REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słyszeć czy usłyszeć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olga Rzycka
Coach, trener, psycholog
Umiejętność Usłyszenia jest jedną z najważniejszych, jaką powinien rozwijać człowiek pracujący z innymi.
Umiejętność Usłyszenia jest jedną z najważniejszych, jaką powinien rozwijać człowiek pracujący z innymi.

REKLAMA

REKLAMA

Słyszeć i Usłyszeć - dwa słowa pozornie tak podobne do siebie. Tak pospolite, że aż się nad nimi nie zastanawiamy. Szczególnie rzadko myślimy o nich w pracy. Czasem zapominamy nawet o tym, że na głębszym poziomie bardzo się różnią.

Codziennie załatwiamy setki spraw, zdobywamy nowe doświadczenia, miliony informacji dolatują do naszych uszu. Być może Usłyszeć to wybrać najważniejsze informacje. Prawdopodobnie nie da się usłyszeć, bez empatii. Empatia pojawia się w relacjach z innymi, gdy uda nam się wyzbyć z góry przyjętych założeń, wyobrażeń i ocen. Więc może usłyszenie i empatia są tym samym?

REKLAMA

REKLAMA

Często w sytuacjach trudnych zamiast empatii budzi się w nas silny pęd do udzielania rad, dodawania otuchy, objaśniania własnego stanowiska itp. Empatia wymaga jednak skupienia całej swej uwagi na drugiej osobie i tym, co nam mówi (nawet wtedy, gdy milczy). Ofiarowujemy jej wtedy swój czas i przestrzeń, których potrzebuje żeby w pełni wyrazić siebie i nabrać pewności, że została zrozumiana.

Ktoś mógłby zapytać: „Jak to się ma do pracy w firmie?” Odpowiedź jest równie skomplikowana, co prosta. Firma to przede wszystkim ludzie. A dokładniej człowiek pracujący z człowiekiem nad tym, by osiągnąć wspólny cel. Umiejętność Usłyszenia jest jedną z najważniejszych, jaką powinien rozwijać człowiek pracujący z innymi. Jest sposobem ułatwiającym nam określenie celów indywidualnych i organizacyjnych, pozwalającym je powiązać ze sobą. Dzięki temu być może łatwiej będzie je osiągnąć.

Porównaj: Trudności w zapamiętywaniu imion i nazwisk

Zdarza się, że słuchając wypowiedzi innych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Rozpraszamy swą uwagę, skupiamy się na szczegółach, myślimy o odpowiedziach, jakich udzielimy zamiast skoncentrować się na rozmówcy. Słuchamy, by wypowiedzieć swoją kwestię.
  • Przerywamy rozmówcy, wygłaszamy długie monologi, niewerbalnie wskazujemy na nasze zniecierpliwienie. Mamy tendencję do oceniania, osądzania innych.
  • Wchodzimy w kontakt z rozmówcą z pewnymi nastawieniami, oczekiwaniami, przekonaniami i, w wypowiedziach rozmówcy, szukamy ich potwierdzenia. Słyszymy to, co chcieliśmy usłyszeć, czy też to, czego się spodziewaliśmy.
  • Jesteśmy przekonani, że nasz odbiór treści jest obiektywny (jedyny i prawdziwy), kiedy tak naprawdę interpretujemy wypowiedzi rozmówcy w kategoriach naszych własnych sensów. Odbieramy wtedy informacje przez filtr złożony z naszych własnych stereotypów, przekonań, doświadczeń.

Brak usłyszenia jest prawdopodobnie jednym z głównych powodów, które najbardziej utrudniają osiągnięcie porozumienia.

Gdy słuchamy, by Usłyszeć staramy się dokładnie poznać intencje rozmówcy, sprawdzamy czy dobrze go rozumiemy, zadajemy dodatkowe pytania. Wyjaśniamy swe wypowiedzi i pytamy o znaczenie tego, co powiedział partner w wypadku jakichkolwiek wątpliwości. Nasze rozumowanie cudzych komunikatów nie będzie pewne dopóty, dopóki nie zostanie potwierdzone przez rozmówcę. Nie zakładamy, że dobrze rozumiemy rozmówcę, ale sprawdzamy czy rzeczywiście trafnie go zrozumieliśmy.

Polecamy serwis Kontakty z klientami

Pomocne w Usłyszeniu są:

  • Chęć i wiara w to, że możemy od rozmówcy dowiedzieć się czegoś ważnego.
  • Szanowanie sposobu myślenia rozmówcy nawet, jeśli nie podzielamy jego zdania.
  • Cierpliwe słuchanie całości wypowiedzi.
  • Wnikliwe dążenie do zrozumienia najważniejszego sensu cudzej wypowiedzi, jej intencji.
  • Dokładne oddzielenie własnych interpretacji wypowiedzi od tego, co rozmówca w niej przekazał.
  • Otwarte umożliwienie rozmówcy przedstawienia swych przekonań.
  • Wrażliwe wychwytywanie zewnętrznych przejawów reakcji emocjonalnych rozmówcy.
  • Okazywanie zainteresowania i aprobaty.
  • Aktywne współtworzenie porozumienia.

Kiedy ktoś naprawdę Cię słucha, nie osądza i nie bierze za Ciebie odpowiedzialności. Dzięki temu oboje możecie zobaczyć świat w całkiem nowym świetle. Jestem pewna, że także Ty potrafisz Usłyszeć. Spróbuj wrócić w pamięci do takiej chwili. Teraz przed Tobą stoi ważny wybór: możesz słyszeć lub Usłyszeć. decyzja należy do Ciebie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA