REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

E-learning – trend czy konieczność?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
E-learning /fot. Fotolia
E-learning /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z globalnymi trendami branży szkoleniowej dzieje się to samo co z nowościami światowego kina: docierają do nas z opóźnieniem. Ich nadejście jest jednak nieuniknione, dlatego warto przyjrzeć się zmieniającym się tendencjom międzynarodowej branży szkoleniowej, aby wiedzieć, co nas czeka w najbliższej przyszłości. Niniejszy tekst dotyczy fenomenu e-learningu oraz możliwości i ograniczeń, jakie za sobą niesie.

E-learning i kursy on-line

REKLAMA

E-learning, którego pierwszą odsłonę świat doświadczył na przełomie tysiąclecia spowodował spore zamieszanie na międzynarodowym rynku. Recesja, rówieśniczka e-learningu, spowodowała, że przedsiębiorcy zaczęli rezygnować z tradycyjnych metod szkoleniowych, a zaczęli przenosić swój biznes w wirtualny świat. I tak powstał koncept zrezygnowania ze szkół, uniwersytetów i innych instytucji edukacyjnych, a pokładania nadziei w możliwościach, jakie niesie za sobą Internet. Jednak wraz z upływem lat, w czasie których e-learning dojrzewał, a my wraz z nim, możemy śmiało stwierdzić, że wiemy, jak z umiarem i efektywnie korzystać z platform internetowych tak, aby wzbogacić proces szkoleniowy i jednocześnie zachować jego tradycyjną formę, która okazuje się być tą najskuteczniejszą.

REKLAMA

E-learning jako alternatywa dla tradycyjnych szkoleń spotkał się z niesamowicie entuzjastycznym przyjęciem i na stałe zagościł w ofertach różnorodnych przedsiębiorstw szkoleniowych. Możliwość szybkiego rozwoju i jeszcze szybszego dotarcia do potencjalnego klienta były niewątpliwie asami w rękawie nowo powstałego sektora. Dodatkowo odpadały kwestie logistyczne, a firmy szkoleniowe mogły nareszcie przestać myśleć lokalnie, a zacząć działać globalnie. Nowy trend wiązał się także z mniejszymi kosztami i dlatego był odpowiedzią na problemy wielu przedsiębiorstw w czasie recesji. I kiedy firmy nareszcie przestały planować jedynie przetrwanie w branży, a zaczęły ukierunkowywać się na potencjalne zyski, warto przyjrzeć się, czego nauczyła ich nowa era e-edukacji i w jakim kierunku zmierza ona teraz.

Zobacz: Jak wygląda przykładowy program e-szkolenia?

Blended learning

Po boomie na usługi e-learningowe nastąpił czas na ich ewaluację. I tak wyszło na jaw, że kursy on-line nie są w stanie w pełni zmienić oblicza współczesnej branży szkoleniowej, a jedynie wprowadzić użyteczne modyfikacje. Człowiek jako główny generator usług szkoleniowych okazał się niezastąpiony, co z kolei dało początek nowemu trendowi: blended learning. Blended learning - czyli podejście do treningu, które scala technologię z tradycyjnymi metodami szkoleniowymi, pozwala stworzyć różnorodne i uatrakcyjnione środowisko pracy zarówno dla uczestników szkoleń, jak i samego szkoleniowca. Dzięki dobrze zaprojektowanemu szkoleniu, które integruje różne metody przekazu, blended learning może okazać się receptą na sukces.

Jak zmienia się e-learning

Analiza wyników nauczania po erze e-learningu pozwoliła na wnioski, które mogą w przyszłości usprawnić i przerwać monotonię dotychczasowych form przekazu. Jedno jest pewne: umieszczanie długich i ciężkich treści szkoleń na platformach e-learningowych odchodzi w zapomnienie. Liczy się czas i efektywność, dlatego branża szkoleniowa posiłkująca się Internetem musi zmieniać się tak często, jak zmieniają się oczekiwania jej odbiorców. Już wkrótce będziemy mogli korzystać z krótkich filmów instruktażowych, wirtualnych sesji szkoleniowych, symulacji 3D i gier strategicznych. Chociaż wszystkie brzmią obco, już niedługo będą dostępne dla przeciętnego odbiorcy usług szkoleniowych. Dodatkowo wchodzimy w erę we-learningu. We-learning jest koncepcją, dzięki której każde przedsiębiorstwo może podzielić się wiedzą, która będzie użyteczna nie tylko dla samych jego pracowników, ale także osób niezaangażowanych w życie firmy. Doświadczenie e-learningowe pokazuje, że sama wiedza on-line nie zawsze jest wystarczająca. Dlatego też receptą na sukces może stać się zróżnicowane i wieloaspektowe podejście do zagadnienia szkolenia, scalające różnorodne techniki i metody uatrakcyjniające proces szkoleniowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jakie jest 10 zasad dobrego projektowania szkoleń e-learningowych?

Nieograniczona oferta?

REKLAMA

E-learning mimo swoich ograniczeń ma nam do zaoferowania bardzo dużo. I chociaż moglibyśmy sprzeczać się z tezą, że konsekwentnie wypierał on tradycyjną formę szkoleń, statystyki mówią same za siebie: w 1999 roku 77% wszystkich szkoleń miała standardową formę, podczas gdy w 2004 roku tylko 35% była prowadzona przez instruktora. Statystyki te zostały wygenerowane przez rosnące zainteresowanie e-learningiem, który to sposób edukacji swoich pracowników okazał się być odpowiedzią na problemy przedsiębiorców. Jednak jakie czynniki zdecydowały na korzyść e-edukacji? Przede wszystkim pieniądze. Zakup oprogramowania bądź kursu on-line okazał się tańszy od korzystania z tradycyjnych usług szkoleniowców. Dodatkowo odpadały koszta związane z wyjazdem pracowników na szkolenia a każdy z nich mógł pracować nad rozwojem nowych umiejętności w odpowiednim dla siebie czasie i stosownym tempie. Statystyki pokazały również, że e-learning może być skuteczniejszy od tradycyjnego podejścia do edukacji pracowników: Research Institute of America dowiódł, że 33 minuty po opuszczeniu wykładu tylko 58% przerobionego materiału zostaje zapamiętane przez uczestników kursu, podczas gdy e-learning, dzięki możliwości indywidualnego podejścia każdego uczestnika do zagadnienia, pozwala na znacznie bardziej efektywną naukę. Internetowa oferta jest także znacznie bogatsza od lokalnych możliwości i dlatego przedsiębiorcy łatwiej mogą dostosować szkolenia do autentycznych potrzeb swoich firm.

E-learning pomimo swoich ogromnych możliwości niesie za sobą także ograniczenia. Niektórych z nich nauczyliśmy się już unikać, inne rozwiązania całkowicie nie zdały egzaminu. Co przyniesie nowa era e-learningu i czego się od niej nauczymy, pokaże tylko czas. Warto jednak wysilić się na odrobinę sceptycyzmu i nauczyć się patrzeć na nowe trendy i tendencje z długoterminowej perspektywy. Dzięki temu będziemy w stanie selektywnie podchodzić do oferowanych nam przez współczesną technologię nowinek.

Zobacz: E-learning a tradycyjne szkolenia

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA