wyznaczeniu celów przedsiębiorstwa i jego komórek organizacyjnych, istotne jest przeprowadzenie kontroli zgodności tych celów z osiągniętymi wynikami. Często w przedsiębiorstwie nie ma sformalizowanych procedur kontroli. Menedżer musi zadbać o bieżącą płynność przedsiębiorstwa, osiągnięcie celów wyznaczonych w strategii i efektywną pracę wszystkich pracowników. Kontrola tych spraw musi przebiegać według wymiernych i znanych kryteriów. Kontrola powierzchowna bądź niejasna uczynić może dla firmy więcej złego niż jej brak, gdyż daje fałszywe poczucie bezpieczeństwa, a menedżerowie przeoczyć mogą oznaki nadchodzących problemów, które gdy rozprzestrzenią się na całą firmę, mogą doprowadzić do jej upadku.

Szczególnie dużo uwagi należy poświęcić kontroli pracowników. Odbywa się ona w tej czy innej formie w większości przedsiębiorstw i nierzadko już na poziomie metodologii jest przeprowadzana nieprawidłowo. Wydaje się oczywiste, że kryteria oceniania pracowników powinny być im znane, ale często nie są, lub formułuje się je w sposób uniemożliwiający ich obiektywną weryfikację. Samym założeniem kontroli ma być w końcu dynamizowanie rozwoju osobistego pracowników, nie zaś stworzenie swoistego „straszaka”, który w opinii zatrudnionych służy jedynie redukcji tych, którzy nie dość dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków.

To powiedziawszy, należy pamiętać o tym, aby wskaźniki i procedury zawarte w systemie kontroli były odpowiednio wdrożone, tj. znane i wykorzystywane przez ocenianych i oceniających. Zdarza się, że wdrożenie złożonego systemu kontroli kończy się na stworzeniu szeregu dokumentów, które nie mają żadnego praktycznego znaczenia dla codziennej działalności w firmie, a kontrola nadal przebiega wg utartego zwyczaju, który w opinii pracowników może być niczym innym jak „widzimisię” przełożonego.

U celu

Powyższe sprawy nie wyczerpują listy błędów i potknięć, jakie przytrafić się mogą menedżerowi. Aby móc ich uniknąć, w pracy menedżera ważna jest ciągła obserwacja i analiza otoczenia, wyciąganie wniosków z błędów, jakie popełniają inni i jakie popełniamy sami. Zaskakująco wielu pomyłek można by uniknąć, trzymając się tej prostej wskazówki. Jednocześnie z oczu nie można tracić najważniejszego elementu funkcjonowania przedsiębiorstwa, integralnego dla jego istnienia, a mianowicie - klientów. To w ich gestii leży ostateczna decyzja o być lub nie być przedsiębiorstwa.

Zobacz serwis: Manager

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dojście do niskiej inflacji wymaga kontraktu społecznego, który jest jak umowa widmo

    Niska inflacja to kontrakt społeczny. Taki kontrakt jest jak umowa widmo, ale osiągany jest głównie wysiłkiem banku centralnego, bo NBP jest odpowiedzialny za stabilność cen w gospodarce.

    Sektor MŚP chętniej sięga po kredyty, a banki zaostrzają kryteria ich przyznawania

    Popyt na kredyty długoterminowe ze strony małych przedsiębiorców jest najwyższy od lat. Jedocześnie banki przyznają, że zaostrzają kryteria kredytowe. Czy alternatywna forma finansowania, czyli faktoring, będzie przeżywał ożywienie?  

    Przedsiębiorcy mają obawy czy uda się wydać pieniądze z KPO. Polska ma na to o połowę mniej czasu niż inne kraje

    Pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy – KPO dla Polski to doskonała wiadomość, ale trzeba się pospieszyć, by je efektywnie wydać, apelują przedsiębiorcy. Kraje, które dostały pieniądze europejskie bez opóźnień aktualnie są już w połowie drogi w ich wydatkowaniu. Polska będzie musiała wdrożyć wysokie tempo, by żadne dotacje nie przepadły.

     

    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    REKLAMA

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    REKLAMA

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    REKLAMA