REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuka dobrej komunikacji w zespole

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna  Kopciowska
Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji
Sztuka dobrej komunikacji
Sztuka dobrej komunikacji
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma nic bardziej zgubnego jak myślenie szefów o tym, że samo stanowisko jakie mają obliguje całą resztę w firmie do tego aby ich słuchano, słuchano co mówią, jak mówią i aby wszyscy „ślepo” wykonywali ich polecenia.

Jesteś szefem? Zadaj więc sobie teraz pytanie:

REKLAMA

„dlaczego właśnie mnie mają słuchać moi współpracownicy?”

Dobra komunikacja to nie tylko mówienie, to przede wszystkim słuchanie i zrozumienie twojego odbiorcy.

Codziennie komunikujesz się w swojej pracy. Rozmawiasz, dyskutujesz, wydajesz polecenia, bądź musisz polecenia przekazać innym współpracownikom i w końcu wykonujesz polecenia innych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdemu zdarza się coś takiego, iż przekazując  jakiś komunikat, prośbę, polecenie bądź inna informację, jesteśmy źle zrozumiani.

Jedni mówią głośno inni w myślach stwierdzenia „czy ja mówię po chińsku?” Jeżeli jeszcze to tego typu stwierdzeń dojdzie pretensjonalny i dyktatorski ton, konflikt murowany.

REKLAMA

Ludzie w obawie przed utrata pracy, premii i jeszcze innych korzyści, nabierają „wody w usta” i działają dalej jednakże nie rozwiązuje to narastającego konfliktu, który działa jak niewidoczna choroba rozprzestrzeniając się po całej firmie.

Po chwili mamy albo  nieporozumienie, co do wykonania zadania bądź grad pytań do danej sytuacji. W zależności od tego jakie osobowości ze sobą się stykają dochodzi do mniejszego lub większego konfliktu.

Każdy komunikat jaki nadajesz może być inaczej odebrany przez drugą osobę. Na tę sytuację ma wpływ wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W pierwszej kolejności trzeba mieć świadomość, co może ci przeszkadzać w komunikacji z drugą osobą i wiedzieć, że odpowiedzialność  za źle zrozumiany komunikat ponosisz właśnie ty a nie twój odbiorca.

Żyjemy w erze umysłu. Dotychczasowa nauka o ludzkim umyśle wyróżniła siedem typów inteligencji.  

Inteligencja interpersonalna

Jedną z nich jest inteligencja interpersonalna – czyli sztuka postępowania i komunikowania się z innymi ludźmi.

Każdy lider, każdy mówca, osoba, która na co dzień ma do czynienia z ludźmi, powinna w pierwszej kolejności mieć wysoki poziom inteligencji interpersonalnej. Lider i skuteczny manager winien charakteryzować się bardzo wysokim poziomem tej inteligencji.

Najczęstszym błędem w komunikacji z drugim człowiekiem jest mała umiejętność  wsłuchiwania się w to, co mówi nasz rozmówca.

Polecamy również: Słyszeć czy usłyszeć?

Nieważne z kim i o czym rozmawiasz aby nawiązać dobry kontakt z drugą osobą już od początku waszej rozmowy odwołuj się do potrzeb swojego rozmówcy i okazuj zrozumienie.

Pamiętaj o tym, że nie każdy jest taki jak ty i że inni ludzie mogą mieć inną osobowość, inne zainteresowania i całkiem inne problemy niż ty.

Jak przebiega proces komunikacji – uwaga na ubytki informacji

Proces komunikacji z drugim człowiekiem przebiega w następujący sposób:

REKLAMA

W głowie nadawcy komunikatu pojawia się myśl – ludzki mózg myśli obrazami – tę myśl (dany obraz) nadawca ubiera w odpowiednie słowa i część mózgu odpowiadająca za tworzenie obrazów przesyła impulsy do tej części, która odpowiada za słowa.

Tak jak w komputerze przy przesyłaniu każdej części informacji może nastąpić częściowa jej utrata lub zniekształcenie. Zanim myśl, która została stworzona w umyśle nadawcy zostanie przetworzona na słowa i wypowiedziana utrata informacji jest na poziomie 10%.

Następuje wypowiadanie słów - to kolejny ubytek informacji.

Wyobraź sobie, że jesteś w biurze, w którym inne osoby rozmawiają, dzwonią telefony, szeleszczą przewracane kartki papieru. Słowa mogą być zniekształcone przez tak zwane szumy i zakłócenia zewnętrzne. Tutaj następuje kolejne 20% utraty i zniekształcenia komunikatu (informacji).

Następnie słowa wpadają do ucha twojego adresata i są impulsem przekazywane do mózgu, do tej części, która odpowiada za tworzenie obrazu.

Pamiętaj jeżeli teraz powiem ci abyś wyobraził sobie  czerwoną różę. Ja wyobrażam sobie mały świeżo rozkwitający pąk a Ty? Być może dużą jak dłoń różę, która właśnie ma uschnąć.

Taka jest różnica miedzy tym, co ja sobie wyobrażam  w mojej głowie a tym jaki obraz tego samego przedmiotu masz w głowie ty.

Następnie masz swój  obraz w głowie i chcesz sprecyzować komunikat zaczynasz zadawać pytania a proces zadawania  twojego pytania jest taki sam jak nadawcy komunikatu, który właśnie usłyszałeś.

Każda przekazywana informacja jest zniekształcana. Im większy  dyskomfort tym konflikt między ludźmi wzrasta.

Kluczem do dobrej komunikacji jest w pierwszej kolejności umiejętność słuchania i zadawania pytań, co pozwala ci na precyzję w ustalaniu tego, co konkretnie ma na myśli druga osoba.

Zobacz także: Rady związane z zadawaniem pytań

Umiejętność rozpoznawania typów osobowości to kolejna ważna umiejętność w dobrej komunikacji, skutecznym zarządzaniu, skutecznej sprzedaży, negocjacjach czy życiu osobistym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

REKLAMA

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA