Sztuka dobrej komunikacji w zespole
REKLAMA
REKLAMA
Jesteś szefem? Zadaj więc sobie teraz pytanie:
REKLAMA
„dlaczego właśnie mnie mają słuchać moi współpracownicy?”
Dobra komunikacja to nie tylko mówienie, to przede wszystkim słuchanie i zrozumienie twojego odbiorcy.
Codziennie komunikujesz się w swojej pracy. Rozmawiasz, dyskutujesz, wydajesz polecenia, bądź musisz polecenia przekazać innym współpracownikom i w końcu wykonujesz polecenia innych osób.
Każdemu zdarza się coś takiego, iż przekazując jakiś komunikat, prośbę, polecenie bądź inna informację, jesteśmy źle zrozumiani.
Jedni mówią głośno inni w myślach stwierdzenia „czy ja mówię po chińsku?” Jeżeli jeszcze to tego typu stwierdzeń dojdzie pretensjonalny i dyktatorski ton, konflikt murowany.
REKLAMA
Ludzie w obawie przed utrata pracy, premii i jeszcze innych korzyści, nabierają „wody w usta” i działają dalej jednakże nie rozwiązuje to narastającego konfliktu, który działa jak niewidoczna choroba rozprzestrzeniając się po całej firmie.
Po chwili mamy albo nieporozumienie, co do wykonania zadania bądź grad pytań do danej sytuacji. W zależności od tego jakie osobowości ze sobą się stykają dochodzi do mniejszego lub większego konfliktu.
Każdy komunikat jaki nadajesz może być inaczej odebrany przez drugą osobę. Na tę sytuację ma wpływ wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W pierwszej kolejności trzeba mieć świadomość, co może ci przeszkadzać w komunikacji z drugą osobą i wiedzieć, że odpowiedzialność za źle zrozumiany komunikat ponosisz właśnie ty a nie twój odbiorca.
Żyjemy w erze umysłu. Dotychczasowa nauka o ludzkim umyśle wyróżniła siedem typów inteligencji.
Inteligencja interpersonalna
Jedną z nich jest inteligencja interpersonalna – czyli sztuka postępowania i komunikowania się z innymi ludźmi.
Każdy lider, każdy mówca, osoba, która na co dzień ma do czynienia z ludźmi, powinna w pierwszej kolejności mieć wysoki poziom inteligencji interpersonalnej. Lider i skuteczny manager winien charakteryzować się bardzo wysokim poziomem tej inteligencji.
Najczęstszym błędem w komunikacji z drugim człowiekiem jest mała umiejętność wsłuchiwania się w to, co mówi nasz rozmówca.
Polecamy również: Słyszeć czy usłyszeć?
Nieważne z kim i o czym rozmawiasz aby nawiązać dobry kontakt z drugą osobą już od początku waszej rozmowy odwołuj się do potrzeb swojego rozmówcy i okazuj zrozumienie.
Pamiętaj o tym, że nie każdy jest taki jak ty i że inni ludzie mogą mieć inną osobowość, inne zainteresowania i całkiem inne problemy niż ty.
Jak przebiega proces komunikacji – uwaga na ubytki informacji
Proces komunikacji z drugim człowiekiem przebiega w następujący sposób:
REKLAMA
W głowie nadawcy komunikatu pojawia się myśl – ludzki mózg myśli obrazami – tę myśl (dany obraz) nadawca ubiera w odpowiednie słowa i część mózgu odpowiadająca za tworzenie obrazów przesyła impulsy do tej części, która odpowiada za słowa.
Tak jak w komputerze przy przesyłaniu każdej części informacji może nastąpić częściowa jej utrata lub zniekształcenie. Zanim myśl, która została stworzona w umyśle nadawcy zostanie przetworzona na słowa i wypowiedziana utrata informacji jest na poziomie 10%.
Następuje wypowiadanie słów - to kolejny ubytek informacji.
Wyobraź sobie, że jesteś w biurze, w którym inne osoby rozmawiają, dzwonią telefony, szeleszczą przewracane kartki papieru. Słowa mogą być zniekształcone przez tak zwane szumy i zakłócenia zewnętrzne. Tutaj następuje kolejne 20% utraty i zniekształcenia komunikatu (informacji).
Następnie słowa wpadają do ucha twojego adresata i są impulsem przekazywane do mózgu, do tej części, która odpowiada za tworzenie obrazu.
Pamiętaj jeżeli teraz powiem ci abyś wyobraził sobie czerwoną różę. Ja wyobrażam sobie mały świeżo rozkwitający pąk a Ty? Być może dużą jak dłoń różę, która właśnie ma uschnąć.
Taka jest różnica miedzy tym, co ja sobie wyobrażam w mojej głowie a tym jaki obraz tego samego przedmiotu masz w głowie ty.
Następnie masz swój obraz w głowie i chcesz sprecyzować komunikat zaczynasz zadawać pytania a proces zadawania twojego pytania jest taki sam jak nadawcy komunikatu, który właśnie usłyszałeś.
Każda przekazywana informacja jest zniekształcana. Im większy dyskomfort tym konflikt między ludźmi wzrasta.
Kluczem do dobrej komunikacji jest w pierwszej kolejności umiejętność słuchania i zadawania pytań, co pozwala ci na precyzję w ustalaniu tego, co konkretnie ma na myśli druga osoba.
Zobacz także: Rady związane z zadawaniem pytań
Umiejętność rozpoznawania typów osobowości to kolejna ważna umiejętność w dobrej komunikacji, skutecznym zarządzaniu, skutecznej sprzedaży, negocjacjach czy życiu osobistym.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.