REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuka mówienia „NIE”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Asertywność w rozmowie z szefem.
Asertywność w rozmowie z szefem.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Asertywność to nie tylko umiejętność mówienia „nie”. Asertywność to znacznie więcej. To przede wszystkim pozytywne postrzeganie własnej osoby, to świadomość wyznawanych wartości, celów, do których się dąży, to także jasny pogląd na rzeczywistość.

Wszystkie powyższe czynniki wpływają następnie na świadomość własnej opinii i umiejętność jej wyrażania wobec rozmówców, zarówno tych przychylnych, jak i nieprzychylnych. To również otwarte wyrażanie swoich postaw, emocji i uczuć w sposób nie naruszający „terytorium psychicznego” drugiej osoby. Asertywność to również umiejętność przyjmowania i wyrażania krytyki, ocen i pochwał. Na końcu, asertywność możemy określić jako sztukę odmawiania w sposób stanowczy, ale nie raniący innych.

REKLAMA

REKLAMA

Wyrażanie opinii

Asertywne wyrażanie opinii polega na otwartym wyrażaniu własnego zdania, ale w sposób taki, który nie stara się udowodnić wyższości naszego zdania nad zdanie naszego rozmówcy ani nie wywiera na niego negatywnego wpływu. Osoba wyrażająca opinię w sposób asertywny - broni swoich praw, przy tym nie odmawiając ich innym. Język ciała takiej osoby powinien być zharmonizowany z jej wypowiedzią. Należy zachowywać powściągliwą, ale otwartą postawę ciała, mieć spokojny ton głosu, utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą. Wszystkie te zabiegi mają na celu poinformowanie rozmówcy o naszych szczerych zamiarach. Umiejętność słuchania jest w tym przypadku szczególnie wartościowa, pozwala bowiem na szukanie rozwiązań. Charakterystycznymi zwrotami używanymi podczas wyrażania opinii w sposób asertywny są: „Myślę, że…”, „Co o tym sądzisz?”, „W moim mniemaniu…”.

Polecamy serwis: Etykieta w biznesie

Odmowa

Kluczowym elementem w asertywnym wyrażaniu odmowy jest świadomość naszego prawa do niej. Odmawianie jest tak samo naturalne jak wystosowana w naszym kierunku prośba. Typowym działaniem w takich przypadkach jest nadmierne i mgliste argumentowanie.

REKLAMA

Asertywna odmowa powinna składać się z trzech elementów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • ze słowa „nie”,
  • z jasnego i konkretnego określenia czynności, której nie chcemy wykonać,
  • z ewentualnego krótkiego uzasadnienia odmowy.

Wypowiedź ta powinna odznaczać się czytelnością i jak najmniejszą ilością słów oraz zwrotów. W tym przypadku ważne jest minimalistyczne i konkretne podejście.

Aby przekaz był bezpośredni, najlepiej od razu przejść do sedna sprawy w sposób stanowczy (wyraźny i zdecydowany ton). Przykładowa odmowa może wyglądać tak: „Nie, nie zostanę po pracy, ponieważ mam wizytę u lekarza”.

W niektórych przypadkach nieuniknione jest powtórzenie naszej odmowy, powinniśmy wtedy konsekwentnie utrzymywać nasze stanowisko, stosując metodę tzw. zdartej płyty.

Zobacz także: Po co nam asertywność? - kilka wskazówek


Reakcja na krytykę

Odpowiedź na krytykę - zarówno na tą, która jest zasadna, jak i taką, która jest bezpodstawna - należy do sytuacji szczególnie trudnych i stresujących. Asertywność jest tym narzędziem, które ma za zadanie pomóc nam w radzeniu sobie z krytyką. Warto stosować się do trzech zasad asertywnego podejścia do krytyki. Pierwszy krok to uprzednia weryfikacja faktów.

Następnie w przypadku, gdy są one nieprawdziwe, koniecznie należy poinformować o tym fakcie rozmówcę. Jeżeli fakty zgadzają się, częściowo należy je sprostować i odnieść się do faktów rzeczywistych. Krytyka uzasadniona powinna być oczywiście potraktowana w sposób należyty, polegający na przyjęciu stawianych zarzutów i wyciągnięciu z nich odpowiednich wniosków, oraz jeżeli tego wymaga sytuacja – przeproszeniu.

Jak radzić sobie z agresją?

Asertywność jest również kluczem do radzenia sobie z własną i cudzą agresją skierowaną w naszą stronę. Ważne jest, aby w pierwszej kolejności pozwolić zarówno sobie, jak i osobie zdenerwowanej na uwolnienie swoich emocji. Kluczem w asertywnym radzeniu sobie z agresją jest skupianie się na problemie i szukaniu jego rozwiązania. Drogą do wyeliminowania złości jest dążenie do wyeliminowania jej przyczyn. Ważne jest przy tym otwarte wyrażanie swoich emocji: „Masz rację, ale nie pozwolę na traktowanie mnie w taki sposób”, „Czuję się wytrącony z równowagi”, ale też niwelowanie negatywnych emocji u swojego rozmówcy poprzez zauważanie jego stanu „Widzę, że jesteś naprawdę zdenerwowany / na”.

Jak widać, asertywność może być olbrzymiej wagi narzędziem stosowanym nie tylko w pracy, ale i poza nią. Jest to umiejętność, którą można nabyć i doskonalić. Sztuka „mówienia nie” pozwala na efektywne wyrażanie własnej opinii w relacjach międzypersonalnych, ale również pomaga w radzeniu sobie ze złością, poczuciem krzywdy, winy oraz w przyjmowaniu krytyki i przeciwdziałaniu próbom manipulacji naszą osobą.

Martyna Siwek

Polecamy serwis: Zarządzanie

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

Etyka w sprzedaży bezpośredniej - standardy i wyzwania. Jak odróżnić legalny MLM od piramidy finansowej?

Sprzedaż bezpośrednia to sektor, który od dekad oferuje elastyczne możliwości pracy i rozwój osobisty. W Polsce funkcjonuje on w oparciu o jasne standardy wyznaczane przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Organizacja zrzesza firmy działające transparentnie i zgodnie z prawem, a jej celem jest ochrona zarówno konsumentów, jak i sprzedawców.

Leasing vs. wynajem: najlepszy wybór dla aut elektrycznych [Gość Infor.pl]

Elektromobilność staje się jednym z głównych kierunków rozwoju transportu w Polsce i na świecie. Dla wielu firm inwestycja w pojazdy elektryczne to jednak poważne wyzwanie finansowe, dlatego coraz częściej sięgają po zewnętrzne formy wsparcia. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? O tym w rozmowie Gość Infor.pl opowiedział Allan Wodzyński, dyrektor Biura ESG w PKO Leasing.

REKLAMA

Podział wierzycieli na grupy po nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego

Wierzyciele objęci układem w restrukturyzacji mogą zostać podzieleni na grupy. W niektórych przypadkach, w myśl nowych przepisów, taki podział jest obowiązkowy. W zamyśle ustawodawcy ma to usprawnić proces restrukturyzacji.

IP Box na Cyprze – czym jest i jak działa?

W świecie globalnej gospodarki coraz większą rolę odgrywają prawa własności intelektualnej – patenty, oprogramowanie, znaki towarowe czy prawa autorskie. Dla wielu firm to właśnie one są najcenniejszym aktywem, przynoszącym największe zyski. Dlatego wiele krajów wprowadza specjalne rozwiązania podatkowe, które mają zachęcać do rejestrowania i rozwijania praw IP w danej jurysdykcji. Jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest IP Box na Cyprze, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowych przedsiębiorców.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

REKLAMA

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

REKLAMA