REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Doping emocjonalny. /Fot. Fotolia
Doping emocjonalny. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Legalny Doping Emocjonalny (LDE) od początku był absurdalny! Każdy menedżer twierdzi, że ludzkie zaangażowanie jest niezbędne do sukcesu, ale gdy prezentujemy ideę LDE, sceptycznie kiwają głowami twierdząc, że zarządzanie emocjami jest niemożliwe, bo nie można zarządzać czymś co nie jest mierzalne, policzalne… jednym zdaniem - uznawali pomysł za absurdalny i zamykali notesy podczas spotkań. I najważniejsze… mieli rację!

Zarządzanie emocjami kojarzy się z:

REKLAMA

REKLAMA

  •     Tłumieniem emocji;
  •     Unikaniem kontaktu z nimi poprzez niechęć do przyznania się do nich;
  •     Koniecznością ich nazwania;

Właśnie… większego błędu nie dało się popełnić. Skoro wychodzi się od takich założeń, trudno dojść do innych wniosków. Tymczasem… Jeśli naprawdę chcemy poprawić swoje:

  •     Wyniki w sprzedaży;
  •     Wyniki w zarządzaniu;
  •     Swoją indywidualną skuteczność;
  •     Relacje z kolegą i/lub przełożonym/podwładnym;
  •     Osobisty stosunek do siebie.

Musimy wysilić się na zmianę sposobu myślenia. I teraz pewnie powstaje pytanie: jak to zrobić? O jakie myśli chodzi?

Najlepiej posłużyć się przykładami ze sprzedaży. Jeśli miałeś dobre wyniki, a te w ostatnim czasie spadły, w logicznym wnioskowaniu należy uznać, że ten spadek wywołały jakieś czynniki. Czynniki możemy podzielić na dwa rodzaje:

REKLAMA

  •     zewnętrzne, np. kryzys gospodarczy;
  •     wewnętrzne, np. lęk przed utratą pracy spowodowaną kryzysem.

Jak w takiej sytuacji przebiega proces rodzenia się złych myśli? Gdy podczas swoich rutynowych działań sprzedażowych spotykasz się wielokrotnie z argumentem o kryptonimie KRYZYS, w głowie rodzi się obraz trudności, gorszych warunków, niedogodności. Jeśli na to pozwolisz (zwykle przyzwyczajenia decydują o tym, że pozwalasz), obraz ten (myśl) jeśli zaczniesz przez jej pryzmat patrzeć, wywoła nastrój, będący odpowiedzią Twoich emocji na obraz jaki „wyhodowała” Twoja głowa. Czy te emocje na coś wpłyną? Oczywiście… Emocje wzmocnią w Tobie tę myśl KRYZYS. Odtąd na 99% Twoje wyniki sprzedaży będą uzależnione od tego zdefiniowanego spojrzenia na możliwości. A ponieważ możliwości są ograniczone przez KRYZYS, będziesz „tworzyć” wokół siebie kryzys.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chyba, że zmienisz swoje myślenie…

Zobacz: Praca w 30 sekund – Business Speed Dating w Metropolii


Poznaj dwóch bohaterów…

Bohater Pierwszy

Paweł to człowiek o niezwykłym intelekcie. Jest kompetentny, skrupulatny, skupiony i… nieśmiały. Ma kłopot z wystąpieniami publicznymi i z przedstawianiem swoich myśli na forum. Gdy spada na niego takie zadanie - czuje się bezradny.

Wczoraj podczas spotkania zespołu z szefem został wytypowany do przedstawienia osiągnięć zespołu podczas konferencji. Wystąpienie ściśle się wiąże z jego specjalizacją, ale Paweł twierdzi, że nie ma specjalizacji w wystąpieniach publicznych. Przypominały mu się dotychczasowe tego typu zadania i jak się kończyły jego przemówienia. Czuł się wtedy jak ktoś kto stoi pod ścianą wobec masy wpatrzonych w niego oczu, które czekają na najmniejsze potknięcie, by mu je wytknąć, a może nawet wyśmiać. Tamto wspomnienie przyprawia go o zawrót głowy…

Jak pójdzie Pawłowi nowe wystąpienie? Jakie emocje odczuwa już teraz, choć do wystąpienia jeszcze nie doszło? Jak można pomóc Pawłowi? à Legalny Doping Emocjonalny…

Bohater Drugi

Romek zajmuje się sprzedażą. Jest skuteczny, a przez ostatnie lata często zmieniał firmę, gdyż każda z nich oferowała coraz to lepsze warunki. Jego życie to nieustanne wspinanie się po drabinie społecznej - coraz lepsze mieszkania, coraz lepsze wakacje, szkoła dla dzieci, itd.

W międzyczasie nastał kryzys gospodarczy i wszystkie firmy musiały dokonać zmian w sposobach sprzedaży, czyli w budżetach, w uposażeniu sprzedawców, w sprzęcie, z którego mogli korzystać sprzedawcy. Wielu z nich narzekało na te zmiany, bo przyzwyczajenie lubi zmiany na lepsze, a nie na gorsze. W Romku zaczęła kiełkować niechęć. W miarę upływu czasu okazało się, że obecnie nie jest już tak łatwo sprzedać produkty. Klienci ostrożniej robili zakupy i wybierali dokładniej asortyment. Początkowa niechęć Romka teraz zamieniała się we frustrację. Te emocje odbierały Romkowi energię do pracy, a niespełniona ambicja dodatkowo potęgowała dołek.

Jak emocje Romka wpłyną na jego pracę i tempo działań? Jak jego emocje mogą wpłynąć na relację z innymi ludźmi? Co powinien zrobić Romek ze swoją motywacją? Jakie obrazy (myśli) powinien w sobie zaszczepić?

Powszechne zjawisko

Ile razy obecnie słyszymy podobne historie? Jak mocno dzisiaj dotyka nas tzw. „wirus negatywnych emocji”? Co tak naprawdę jako menedżerowie możemy zrobić, aby nasi podwładni byli efektywni w kryzysie?

Co może zrobić trener aby jego szkolenie z efektywności było skuteczne?

Przez kilka ostatnich lat zbieraliśmy doświadczenia. Było to prawdziwe i rzeczywiste pole badawcze i doświadczalne zarazem. Odkryliśmy, że istnieją narzędzia i techniki odpowiedniego zarządzania emocjami i zachowaniami w sytuacjach, które mają wpływ na emocje.

A czy są sytuacje nie mające wpływu na emocje? Specjaliści ogłosili, że emocje mogą nas napędzać, albo hamować w zdobywaniu swoich szczytów i celów. Nie ma działania wolnego od emocji.

Dlatego zarządzanie emocjami, to taki zestaw technik, które uczą nas tworzenia emocji, napędzających do działania, realizacji celów, ciągłego rozwijania się. I co najważniejsze - LDE oddziałuje na wszystkie obszary funkcjonowania człowieka! W zarządzaniu emocjami należy zadbać o wszystkie aspekty ludzkiego funkcjonowania, udzielając odpowiedzi na następujące pytania:

  •     Jak rodzą się emocje?
  •     Jak emocje wpływają na zachowania i efekty pracy?
  •     Dlaczego negatywne emocje natychmiast obniżają poczucie wartości?
  •     Jakie emocje każdy z nas może w sobie „zbudować”;
  •     Po czym poznać skąd bierze się obniżona motywacja i/lub zaangażowanie?
  •     Jak rozpoznawać emocje u klientów, współpracowników?
  •     Jak pomagać i/lub zarządzać emocjami?
  •     Jak budować w sobie dobre stany emocjonalne i utrwalać je?
  •     Jak zamieniać emocje na działania?
  •     Zbudowane nowe schematy zachowań na poziomie jednostek i całego zespołu;
  •     Stworzone przez Uczestników schematy działań i wykonywania pracy;
  •     Okazja do powstania nowej i nowoczesnej kultury organizacyjnej.

Zobacz: Feromony w biznesie – podobno działają


Algorytm emocji

W zmianie swojego myślenia (obrazów), trzeba zrozumieć zależność między myśleniem, emocjami i działaniem.

W algorytmie emocji naszym największym wrogiem są tzw. myśli automatyczne. Powstają one w nas na skutek wielokrotnego „myślenia” w ten sam sposób. Jaki to ma związek z zachowaniem? Dosłowny i nierozerwalny.

Pewien klient kupował od nas dużo naszych produktów. Ale od kilku miesięcy podczas wizyt coś się zmieniło i stale udziela nam tej samej, negatywnej dla nas, odpowiedzi. W naszej głowie niepostrzeżenie rodzi się myśl (obraz), że ten klient nie jest naszym dobrym (kluczowym). Z biegiem czasu - o ile to możliwe - zaczynamy marginalizować tego klienta i przestajemy go odwiedzać. Za każdym następnym razem, gdy musimy odwiedzić tego klienta, nasze zdanie o nim wytwarza coś w rodzaju niechęci (emocja), która warunkuje nasze zachowania. Efekt jest taki, że aby uniknąć tego niemiłego odczucia, unikamy tego klienta.

Taka sytuacja odnosi się również, do nas, trenerów, gdy po udanym początku współpracy zaczynają się wątpliwości zleceniodawcy, i choć przyczyn może być wiele, efektem zawsze będą negatywne emocje związane z tą osobą/sytuacją.

Legalny Doping Emocjonalny (LDE) zabezpiecza wszystkie te „miejsca” naszych procesów wewnętrznych, w których mogłyby pojawić się niemiłe emocje hamujące nasze działania i dążenie do celu. A gdyby okazało się, że już te emocje powstały, LDE uczy, jak je rozbrajać i tworzyć napędzające emocje.

Zobacz serwis: Zarządzanie

Jakie korzyści daje Legalny Doping Emocjonalny?

Menedżerom/Trenerom/Coachom

  • Wiedzę o aktualnie używanych algorytmach emocji zespołu i poszczególnych jego członków;
  •  Narzędzia do kształtowania skutecznych algorytmów emocji w zespole;
  •  Narzędzia do zarządzania emocjami własnymi;
  •  Podstawy do „coachingu emocji”.

Pracownikom

  • Możliwość poznania własnych algorytmów emocji w życiu zawodowym i osobistym;
  • Proste narzędzia do zmiany emocji;
  •  Znajomość mechanizmów kierujących zachowaniami innych ludzi (zrozumienie).

Firmom

  •  Uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku;
  •  Uzyskanie wizerunku dobrego pracodawcy na rynku pracy;
  •  Skuteczne narzędzie do kształtowania „właściwej” kultury pracy w zmiennym środowisku biznesowym;
  •  Znaczący wzrost work/life balance.

Jesteśmy tym narzędziem zachwyceni! Tworząc je, szukaliśmy formuły dającej optymalne korzyści dla pracodawcy i pozwalającej mu zaoszczędzić zasoby.

Dzisiaj promujemy Legalny Doping Emocjonalny wraz z Algorytmem Emocji i zapraszając do współpracy wszystkie firmy chcące spróbować skutecznych i nowoczesnych narzędzi, spodziewamy dostarczyć szeregu rozwiązań wpływających bezpośrednio na efektywność, a przede wszystkim wspólnego osiągnięcia zadowolenia ze współpracy.

Zobacz serwis: Czy Polacy dbają o swój wygląd w pracy w porównaniu do innych nacji?

Autor: Mariusz Kępka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA