REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuka dobrej komunikacji w zespole

Anna Kopciowska
Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji
Sztuka dobrej komunikacji
Sztuka dobrej komunikacji
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma nic bardziej zgubnego jak myślenie szefów o tym, że samo stanowisko jakie mają obliguje całą resztę w firmie do tego aby ich słuchano, słuchano co mówią, jak mówią i aby wszyscy „ślepo” wykonywali ich polecenia.

Jesteś szefem? Zadaj więc sobie teraz pytanie:

REKLAMA

REKLAMA

„dlaczego właśnie mnie mają słuchać moi współpracownicy?”

Dobra komunikacja to nie tylko mówienie, to przede wszystkim słuchanie i zrozumienie twojego odbiorcy.

REKLAMA

Codziennie komunikujesz się w swojej pracy. Rozmawiasz, dyskutujesz, wydajesz polecenia, bądź musisz polecenia przekazać innym współpracownikom i w końcu wykonujesz polecenia innych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdemu zdarza się coś takiego, iż przekazując  jakiś komunikat, prośbę, polecenie bądź inna informację, jesteśmy źle zrozumiani.

Jedni mówią głośno inni w myślach stwierdzenia „czy ja mówię po chińsku?” Jeżeli jeszcze to tego typu stwierdzeń dojdzie pretensjonalny i dyktatorski ton, konflikt murowany.

Ludzie w obawie przed utrata pracy, premii i jeszcze innych korzyści, nabierają „wody w usta” i działają dalej jednakże nie rozwiązuje to narastającego konfliktu, który działa jak niewidoczna choroba rozprzestrzeniając się po całej firmie.

Po chwili mamy albo  nieporozumienie, co do wykonania zadania bądź grad pytań do danej sytuacji. W zależności od tego jakie osobowości ze sobą się stykają dochodzi do mniejszego lub większego konfliktu.

Każdy komunikat jaki nadajesz może być inaczej odebrany przez drugą osobę. Na tę sytuację ma wpływ wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W pierwszej kolejności trzeba mieć świadomość, co może ci przeszkadzać w komunikacji z drugą osobą i wiedzieć, że odpowiedzialność  za źle zrozumiany komunikat ponosisz właśnie ty a nie twój odbiorca.

Żyjemy w erze umysłu. Dotychczasowa nauka o ludzkim umyśle wyróżniła siedem typów inteligencji.  

Inteligencja interpersonalna

Jedną z nich jest inteligencja interpersonalna – czyli sztuka postępowania i komunikowania się z innymi ludźmi.

Każdy lider, każdy mówca, osoba, która na co dzień ma do czynienia z ludźmi, powinna w pierwszej kolejności mieć wysoki poziom inteligencji interpersonalnej. Lider i skuteczny manager winien charakteryzować się bardzo wysokim poziomem tej inteligencji.

Najczęstszym błędem w komunikacji z drugim człowiekiem jest mała umiejętność  wsłuchiwania się w to, co mówi nasz rozmówca.

Polecamy również: Słyszeć czy usłyszeć?

Nieważne z kim i o czym rozmawiasz aby nawiązać dobry kontakt z drugą osobą już od początku waszej rozmowy odwołuj się do potrzeb swojego rozmówcy i okazuj zrozumienie.

Pamiętaj o tym, że nie każdy jest taki jak ty i że inni ludzie mogą mieć inną osobowość, inne zainteresowania i całkiem inne problemy niż ty.

Jak przebiega proces komunikacji – uwaga na ubytki informacji

Proces komunikacji z drugim człowiekiem przebiega w następujący sposób:

W głowie nadawcy komunikatu pojawia się myśl – ludzki mózg myśli obrazami – tę myśl (dany obraz) nadawca ubiera w odpowiednie słowa i część mózgu odpowiadająca za tworzenie obrazów przesyła impulsy do tej części, która odpowiada za słowa.

Tak jak w komputerze przy przesyłaniu każdej części informacji może nastąpić częściowa jej utrata lub zniekształcenie. Zanim myśl, która została stworzona w umyśle nadawcy zostanie przetworzona na słowa i wypowiedziana utrata informacji jest na poziomie 10%.

Następuje wypowiadanie słów - to kolejny ubytek informacji.

Wyobraź sobie, że jesteś w biurze, w którym inne osoby rozmawiają, dzwonią telefony, szeleszczą przewracane kartki papieru. Słowa mogą być zniekształcone przez tak zwane szumy i zakłócenia zewnętrzne. Tutaj następuje kolejne 20% utraty i zniekształcenia komunikatu (informacji).

Następnie słowa wpadają do ucha twojego adresata i są impulsem przekazywane do mózgu, do tej części, która odpowiada za tworzenie obrazu.

Pamiętaj jeżeli teraz powiem ci abyś wyobraził sobie  czerwoną różę. Ja wyobrażam sobie mały świeżo rozkwitający pąk a Ty? Być może dużą jak dłoń różę, która właśnie ma uschnąć.

Taka jest różnica miedzy tym, co ja sobie wyobrażam  w mojej głowie a tym jaki obraz tego samego przedmiotu masz w głowie ty.

Następnie masz swój  obraz w głowie i chcesz sprecyzować komunikat zaczynasz zadawać pytania a proces zadawania  twojego pytania jest taki sam jak nadawcy komunikatu, który właśnie usłyszałeś.

Każda przekazywana informacja jest zniekształcana. Im większy  dyskomfort tym konflikt między ludźmi wzrasta.

Kluczem do dobrej komunikacji jest w pierwszej kolejności umiejętność słuchania i zadawania pytań, co pozwala ci na precyzję w ustalaniu tego, co konkretnie ma na myśli druga osoba.

Zobacz także: Rady związane z zadawaniem pytań

Umiejętność rozpoznawania typów osobowości to kolejna ważna umiejętność w dobrej komunikacji, skutecznym zarządzaniu, skutecznej sprzedaży, negocjacjach czy życiu osobistym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA