REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Edukacja kadry kierowniczej

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Szkolenia dla kadry kierowniczej. /Fot. Fotolia
Szkolenia dla kadry kierowniczej. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dziś klasyczny model edukacji menedżerów odchodzi do lamusa. Mimo wielu zalet, nie jest on w stanie sprostać wyzwaniom współczesnego rynku. Przyszedł czas na zupełnie nowe trendy w edukacji i rozwoju menedżerów, które mają odpowiedzieć na obecne problemy gospodarcze.

Nadchodzą zmiany

Dotychczasowe szkolenia dla kadry kierowniczej świetnie przygotowywały do zarządzania w kapitalistycznym, przemysłowym społeczeństwie. Rolą menedżera było wówczas: odbieranie wykonanych zadań, realizacja odgórnych poleceń i motywowanie pracowników wachlarzem nagród i kar. Przedsiębiorstwo, niezależnie od branży, traktowano jako jedną wielką fabrykę, w której menedżer był zarządcą pilnującym właściwego wykonania pracy. Osobowość pracownika nie miała tu znaczenia, liczyły się jedynie kwalifikacje. Nowa rzeczywistość na zawsze zmieniła ten sposób myślenia o zarządzaniu.

REKLAMA

Nowe problemy

Współcześni menedżerowie, zwłaszcza ci do spraw rekrutacji, znaleźli się w dużo trudniejszej sytuacji niż ich poprzednicy. Ponad 2 miliony potencjalnych pracowników wyemigrowało za granicę, w tym młodzi absolwenci uczelni wyższych oraz wykwalifikowani specjaliści, nie mający szansy na rozwój w Polsce. Sytuacji nie ułatwia fakt, że nowi pracownicy mają dużo wyższe oczekiwania finansowe i wcale nie są przywiązani do jednego miejsca pracy, jak miało to miejsce dawniej. Inaczej patrzą też na kwestię szkoleń i swojej roli w organizacji. Od miejsca pracy oczekują nie tylko wysokich zarobków, ale możliwości rozwoju, ciekawych zadań oraz współdecydowania o sprawach firmy. Dla pracodawców oznacza to jedno - żeby utrzymać się na rynku i nie zostać w tyle, trzeba zmienić sposób zarządzania.

Zobacz serwis: Zarządzanie

Koniec z nudnymi szkoleniami

Obecnie inaczej patrzy się na kwestię szkoleń. Pracodawcy dostrzegają już różnicę pomiędzy działaniem jednorazowym a całym programem edukacyjnym dla kadry menedżerskiej. Zauważono, że setki standardowych szkoleń pracowniczych, jak choćby te z budowania zespołu, integracji, czy komunikacji, są nudnym obowiązkiem i nie dają większych efektów w przyszłości. Wiele z nich uczy też umiejętności, które w danej firmie nie są tak naprawdę potrzebne. Dlatego też obecnie oferuje się raczej szkolenia profilowane, tzn. skrojone na miarę dla konkretnej firmy. Docenia się także najlepszych pracowników. Dla nich opracowuje się indywidualny pakiet szkoleń tak, by ich rozwój osobisty szedł w parze ze strategią firmy. Zmienia się też jakość oferty edukacyjnej dla menedżerów. Rynek szkoleniowy, żeby nadążyć za przemianami, staje się bardziej różnorodny i zaczyna proponować także warsztaty z komunikacji międzykulturowej, czy rozwoju osobistego, jak np. Jungian Type Index.

Zobacz serwis: Szkolenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie z ludzką twarzą

Dostrzega się również konieczność kształcenia tzw. umiejętności miękkich, takich jak zdolność do współdziałania czy budowania relacji interpersonalnych. Bowiem, od menedżera oczekuje się bycia liderem, który efekty swojej pracy uzyskuje nie dzięki kontroli, ale przez autorytet i negocjacje. O tym, że zarządzanie za pomocą kar i nagród się nie sprawdza, najlepiej pokazał  kryzys. W sytuacji, gdy nie ma środków na premie, a wypłacalność wynagrodzenia stoi pod znakiem zapytania, menedżer może liczyć tylko na relacje zbudowane w zespole. Jeśli nie zbudował swego autorytetu na zaufaniu, szczerości i zrozumieniu pracowników, nie może spodziewać się, że w kryzysie otrzyma od nich wsparcie. W odpowiedzi na te potrzeby coraz częściej pracodawcy sięgają po coaching, mentoring, które pozwalają na odkrycie w pracowniku ukrytych dotąd zdolności. Nowa ekonomia przypisuje ogromne znaczenie właśnie „czynnikowi ludzkiemu”. Według CBA Business Academy, zarządzanie i edukacja menedżerów powinny stać na dwóch „nogach”, żeby być stabilne. Pierwszą z nich są wysokie kwalifikacje i inne kompetencje bezpośrednio związane z zawodem, natomiast drugą jest rozpoznanie czynników społecznych takich jak ludzkie potrzeby, ich wartości oraz środowisko życia. Nawet najlepszy biznes długo nie postoi  na jednej nodze.

Zobacz serwis: Kadry

Sięgając w przyszłość

Niezależnie od zmieniających się wymagań rynkowych, program edukacji menedżerów powinien być przede wszystkim długoterminowy i zorientowany na przyszłość. Cennym wydaje się szkolenie nie tyle w zakresie bieżących potrzeb i problemów, ale z uwzględnieniem tych, które mają szansę się pojawić. Warto także sugerować się w tej kwestii opiniami pracowników. Badania nad organizacją dowodzą, że pracownicy mający udział w decydowaniu o zmianach firmy chętniej dostosowują się do wprowadzonych ustaleń. Może właśnie dzięki tym sugestiom szkolenia staną się atrakcyjnym czynnikiem rozwoju, a nie tylko przykrą koniecznością. Szkolenia menedżerów to inwestycja w przyszłość, w której każdy kryzys będzie zależał od siły zespołu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA