REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Doping emocjonalny. /Fot. Fotolia
Doping emocjonalny. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Legalny Doping Emocjonalny (LDE) od początku był absurdalny! Każdy menedżer twierdzi, że ludzkie zaangażowanie jest niezbędne do sukcesu, ale gdy prezentujemy ideę LDE, sceptycznie kiwają głowami twierdząc, że zarządzanie emocjami jest niemożliwe, bo nie można zarządzać czymś co nie jest mierzalne, policzalne… jednym zdaniem - uznawali pomysł za absurdalny i zamykali notesy podczas spotkań. I najważniejsze… mieli rację!

Zarządzanie emocjami kojarzy się z:

REKLAMA

REKLAMA

  •     Tłumieniem emocji;
  •     Unikaniem kontaktu z nimi poprzez niechęć do przyznania się do nich;
  •     Koniecznością ich nazwania;

Właśnie… większego błędu nie dało się popełnić. Skoro wychodzi się od takich założeń, trudno dojść do innych wniosków. Tymczasem… Jeśli naprawdę chcemy poprawić swoje:

  •     Wyniki w sprzedaży;
  •     Wyniki w zarządzaniu;
  •     Swoją indywidualną skuteczność;
  •     Relacje z kolegą i/lub przełożonym/podwładnym;
  •     Osobisty stosunek do siebie.

Musimy wysilić się na zmianę sposobu myślenia. I teraz pewnie powstaje pytanie: jak to zrobić? O jakie myśli chodzi?

Najlepiej posłużyć się przykładami ze sprzedaży. Jeśli miałeś dobre wyniki, a te w ostatnim czasie spadły, w logicznym wnioskowaniu należy uznać, że ten spadek wywołały jakieś czynniki. Czynniki możemy podzielić na dwa rodzaje:

REKLAMA

  •     zewnętrzne, np. kryzys gospodarczy;
  •     wewnętrzne, np. lęk przed utratą pracy spowodowaną kryzysem.

Jak w takiej sytuacji przebiega proces rodzenia się złych myśli? Gdy podczas swoich rutynowych działań sprzedażowych spotykasz się wielokrotnie z argumentem o kryptonimie KRYZYS, w głowie rodzi się obraz trudności, gorszych warunków, niedogodności. Jeśli na to pozwolisz (zwykle przyzwyczajenia decydują o tym, że pozwalasz), obraz ten (myśl) jeśli zaczniesz przez jej pryzmat patrzeć, wywoła nastrój, będący odpowiedzią Twoich emocji na obraz jaki „wyhodowała” Twoja głowa. Czy te emocje na coś wpłyną? Oczywiście… Emocje wzmocnią w Tobie tę myśl KRYZYS. Odtąd na 99% Twoje wyniki sprzedaży będą uzależnione od tego zdefiniowanego spojrzenia na możliwości. A ponieważ możliwości są ograniczone przez KRYZYS, będziesz „tworzyć” wokół siebie kryzys.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chyba, że zmienisz swoje myślenie…

Zobacz: Praca w 30 sekund – Business Speed Dating w Metropolii


Poznaj dwóch bohaterów…

Bohater Pierwszy

Paweł to człowiek o niezwykłym intelekcie. Jest kompetentny, skrupulatny, skupiony i… nieśmiały. Ma kłopot z wystąpieniami publicznymi i z przedstawianiem swoich myśli na forum. Gdy spada na niego takie zadanie - czuje się bezradny.

Wczoraj podczas spotkania zespołu z szefem został wytypowany do przedstawienia osiągnięć zespołu podczas konferencji. Wystąpienie ściśle się wiąże z jego specjalizacją, ale Paweł twierdzi, że nie ma specjalizacji w wystąpieniach publicznych. Przypominały mu się dotychczasowe tego typu zadania i jak się kończyły jego przemówienia. Czuł się wtedy jak ktoś kto stoi pod ścianą wobec masy wpatrzonych w niego oczu, które czekają na najmniejsze potknięcie, by mu je wytknąć, a może nawet wyśmiać. Tamto wspomnienie przyprawia go o zawrót głowy…

Jak pójdzie Pawłowi nowe wystąpienie? Jakie emocje odczuwa już teraz, choć do wystąpienia jeszcze nie doszło? Jak można pomóc Pawłowi? à Legalny Doping Emocjonalny…

Bohater Drugi

Romek zajmuje się sprzedażą. Jest skuteczny, a przez ostatnie lata często zmieniał firmę, gdyż każda z nich oferowała coraz to lepsze warunki. Jego życie to nieustanne wspinanie się po drabinie społecznej - coraz lepsze mieszkania, coraz lepsze wakacje, szkoła dla dzieci, itd.

W międzyczasie nastał kryzys gospodarczy i wszystkie firmy musiały dokonać zmian w sposobach sprzedaży, czyli w budżetach, w uposażeniu sprzedawców, w sprzęcie, z którego mogli korzystać sprzedawcy. Wielu z nich narzekało na te zmiany, bo przyzwyczajenie lubi zmiany na lepsze, a nie na gorsze. W Romku zaczęła kiełkować niechęć. W miarę upływu czasu okazało się, że obecnie nie jest już tak łatwo sprzedać produkty. Klienci ostrożniej robili zakupy i wybierali dokładniej asortyment. Początkowa niechęć Romka teraz zamieniała się we frustrację. Te emocje odbierały Romkowi energię do pracy, a niespełniona ambicja dodatkowo potęgowała dołek.

Jak emocje Romka wpłyną na jego pracę i tempo działań? Jak jego emocje mogą wpłynąć na relację z innymi ludźmi? Co powinien zrobić Romek ze swoją motywacją? Jakie obrazy (myśli) powinien w sobie zaszczepić?

Powszechne zjawisko

Ile razy obecnie słyszymy podobne historie? Jak mocno dzisiaj dotyka nas tzw. „wirus negatywnych emocji”? Co tak naprawdę jako menedżerowie możemy zrobić, aby nasi podwładni byli efektywni w kryzysie?

Co może zrobić trener aby jego szkolenie z efektywności było skuteczne?

Przez kilka ostatnich lat zbieraliśmy doświadczenia. Było to prawdziwe i rzeczywiste pole badawcze i doświadczalne zarazem. Odkryliśmy, że istnieją narzędzia i techniki odpowiedniego zarządzania emocjami i zachowaniami w sytuacjach, które mają wpływ na emocje.

A czy są sytuacje nie mające wpływu na emocje? Specjaliści ogłosili, że emocje mogą nas napędzać, albo hamować w zdobywaniu swoich szczytów i celów. Nie ma działania wolnego od emocji.

Dlatego zarządzanie emocjami, to taki zestaw technik, które uczą nas tworzenia emocji, napędzających do działania, realizacji celów, ciągłego rozwijania się. I co najważniejsze - LDE oddziałuje na wszystkie obszary funkcjonowania człowieka! W zarządzaniu emocjami należy zadbać o wszystkie aspekty ludzkiego funkcjonowania, udzielając odpowiedzi na następujące pytania:

  •     Jak rodzą się emocje?
  •     Jak emocje wpływają na zachowania i efekty pracy?
  •     Dlaczego negatywne emocje natychmiast obniżają poczucie wartości?
  •     Jakie emocje każdy z nas może w sobie „zbudować”;
  •     Po czym poznać skąd bierze się obniżona motywacja i/lub zaangażowanie?
  •     Jak rozpoznawać emocje u klientów, współpracowników?
  •     Jak pomagać i/lub zarządzać emocjami?
  •     Jak budować w sobie dobre stany emocjonalne i utrwalać je?
  •     Jak zamieniać emocje na działania?
  •     Zbudowane nowe schematy zachowań na poziomie jednostek i całego zespołu;
  •     Stworzone przez Uczestników schematy działań i wykonywania pracy;
  •     Okazja do powstania nowej i nowoczesnej kultury organizacyjnej.

Zobacz: Feromony w biznesie – podobno działają


Algorytm emocji

W zmianie swojego myślenia (obrazów), trzeba zrozumieć zależność między myśleniem, emocjami i działaniem.

W algorytmie emocji naszym największym wrogiem są tzw. myśli automatyczne. Powstają one w nas na skutek wielokrotnego „myślenia” w ten sam sposób. Jaki to ma związek z zachowaniem? Dosłowny i nierozerwalny.

Pewien klient kupował od nas dużo naszych produktów. Ale od kilku miesięcy podczas wizyt coś się zmieniło i stale udziela nam tej samej, negatywnej dla nas, odpowiedzi. W naszej głowie niepostrzeżenie rodzi się myśl (obraz), że ten klient nie jest naszym dobrym (kluczowym). Z biegiem czasu - o ile to możliwe - zaczynamy marginalizować tego klienta i przestajemy go odwiedzać. Za każdym następnym razem, gdy musimy odwiedzić tego klienta, nasze zdanie o nim wytwarza coś w rodzaju niechęci (emocja), która warunkuje nasze zachowania. Efekt jest taki, że aby uniknąć tego niemiłego odczucia, unikamy tego klienta.

Taka sytuacja odnosi się również, do nas, trenerów, gdy po udanym początku współpracy zaczynają się wątpliwości zleceniodawcy, i choć przyczyn może być wiele, efektem zawsze będą negatywne emocje związane z tą osobą/sytuacją.

Legalny Doping Emocjonalny (LDE) zabezpiecza wszystkie te „miejsca” naszych procesów wewnętrznych, w których mogłyby pojawić się niemiłe emocje hamujące nasze działania i dążenie do celu. A gdyby okazało się, że już te emocje powstały, LDE uczy, jak je rozbrajać i tworzyć napędzające emocje.

Zobacz serwis: Zarządzanie

Jakie korzyści daje Legalny Doping Emocjonalny?

Menedżerom/Trenerom/Coachom

  • Wiedzę o aktualnie używanych algorytmach emocji zespołu i poszczególnych jego członków;
  •  Narzędzia do kształtowania skutecznych algorytmów emocji w zespole;
  •  Narzędzia do zarządzania emocjami własnymi;
  •  Podstawy do „coachingu emocji”.

Pracownikom

  • Możliwość poznania własnych algorytmów emocji w życiu zawodowym i osobistym;
  • Proste narzędzia do zmiany emocji;
  •  Znajomość mechanizmów kierujących zachowaniami innych ludzi (zrozumienie).

Firmom

  •  Uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku;
  •  Uzyskanie wizerunku dobrego pracodawcy na rynku pracy;
  •  Skuteczne narzędzie do kształtowania „właściwej” kultury pracy w zmiennym środowisku biznesowym;
  •  Znaczący wzrost work/life balance.

Jesteśmy tym narzędziem zachwyceni! Tworząc je, szukaliśmy formuły dającej optymalne korzyści dla pracodawcy i pozwalającej mu zaoszczędzić zasoby.

Dzisiaj promujemy Legalny Doping Emocjonalny wraz z Algorytmem Emocji i zapraszając do współpracy wszystkie firmy chcące spróbować skutecznych i nowoczesnych narzędzi, spodziewamy dostarczyć szeregu rozwiązań wpływających bezpośrednio na efektywność, a przede wszystkim wspólnego osiągnięcia zadowolenia ze współpracy.

Zobacz serwis: Czy Polacy dbają o swój wygląd w pracy w porównaniu do innych nacji?

Autor: Mariusz Kępka

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA