REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co nam daje asertywność?

Osoby asertywne zazwyczaj przyjmują postawę „jestem w porządku dla siebie i dla innych”.
Osoby asertywne zazwyczaj przyjmują postawę „jestem w porządku dla siebie i dla innych”.
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Asertywna postawa przynosi same korzyści, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.. Pozwala na obronę własnej godności, szacunek i sympatię dla siebie i dla innych, niekrzywdzenie i nieranienie siebie i innych, przyjmowanie odpowiedzialności za własne życie.

Asertywność, to w psychologii termin oznaczający bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw
w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób, bez zachowań agresywnych, a także obrona własnych praw w sytuacjach społecznych. Osoby asertywne, potrafią w świadomy sposób wyrażać siebie w kontaktach z innymi osobami. Ich zachowanie cechuje spokój, uczciwość, pewność siebie. Osoby takie nie przyjmują opinii innych jako wyroku, czy prawdy „ostatecznej”, potrafią się do niej krytycznie ustosunkować.

REKLAMA

Zobacz: Jak być asertywną?

REKLAMA

Korzyści z bycia asertywnym to na pewno poczucie własnej wartości, wzrost pewności siebie, otwartości, umiejętność unikania i rozwiązywania konfliktów, większa skuteczność
i lepsza organizacja, dobre, poprawne stosunki z innymi, poczucie satysfakcji i zadowolenia
z siebie oraz szacunek innych i dla innych.

Osoby asertywne zazwyczaj przyjmują postawę „jestem w porządku dla siebie i dla innych”. Nie krytykują i nie oceniają innych bez potrzeby, a jeśli już muszą kogoś skrytykować, robią to w sposób konstruktywny. W swoich wypowiedziach nie chowają się za plecami „innych” („oni”, „my”), ale wyrażają własne zdanie, często powołując się na własne doświadczenia, czy przeżycia. Osoby te posiadają pewne widoczne cechy charakterystyczne.

Wiara we własne siły i pewność siebie

Poczucie własnej wartości może być widoczne gołym okiem. Ci, którzy wierzą w siebie, chodzą zazwyczaj wyprostowani, z podniesioną głową. Są spokojni, mówią z większym przekonaniem i zaangażowaniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umiejętność kierowania własnym życiem

Osoby asertywne potrafią otwarcie powiedzieć, co czują. Co ważne, potrafią umiejętnie odmawiać w taki sposób, by osoba, której odmawiają nie poczuła się urażona ani dotknięta. Powiedzenie „nie” nie sprawia im problemów, potrafią uargumentować w sposób jasny
i zrozumiały swoją decyzję.

Większa odpowiedzialność za własne czyny

Pewność i wiara w siebie pozwala ludziom na wzięcie na siebie większych obowiązków, a co za tym idzie, odpowiedzialności za ich wykonanie. Osoby asertywne zazwyczaj nie boją się odpowiedzialności, w razie wątpliwości potrafią pytać, a także przyznać się do błędu
i naprawić go. Osoby asertywne nie boją się porażki – jest to dla nich kolejne doświadczenie, z którego potrafią wyciągnąć wnioski. Jednocześnie wiedzą, dlaczego podjęli się danego zadania, na co liczyli i nie boją się wziąć odpowiedzialność za działanie, które się nie powiodło.

Lepsze gospodarowanie czasem

Osoby asertywne nie boją się powiedzieć „nie”, a co za tym idzie potrafią odmówić wykonania poleceń, które uważają za niestosowne. Tym samym potrafią się obronić przed nieuczciwym wykorzystywaniem przez osoby, które same nie potrafią gospodarować własnym czasem. Podobnie pewność siebie pozwala na przekazywanie części obowiązków innym, bez strachu o utratę autorytetu.

Pozytywny wpływ na otoczenie

Osoby, które czują się dobrze same ze sobą, potrafią „zarazić” swoim optymizmem resztę otoczenia. Jest im o wiele łatwiej skłonić innych do poszanowania ich praw, a także praw innych osób, zarówno na gruncie prywatnym, jak i zawodowym. Pewność siebie wyraża się również w umiejętności bezpośredniego i szczerego wyrażania własnych potrzeb, życzeń
i żądań.

Porównaj: Po co nam asertywność? - kilka wskazówek

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA