REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są poziomy asertywności?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy asertywność ma swoje poziomy?
Czy asertywność ma swoje poziomy?

REKLAMA

REKLAMA

Bycie asertywnym oznacza domaganie się poszanowania i uznania naszych praw w ten sposób, by nie zostały przy tym naruszone prawa innych ludzi. Jednakże poziom asertywności zależy w głównej mierze od sytuacji – stąd domaganie się swoich praw może występować na różnych płaszczyznach.

Wiadomo, że w zależności od sytuacji i ludzi, z którymi mamy do czynienia, zmienia się nasze zachowanie i sposób komunikacji. To, jak odbiera nas druga strona, w jaki sposób odnosi się do nas, czy respektuje nasze prawa, przekłada się również na nasz sposób postępowania. Asertywność nie jest zachowaniem jednorodnym, ma wiele poziomów, dzięki którym możemy domagać się poszanowania własnych praw w coraz bardziej stanowczy, aczkolwiek grzeczny sposób.

REKLAMA

REKLAMA

Porównaj: Co nam daje asertywność?

1. Asertywność podstawowa

Polega na wyrażaniu własnych poglądów, zdań, opinii w jak najbardziej prosty i klarowny sposób, tak, by osoba, z którą rozmawiamy mogła je natychmiast dobrze zrozumieć, np.:
Chcę porozmawiać na temat mojego awansu.
Jest gorąco. Przydałby się jakiś wiatrak w biurze.

Ten poziom jest przydatny przy przekazywaniu informacji, własnego stanowiska, a także, gdy kogoś chwalimy. W razie odmowy, czy sprzeciwu drugiej strony, istnieje możliwość przeniesienia się na wyższy poziom, dlatego ta faza jest najskuteczniejsza przy początkowym omawianiu problemów.

REKLAMA

2. Asertywność indagująca (badająca, wypytująca)

Ten poziom powinien być wykorzystywany, gdy asertywność na poziomie podstawowym nie może być użyta. Polega ona na sprawdzeniu podejścia do sprawy drugiej strony przy pomocy pytań lub oświadczeń, np.:
Chciałbym poznać twoje zdanie na ten temat.
Co myślisz o takim rozwiązaniu?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ten sposób możemy sprawdzić nastawienie drugiej strony do różnych rozwiązań danej sprawy i wybadać, które z proponowanych rozwiązań będzie skłonna zaakceptować. Jest to również dobra metoda przy wspólnym poszukiwaniu rozwiązania problemu, ułatwia negocjacje.

3. Asertywność empatyczna

Polega na czytelnym daniu do zrozumienia, że identyfikujemy się z sytuacją i uczuciami drugiej strony. Jest dobrą metodą zarówno na unikanie konfliktów, jak i ich rozstrzyganie, np.:
Wiem, że czujecie się już zmęczeni, ale popracujemy jeszcze godzinę.
Wiem, że oczekujecie ode mnie oferty dostępnych szkoleń w najbliższym czasie. Ogłoszę ją, jak tylko sprawdzę, czy wszystkie kursy na pewno się odbędą.

Asertywność empatyczna, polega w zasadzie na umiejętności słuchania motywów drugiej strony, przy jednoczesnym otwartym i szczerym wyrażaniu własnego zdania i określenia pożądanego przez nas kierunku rozwoju wydarzeń.

4. Asertywność negatywnych emocji

Tak samo, jak mamy prawo kogoś chwalić i dzielić się naszymi pozytywnymi emocjami, mamy również prawo do wyrażenia niezadowolenia. Nie ma żadnego powodu, dla którego mielibyśmy zgadzać się na nieprzyjemną, czy niekorzystną dla nas sytuację. Dlatego nie ma nic złego w tym, że wyrazimy swój sprzeciw, jednocześnie wskazując na negatywne skutki postępowania drugiej strony, np.:
Nie przygotowałeś opinii, o którą cię prosiłam, mimo że ci o niej przypominałam. Przez to, miałam problemy z przygotowaniem raportu, jestem niewyspana i niesamowicie zmęczona. Wolałabym żebyś w przyszłości wywiązywał się ze swoich obowiązków.

5. Asertywność ostateczna

Służy przede wszystkim poinformowaniu drugiej strony o konsekwencjach jej postępowania. Nie należy jej jednak mylić z groźbą lub zastraszaniem. Nasza wypowiedź powinna być skonstruowana tak, by osoba, z którą rozmawiamy miała szansę na „poprawę” i uniknięcie negatywnych skutków swojego postępowania lub na wypracowanie z nami konstruktywnego kompromisu, np.:
Palenie jest dozwolone tylko w wyznaczonych miejscach. Jeśli jeszcze raz będziesz palił
w pomieszczeniu mimo zakazu, będę zmuszony udzielić ci nagany.

Oczywiście, przejście na ten poziom asertywności będzie skuteczne tylko wtedy, jeżeli jesteśmy w stanie spełnić naszą groźbę. Trzeba pamiętać również o tym, że jest to w zasadzie ostateczny środek, od którego nie ma odwrotu, dlatego należy używać go z rozwagą.

Zobacz: Typy zachowań osób pracujących w biurze

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA