REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Po co nam asertywność? - kilka wskazówek

„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi.
„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

„Musisz być asertywny!”, „Naucz się odmawiać” – tego typu hasła bombardują nas na każdym kroku. Kursy i szkolenia z asertywności prowadzone są nie tylko w firmach, oraz organizowane przez Urzędy Pracy, ale obejmują nawet zajęcia w szkołach. Dlaczego asertywność jest taka ważna i co to w zasadzie znaczy „być asertywnym”?

Ile razy zdarzyło nam się wykonać polecenia, których nie rozumieliśmy? Ile razy nie odważyliśmy się zadać pytania, tylko dlatego, że nie chcieliśmy wyjść na ignorantów lub laików. Ile razy w końcu zgodziliśmy się z czyimś zdaniem, mimo świadomości, że osoba ta nie ma racji?  Jeśli takie sytuacje zdarzają się nam często, oznacza to, że brak nam pewności siebie.  Na szczęście można nad tym pracować, bo asertywność jest umiejętnością nabytą.

REKLAMA

Co to jest asertywność?

REKLAMA

Czym jest asertywność? Głównie utożsamiana jest z prawem do odmowy, do ochrony pewnych, ustalanych indywidualnie, nieprzekraczalnych granic. Bardzo często zdarza się, że główny nacisk jest kładziony właśnie na te dwa uprawnienia, a pomijany jest fakt, że wszelkie nasze działania muszą się odbywać z poszanowaniem praw innych.

„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi. Wyrażanie naszych uczuć, emocji, życzeń, opinii, a także postaw powinno następować w sposób bezpośredni, stanowczy i uczciwy, z równoczesnym poszanowaniem identycznych praw innych osób. „Być asertywnym” znaczy posiadać i wyrażać własne zdanie bez zachowań agresywnych.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Nasze prawa

Aby skutecznie bronić swoich praw, musimy najpierw wiedzieć, jakie one są. Każdy z nas ma prawo do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • własnych przekonań, poglądów, systemu wartości,
  • własnego zdania a także jego zmiany,
  • popełnienia błędów, nieznajomości i niezrozumienia pewnych zagadnień,
  • prawo do wyrażania emocji (zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych; każdy ma prawo być smutny, zły, czy wesoły),
  • prawo do ponoszenia konsekwencji za własne decyzje,
  • prawo do domagania się od innych poszanowania naszych praw,
  • prawo do odmowy, do powiedzenia „nie” w uzasadnionych przypadkach.

Inną grupą są tzw. prawa „pracownika”. Nie jest to lista zamknięta, podobnie jak podana wyżej lista „praw podstawowych”.

Oto przykładowe uprawnienia związane z wykonywaniem pracy zawodowej:

  • prawo do znajomości zadań i celów,
  • prawo do popełniania błędów,
  • prawo do odmowy wykonania polecenia w uzasadnionych przypadkach,
  • prawo do znajomości oceny naszej pracy przez pracodawcę,
  • prawo doboru współpracowników,
  • prawo do podejmowania decyzji związanych ze stanowiskiem pracy.

Przeczytaj także: Jak radzić sobie z zapamiętywaniem?

Jak nad sobą pracować?

Na różnego rodzaju szkoleniach proponuje się jego uczestnikom, aby zmienili swoje przekonania i system wartości. Weryfikacja poglądów co do przysługujących nam praw i praw innych osób ma zmienić nasze zachowanie i dodać nam pewności siebie. Wydaje się jednak, że dużo lepsze wyniki można osiągnąć zaczynając od zmiany zachowania i obserwacji reakcji otoczenia na tą zmianę. Dobrą metodą jest przyjęcie, że niektórzy nie znają naszych praw, więc musimy je zamanifestować, a następnie nauczyć innych, jak je respektować. Oczywiście musi to nastąpić z poszanowaniem ich własnych praw, bez agresji. W praktyce sprowadza się to do tego, że należy pokazać ludziom jak chcemy by nas traktowali.

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA