REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Edukacja kadry kierowniczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Szkolenia dla kadry kierowniczej. /Fot. Fotolia
Szkolenia dla kadry kierowniczej. /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dziś klasyczny model edukacji menedżerów odchodzi do lamusa. Mimo wielu zalet, nie jest on w stanie sprostać wyzwaniom współczesnego rynku. Przyszedł czas na zupełnie nowe trendy w edukacji i rozwoju menedżerów, które mają odpowiedzieć na obecne problemy gospodarcze.

Nadchodzą zmiany

Dotychczasowe szkolenia dla kadry kierowniczej świetnie przygotowywały do zarządzania w kapitalistycznym, przemysłowym społeczeństwie. Rolą menedżera było wówczas: odbieranie wykonanych zadań, realizacja odgórnych poleceń i motywowanie pracowników wachlarzem nagród i kar. Przedsiębiorstwo, niezależnie od branży, traktowano jako jedną wielką fabrykę, w której menedżer był zarządcą pilnującym właściwego wykonania pracy. Osobowość pracownika nie miała tu znaczenia, liczyły się jedynie kwalifikacje. Nowa rzeczywistość na zawsze zmieniła ten sposób myślenia o zarządzaniu.

REKLAMA

Nowe problemy

Współcześni menedżerowie, zwłaszcza ci do spraw rekrutacji, znaleźli się w dużo trudniejszej sytuacji niż ich poprzednicy. Ponad 2 miliony potencjalnych pracowników wyemigrowało za granicę, w tym młodzi absolwenci uczelni wyższych oraz wykwalifikowani specjaliści, nie mający szansy na rozwój w Polsce. Sytuacji nie ułatwia fakt, że nowi pracownicy mają dużo wyższe oczekiwania finansowe i wcale nie są przywiązani do jednego miejsca pracy, jak miało to miejsce dawniej. Inaczej patrzą też na kwestię szkoleń i swojej roli w organizacji. Od miejsca pracy oczekują nie tylko wysokich zarobków, ale możliwości rozwoju, ciekawych zadań oraz współdecydowania o sprawach firmy. Dla pracodawców oznacza to jedno - żeby utrzymać się na rynku i nie zostać w tyle, trzeba zmienić sposób zarządzania.

Zobacz serwis: Zarządzanie

Koniec z nudnymi szkoleniami

Obecnie inaczej patrzy się na kwestię szkoleń. Pracodawcy dostrzegają już różnicę pomiędzy działaniem jednorazowym a całym programem edukacyjnym dla kadry menedżerskiej. Zauważono, że setki standardowych szkoleń pracowniczych, jak choćby te z budowania zespołu, integracji, czy komunikacji, są nudnym obowiązkiem i nie dają większych efektów w przyszłości. Wiele z nich uczy też umiejętności, które w danej firmie nie są tak naprawdę potrzebne. Dlatego też obecnie oferuje się raczej szkolenia profilowane, tzn. skrojone na miarę dla konkretnej firmy. Docenia się także najlepszych pracowników. Dla nich opracowuje się indywidualny pakiet szkoleń tak, by ich rozwój osobisty szedł w parze ze strategią firmy. Zmienia się też jakość oferty edukacyjnej dla menedżerów. Rynek szkoleniowy, żeby nadążyć za przemianami, staje się bardziej różnorodny i zaczyna proponować także warsztaty z komunikacji międzykulturowej, czy rozwoju osobistego, jak np. Jungian Type Index.

Zobacz serwis: Szkolenia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zarządzanie z ludzką twarzą

Dostrzega się również konieczność kształcenia tzw. umiejętności miękkich, takich jak zdolność do współdziałania czy budowania relacji interpersonalnych. Bowiem, od menedżera oczekuje się bycia liderem, który efekty swojej pracy uzyskuje nie dzięki kontroli, ale przez autorytet i negocjacje. O tym, że zarządzanie za pomocą kar i nagród się nie sprawdza, najlepiej pokazał  kryzys. W sytuacji, gdy nie ma środków na premie, a wypłacalność wynagrodzenia stoi pod znakiem zapytania, menedżer może liczyć tylko na relacje zbudowane w zespole. Jeśli nie zbudował swego autorytetu na zaufaniu, szczerości i zrozumieniu pracowników, nie może spodziewać się, że w kryzysie otrzyma od nich wsparcie. W odpowiedzi na te potrzeby coraz częściej pracodawcy sięgają po coaching, mentoring, które pozwalają na odkrycie w pracowniku ukrytych dotąd zdolności. Nowa ekonomia przypisuje ogromne znaczenie właśnie „czynnikowi ludzkiemu”. Według CBA Business Academy, zarządzanie i edukacja menedżerów powinny stać na dwóch „nogach”, żeby być stabilne. Pierwszą z nich są wysokie kwalifikacje i inne kompetencje bezpośrednio związane z zawodem, natomiast drugą jest rozpoznanie czynników społecznych takich jak ludzkie potrzeby, ich wartości oraz środowisko życia. Nawet najlepszy biznes długo nie postoi  na jednej nodze.

Zobacz serwis: Kadry

Sięgając w przyszłość

Niezależnie od zmieniających się wymagań rynkowych, program edukacji menedżerów powinien być przede wszystkim długoterminowy i zorientowany na przyszłość. Cennym wydaje się szkolenie nie tyle w zakresie bieżących potrzeb i problemów, ale z uwzględnieniem tych, które mają szansę się pojawić. Warto także sugerować się w tej kwestii opiniami pracowników. Badania nad organizacją dowodzą, że pracownicy mający udział w decydowaniu o zmianach firmy chętniej dostosowują się do wprowadzonych ustaleń. Może właśnie dzięki tym sugestiom szkolenia staną się atrakcyjnym czynnikiem rozwoju, a nie tylko przykrą koniecznością. Szkolenia menedżerów to inwestycja w przyszłość, w której każdy kryzys będzie zależał od siły zespołu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA