REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są poziomy asertywności?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy asertywność ma swoje poziomy?
Czy asertywność ma swoje poziomy?

REKLAMA

REKLAMA

Bycie asertywnym oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi. Jednakże poziom asertywności zależy w głównej mierze od sytuacji – stąd domaganie się swoich praw może występować na różnych płaszczyznach.

Wiadomo, że w zależności od sytuacji i ludzi, z którymi mamy do czynienia, zmienia się nasze zachowanie i sposób komunikacji. To, jak odbiera nas druga strona, w jaki sposób odnosi się do nas, czy respektuje nasze prawa, przekłada się również na nasz sposób postępowania. Asertywność nie jest zachowaniem jednorodnym, ma wiele poziomów, dzięki którym możemy domagać się poszanowania własnych praw w coraz bardziej stanowczy, aczkolwiek grzeczny sposób.

REKLAMA

Porównaj: Co nam daje asertywność?

1. Asertywność podstawowa

REKLAMA

Polega na wyrażaniu własnych poglądów, zdań, opinii w jak najbardziej prosty i klarowny sposób, tak, by osoba, z którą rozmawiamy mogła je natychmiast dobrze zrozumieć, np.:
Chcę porozmawiać na temat mojego awansu.
Jest gorąco. Przydałby się jakiś wiatrak w biurze.

Ten poziom jest przydatny przy przekazywaniu informacji, własnego stanowiska, a także, gdy kogoś chwalimy. W razie odmowy, czy sprzeciwu drugiej strony, istnieje możliwość przeniesienia się na wyższy poziom, dlatego ta faza jest najskuteczniejsza przy początkowym omawianiu problemów.

2. Asertywność indagująca (badająca, wypytująca)

Ten poziom powinien być wykorzystywany, gdy asertywność na poziomie podstawowym nie może być użyta. Polega ona na sprawdzeniu podejścia do sprawy drugiej strony przy pomocy pytań lub oświadczeń, np.:
Chciałbym poznać twoje zdanie na ten temat.
Co myślisz o takim rozwiązaniu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ten sposób możemy sprawdzić nastawienie drugiej strony do różnych rozwiązań danej sprawy i wybadać, które z proponowanych rozwiązań będzie skłonna zaakceptować. Jest to również dobra metoda przy wspólnym poszukiwaniu rozwiązania problemu, ułatwia negocjacje.

3. Asertywność empatyczna

REKLAMA

Polega na czytelnym daniu do zrozumienia, że identyfikujemy się z sytuacją i uczuciami drugiej strony. Jest dobrą metodą zarówno na unikanie konfliktów, jak i ich rozstrzyganie, np.:
Wiem, że czujecie się już zmęczeni, ale popracujemy jeszcze godzinę.
Wiem, że oczekujecie ode mnie oferty dostępnych szkoleń w najbliższym czasie. Ogłoszę ją, jak tylko sprawdzę, czy wszystkie kursy na pewno się odbędą.

Asertywność empatyczna, polega w zasadzie na umiejętności słuchania motywów drugiej strony, przy jednoczesnym otwartym i szczerym wyrażaniu własnego zdania i określenia pożądanego przez nas kierunku rozwoju wydarzeń.

4. Asertywność negatywnych emocji

Tak samo, jak mamy prawo kogoś chwalić i dzielić się naszymi pozytywnymi emocjami, mamy również prawo do wyrażenia niezadowolenia. Nie ma żadnego powodu, dla którego mielibyśmy zgadzać się na nieprzyjemną, czy niekorzystną dla nas sytuację. Dlatego nie ma nic złego w tym, że wyrazimy swój sprzeciw, jednocześnie wskazując na negatywne skutki postępowania drugiej strony, np.:
Nie przygotowałeś opinii, o którą cię prosiłam, mimo że ci o niej przypominałam. Przez to, miałam problemy z przygotowaniem raportu, jestem niewyspana i niesamowicie zmęczona. Wolałabym żebyś w przyszłości wywiązywał się ze swoich obowiązków.

5. Asertywność ostateczna

Służy przede wszystkim poinformowaniu drugiej strony o konsekwencjach jej postępowania. Nie należy jej jednak mylić z groźbą lub zastraszaniem. Nasza wypowiedź powinna być skonstruowana tak, by osoba, z którą rozmawiamy miała szansę na „poprawę” i uniknięcie negatywnych skutków swojego postępowania lub na wypracowanie z nami konstruktywnego kompromisu, np.:
Palenie jest dozwolone tylko w wyznaczonych miejscach. Jeśli jeszcze raz będziesz palił
w pomieszczeniu mimo zakazu, będę zmuszony udzielić ci nagany.

Oczywiście, przejście na ten poziom asertywności będzie skuteczne tylko wtedy, jeżeli jesteśmy w stanie spełnić naszą groźbę. Trzeba pamiętać również o tym, że jest to w zasadzie ostateczny środek, od którego nie ma odwrotu, dlatego należy używać go z rozwagą.

Zobacz: Typy zachowań osób pracujących w biurze

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA