Kategorie

Manager

11 kwi 2021
8 maja 2021
Zakres dat:

Pracuj zgodnie z kodeksem pracy

Często dzieje się tak, że pracodawcy, korzystając z nieznajomości przepisów prawa przez pracowników, łamią je i naginają. Aby nie dać się oszukać, powinniśmy znać obowiązki pracodawcy i możliwości, jakie mamy, gdy ten ich nie wykonuje tak, jak należy.

Przeprowadzka biura – jak to zrobić sprawnie i szybko

Przeprowadzka biura jest z reguły sporą operacją zarówno dla właścicieli, jak i pracowników firmy. Wybór odpowiedniego terminu i firmy przeprowadzkowej, poinformowanie kontrahentów o zmianie adresu, przystosowanie nowego miejsca do potrzeb przedsiębiorstwa, przechowanie dokumentów i sprzętów biurowych - to tylko kilka z wielu spraw, o które należy zadbać w takiej sytuacji.

Mężczyźni zdobywają władzę, kobiety budują i utrzymują siłę firm

Kobiety w biznesie stosują inne taktyki wywierania wpływu niż mężczyźni. Kobiety menedżerki budują lojalność pracowników, zwiększają ich zaangażowanie i promują samodzielność. Wzmacniana przez nie kultura otwartości wspiera innowacyjność. Ich taktyki wywierania wpływu na innych tworzą trwałą wartość organizacji, niezależnie od krótkoterminowych celów biznesowych.

Od pracownika szeregowego do menedżera – jak budować karierę?

Chociaż wielu wydają się być nieosiągalne, to wciąż kuszą. Tak, tak - mowa o stanowiskach menedżerskich. Na ile prawdziwa jest wizja zawodowego raju utraconego? I czy nie jest tak, że aby zostać menedżerem, wystarczy jasne wyznaczenie sobie celów i systematyczne do nich dążenie poprzez uczciwą pracę?

Menedżerskie ryzyko, czyli kilka słów o wypaleniu zawodowym

Kiedy jesteś wypalony zawodowo, wydaje Ci się, że nic nie da się zrobić i wszystkie Twoje działania nie przynoszą efektów. Wbrew pozorom wypalenie zawodowe to koszmar przytrafiający się nawet najlepszym menedżerom. Już dziś dowiedz się, jak się objawia i jak skutecznie można je pokonać.

Induction Day – jak dobrze wprowadzić nowego pracownika

Pierwsze dni w nowej pracy to zawsze spore przeżycie zarówno dla pracownika, który musi dopiero odnaleźć się w strukturach firmy, jak i dla pracodawcy, który przez pewien czas musi pogodzić się z pewnymi zaburzeniami w sprawnie działającym przedsiębiorstwie.

Szkolenia prywatn(i)e i po godzinach

Rozjazdy, kilkudniowe szkolenia - to dla szkoleniowców pokusa sama w sobie. A jeśli doda się do tego obecność pięknych pań lub przystojnych mężczyzn - zarówno po stronie „tych z branży”, jak i uczestników - oraz wieczorno-nocną rzeczywistość „hotelową”, może się okazać, że to zbyt dużo naraz do przezwyciężenia. Bo przecież wszyscy jesteśmy tylko ludźmi, prawda?

E-learning – trend czy konieczność?

Z globalnymi trendami branży szkoleniowej dzieje się to samo co z nowościami światowego kina: docierają do nas z opóźnieniem. Ich nadejście jest jednak nieuniknione, dlatego warto przyjrzeć się zmieniającym się tendencjom międzynarodowej branży szkoleniowej, aby wiedzieć, co nas czeka w najbliższej przyszłości. Niniejszy tekst dotyczy fenomenu e-learningu oraz możliwości i ograniczeń, jakie za sobą niesie.

Jestem dumny, że jestem menadżerem.

Kilka lat temu osób posiadających odpowiednie kwalifikacje do zarządzania moglibyśmy szukać ze świecą w ręku. Jednak całkowita ewaluacja, nie tylko naszego myślenia, ale także placówek odpowiedzialnych za „wypuszczanie” dobrych liderów w świat biznesu, przyczyniły się do podwyższenia standardów.

Pokolenie X i Y. Dwa światy, jedna drużyna

„Między nami dobrze jest” to sztuka teatralna autorstwaDoroty Masłowskiej w wyrazisty sposób ukazująca konflikttrzech pokoleń: matki, córki, babki. Na pierwszy rzut okawszystko jest aktualne, problemy stare jak świat.Tymczasem trzy rzeczy uległy jednak zmianie: konfliktmiędzypokoleniowy nabrał innego charakteru, zmniejszyłswój zasięg, jego bohaterowie kryją się pod wyrazistymi literami alfabetu „X” i „Y”, a nie płaszczem historii.

Szef w spódnicy

Niezaprzeczalnie monopol na kierownicze stanowiska należy do mężczyzn. Statystyki są pod tym względem bezlitosne: tylko 38 proc. kierowników to kobiety. Jednocześnie większość z nas uważa, że nie ma wyraźnej zależności pomiędzy płcią a standardem wykonywanej pracy. Skąd zatem tak niski odsetek kobiet, które realizują się jako szefowe?

Zgrany zespół to podstawa

Zostać przedsiębiorcą w kapitalistycznym świecie - to banalnie proste, wystarczy zarejestrować firmę, mieć produkt i grupę docelową. Schody zaczynają się później, gdy musimy utrzymać dobrą pozycję na rynku. Do tego celu potrzebujemy czegoś więcej oprócz dobrego pomysłu, a mianowicie zgranego zespołu, który pomoże nam osiągnąć cel.

Zarządzanie absencją pracowniczą – mission possible?

Jak pokazują badania Engineering Employer’s Federation i Westfield Health, pracownicy coraz rzadziej biorą sobie wolne z powodów zdrowotnych. W zeszłym roku rekordowa liczba Brytyjczyków - aż 45% - nie wzięła ani jednego dnia wolnego od pracy.

Ustawienia systemowe w biznesie receptą na problemy Twojej firmy

Częste rotacje pracowników, kryzys finansowy, czy konflikty między pracodawcą a podwładnymi to rzeczywistość niemal każdej firmy. Zwykle też, mimo stosowania wielu rozwiązań, problemy te trwają, powodując koszty i psując atmosferę miejsca pracy. Odpowiedzią na te sytuacje i inne, zdawałoby się nierozwiązywalne kłopoty w firmie jest metoda ustawień systemowych w biznesie Berta Hellingera.

Więcej, szybciej, lepiej

„Wszystko wymaga czasu. Jest to jedyny prawdziwie uniwersalny warunek. Każda praca odbywa się w określonym czasie i pochłania czas. Jednakże większość ludzi bierze za pewnik to wyjątkowe, niewymienne i niezbędne bogactwo. I być może nic innego nie powinno wyróżniać skutecznego menedżera tak jak jego troska o czas”.

E-firing – obawa przed konfrontacją z pracownikiem czy zwykła wygoda?

W dobie Internetu coraz więcej działań zostaje uznanych za dopuszczalne, mimo że jeszcze kilka lat temu nie miały racji bytu. Niegdyś, formą obowiązkową było składanie podania do gabinetu profesora w celu uzyskania pożądanej informacji bądź zgody na zajmujący nas temat.

Dobra czy zła feminizacja zawodów?

Społeczeństwo polskie stopniowo przestaje dzielić zawody na kobiece i męskie, a mimo to wciąż zawody zdominowane przez kobiety utożsamiane są z pracą nisko wynagradzaną i o małym prestiżu. Niezrównoważona struktura zatrudnienia w danej branży bardzo często utrwala negatywne stereotypy związane z płcią.

Edukacja kadry kierowniczej

Dziś klasyczny model edukacji menedżerów odchodzi do lamusa. Mimo wielu zalet, nie jest on w stanie sprostać wyzwaniom współczesnego rynku. Przyszedł czas na zupełnie nowe trendy w edukacji i rozwoju menedżerów, które mają odpowiedzieć na obecne problemy gospodarcze.

Jak oceniać pracowników?

Ostatnie lata przyniosły znaczny wzrost popularności systemu ocen pracowniczych, powszechnie nazywanego systemem ocen okresowych (SOP). Jednak jak pokazuje praktyka, jest on wciąż narzędziem nie do końca zrozumianym i odpowiednio używanym. Co zrobić, aby system ten działał poprawnie, przynosząc korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, a docelowo całej firmie?

Kobieta zarządzająca

Piękna, ale samotna. Zadbana i elegancka, ale zimna i nieprzystępna. Wyzbyta uczuć, a kobiecość traktująca jak balast. Taki stereotyp kobiety menedżera jest utrwalony w zbiorowej świadomości dzięki mediom. Jaka jednak naprawdę jest kobieta menedżer?

Czym jest delegowanie uprawnień?

Dla wielu menedżerów delegowanie uprawnień uznawane jest za zło konieczne. Wiadomo, że jest dobre i skuteczne, więc minimalizuje się jego negatywne efekty, zaciska zęby i wykonuje zadanie. Następnie jak najszybciej wyrzuca się z pamięci i żyje w błogiej nieświadomości aż do następnego razu, który witany jest z niemalejącym dystansem. Jak to zło konieczne przekuć w efektywny proces decyzyjny podwyższający kompetencje menedżera?

Szykany w miejscu pracy - mobbing

Przeważająca większość pracodawców zapytana o to, czy w środowisku ich firmy dochodzi do przypadków mobbingu, zdecydowanie zaprzeczy. Naturalnie, przyznanie się do zgody na tego typu zjawiska mogłoby doprowadzić do postawienia przełożonemu zarzutów – 1 stycznia 2004 roku pojęcie mobbingu zostało wprowadzone do polskiego kodeksu pracy. Co za tym idzie, przełożony ma obowiązek zwalczania mobbingu, natomiast dręczony pracownik może dochodzić swoich praw przed sądem.

Sztuka mówienia „NIE”

Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie”. Asertywność to znacznie więcej. To przede wszystkim pozytywne postrzeganie własnej osoby, to świadomość wyznawanych wartości, celów, do których się dąży, to także jasny pogląd na rzeczywistość.

Jak być asertywnym menedżerem?

Asertywność jest pojęciem, które każdy z nas kojarzy z wyświechtaną regułką - „umiejętność mówienia „nie”. Jednakże definicji tej nie możemy użyć do sprecyzowania, na czym polega postawa asertywna, którą powinien przyjmować każdy dobry menedżer. Jej podstawą jest indywidualny wysiłek dojścia do źródła swojej siły i oparcie się na własnym potencjale.

Jak stosować chwyty manipulacyjne w negocjacjach?

Manipulacja zazwyczaj kojarzy się nam ze sztuczkami, nieczystymi chwytami i zagraniami not fair play. W negocjacjach takie podejście bardzo często bywa dominujące.

Czym jest crowdsourcing?

Zjawisko polegania na tzw. zbiorowej mądrości znane jest nie od dziś. Jego profesjonalne zastosowanie i użycie na szeroką skalę miało jednak miejsce dopiero niedawno dzięki opracowaniu odpowiednich technologii.

Szybkie randki a biznes

Według naukowców wyrobienie opinii o danej osobie następuje już w ciągu pierwszych 4 - 6 sekund znajomości, natomiast pogłębione pierwsze wrażenie trwa około 4 minut.

Kiedy praca szkodzi?

Większość z nas spędza w pracy średnio nawet jedną trzecią swojego życia. To bardzo dużo, dlatego też wszelkie niewygody i szkodliwe warunki okazują się mieć niebagatelny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Żądza władzy najlepszą motywacją menedżera

Pragnienie osiągnięcia dobrych wyników, czy identyfikacja z zespołem – co jest najlepszą motywacją dla menedżera? Okazuje się, że ani jedno, ani drugie – najbardziej efektywni menedżerowie dążą do władzy!

Współczesne koncepcje zarządzania czasem w przedsiębiorstwie

Do sprawnego funkcjonowania firmy przyczynia się odpowiednie zarządzanie posiadanymi przez nią zasobami - jednym z nich jest czas. Czy znasz nowoczesne trendy zarządzania czasem pracy w przedsiębiorstwie?

Sztuka dobrej komunikacji w zespole

Nie ma nic bardziej zgubnego jak myślenie szefów o tym, że samo stanowisko jakie mają obliguje całą resztę w firmie do tego aby ich słuchano, słuchano co mówią, jak mówią i aby wszyscy „ślepo” wykonywali ich polecenia.

Czy konflikt może motywować do pracy?

Konflikty zdarzają się również w miejscu pracy. Atmosfera w pracy ma duże znaczenie dla osiągnięcia satysfakcji i poczucia spełnienia w życiu. W pracy spędzamy znaczną część naszego czasu, realizując karierę zawodową i dążąc do osiągnięcia sukcesów. W konfliktogennym środowisku znacznie trudniej osiągnąć wyznaczone założenia. Czy zawsze?

Różnice pokoleniowe w zarządzaniu zespołem

Konflikt pokoleniowy to normalna sprawa w społeczeństwie i jest to problem stary jak świat. Tymczasem konflikt międzypokoleniowy nabrał innego charakteru, zmniejszył swój zasięg, jego bohaterowie kryją się pod wyrazistymi literami alfabetu „X” i „Y”, a nie płaszczem historii.

Jak menedżer może rozwijać zespół?

Zespół prowadzony przez menedżera powinien być stale przez niego rozwijany. Jakimi metodami może posłużyć się menadżer zespołu?

Zapotrzebowanie na menedżerów

Kadra kierownicza w firmie to jednocześnie wysokiej klasy specjaliści w swojej branży, ale także osoby doskonale radzący sobie z zarządzaniem zespołem. Wbrew pozorom konkurencja na rynku pracowniczym nie jest aż tak duża, toteż firmom trudno jest wyszukać dobrego kandydata przez tradycyjne ogłoszenie w prasie. Jak więc odbywa się rekrutacja na stanowiska menedżerskie?

Zarządzanie w czasach kryzysu

Każdy wie, że sytuacja gospodarcza uległa zmianie. Wymaga to zatem także zmian w naszym działaniu i znalezienia nowych ścieżek. Prosperity przyzwyczaiło niektórych do lenistwa i zamykania drzwi innowacyjności. Nie oszukujmy się. Kto w tych czasach sie nie rozwija - musi ustawić się w kolejce po zasiłek dla bezrobotnych.

Jak właściwie wykorzystywać posiadany czas?

Zarządzanie czasem jest najtrudniejszą z czynności, ponieważ czasu nie posiadamy na własność. Nie można go dokupić ani zgromadzić. Konieczne jest więc odpowiednie jego wykorzystywanie.

Jak motywować pracowników?

W dzisiejszych czasach pracodawca musi dbać nie tylko o bezpieczne i higieniczne warunki pracy, ale również o komfort psychiczny pracowników. Jak to robić?

Czy integracja pracowników może zwiększyć zyski firmy?

Człowiek, by lepiej pracować, potrzebuje czegoś więcej niż tylko pieniędzy. Pracownik dużo bardziej docenia nagrodę w postaci pochwały od szefa, miłą atmosferę w pracy czy dodatkowe świadczenia, niż wzrost wynagrodzenia. Dlatego też bardzo trudno utrzymać najlepszych i najbardziej wydajnych pracowników. Menedżerowie poszukują nowych, innowacyjnych sposobów motywowania. Jednym z nich są imprezy integracyjne.

Czego powinien unikać dobry manager?

Wielu menedżerów popełnia proste błędy w trakcie zarządzania. Warto przyjrzeć się najczęściej popełnianym przez menedżerów błędom przez pryzmat czterech podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontroli.

Jak osiągnąć mistrzostwo w organizacji pracy?

Niektóre wprowadzone przez naszych przodków rozwiązania są przez nas używane do dziś. Pomimo iż w połowie XV wieku nie używano takich pojęć, jak „zarządzanie”, „zasoby ludzkie”, „organizacja zhierarchizowana”, przynajmniej nie w znaczeniu, którego używa się obecnie, pewne ogólne zaproponowane wówczas zasady da się wykorzystać do rozwoju ówczesnej organizacji.

Jak oszacować wartość firmy?

Zdecydowana większość (ponad ¾) prezesów i dyrektorów generalnych na świecie uważa, że powinno się zwracać większą uwagę na właściwe szacowanie dóbr niematerialnych, takich jak kapitał intelektualny i relacje z klientami – wynika z najnowszego raportu CIMA Rebooting Business: Valuing the Human Dimension. Jednocześnie, ponad 50% z niemal 300 ankietowanych z 21 krajów, ocenia, że ich organizacje obecnie szacują wartość dóbr niematerialnych „dobrze“ lub „bardzo dobrze“. Co więcej, jedynie 12 proc. z nich o pomoc w realizacji tego zadania zwraca się do swoich działów finansowych.

Zarządzanie ludźmi (Wydanie II) - dr Gary McClain, Deborah S. Romaine

Recenzowany poradnik, to tłumaczenie dość znanej pozycji amerykańskich specjalistów (dr Gary McClain, Deborah S. Romaine) od zarządzania zasobami ludzkimi. Dodajmy bardzo dobre tłumaczenie Cezarego Welsynga.

Chcę zostać kierownikiem – i co dalej?

„Chcę zostać kierownikiem” – z pewnością wielu z nas na pewnym etapie swojej kariery zawodowej powzięło takie postanowienie. Niektórzy od razu zaczęli działać w tym kierunku, próbując znaleźć dla siebie odpowiednie miejsce w kadrze managerów u aktualnego pracodawcy lub szukając adekwatnych do swoich oczekiwań ofert pracy. Inni zaś poza chęciami i postanowieniami tak naprawdę nie bardzo wiedzieli, jak tego dokonać i w konsekwencji utknęli w trybie pasywnego oczekiwania na „szansę od losu”.

Planowanie w praktyce

Nieustanne zmiany rynkowo – gospodarcze wymagają od osób zarządzających przedsiębiorstwem znacznie więcej niż tylko działań koncentrujących się jedynie na bieżącym jego funkcjonowaniu. Aby móc myśleć o rozwoju i wzroście niezbędne staje się posiadanie wizji przyszłości oraz działań na nią wpływających.

Jakie są sfery życia menedżera?

Ludziom przepracowanym i znajdującym w natłoku codziennych obowiązków niewiele chwil na chociażby drobne przyjemności zazwyczaj doradza się, aby lepiej zarządzali swoim czasem.

Co jest najważniejsze dla polskich menedżerów?

Wykonywanie pracy zawodowej kojarzone jest ostatnio coraz częściej nie tylko ze źródłem utrzymania, ale także z możliwością spełnienia zawodowego. Jednak aby efektywnie wykorzystać czas spędzony w pracy potrzebna jest odpowiednia motywacja. Pracodawcy tworzą coraz to nowsze systemy wynagrodzeń, dodatkowe premie, oferują bogate pakiety socjalne. Na pytanie „Co Cię motywuje do pracy?” 40 % ankietowanych odpowiedziało, że możliwość rozwoju zawodowego.

Vademecum: Jak budować zaufanie w zespole?

Zdobywanie i pielęgnowanie zaufania jest bardzo ważną częścią przywództwa i coachingowego stylu zarządzania. Jeżeli ludzie nie ufają przywódcy lub menedżerowi, to zespół nie osiągnie długoterminowego sukcesu, nawet jeżeli będzie miał jasną i czytelną wizję pracy oraz przemyślaną i elegancko sformułowaną strategię. Ekspert radzi jak profesjonalnie budować zaufanie w zespole.

Ekspert radzi: jak korzystać z języka SFC?

Męczą Cię problemy, a ich długotrwałe rozwiązywanie zajmuje drogocenny czas? Sięgnij po SFC. Ekspert wyjaśnia na czym polega Solution Focused Coaching.

Jak rozwiązywać problemy? - poradnik

Problemy potrafią pozbawić zdolności racjonalnego myślenia nawet najbardziej doświadczonych menedżerów. Masz już dość myślenia o problemach w Twojej firmie? Ekspert radzi, jak je skutecznie rozwiązywać.