REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Po co nam asertywność? - kilka wskazówek

Subskrybuj nas na Youtube
„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi.
„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

„Musisz być asertywny!”, „Naucz się odmawiać” – tego typu hasła bombardują nas na każdym kroku. Kursy i szkolenia z asertywności prowadzone są nie tylko w firmach, oraz organizowane przez Urzędy Pracy, ale obejmują nawet zajęcia w szkołach. Dlaczego asertywność jest taka ważna i co to w zasadzie znaczy „być asertywnym”?

Ile razy zdarzyło nam się wykonać polecenia, których nie rozumieliśmy? Ile razy nie odważyliśmy się zadać pytania, tylko dlatego, że nie chcieliśmy wyjść na ignorantów lub laików. Ile razy w końcu zgodziliśmy się z czyimś zdaniem, mimo świadomości, że osoba ta nie ma racji?  Jeśli takie sytuacje zdarzają się nam często, oznacza to, że brak nam pewności siebie.  Na szczęście można nad tym pracować, bo asertywność jest umiejętnością nabytą.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest asertywność?

Czym jest asertywność? Głównie utożsamiana jest z prawem do odmowy, do ochrony pewnych, ustalanych indywidualnie, nieprzekraczalnych granic. Bardzo często zdarza się, że główny nacisk jest kładziony właśnie na te dwa uprawnienia, a pomijany jest fakt, że wszelkie nasze działania muszą się odbywać z poszanowaniem praw innych.

„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi. Wyrażanie naszych uczuć, emocji, życzeń, opinii, a także postaw powinno następować w sposób bezpośredni, stanowczy i uczciwy, z równoczesnym poszanowaniem identycznych praw innych osób. „Być asertywnym” znaczy posiadać i wyrażać własne zdanie bez zachowań agresywnych.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

REKLAMA

Nasze prawa

Aby skutecznie bronić swoich praw, musimy najpierw wiedzieć, jakie one są. Każdy z nas ma prawo do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • własnych przekonań, poglądów, systemu wartości,
  • własnego zdania a także jego zmiany,
  • popełnienia błędów, nieznajomości i niezrozumienia pewnych zagadnień,
  • prawo do wyrażania emocji (zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych; każdy ma prawo być smutny, zły, czy wesoły),
  • prawo do ponoszenia konsekwencji za własne decyzje,
  • prawo do domagania się od innych poszanowania naszych praw,
  • prawo do odmowy, do powiedzenia „nie” w uzasadnionych przypadkach.

Inną grupą są tzw. prawa „pracownika”. Nie jest to lista zamknięta, podobnie jak podana wyżej lista „praw podstawowych”.

Oto przykładowe uprawnienia związane z wykonywaniem pracy zawodowej:

  • prawo do znajomości zadań i celów,
  • prawo do popełniania błędów,
  • prawo do odmowy wykonania polecenia w uzasadnionych przypadkach,
  • prawo do znajomości oceny naszej pracy przez pracodawcę,
  • prawo doboru współpracowników,
  • prawo do podejmowania decyzji związanych ze stanowiskiem pracy.

Przeczytaj także: Jak radzić sobie z zapamiętywaniem?

Jak nad sobą pracować?

Na różnego rodzaju szkoleniach proponuje się jego uczestnikom, aby zmienili swoje przekonania i system wartości. Weryfikacja poglądów co do przysługujących nam praw i praw innych osób ma zmienić nasze zachowanie i dodać nam pewności siebie. Wydaje się jednak, że dużo lepsze wyniki można osiągnąć zaczynając od zmiany zachowania i obserwacji reakcji otoczenia na tą zmianę. Dobrą metodą jest przyjęcie, że niektórzy nie znają naszych praw, więc musimy je zamanifestować, a następnie nauczyć innych, jak je respektować. Oczywiście musi to nastąpić z poszanowaniem ich własnych praw, bez agresji. W praktyce sprowadza się to do tego, że należy pokazać ludziom jak chcemy by nas traktowali.

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA