REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Słyszeć czy usłyszeć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Olga Rzycka
Coach, trener, psycholog
Umiejętność Usłyszenia jest jedną z najważniejszych, jaką powinien rozwijać człowiek pracujący z innymi.
Umiejętność Usłyszenia jest jedną z najważniejszych, jaką powinien rozwijać człowiek pracujący z innymi.

REKLAMA

REKLAMA

Słyszeć i Usłyszeć - dwa słowa pozornie tak podobne do siebie. Tak pospolite, że aż się nad nimi nie zastanawiamy. Szczególnie rzadko myślimy o nich w pracy. Czasem zapominamy nawet o tym, że na głębszym poziomie bardzo się różnią.

Codziennie załatwiamy setki spraw, zdobywamy nowe doświadczenia, miliony informacji dolatują do naszych uszu. Być może Usłyszeć to wybrać najważniejsze informacje. Prawdopodobnie nie da się usłyszeć, bez empatii. Empatia pojawia się w relacjach z innymi, gdy uda nam się wyzbyć z góry przyjętych założeń, wyobrażeń i ocen. Więc może usłyszenie i empatia są tym samym?

REKLAMA

REKLAMA

Często w sytuacjach trudnych zamiast empatii budzi się w nas silny pęd do udzielania rad, dodawania otuchy, objaśniania własnego stanowiska itp. Empatia wymaga jednak skupienia całej swej uwagi na drugiej osobie i tym, co nam mówi (nawet wtedy, gdy milczy). Ofiarowujemy jej wtedy swój czas i przestrzeń, których potrzebuje żeby w pełni wyrazić siebie i nabrać pewności, że została zrozumiana.

Ktoś mógłby zapytać: „Jak to się ma do pracy w firmie?” Odpowiedź jest równie skomplikowana, co prosta. Firma to przede wszystkim ludzie. A dokładniej człowiek pracujący z człowiekiem nad tym, by osiągnąć wspólny cel. Umiejętność Usłyszenia jest jedną z najważniejszych, jaką powinien rozwijać człowiek pracujący z innymi. Jest sposobem ułatwiającym nam określenie celów indywidualnych i organizacyjnych, pozwalającym je powiązać ze sobą. Dzięki temu być może łatwiej będzie je osiągnąć.

Porównaj: Trudności w zapamiętywaniu imion i nazwisk

Zdarza się, że słuchając wypowiedzi innych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Rozpraszamy swą uwagę, skupiamy się na szczegółach, myślimy o odpowiedziach, jakich udzielimy zamiast skoncentrować się na rozmówcy. Słuchamy, by wypowiedzieć swoją kwestię.
  • Przerywamy rozmówcy, wygłaszamy długie monologi, niewerbalnie wskazujemy na nasze zniecierpliwienie. Mamy tendencję do oceniania, osądzania innych.
  • Wchodzimy w kontakt z rozmówcą z pewnymi nastawieniami, oczekiwaniami, przekonaniami i, w wypowiedziach rozmówcy, szukamy ich potwierdzenia. Słyszymy to, co chcieliśmy usłyszeć, czy też to, czego się spodziewaliśmy.
  • Jesteśmy przekonani, że nasz odbiór treści jest obiektywny (jedyny i prawdziwy), kiedy tak naprawdę interpretujemy wypowiedzi rozmówcy w kategoriach naszych własnych sensów. Odbieramy wtedy informacje przez filtr złożony z naszych własnych stereotypów, przekonań, doświadczeń.

Brak usłyszenia jest prawdopodobnie jednym z głównych powodów, które najbardziej utrudniają osiągnięcie porozumienia.

Gdy słuchamy, by Usłyszeć staramy się dokładnie poznać intencje rozmówcy, sprawdzamy czy dobrze go rozumiemy, zadajemy dodatkowe pytania. Wyjaśniamy swe wypowiedzi i pytamy o znaczenie tego, co powiedział partner w wypadku jakichkolwiek wątpliwości. Nasze rozumowanie cudzych komunikatów nie będzie pewne dopóty, dopóki nie zostanie potwierdzone przez rozmówcę. Nie zakładamy, że dobrze rozumiemy rozmówcę, ale sprawdzamy czy rzeczywiście trafnie go zrozumieliśmy.

Polecamy serwis Kontakty z klientami

Pomocne w Usłyszeniu są:

  • Chęć i wiara w to, że możemy od rozmówcy dowiedzieć się czegoś ważnego.
  • Szanowanie sposobu myślenia rozmówcy nawet, jeśli nie podzielamy jego zdania.
  • Cierpliwe słuchanie całości wypowiedzi.
  • Wnikliwe dążenie do zrozumienia najważniejszego sensu cudzej wypowiedzi, jej intencji.
  • Dokładne oddzielenie własnych interpretacji wypowiedzi od tego, co rozmówca w niej przekazał.
  • Otwarte umożliwienie rozmówcy przedstawienia swych przekonań.
  • Wrażliwe wychwytywanie zewnętrznych przejawów reakcji emocjonalnych rozmówcy.
  • Okazywanie zainteresowania i aprobaty.
  • Aktywne współtworzenie porozumienia.

Kiedy ktoś naprawdę Cię słucha, nie osądza i nie bierze za Ciebie odpowiedzialności. Dzięki temu oboje możecie zobaczyć świat w całkiem nowym świetle. Jestem pewna, że także Ty potrafisz Usłyszeć. Spróbuj wrócić w pamięci do takiej chwili. Teraz przed Tobą stoi ważny wybór: możesz słyszeć lub Usłyszeć. decyzja należy do Ciebie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Poczta Polska nawiązuje partnerstwo z Temu. Wszyscy dołożymy się do chińskiego giganta?

Poczta Polska poinformowała o nawiązaniu współpracy logistycznej z platformą Temu. Państwowe przedsiębiorstwo rozwija obsługę przesyłek e-commerce. Przesyłki zakupione na chińskiej platformie zakupowej będą dostarczane do klientów w ciągu kilku dni.

6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć

Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają 6 miesięcy vacatio legis i gotowy projekt deregulacyjny zakładający uproszczenie prowadzenia działalności nierejestrowanej czy milczącą zgodę w wyszczególnionych w ustawie zagadnieniach gospodarczych, ale to za mało. Deregulacja musi przyspieszyć.

REKLAMA

Warto udzielić pełnomocnictwa lub prokury w CEIDG

Prowadzenie własnej firmy to nie tylko pasja i satysfakcja, ale także szereg obowiązków, które co do zasady przedsiębiorca powinien wykonywać osobiście sprawując zarząd nad swoim przedsiębiorstwem. Chodzi tu przede wszystkim o zawieranie umów, czy kontakty z urzędami i sądami. Wraz z rozwojem firmy może okazać się, że konieczne będzie delegowanie części zadań związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem na inne osoby. Aktualnie, każdy przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) może ustanowić pełnomocnika lub prokurenta, który będzie reprezentować go w sprawach pozostających w związku z prowadzoną przez tego przedsiębiorcę działalnością gospodarczą.

Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

REKLAMA

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA