REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Szef w spódnicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Kobieta szef /fot.Fotolia
Kobieta szef /fot.Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Niezaprzeczalnie monopol na kierownicze stanowiska należy do mężczyzn. Statystyki są pod tym względem bezlitosne: tylko 38 proc. kierowników to kobiety. Jednocześnie większość z nas uważa, że nie ma wyraźnej zależności pomiędzy płcią a standardem wykonywanej pracy. Skąd zatem tak niski odsetek kobiet, które realizują się jako szefowe?

Dwie strony medalu

Kobieta kierownik, mimo że dyskryminowana przez statystyki, jest bardzo mocną stroną zatrudniającej ją firmy. Badania przeprowadzane na tej grupie osób piastujących stanowiska kierownicze ukazują paletę cech, których tak często brakuje szefom, nierzadko za swoją kartę przetargową używających fakt bycia mężczyzną. Kobiety szefowe mogą pochwalić się ogromną kreatywnością, konsekwencją, skutecznością i podzielnością uwagi. Są one również bardziej wytrwałe i ogólnie lepiej zorganizowane od swoich męskich odpowiedników. Ich zespoły chętniej pojawiają się w miejscu pracy, gdyż kobieta kierownik wykazuje większą empatię, jest bardziej komunikatywna i szybciej rozwiązuje konflikty wśród swoich podwładnych. Jej ogromną zaletą jest również umiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami oraz chęć korzystania z porad i doświadczeń swoich podwładnych. Czy jednak zawsze jest tak bezkonfliktowo? Niekoniecznie, ponieważ największym problemem kobiet szefowych są ich podwładne. Zdrowa rywalizacja pomiędzy kobietami w biznesie nie istnieje i dlatego w przypadku, gdy szefowa ma w swoim zespole kobiety, często miejsce pracy przeradza się w pole bitewne pełne knowań i spisków. Zadowolone ze swojej pozycji szefowe widzą w młodszych i często inteligentniejszych podwładnych zagrożenie, które musi zostać wyeliminowane.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Kobieta zarządzająca

Matka i kobieta sukcesu w jednym

Kobiety na stanowiskach kierowniczych są doskonale przystosowane do żonglowania niezliczoną ilością obowiązków. Tę zdecydowanie przydatną umiejętność zawdzięczają konieczności takiego samego angażowania się zarówno w życie rodzinne, jak i zawodowe. Niestety fakt, że kobieta nierzadko decyduje się na jednoczesne rozwijanie tych dwóch aspektów swojego życia, jest częstym czynnikiem decydującym o awansie pracownika. Niefortunnie, kobiety często przegrywają tę potyczkę. Przegrywają ją zarówno kobiety posiadające już rodzinę, jak i te młodsze, mogące hipotetycznie takową założyć. Tu właśnie na prowadzenie wysuwają się mężczyźni, stąd też tak niski odsetek kobiet piastujących stanowiska kierownicze nie tylko w Polsce, ale także na świecie. Zjawisko „szklanego sufitu” w przypadku kobiet odchodzi jednak w zapomnienie i coraz więcej firm decyduje się na posiadanie w swoim zespole kobiet kierowników, które doskonale radzą sobie z karierą zawodową przy jednoczesnym wychowywaniu dzieci.

Trudna droga do celu

Dla mężczyzny awans na stanowisko kierownicze będzie jednoznaczny z uzyskaniem silnej pozycji w firmie oraz błyskawicznym zdobyciem szacunku ze strony podwładnych. Kobieta, zaczynająca swoją przygodę ze stanowiskiem szefowej, jest dopiero na początku długiej drogi zdobywania uznania wśród swoich podwładnych. Awans dla niej jest synonimem walki, którą będzie musiała stoczyć ze swoim zespołem. Zachowania, które w przypadku mężczyzn są wyznacznikiem twardego charakteru czy stanowczości, zostaną całkowicie inaczej odebrane przez zespół, którym dowodzi kobieta. Stąd, jeszcze kilkanaście lat temu, powszechne było zjawisko upodobniania się kobiet na stanowiskach kierowniczych do swoich męskich odpowiedników w świecie biznesu. Nie dotyczyło to jedynie wzorów zachowań czy standardów, ale także kwestii wyglądu. Kobiety, które postanawiały pełnić odpowiedzialną funkcję szefowej, częściej decydowały się ubierać spodnie i nosić aktówkę niż spódnicę czy torebkę - wyznaczniki kobiecości. Także fryzura stawała się coraz krótsza i męska. I chociaż trend ten już przeminął, gdzieniegdzie jeszcze pozostały ślady jego niegdysiejszej dominacji.

REKLAMA

Zobacz: Jak potrafisz zarządzać czasem?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błąd błędowi nierówny

Kobieta szef, mimo że posiada cały wachlarz umiejętności, których może jej pozazdrościć mężczyzna na tym samym stanowisku, nie zawsze jest w stanie wystrzec się błędów, które czyhają na drodze wiodącej na szczyt. Doktor Leszek Mellibrudy, psycholog biznesu, opracował kanon błędów popełnianych przez kobiety szefowe. Znając ich charakterystykę, łatwiej się ich ustrzec lub rozpoznać je w przypadku kobiety kierownika, z którą mamy do czynienia na co dzień.

Błąd „Królowej śniegu” - to sytuacja, w której szefowa narzuca sztuczny dystans pomiędzy sobą a swoimi podwładnymi. Sytuacja taka charakteryzuje się brakiem odwzajemniania przejawów sympatii ze strony pracowników, natomiast sama skupia się jedynie na rozliczaniu ich z wykonywanych zadań. Różnice pomiędzy szefostwem a podwładnymi są bardzo wyraźnie akcentowane, zaś sama zainteresowana często i dosadnie podkreśla swoją dominację.

„Sympatyczna kwoka” - to kolejny błąd często popełniany przez panie na kierowniczych stanowiskach. Manifestacja swojej nadopiekuńczości względem pracowników  oraz wyróżnianie wybranych pracowników na podstawie różnorodnych, i często niejasnych, kryteriów są pierwszymi objawami takiej postawy.

„Wściekła tygrysica” - charakteryzuje się częstymi i niekontrolowanymi wybuchami gniewu oraz przelewaniem swojego żalu na podwładnych. Jest to błąd często popełniany przez panie, które mają dużo władzy i porównywalny zakres obowiązków. Powściągliwość czy stabilność emocjonalna nie są mocnymi stronami szefowych demonstrujących to, nierzadko nietaktowne, zachowanie.

„Romantyczny łabędź” - to określenie pań, które wszystkie bezpośrednie kontakty ze swoimi podwładnymi powierzają swoim zastępcom, podczas gdy same angażują się w reprezentacyjny aspekt swojej pracy, uczestnicząc w zebraniach, konferencjach czy spotkaniach. Są to zazwyczaj kobiety atrakcyjne, bardzo dbające o wizerunek nie tylko firmy, ale przede wszystkim własny.

Błąd „Carycy Katarzyny” jest popełniany przez szefowe, które często wykorzystują członków swojego zespołu. Podwładny przełożonej tego typu będzie lękał się domagania się należnego urlopu, a godziny pracy, za które będzie doceniany, zawsze będą dłuższe niż być powinny. Panie, które popełniają ten błąd, są często niezaangażowane w życie rodzinne, a firma stanowi całe ich życie.

Kobieta kobiecie nierówna, dlatego sposób „szefowania” każdej z pań będzie zależał przede wszystkim od osobowości, umiejętności oraz kompetencji. Mądre szefowe wykorzystują cały arsenał cech, ułatwiając tym samym pracę swojemu zespołowi. Pozostałe natomiast posłużą się nimi w sposób nieprofesjonalny i krzywdzący dla załogi. Najważniejsze jest jednak, jaką osobą jest nasz szef, a nie jakiej jest płci.

Zobacz: Jak zarządzać samym sobą?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

REKLAMA

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

REKLAMA