REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuka dobrej komunikacji w zespole

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna  Kopciowska
Coach, Trener Biznesu, Rozwoju Osobistego i Motywacji
Sztuka dobrej komunikacji
Sztuka dobrej komunikacji
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma nic bardziej zgubnego jak myślenie szefów o tym, że samo stanowisko jakie mają obliguje całą resztę w firmie do tego aby ich słuchano, słuchano co mówią, jak mówią i aby wszyscy „ślepo” wykonywali ich polecenia.

Jesteś szefem? Zadaj więc sobie teraz pytanie:

REKLAMA

„dlaczego właśnie mnie mają słuchać moi współpracownicy?”

Dobra komunikacja to nie tylko mówienie, to przede wszystkim słuchanie i zrozumienie twojego odbiorcy.

Codziennie komunikujesz się w swojej pracy. Rozmawiasz, dyskutujesz, wydajesz polecenia, bądź musisz polecenia przekazać innym współpracownikom i w końcu wykonujesz polecenia innych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdemu zdarza się coś takiego, iż przekazując  jakiś komunikat, prośbę, polecenie bądź inna informację, jesteśmy źle zrozumiani.

Jedni mówią głośno inni w myślach stwierdzenia „czy ja mówię po chińsku?” Jeżeli jeszcze to tego typu stwierdzeń dojdzie pretensjonalny i dyktatorski ton, konflikt murowany.

REKLAMA

Ludzie w obawie przed utrata pracy, premii i jeszcze innych korzyści, nabierają „wody w usta” i działają dalej jednakże nie rozwiązuje to narastającego konfliktu, który działa jak niewidoczna choroba rozprzestrzeniając się po całej firmie.

Po chwili mamy albo  nieporozumienie, co do wykonania zadania bądź grad pytań do danej sytuacji. W zależności od tego jakie osobowości ze sobą się stykają dochodzi do mniejszego lub większego konfliktu.

Każdy komunikat jaki nadajesz może być inaczej odebrany przez drugą osobę. Na tę sytuację ma wpływ wiele czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W pierwszej kolejności trzeba mieć świadomość, co może ci przeszkadzać w komunikacji z drugą osobą i wiedzieć, że odpowiedzialność  za źle zrozumiany komunikat ponosisz właśnie ty a nie twój odbiorca.

Żyjemy w erze umysłu. Dotychczasowa nauka o ludzkim umyśle wyróżniła siedem typów inteligencji.  

Inteligencja interpersonalna

Jedną z nich jest inteligencja interpersonalna – czyli sztuka postępowania i komunikowania się z innymi ludźmi.

Każdy lider, każdy mówca, osoba, która na co dzień ma do czynienia z ludźmi, powinna w pierwszej kolejności mieć wysoki poziom inteligencji interpersonalnej. Lider i skuteczny manager winien charakteryzować się bardzo wysokim poziomem tej inteligencji.

Najczęstszym błędem w komunikacji z drugim człowiekiem jest mała umiejętność  wsłuchiwania się w to, co mówi nasz rozmówca.

Polecamy również: Słyszeć czy usłyszeć?

Nieważne z kim i o czym rozmawiasz aby nawiązać dobry kontakt z drugą osobą już od początku waszej rozmowy odwołuj się do potrzeb swojego rozmówcy i okazuj zrozumienie.

Pamiętaj o tym, że nie każdy jest taki jak ty i że inni ludzie mogą mieć inną osobowość, inne zainteresowania i całkiem inne problemy niż ty.

Jak przebiega proces komunikacji – uwaga na ubytki informacji

Proces komunikacji z drugim człowiekiem przebiega w następujący sposób:

REKLAMA

W głowie nadawcy komunikatu pojawia się myśl – ludzki mózg myśli obrazami – tę myśl (dany obraz) nadawca ubiera w odpowiednie słowa i część mózgu odpowiadająca za tworzenie obrazów przesyła impulsy do tej części, która odpowiada za słowa.

Tak jak w komputerze przy przesyłaniu każdej części informacji może nastąpić częściowa jej utrata lub zniekształcenie. Zanim myśl, która została stworzona w umyśle nadawcy zostanie przetworzona na słowa i wypowiedziana utrata informacji jest na poziomie 10%.

Następuje wypowiadanie słów - to kolejny ubytek informacji.

Wyobraź sobie, że jesteś w biurze, w którym inne osoby rozmawiają, dzwonią telefony, szeleszczą przewracane kartki papieru. Słowa mogą być zniekształcone przez tak zwane szumy i zakłócenia zewnętrzne. Tutaj następuje kolejne 20% utraty i zniekształcenia komunikatu (informacji).

Następnie słowa wpadają do ucha twojego adresata i są impulsem przekazywane do mózgu, do tej części, która odpowiada za tworzenie obrazu.

Pamiętaj jeżeli teraz powiem ci abyś wyobraził sobie  czerwoną różę. Ja wyobrażam sobie mały świeżo rozkwitający pąk a Ty? Być może dużą jak dłoń różę, która właśnie ma uschnąć.

Taka jest różnica miedzy tym, co ja sobie wyobrażam  w mojej głowie a tym jaki obraz tego samego przedmiotu masz w głowie ty.

Następnie masz swój  obraz w głowie i chcesz sprecyzować komunikat zaczynasz zadawać pytania a proces zadawania  twojego pytania jest taki sam jak nadawcy komunikatu, który właśnie usłyszałeś.

Każda przekazywana informacja jest zniekształcana. Im większy  dyskomfort tym konflikt między ludźmi wzrasta.

Kluczem do dobrej komunikacji jest w pierwszej kolejności umiejętność słuchania i zadawania pytań, co pozwala ci na precyzję w ustalaniu tego, co konkretnie ma na myśli druga osoba.

Zobacz także: Rady związane z zadawaniem pytań

Umiejętność rozpoznawania typów osobowości to kolejna ważna umiejętność w dobrej komunikacji, skutecznym zarządzaniu, skutecznej sprzedaży, negocjacjach czy życiu osobistym.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

REKLAMA

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA