REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Stres w pracy a koncepcje zarządzania ludźmi

Anna Marta Wilczkowska
Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu
Zasadniczym założeniem jest odpowiedni dobór pracowników do zadań stawianych przed nimi w organizacji.
Zasadniczym założeniem jest odpowiedni dobór pracowników do zadań stawianych przed nimi w organizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Przyglądam się koncepcjom zarządzania ludźmi i zastanawiam się nad nimi. Komu służą? Jak motywują i czy pomagają w zarządzaniu stresem?

Najstarsza chyba koncepcja, niestety wciąż bardzo powszechna, zwłaszcza w dużych organizacjach o skostniałych strukturach, może być trywialnie ujmowana zasadą bata i marchewki - jest prosta i nieskomplikowana: jest wynik w pracy - jest marchewka ; nie ma wyniku - jest bat.

REKLAMA

Do powyższego wzoru można sobie podstawić różne organizacje. Z pewnością zetknęliśmy się z nimi niejednokrotnie – choćby przy ostatniej wizycie w urzędzie choćby pocztowym…

Na szczęście są inne zamysły, między innymi znana już koncepcja zarządzania w oparciu o naturalne predyspozycje. Instytut Gallupa w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie "Co takiego robią najlepsi pracownicy świata, że są najlepsi?" - wykonał badania zakrojone na szeroką skalę. Efektem badań jest kilka publikacji, wśród których prym wiedzie pozycja „po pierwsze złam wszystkie zasady”. Rzecz polega na tym, aby jak najlepiej poznać talenty (naturalne predyspozycje) swoich ludzi i zadbać o to, żeby wykorzystywali je każdego dnia. 

Polecamy: Praca a stres

W ujęciu psychologii i pedagogiki twórczości - jest to całkiem niezły pomysł. Ale oznacza on, że menadżer musi być nieustannym badaczem i nadzorcą swoich ludzi.
Lepiej, jeśli oni sami znają siebie, a więc mają świadomość siebie i swoich talentów oraz (co ważne!) ograniczeń, a pracują wykorzystując jedne i drugie. Profesor Andrzej Blikle proponuje metodę zarządzania polegającą na zrezygnowaniu zarówno z kar jak i nagród.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobór pracowników

Zasadniczym założeniem jest odpowiedni dobór pracowników do zadań stawianych przed nimi w organizacji. Zadaniem szefa jest wspieranie pracownika.
Motywacja do pracy, zdaniem profesora - jest wewnątrz człowieka - wystarczy dmuchać w tę iskrę, by osiągnąć zadowalające wyniki w pracy.

Chyba też najlepiej czujemy się pracując kierowani motywacją wewnętrzną, a nie zewnętrzną. Ważne jest też zdiagnozowanie i usunięcie barier utrudniających pracę.

REKLAMA

Warto też zdać sobie sprawę z tego, że w znaczącej większości organizacji istnieje olbrzymi, leżący odłogiem potencjał ludzki, często tłumiony złą organizacją i atmosferą pracy. Z wielu badań wynika, że jest to główna przeszkoda wzrostu kreatywności i innowacyjności pracowników.

Koncepcja profesora Bliklego - inspiruje i zmienia optykę patrzenia na źródła motywacji, a co za tym idzie - kreatywności pracowników - warto więc bliżej się z nią zapoznać. Jeszcze inne podejście opisane jest w słynnej książce pod tytułem: "Luz. Jak uniknąć wypalenia się, zapracowania i mitu absolutnej sprawności" autorstwa Toma De Marco.

De Marco zwraca uwagę na fakt, że zwiększanie - nieustanne zwiększanie efektywności pracownika jest bezcelowe, prowadzi jedynie do wypalenia zawodowego oraz niepotrzebnych długofalowych stresów, które jak wiadomo są szczególnie szkodliwe dla zdrowia, a niekiedy zabójcze.

Zwiększyć skuteczność

Warto natomiast zastanowić się nad zwiększeniem skuteczności zatrudnionych osób. Dać czas i miejsce dla osobistej czy grupowej refleksji nad tym, co i jak wykonuje. Wiadomym jest, że brak refleksji to najzajadlejszy wróg wszelkich zachowań twórczych, wszelkiej innowacyjności. 

Polecamy: „Zarządzanie” konfliktami

Przykłady można znaleźć w każdej organizacji. Zwłaszcza tam, gdzie szef wychodzi z założenia, że pracownik nie jest od myślenia, tylko od pracowania. Zapewniam, że widziałam na własne oczy tak zarządzane organizacje. Jeśli trafia tam osoba określana mianem „talentu” - szybko zamiast zwiększyć swą efektywność - zwiększy ilość wypowiedzeń złożonych w kadrach.

Rozwój własny

REKLAMA

Jedną z najsilniejszych motywacji jest rozwój własny. Jeśli nie masz kiedy zastanowić się co właściwie robisz i komu, na co jest to potrzebne, jak mógłbyś robić to lepiej, szybciej, sensowniej - nie rozwijasz swoich kompetencji, stoisz w miejscu buksując w stercie roboty, której zaczynasz nienawidzić.

Można przecież inaczej… Z refleksją, rozmową z szefem, z poszukiwaniem nowych rozwiązań… Motywacja wzrośnie, skuteczność wzrośnie i innowacyjność wzrośnie. A przy okazji wzrośnie lojalność pracownika względem firmy.

Co zatem, jako szef mam do wykorzystania w pracownikach? Przede wszystkim potencjał, który w nich jest. Drzemie. Trzeba go tylko obudzić i… uruchomić - zmotywować. Każdy praktykujący menadżer zdaje sobie sprawę z tego, że stawianie co dzień nowych wyzwań pracownikom - obciąża ich „moce przerobowe” i wyporność psychiczną.

Powiedzmy to sobie jasno - pracownik woli, aby w pracy raczej nic nie zmieniano. Zwracam uwagę na słowo ZMNIENIANO. Co innego, gdy to on jest pomysłodawcą i inicjatorem zmian. Osiąganie nowych celów - to dążenie do zmiany. Wiąże się z ryzykiem. Ważne jest kto stawia te cele i jaki udział mam ja - pracownik - w ich określaniu. Trochę trąci to anarchią, ale czy do końca? Widzę wyraźny związek między trzema wartościami: pracą, motywacją i kreatywnością.

Dlatego za bardzo ważne uważam budowanie trwałego zespołu pracowników, zorientowanego na wspierającą współpracę, gdzie lider przyjmuje rolę przewodnika. Dlatego za bardzo ważne uważam wypracowaną wspólnie strategię podejmowanych przez organizację działań. Dlatego za bardzo ważne uważam twórcze rozwiązywanie problemów, które jest tak blisko wspólnego podejmowania decyzji, racjonalnego dzielenia się zadaniami, umiejętności negocjowania w grupie pracowniczej, wreszcie rozwiązywania konfliktów.

Mądrość współczesnego szefa to budowanie zespołów kreatywnych i delegowanie odpowiedzialności. Ale by móc to zrobić - trzeba mieć przygotowany zespół. A więc? Trening kreatywności?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA