REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Kobieta zarządzająca. Fot. / Fotolia
Kobieta zarządzająca. Fot. / Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Piękna, ale samotna. Zadbana i elegancka, ale zimna i nieprzystępna. Wyzbyta uczuć, a kobiecość traktująca jak balast. Taki stereotyp kobiety menedżera jest utrwalony w zbiorowej świadomości dzięki mediom. Jaka jednak naprawdę jest kobieta menedżer?

Menedżer czy menedżerka?

Zawód menedżera, już z perspektywy gramatycznej, jest bardziej kojarzony z mężczyznami, aniżeli z płcią piękną. To męska forma - menedżer, a nie menedżerka, dominuje w portalach i artykułach. Wynika to ze zdecydowanej przewagi mężczyzn, pełniących funkcje zarządzające, a także ze stosunkowo krótkotrwałej obecności kobiet w tym zawodzie. Jednakowoż kobiet pełniących funkcje kierownicze przybywa, stąd poszukiwania żeńskiego odpowiednika owej nazwy, i tak - pani menedżer brzmi zdecydowanie bardziej profesjonalnie niż menedżerka.

REKLAMA

Jaka jest kobieta menedżer?

REKLAMA

Kobieta pełni wiele ról społecznych, ma zatem ogromny zakres doświadczeń, które mogą być pomocne w pełnieniu funkcji menedżera. Niezwykle cenne będą takie typowe kobiece cechy jak: dobra organizacja, okazywanie zainteresowania, motywowanie i inspirowanie, a także empatia. Niestety, zdania są podzielone i często obok plusów wymienia się również minusy kobiety menedżera, np. rozchwianie emocjonalne czy niezdecydowanie.

Często zdarza się, iż kobiety odcinają się od kobiecej natury, za wzór obierając męski styl kierowniczy, oparty na sile i agresji. Bywa, że są bardziej wymagające i ostre niż niejeden menedżer płci męskiej. Przejmowanie męskiego stylu przejawia się również w sferze ubioru - kobiety na stanowiskach kierowniczych niejednokrotnie ubierają się tak jak mężczyźni: biała koszula, garnitur, spodnie w kant, spięte i gładko zaczesane włosy mają maskować ich kobiece walory i podkreślać profesjonalizm. Dzieje się tak dlatego, iż w zawodzie menedżera nadal dominują mężczyźni. Kobieta musi przejść zdecydowanie dłuższą i trudniejszą drogę niż mężczyzna, by zostać menedżerem. Musi też znacznie więcej poświęcić. We wstępie wspomniałam o stereotypie kobiety-szefa: jest to obraz kobiety zimnej i wyrachowanej, pozbawionej uczuć i kobiecości. Czy jednak tak jest naprawdę?

REKLAMA

Niewątpliwie w każdym stereotypie jest ziarenko prawdy - wielu kobietom po prostu nie udaje się pogodzić życia zawodowego z prywatnym, dlatego wybierają samotność i zakładają maskę, by okazać się silnymi i godnymi kandydatkami, w celu dorównania mężczyznom.

Jednak ze statystyk wynika, że aż 80% kobiet na stanowiskach kierowniczych ma partnerów, dzieci, dom, więc wszystko to, co przypisywane jest szczęśliwej i spełnionej kobiecie. Z czego zatem musi zrezygnować kobieta, aby mieć wszystko - rodzinę i wymarzoną pracę? Bezsprzecznie kobieta dużo więcej musi poświęcić, by być profesjonalistką w pracy. Mężczyzna zajmuje się jedynie obowiązkami służbowymi, tymczasem kobieta, oprócz zajęć zawodowych, ma jeszcze drugi ważny etat - pracę domową. Jeśli chce spełniać się zawodowo, nadal potrzebuje sztabu osób do pomocy, gdyż kulturowo to właśnie ona - matka i żona, powinna zająć się kwestiami domowymi. Kobieta menedżer musi więc zadbać o dobrą nianię, sprzątaczkę, kucharkę, wtedy dopiero może zająć się własnym rozwojem zawodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Zarządzanie

Kobiecy styl zarządzania

Specjaliści uważają, że styl zarządzania jest zależny od płci, wyróżnia się więc styl męski i kobiecy. Kobiety z natury nie są agresywne i nastawione na rywalizację, te cechy raczej przypisywane są mężczyznom. Kobiecy styl zarządzania kojarzy się z partnerskim kierowaniem działaniami ludzkimi, opiera się na wsparciu i zrozumieniu. Kobieta menedżer jest wyrozumiała i wrażliwa na ludzkie problemy, ale zarazem cechuje ją konsekwencja i wysokie wymagania, zarządza w sposób demokratyczny, oparty na współdziałaniu i zaufaniu. Taki typ jest obecnie bardziej pożądany, gdyż zmieniły się realia rynkowe, więc styl nowoczesny bliższy jest kobiecemu. Ewa Lisowska w książce "Kobiecy styl zarządzania" porównuje styl tradycyjny ze stylem nowoczesnym i wskazuje na istotne zmiany, które zaszły w sposobach zarządzania, m.in. na zastąpienie zasady konkurencji i współzawodnictwa współpracą i skupieniem na budowaniu relacji zespołowych. Różnica dotyczy także zadań menedżera, nie ma on już tylko wydawać poleceń, a zadawać pytania, inspirować do efektywnej pracy, wysłuchiwać pomysłów, sprawiedliwie oceniać i przede wszystkim motywować. Zarządzanie ma się opierać na zaufaniu i współpracy, a nie, jak dotąd, na nakazach i zakazach. Nowoczesny model kierowania zespołem jest zbliżony do natury kobiecej, tymczasem tradycyjny, oparty na nakazach i zakazach, przypomina autokratyczny styl męski. W związku z tym, kobiety wydają się idealnymi kandydatkami na stanowiska menedżerskie. Jednak, by sprostać oczekiwaniom, jakie się im stawia, muszą zaakceptować swoją kobiecość i uczynić z niej broń, traktować ją jak atut, a nie jak ciężar.

Zobacz serwis: Szkolenia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA