Jakie jest 10 zasad dobrego projektowania szkoleń e-learningowych?
REKLAMA
REKLAMA
Zasada 1 – Opowiadaj właściwie dobrane, sugestywne historie – polega na tym, by:
• oddziaływać na wyobraźnię za pomocą wszystkich elementów kursu,
• wspierać uczestników w samodzielnym wyciąganiu wniosków,
• przedstawiać przykłady (analizy przypadków),
• posługiwać się scenkami, filmami itp.
REKLAMA
REKLAMA
Zasada 2 – Umożliwiaj uczenie się przez zabawę – polega na tym, by:
• wzmacniać zainteresowanie treścią i przezwyciężać jej monotonię,
• działać raz indywidualnie, raz grupowo,
• posługiwać się grami,
• korzystać z technologii tam, gdzie wzmacnia ona wrażenia oraz pozwala na interakcję (np. zespołowe zadania, które są koordynowane na forum lub czacie).
Zasada 3 – Pozwól eksperymentować i uczyć się na błędach – polega na tym, by:
• wspierać proces uczenia się na błędach,
• pozwalać na samodzielne eksperymenty poprzez symulacje i elementy interaktywne,
• nie stosować sankcji, punktacji ani ingerencji szkoleniowca, gdy coś idzie nie po jego myśli.
Polecamy: Wadliwe wykonanie umowy o dzieło
Zasada 4 – Właściwie dobieraj obrazy i elementy multimedialne – polega na tym, by:
• multimedia były podporządkowane celom szkoleniowym,
• nie ulegać pokusie fajerwerków multimedialnych,
• mieć świadomość ograniczeń technicznych.
REKLAMA
Zasada 5 – Otocz osobę szkoloną opieką – polega na tym, by:
• wspierać uczestników w rozwiązywaniu zarówno technicznych, jak i pozatechnicznych problemów procesu szkoleniowego,
• zapewniać osobie szkolonej komfort pracy,
• zapewniać wsparcie techniczne oraz zdalne wsparcie merytoryczne o ściśle ustalonych regułach funkcjonowania (czas na odpowiedź, forma odpowiedzi itp.).
Zasada 6 – Daj możliwość uczenia się w grupie – polega na tym, by:
• często korzystać z mechanizmów komunikacji w procesie szkoleniowym: czatów, for dyskusyjnych,
• używać gier i zabaw grupowych jako elementów szkolenia,
• stosować szkolenie tradycyjne jako część składową nauczania mieszanego.
Zasada 7 – Skoncentruj się na tym co istotne – polega na tym, by:
• minimalizować przekaz, eliminować niepotrzebne komunikaty i pustosłowie,
• tworzyć hierarchię treści,
• tworzyć treści bogate w materiały dodatkowe jako uzupełnienie informacji podstawowej, decyzja o ich skorzystaniu leży po stronie uczestnika (czyli skorzysta tylko wtedy gdy jest naprawdę zainteresowany).
Zasada 8 – Daj czas na samodzielne poznanie i zrozumienie – polega na tym, by:
• zadbać o taką strukturę kursu, która pozwoli na indywidualne przemyślenia,
• dać uczestnikom czas na zastanowienie i pracę własną oraz na samodzielne dojście do konkluzji (efekt „aha”).
Zasada 9 – Zaraź osobę szkoloną swoją pasją do tematu – polega na tym, by:
• motywować uczestników do zdobywania wiedzy,
• zapewnić „energetyczność” materiału tj. interesującą formę, adekwatną do wyznaczonych celów.
Polecamy serwis Coaching
Zasada 10 – Spraw by osoba szkolona nigdy nie przestała się uczyć – polega na tym, by:
• zapewnić uczestnikom plan dalszego samokształcenia się,
• motywować do dalszej nauki,
• zapewnić dostęp do wiedzy eksperckiej (np. poprzez czat, forum).
Fragment pochodzi z książki „E-learning. Tajniki edukacji na odległość” Marleny Plebańskiej (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA