REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuka dobrej komunikacji w zespole

Anna  Kopciowska
Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji
Sztuka dobrej komunikacji
Sztuka dobrej komunikacji
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma nic bardziej zgubnego jak myślenie szefów o tym, że samo stanowisko jakie mają obliguje całą resztę w firmie do tego aby ich słuchano, słuchano co mówią, jak mówią i aby wszyscy „ślepo” wykonywali ich polecenia.

Jesteś szefem? Zadaj więc sobie teraz pytanie:

REKLAMA

„dlaczego właśnie mnie mają słuchać moi współpracownicy?”

Dobra komunikacja to nie tylko mówienie, to przede wszystkim słuchanie i zrozumienie twojego odbiorcy.

Codziennie komunikujesz się w swojej pracy. Rozmawiasz, dyskutujesz, wydajesz polecenia, bądź musisz polecenia przekazać innym współpracownikom i w końcu wykonujesz polecenia innych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdemu zdarza się coś takiego, iż przekazując  jakiś komunikat, prośbę, polecenie bądź inna informację, jesteśmy źle zrozumiani.

Jedni mówią głośno inni w myślach stwierdzenia „czy ja mówię po chińsku?” Jeżeli jeszcze to tego typu stwierdzeń dojdzie pretensjonalny i dyktatorski ton, konflikt murowany.

REKLAMA

Ludzie w obawie przed utrata pracy, premii i jeszcze innych korzyści, nabierają „wody w usta” i działają dalej jednakże nie rozwiązuje to narastającego konfliktu, który działa jak niewidoczna choroba rozprzestrzeniając się po całej firmie.

Po chwili mamy albo  nieporozumienie, co do wykonania zadania bądź grad pytań do danej sytuacji. W zależności od tego jakie osobowości ze sobą się stykają dochodzi do mniejszego lub większego konfliktu.

Każdy komunikat jaki nadajesz może być inaczej odebrany przez drugą osobę. Na tę sytuację ma wpływ wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W pierwszej kolejności trzeba mieć świadomość, co może ci przeszkadzać w komunikacji z drugą osobą i wiedzieć, że odpowiedzialność  za źle zrozumiany komunikat ponosisz właśnie ty a nie twój odbiorca.

Żyjemy w erze umysłu. Dotychczasowa nauka o ludzkim umyśle wyróżniła siedem typów inteligencji.  

Inteligencja interpersonalna

Jedną z nich jest inteligencja interpersonalna – czyli sztuka postępowania i komunikowania się z innymi ludźmi.

Każdy lider, każdy mówca, osoba, która na co dzień ma do czynienia z ludźmi, powinna w pierwszej kolejności mieć wysoki poziom inteligencji interpersonalnej. Lider i skuteczny manager winien charakteryzować się bardzo wysokim poziomem tej inteligencji.

Najczęstszym błędem w komunikacji z drugim człowiekiem jest mała umiejętność  wsłuchiwania się w to, co mówi nasz rozmówca.

Polecamy również: Słyszeć czy usłyszeć?

Nieważne z kim i o czym rozmawiasz aby nawiązać dobry kontakt z drugą osobą już od początku waszej rozmowy odwołuj się do potrzeb swojego rozmówcy i okazuj zrozumienie.

Pamiętaj o tym, że nie każdy jest taki jak ty i że inni ludzie mogą mieć inną osobowość, inne zainteresowania i całkiem inne problemy niż ty.

Jak przebiega proces komunikacji – uwaga na ubytki informacji

Proces komunikacji z drugim człowiekiem przebiega w następujący sposób:

REKLAMA

W głowie nadawcy komunikatu pojawia się myśl – ludzki mózg myśli obrazami – tę myśl (dany obraz) nadawca ubiera w odpowiednie słowa i część mózgu odpowiadająca za tworzenie obrazów przesyła impulsy do tej części, która odpowiada za słowa.

Tak jak w komputerze przy przesyłaniu każdej części informacji może nastąpić częściowa jej utrata lub zniekształcenie. Zanim myśl, która została stworzona w umyśle nadawcy zostanie przetworzona na słowa i wypowiedziana utrata informacji jest na poziomie 10%.

Następuje wypowiadanie słów - to kolejny ubytek informacji.

Wyobraź sobie, że jesteś w biurze, w którym inne osoby rozmawiają, dzwonią telefony, szeleszczą przewracane kartki papieru. Słowa mogą być zniekształcone przez tak zwane szumy i zakłócenia zewnętrzne. Tutaj następuje kolejne 20% utraty i zniekształcenia komunikatu (informacji).

Następnie słowa wpadają do ucha twojego adresata i są impulsem przekazywane do mózgu, do tej części, która odpowiada za tworzenie obrazu.

Pamiętaj jeżeli teraz powiem ci abyś wyobraził sobie  czerwoną różę. Ja wyobrażam sobie mały świeżo rozkwitający pąk a Ty? Być może dużą jak dłoń różę, która właśnie ma uschnąć.

Taka jest różnica miedzy tym, co ja sobie wyobrażam  w mojej głowie a tym jaki obraz tego samego przedmiotu masz w głowie ty.

Następnie masz swój  obraz w głowie i chcesz sprecyzować komunikat zaczynasz zadawać pytania a proces zadawania  twojego pytania jest taki sam jak nadawcy komunikatu, który właśnie usłyszałeś.

Każda przekazywana informacja jest zniekształcana. Im większy  dyskomfort tym konflikt między ludźmi wzrasta.

Kluczem do dobrej komunikacji jest w pierwszej kolejności umiejętność słuchania i zadawania pytań, co pozwala ci na precyzję w ustalaniu tego, co konkretnie ma na myśli druga osoba.

Zobacz także: Rady związane z zadawaniem pytań

Umiejętność rozpoznawania typów osobowości to kolejna ważna umiejętność w dobrej komunikacji, skutecznym zarządzaniu, skutecznej sprzedaży, negocjacjach czy życiu osobistym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA