REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Po co nam asertywność? - kilka wskazówek

Subskrybuj nas na Youtube
„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi.
„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

„Musisz być asertywny!”, „Naucz się odmawiać” – tego typu hasła bombardują nas na każdym kroku. Kursy i szkolenia z asertywności prowadzone są nie tylko w firmach, oraz organizowane przez Urzędy Pracy, ale obejmują nawet zajęcia w szkołach. Dlaczego asertywność jest taka ważna i co to w zasadzie znaczy „być asertywnym”?

Ile razy zdarzyło nam się wykonać polecenia, których nie rozumieliśmy? Ile razy nie odważyliśmy się zadać pytania, tylko dlatego, że nie chcieliśmy wyjść na ignorantów lub laików. Ile razy w końcu zgodziliśmy się z czyimś zdaniem, mimo świadomości, że osoba ta nie ma racji?  Jeśli takie sytuacje zdarzają się nam często, oznacza to, że brak nam pewności siebie.  Na szczęście można nad tym pracować, bo asertywność jest umiejętnością nabytą.

REKLAMA

Co to jest asertywność?

REKLAMA

Czym jest asertywność? Głównie utożsamiana jest z prawem do odmowy, do ochrony pewnych, ustalanych indywidualnie, nieprzekraczalnych granic. Bardzo często zdarza się, że główny nacisk jest kładziony właśnie na te dwa uprawnienia, a pomijany jest fakt, że wszelkie nasze działania muszą się odbywać z poszanowaniem praw innych.

„Być asertywnym” oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi. Wyrażanie naszych uczuć, emocji, życzeń, opinii, a także postaw powinno następować w sposób bezpośredni, stanowczy i uczciwy, z równoczesnym poszanowaniem identycznych praw innych osób. „Być asertywnym” znaczy posiadać i wyrażać własne zdanie bez zachowań agresywnych.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Nasze prawa

Aby skutecznie bronić swoich praw, musimy najpierw wiedzieć, jakie one są. Każdy z nas ma prawo do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • własnych przekonań, poglądów, systemu wartości,
  • własnego zdania a także jego zmiany,
  • popełnienia błędów, nieznajomości i niezrozumienia pewnych zagadnień,
  • prawo do wyrażania emocji (zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych; każdy ma prawo być smutny, zły, czy wesoły),
  • prawo do ponoszenia konsekwencji za własne decyzje,
  • prawo do domagania się od innych poszanowania naszych praw,
  • prawo do odmowy, do powiedzenia „nie” w uzasadnionych przypadkach.

Inną grupą są tzw. prawa „pracownika”. Nie jest to lista zamknięta, podobnie jak podana wyżej lista „praw podstawowych”.

Oto przykładowe uprawnienia związane z wykonywaniem pracy zawodowej:

  • prawo do znajomości zadań i celów,
  • prawo do popełniania błędów,
  • prawo do odmowy wykonania polecenia w uzasadnionych przypadkach,
  • prawo do znajomości oceny naszej pracy przez pracodawcę,
  • prawo doboru współpracowników,
  • prawo do podejmowania decyzji związanych ze stanowiskiem pracy.

Przeczytaj także: Jak radzić sobie z zapamiętywaniem?

Jak nad sobą pracować?

Na różnego rodzaju szkoleniach proponuje się jego uczestnikom, aby zmienili swoje przekonania i system wartości. Weryfikacja poglądów co do przysługujących nam praw i praw innych osób ma zmienić nasze zachowanie i dodać nam pewności siebie. Wydaje się jednak, że dużo lepsze wyniki można osiągnąć zaczynając od zmiany zachowania i obserwacji reakcji otoczenia na tą zmianę. Dobrą metodą jest przyjęcie, że niektórzy nie znają naszych praw, więc musimy je zamanifestować, a następnie nauczyć innych, jak je respektować. Oczywiście musi to nastąpić z poszanowaniem ich własnych praw, bez agresji. W praktyce sprowadza się to do tego, że należy pokazać ludziom jak chcemy by nas traktowali.

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA