REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak być asertywną?

Subskrybuj nas na Youtube
Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy.
Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bycie asertywnym nie oznacza bynajmniej agresji w stosunku do innych. Polega na respektowaniu cudzych punktów widzenia z jednoczesnym zachowaniem własnych granic, których przekroczyć nie chcemy i nie pozwalamy. Krótko mówiąc: nie dążymy do czegoś za wszelką cenę, ale też nie pozwalamy się do niczego zmusić, jeśli się to na nie podoba.

Każdy ma prawo zarówno wyrazić zgodę na spełnienie czyjejś prośby, jak i jej odmówić.
W praktyce odmawianie nie jest łatwe - często ludzie, którym się odmawia próbują wywrzeć na nas poczucie winy, odrzucenia. Podobnie my sami, nie wiedzieć czemu, boimy się kary, utraty zaufania, przyjaźni.

REKLAMA

Zobacz także: Jak przekazywać złe wiadomości?

Sztuka odmawiania jest bardzo ważnym elementem wszelkich kontaktów interpersonalnych. Wbrew pozorom, ten, kto potrafi odmawiać zyskuje szacunek w gronie swoich najbliższych. Trzeba tylko pamiętać, by robić to umiejętnie.

Każda odmowa powinna zawierać w sobie trzy elementy:

  • dobitnie zakomunikowane „nie”,
  • informację o tym, czego nie chcemy zrobić albo co nam się nie podoba,
  • krótkie i treściwe uzasadnienie odmowy (nigdy nie uzasadniajmy swojej odmowy słowami „nie, bo nie!).

Jak odmawiać?

Jeśli musimy komuś odmówić spełnienia jego prośby lub po prostu nie zgadzamy się z jego zachowaniem, powinniśmy:

  • zawsze zachować kontakt wzrokowy z rozmówcą, nie pozwolić się sprowokować; 
  • unikać słownych przepychanek, kłótni,
  • przedstawiać swoje argumenty w sposób zdecydowany, pewny, nie zmieniać zdania – niech odbiorca odczuje, że nasze „nie” jest ostateczne,
  • pomagać sobie intonacją, niech świadczy o tym, że jesteśmy przekonani do naszych racji; bądźmy (a na pewno starajmy się być) życzliwi dla rozmówcy,
  • aby trochę załagodzić naszą odmowę, powinniśmy dać rozmówcy odczuć, że jest nam przykro, że nie możemy spełnić jego prośby.

Jak umiejętnie odmówić szefowi?

Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy. Związane jest to ze strachem o utrzymanie stanowiska, przyszły awans, czy podwyżkę. Nie potrzebnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Korespondencja w biznesie

Szef na pewno doceni nasze odmienne zdanie, jeśli je dobrze umotywujemy. Często zarzucanie pracowników różnymi dodatkowymi zajęciami wiąże się albo z niewiedzą o ich obowiązkach, czy napiętych terminach, albo może być to próba sprawdzenia takiej osoby. Naprawdę można zarobić dużego „plusa” u pracodawcy, gdy pokażemy mu, że mamy swoje zdanie i potrafimy bronić swoich praw, niż kuląc uszy po sobie i zgadzając się na wszystko.

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA