REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Szef w spódnicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Kobieta szef /fot.Fotolia
Kobieta szef /fot.Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niezaprzeczalnie monopol na kierownicze stanowiska należy do mężczyzn. Statystyki są pod tym względem bezlitosne: tylko 38 proc. kierowników to kobiety. Jednocześnie większość z nas uważa, że nie ma wyraźnej zależności pomiędzy płcią a standardem wykonywanej pracy. Skąd zatem tak niski odsetek kobiet, które realizują się jako szefowe?

Dwie strony medalu

Kobieta kierownik, mimo że dyskryminowana przez statystyki, jest bardzo mocną stroną zatrudniającej ją firmy. Badania przeprowadzane na tej grupie osób piastujących stanowiska kierownicze ukazują paletę cech, których tak często brakuje szefom, nierzadko za swoją kartę przetargową używających fakt bycia mężczyzną. Kobiety szefowe mogą pochwalić się ogromną kreatywnością, konsekwencją, skutecznością i podzielnością uwagi. Są one również bardziej wytrwałe i ogólnie lepiej zorganizowane od swoich męskich odpowiedników. Ich zespoły chętniej pojawiają się w miejscu pracy, gdyż kobieta kierownik wykazuje większą empatię, jest bardziej komunikatywna i szybciej rozwiązuje konflikty wśród swoich podwładnych. Jej ogromną zaletą jest również umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami oraz chęć korzystania z porad i doświadczeń swoich podwładnych. Czy jednak zawsze jest tak bezkonfliktowo? Niekoniecznie, ponieważ największym problemem kobiet szefowych są ich podwładne. Zdrowa rywalizacja pomiędzy kobietami w biznesie nie istnieje i dlatego w przypadku, gdy szefowa ma w swoim zespole kobiety, często miejsce pracy przeradza się w pole bitewne pełne knowań i spisków. Zadowolone ze swojej pozycji szefowe widzą w młodszych i często inteligentniejszych podwładnych zagrożenie, które musi zostać wyeliminowane.

REKLAMA

Zobacz: Kobieta zarządzająca

Matka i kobieta sukcesu w jednym

Kobiety na stanowiskach kierowniczych są doskonale przystosowane do żonglowania niezliczoną ilością obowiązków. Tę zdecydowanie przydatną umiejętność zawdzięczają konieczności takiego samego angażowania się zarówno w życie rodzinne, jak i zawodowe. Niestety fakt, że kobieta nierzadko decyduje się na jednoczesne rozwijanie tych dwóch aspektów swojego życia, jest częstym czynnikiem decydującym o awansie pracownika. Niefortunnie, kobiety często przegrywają tę potyczkę. Przegrywają ją zarówno kobiety posiadające już rodzinę, jak i te młodsze, mogące hipotetycznie takową założyć. Tu właśnie na prowadzenie wysuwają się mężczyźni, stąd też tak niski odsetek kobiet piastujących stanowiska kierownicze nie tylko w Polsce, ale także na świecie. Zjawisko „szklanego sufitu” w przypadku kobiet odchodzi jednak w zapomnienie i coraz więcej firm decyduje się na posiadanie w swoim zespole kobiet kierowników, które doskonale radzą sobie z karierą zawodową przy jednoczesnym wychowywaniu dzieci.

Trudna droga do celu

Dla mężczyzny awans na stanowisko kierownicze będzie jednoznaczny z uzyskaniem silnej pozycji w firmie oraz błyskawicznym zdobyciem szacunku ze strony podwładnych. Kobieta, zaczynająca swoją przygodę ze stanowiskiem szefowej, jest dopiero na początku długiej drogi zdobywania uznania wśród swoich podwładnych. Awans dla niej jest synonimem walki, którą będzie musiała stoczyć ze swoim zespołem. Zachowania, które w przypadku mężczyzn są wyznacznikiem twardego charakteru czy stanowczości, zostaną całkowicie inaczej odebrane przez zespół, którym dowodzi kobieta. Stąd, jeszcze kilkanaście lat temu, powszechne było zjawisko upodobniania się kobiet na stanowiskach kierowniczych do swoich męskich odpowiedników w świecie biznesu. Nie dotyczyło to jedynie wzorów zachowań czy standardów, ale także kwestii wyglądu. Kobiety, które postanawiały pełnić odpowiedzialną funkcję szefowej, częściej decydowały się ubierać spodnie i nosić aktówkę niż spódnicę czy torebkę - wyznaczniki kobiecości. Także fryzura stawała się coraz krótsza i męska. I chociaż trend ten już przeminął, gdzieniegdzie jeszcze pozostały ślady jego niegdysiejszej dominacji.

Zobacz: Jak potrafisz zarządzać czasem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błąd błędowi nierówny

REKLAMA

Kobieta szef, mimo że posiada cały wachlarz umiejętności, których może jej pozazdrościć mężczyzna na tym samym stanowisku, nie zawsze jest w stanie wystrzec się błędów, które czyhają na drodze wiodącej na szczyt. Doktor Leszek Mellibrudy, psycholog biznesu, opracował kanon błędów popełnianych przez kobiety szefowe. Znając ich charakterystykę, łatwiej się ich ustrzec lub rozpoznać je w przypadku kobiety kierownika, z którą mamy do czynienia na co dzień.

Błąd „Królowej śniegu” - to sytuacja, w której szefowa narzuca sztuczny dystans pomiędzy sobą a swoimi podwładnymi. Sytuacja taka charakteryzuje się brakiem odwzajemniania przejawów sympatii ze strony pracowników, natomiast sama skupia się jedynie na rozliczaniu ich z wykonywanych zadań. Różnice pomiędzy szefostwem a podwładnymi są bardzo wyraźnie akcentowane, zaś sama zainteresowana często i dosadnie podkreśla swoją dominację.

„Sympatyczna kwoka” - to kolejny błąd często popełniany przez panie na kierowniczych stanowiskach. Manifestacja swojej nadopiekuńczości względem pracowników  oraz wyróżnianie wybranych pracowników na podstawie różnorodnych, i często niejasnych, kryteriów są pierwszymi objawami takiej postawy.

REKLAMA

„Wściekła tygrysica” - charakteryzuje się częstymi i niekontrolowanymi wybuchami gniewu oraz przelewaniem swojego żalu na podwładnych. Jest to błąd często popełniany przez panie, które mają dużo władzy i porównywalny zakres obowiązków. Powściągliwość czy stabilność emocjonalna nie są mocnymi stronami szefowych demonstrujących to, nierzadko nietaktowne, zachowanie.

„Romantyczny łabędź” - to określenie pań, które wszystkie bezpośrednie kontakty ze swoimi podwładnymi powierzają swoim zastępcom, podczas gdy same angażują się w reprezentacyjny aspekt swojej pracy, uczestnicząc w zebraniach, konferencjach czy spotkaniach. Są to zazwyczaj kobiety atrakcyjne, bardzo dbające o wizerunek nie tylko firmy, ale przede wszystkim własny.

Błąd „Carycy Katarzyny” jest popełniany przez szefowe, które często wykorzystują członków swojego zespołu. Podwładny przełożonej tego typu będzie lękał się domagania się należnego urlopu, a godziny pracy, za które będzie doceniany, zawsze będą dłuższe niż być powinny. Panie, które popełniają ten błąd, są często niezaangażowane w życie rodzinne, a firma stanowi całe ich życie.

Kobieta kobiecie nierówna, dlatego sposób „szefowania” każdej z pań będzie zależał przede wszystkim od osobowości, umiejętności oraz kompetencji. Mądre szefowe wykorzystują cały arsenał cech, ułatwiając tym samym pracę swojemu zespołowi. Pozostałe natomiast posłużą się nimi w sposób nieprofesjonalny i krzywdzący dla załogi. Najważniejsze jest jednak, jaką osobą jest nasz szef, a nie jakiej jest płci.

Zobacz: Jak zarządzać samym sobą?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA