O Legalnym Dopingu Emocjonalnym od nowa!
REKLAMA
REKLAMA
Zarządzanie emocjami kojarzy się z:
REKLAMA
- Tłumieniem emocji;
- Unikaniem kontaktu z nimi poprzez niechęć do przyznania się do nich;
- Koniecznością ich nazwania;
Właśnie… większego błędu nie dało się popełnić. Skoro wychodzi się od takich założeń, trudno dojść do innych wniosków. Tymczasem… Jeśli naprawdę chcemy poprawić swoje:
- Wyniki w sprzedaży;
- Wyniki w zarządzaniu;
- Swoją indywidualną skuteczność;
- Relacje z kolegą i/lub przełożonym/podwładnym;
- Osobisty stosunek do siebie.
Musimy wysilić się na zmianę sposobu myślenia. I teraz pewnie powstaje pytanie: jak to zrobić? O jakie myśli chodzi?
Najlepiej posłużyć się przykładami ze sprzedaży. Jeśli miałeś dobre wyniki, a te w ostatnim czasie spadły, w logicznym wnioskowaniu należy uznać, że ten spadek wywołały jakieś czynniki. Czynniki możemy podzielić na dwa rodzaje:
- zewnętrzne, np. kryzys gospodarczy;
- wewnętrzne, np. lęk przed utratą pracy spowodowaną kryzysem.
Jak w takiej sytuacji przebiega proces rodzenia się złych myśli? Gdy podczas swoich rutynowych działań sprzedażowych spotykasz się wielokrotnie z argumentem o kryptonimie KRYZYS, w głowie rodzi się obraz trudności, gorszych warunków, niedogodności. Jeśli na to pozwolisz (zwykle przyzwyczajenia decydują o tym, że pozwalasz), obraz ten (myśl) jeśli zaczniesz przez jej pryzmat patrzeć, wywoła nastrój, będący odpowiedzią Twoich emocji na obraz jaki „wyhodowała” Twoja głowa. Czy te emocje na coś wpłyną? Oczywiście… Emocje wzmocnią w Tobie tę myśl KRYZYS. Odtąd na 99% Twoje wyniki sprzedaży będą uzależnione od tego zdefiniowanego spojrzenia na możliwości. A ponieważ możliwości są ograniczone przez KRYZYS, będziesz „tworzyć” wokół siebie kryzys.
Chyba, że zmienisz swoje myślenie…
Zobacz: Praca w 30 sekund – Business Speed Dating w Metropolii
Poznaj dwóch bohaterów…
Bohater Pierwszy
Paweł to człowiek o niezwykłym intelekcie. Jest kompetentny, skrupulatny, skupiony i… nieśmiały. Ma kłopot z wystąpieniami publicznymi i z przedstawianiem swoich myśli na forum. Gdy spada na niego takie zadanie - czuje się bezradny.
Wczoraj podczas spotkania zespołu z szefem został wytypowany do przedstawienia osiągnięć zespołu podczas konferencji. Wystąpienie ściśle się wiąże z jego specjalizacją, ale Paweł twierdzi, że nie ma specjalizacji w wystąpieniach publicznych. Przypominały mu się dotychczasowe tego typu zadania i jak się kończyły jego przemówienia. Czuł się wtedy jak ktoś kto stoi pod ścianą wobec masy wpatrzonych w niego oczu, które czekają na najmniejsze potknięcie, by mu je wytknąć, a może nawet wyśmiać. Tamto wspomnienie przyprawia go o zawrót głowy…
Jak pójdzie Pawłowi nowe wystąpienie? Jakie emocje odczuwa już teraz, choć do wystąpienia jeszcze nie doszło? Jak można pomóc Pawłowi? à Legalny Doping Emocjonalny…
Bohater Drugi
REKLAMA
Romek zajmuje się sprzedażą. Jest skuteczny, a przez ostatnie lata często zmieniał firmę, gdyż każda z nich oferowała coraz to lepsze warunki. Jego życie to nieustanne wspinanie się po drabinie społecznej - coraz lepsze mieszkania, coraz lepsze wakacje, szkoła dla dzieci, itd.
W międzyczasie nastał kryzys gospodarczy i wszystkie firmy musiały dokonać zmian w sposobach sprzedaży, czyli w budżetach, w uposażeniu sprzedawców, w sprzęcie, z którego mogli korzystać sprzedawcy. Wielu z nich narzekało na te zmiany, bo przyzwyczajenie lubi zmiany na lepsze, a nie na gorsze. W Romku zaczęła kiełkować niechęć. W miarę upływu czasu okazało się, że obecnie nie jest już tak łatwo sprzedać produkty. Klienci ostrożniej robili zakupy i wybierali dokładniej asortyment. Początkowa niechęć Romka teraz zamieniała się we frustrację. Te emocje odbierały Romkowi energię do pracy, a niespełniona ambicja dodatkowo potęgowała dołek.
Jak emocje Romka wpłyną na jego pracę i tempo działań? Jak jego emocje mogą wpłynąć na relację z innymi ludźmi? Co powinien zrobić Romek ze swoją motywacją? Jakie obrazy (myśli) powinien w sobie zaszczepić?
Powszechne zjawisko
Ile razy obecnie słyszymy podobne historie? Jak mocno dzisiaj dotyka nas tzw. „wirus negatywnych emocji”? Co tak naprawdę jako menedżerowie możemy zrobić, aby nasi podwładni byli efektywni w kryzysie?
Co może zrobić trener aby jego szkolenie z efektywności było skuteczne?
Przez kilka ostatnich lat zbieraliśmy doświadczenia. Było to prawdziwe i rzeczywiste pole badawcze i doświadczalne zarazem. Odkryliśmy, że istnieją narzędzia i techniki odpowiedniego zarządzania emocjami i zachowaniami w sytuacjach, które mają wpływ na emocje.
A czy są sytuacje nie mające wpływu na emocje? Specjaliści ogłosili, że emocje mogą nas napędzać, albo hamować w zdobywaniu swoich szczytów i celów. Nie ma działania wolnego od emocji.
Dlatego zarządzanie emocjami, to taki zestaw technik, które uczą nas tworzenia emocji, napędzających do działania, realizacji celów, ciągłego rozwijania się. I co najważniejsze - LDE oddziałuje na wszystkie obszary funkcjonowania człowieka! W zarządzaniu emocjami należy zadbać o wszystkie aspekty ludzkiego funkcjonowania, udzielając odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak rodzą się emocje?
- Jak emocje wpływają na zachowania i efekty pracy?
- Dlaczego negatywne emocje natychmiast obniżają poczucie wartości?
- Jakie emocje każdy z nas może w sobie „zbudować”;
- Po czym poznać skąd bierze się obniżona motywacja i/lub zaangażowanie?
- Jak rozpoznawać emocje u klientów, współpracowników?
- Jak pomagać i/lub zarządzać emocjami?
- Jak budować w sobie dobre stany emocjonalne i utrwalać je?
- Jak zamieniać emocje na działania?
- Zbudowane nowe schematy zachowań na poziomie jednostek i całego zespołu;
- Stworzone przez Uczestników schematy działań i wykonywania pracy;
- Okazja do powstania nowej i nowoczesnej kultury organizacyjnej.
Zobacz: Feromony w biznesie – podobno działają
Algorytm emocji
W zmianie swojego myślenia (obrazów), trzeba zrozumieć zależność między myśleniem, emocjami i działaniem.
W algorytmie emocji naszym największym wrogiem są tzw. myśli automatyczne. Powstają one w nas na skutek wielokrotnego „myślenia” w ten sam sposób. Jaki to ma związek z zachowaniem? Dosłowny i nierozerwalny.
REKLAMA
Pewien klient kupował od nas dużo naszych produktów. Ale od kilku miesięcy podczas wizyt coś się zmieniło i stale udziela nam tej samej, negatywnej dla nas, odpowiedzi. W naszej głowie niepostrzeżenie rodzi się myśl (obraz), że ten klient nie jest naszym dobrym (kluczowym). Z biegiem czasu - o ile to możliwe - zaczynamy marginalizować tego klienta i przestajemy go odwiedzać. Za każdym następnym razem, gdy musimy odwiedzić tego klienta, nasze zdanie o nim wytwarza coś w rodzaju niechęci (emocja), która warunkuje nasze zachowania. Efekt jest taki, że aby uniknąć tego niemiłego odczucia, unikamy tego klienta.
Taka sytuacja odnosi się również, do nas, trenerów, gdy po udanym początku współpracy zaczynają się wątpliwości zleceniodawcy, i choć przyczyn może być wiele, efektem zawsze będą negatywne emocje związane z tą osobą/sytuacją.
Legalny Doping Emocjonalny (LDE) zabezpiecza wszystkie te „miejsca” naszych procesów wewnętrznych, w których mogłyby pojawić się niemiłe emocje hamujące nasze działania i dążenie do celu. A gdyby okazało się, że już te emocje powstały, LDE uczy, jak je rozbrajać i tworzyć napędzające emocje.
Zobacz serwis: Zarządzanie
Jakie korzyści daje Legalny Doping Emocjonalny?
Menedżerom/Trenerom/Coachom
- Wiedzę o aktualnie używanych algorytmach emocji zespołu i poszczególnych jego członków;
- Narzędzia do kształtowania skutecznych algorytmów emocji w zespole;
- Narzędzia do zarządzania emocjami własnymi;
- Podstawy do „coachingu emocji”.
Pracownikom
- Możliwość poznania własnych algorytmów emocji w życiu zawodowym i osobistym;
- Proste narzędzia do zmiany emocji;
- Znajomość mechanizmów kierujących zachowaniami innych ludzi (zrozumienie).
Firmom
- Uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku;
- Uzyskanie wizerunku dobrego pracodawcy na rynku pracy;
- Skuteczne narzędzie do kształtowania „właściwej” kultury pracy w zmiennym środowisku biznesowym;
- Znaczący wzrost work/life balance.
Jesteśmy tym narzędziem zachwyceni! Tworząc je, szukaliśmy formuły dającej optymalne korzyści dla pracodawcy i pozwalającej mu zaoszczędzić zasoby.
Dzisiaj promujemy Legalny Doping Emocjonalny wraz z Algorytmem Emocji i zapraszając do współpracy wszystkie firmy chcące spróbować skutecznych i nowoczesnych narzędzi, spodziewamy dostarczyć szeregu rozwiązań wpływających bezpośrednio na efektywność, a przede wszystkim wspólnego osiągnięcia zadowolenia ze współpracy.
Zobacz serwis: Czy Polacy dbają o swój wygląd w pracy w porównaniu do innych nacji?
Autor: Mariusz Kępka
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.