REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Własna firma to rozwiązanie, które analizuje wiele osób. Jakie są powody rezygnacji z planów? O dziwo inne są w przypadku kobiet, a inne u mężczyzn
Własna firma to rozwiązanie, które analizuje wiele osób. Jakie są powody rezygnacji z planów? O dziwo inne są w przypadku kobiet, a inne u mężczyzn
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Najczęściej wymienianą przyczyną jest brak środków – wskazuje go już dwóch na pięciu respondentów. Co trzeci ankietowany obawia się porażki, niewiele mniejszy odsetek (31 proc.) przyznaje, że nie ma potrzebnej wiedzy na temat przepisów.
Okazuje się, że obawa przed utratą stabilizacji dotyczy ponad połowę badanych z wyższym wykształceniem. Aż 37 proc. kobiet przed założeniem firmy powstrzymuje brak pewności siebie, a 13 proc. – sytuacja rodzinna. Konkurs Sukces Pisany Szminką jest najstarszą tego typu inicjatywą w Polsce, która od 16 lat wspiera m.in. przedsiębiorczość Polek. Już na początku czerwca z grona finałowego zostaną wyłonieni laureatki i laureaci tegorocznej XVI edycji.

REKLAMA

Własna firma: co trzeci Polak nie chce prowadzić własnej firmy w obawie przed porażką

Wyniki najnowszego raportu Fundacji WłączeniPlus „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy” wskazują, że 46 proc. Polaków chciałoby prowadzić własną firmę. Jednocześnie 47 proc. ankietowanych deklaruje, że nie chciałoby mieć własnego biznesu.
Wśród barier powstrzymujących Polki i Polaków przed założeniem własnej firmy najczęściej pojawia się brak środków na początek (41 proc.). Obawa przed porażką towarzyszy co trzeciemu respondentowi, natomiast brak znajomości przepisów i obawa przed biurokracją – 31 proc.

Własna firma: kobietom częściej brakuje pewności siebie, a mężczyznom – zdrowia i wsparcia

REKLAMA

Wyniki badania wskazują, że przed założeniem własnej działalności brak pewności siebie znacznie częściej powstrzymuje kobiety (37 proc.) niż mężczyzn (23 proc.). Podobnie sytuacja rodzinna częściej jest powodem rezygnacji z prowadzenia swojego biznesu dla kobiet (13 proc.) niż dla mężczyzn (6 proc.).
Z kolei mężczyźni częściej niż kobiety jako przeszkodę do prowadzenia własnego biznesu wskazują stan zdrowia (21 proc. w porównaniu do 10 proc.) oraz brak wsparcia ze strony najbliższego otoczenia (9 proc. vs 4 proc.). Wśród ogółu badanych te odsetki wynoszą kolejno 15 proc. i 6 proc.

– Na decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej często wpływają nie tylko ambicje i pomysły, ale też codzienne zobowiązania i oczekiwania społeczne. Wiele kobiet łączy pracę z obowiązkami opiekuńczymi – wobec dzieci czy starszych bliskich – co sprawia, że wizja dodatkowej odpowiedzialności wynikającej z prowadzenia własnego biznesu bywa zniechęcająca. Z kolei mężczyźni częściej odczuwają presję zapewnienia rodzinie bezpieczeństwa finansowego, co może blokować gotowość do podejmowania zawodowego ryzyka. To pokazuje, jak ważne jest promowanie elastycznych modeli pracy i wspieranie przedsiębiorczości w sposób dostosowany do różnych życiowych sytuacji – mówi Olga Kozierowska, pomysłodawczyni konkursu Sukces Pisany Szminką, prezeska Fundacji WłączeniPlus.
– Konkurs Sukces Pisany Szminką to przykład inicjatywy, która nie tylko nagradza, ale też normalizuje różne ścieżki do sukcesu – w zgodzie z indywidualnymi możliwościami i kontekstem życia.

Własna firma: ponad połowa Polaków z wyższym wykształceniem obawiałaby się utraty stabilizacji

REKLAMA

Obawa przed utratą stabilizacji przed rozpoczęciem własnej działalności powstrzymuje 28 proc. respondentów. Co ciekawe, dotyczy to jedynie 16 proc. badanych z wykształceniem podstawowym, następnie 26 proc. ze średnim oraz aż 52 proc. z wyższym.
Odwrotną zależność odnotowano natomiast w przypadku stanu zdrowia, który jako barierę w zakładaniu firmy wskazuje 18 proc. ankietowanych z podstawowym wykształceniem, 14 proc. ze średnim i zaledwie 12 proc. z wyższym. Podobnie w przypadku sytuacji rodzinnej – tu także częściej powód ten dotyczy osób z podstawowym wykształceniem (11 proc.), a w mniejszym stopniu – wyższym (jedynie 3 proc.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Raport pokazuje, że 47 proc. Polaków nie planuje prowadzenia własnej działalności, a aż co trzeci obawia się porażki – to wyraźny sygnał, że potrzebujemy nie tylko narzędzi, ale i zmiany narracji wokół przedsiębiorczości. Fakt, że aż 52 proc. Polaków z wyższym wykształceniem obawia się utraty stabilizacji przy zakładaniu własnej firmy, pokazuje, że nawet osoby z wysokim kapitałem kompetencyjnym nie czują się dziś bezpieczne w obliczu ryzyka przedsiębiorczości. Jednocześnie to osoby z niższym wykształceniem częściej wskazują zdrowie czy sytuację rodzinną jako bariery, co sugeruje, że obawy są silnie zróżnicowane społecznie i wymagają zindywidualizowanego podejścia – komentuje Monika Król, wiceprezeska BLIK.
– Potrzebujemy konkretnych rozwiązań, które obniżą próg wejścia w biznes i ograniczą ryzyko – takich jak darmowe doradztwo i szkolenia dla początkujących, niższe składki ZUS na start czy łatwiejszy dostęp do kredytów wspierających rozwój działalności gospodarczej. Tylko wtedy własna firma stanie się realną alternatywą zawodową – dodaje Monika Król.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA