REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typy zachowań osób pracujących w biurze

Subskrybuj nas na Youtube
Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób.
Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób.

REKLAMA

REKLAMA

Atmosfera w biurze zależy od tego, jak zachowują się ludzie w nim pracujących. Im lepsze relacje między nimi, tym lepsza współpraca. Odnosi się to zarówno do kwestii pomiędzy pracownikami, jak i relacji szef – pracownik

Najlepiej żeby wszyscy nasi współpracownicy byli mili, sympatyczni, skłonni do współpracy oraz by darzyli się wzajemnym szacunkiem. Jednakże ludzie są różni, a ich inność przejawia się w różnych typach zachowań, które reprezentują. Wyróżniamy cztery takie modele: pasywność, uległość, agresję oraz asertywność. Dwa pierwsze tworzą kategorię zachowań nieasertywnych.

REKLAMA

REKLAMA

Porównaj: Zgrany zespół

Pasywność

Ten typ postępowania cechuje osoby, którym zazwyczaj brak pewności siebie, które nie potrafią, bądź nie chcą bronić swoich praw. Jeśli w biurze pracuje osoba, która niejako daje przyzwolenie na to, by ją poniżać lub nie okazywać jej szacunku, prawie w 100% można uznać, że wykazuje ona postawę pasywną.

Brak wiary we własne siły powoduje też, że takie osoby rzadko wykazują inicjatywę, raczej unikają obowiązków i odpowiedzialności. Strach przed porażką nie pozwala im podejmować ryzyka, przez co właściwie nigdy nie otrzymują awansu.

REKLAMA

Wpływ takich osób na otoczenie może być dość przygnębiający, negatywny. Brak pewności siebie, unikanie konfrontacji i konfliktów, nieumiejętność przekazywania własnych myśli może doprowadzić do tego, że niewielki problem może w ich mniemaniu urosnąć
do olbrzymich rozmiarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uległość

Osoby przejawiające postawę uległą zazwyczaj żyją w przekonaniu, że otoczenie nie szanuje ich praw, więc nie ma sensu się o nie upominać. Stają się ofiarami na własne życzenie
i z własnego wyboru. Praca z takimi osobami, wbrew pozorom, nie jest łatwa. Sądzą one, że są z góry skazane na niepowodzenie – przez to są mało efektywne i wydajne, często się spóźniają, są nie przygotowane. Rzadko podejmują ryzyko i biorą na siebie dodatkowe obowiązki. Często natomiast stwarzają sytuacje, w których każda ze stron przegrywa. Mają wrażenie, że wszyscy się na nich „uwzięli” lub chcą ich „zniszczyć”. Swoje kompleksy, niskie poczucie wartości próbują tuszować agresją lub obgadując swoich domniemanych prześladowców. W razie niepowodzenia, zwalają winę na kogoś innego, najczęściej na tego, kto wyznaczył ich do wykonania danego zadania.

Agresja

Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób. Najczęściej są to osoby roszczeniowe, które nie chcą brać
na siebie żadnej odpowiedzialności, a winę za niepowodzenia zwalają na innych. Osoby takie zwykle nie interesują się potrzebami ani wymaganiami otoczenia, zależy im tylko na tym, czego same chcą. Często stwarzają sytuacje, w których mogą kogoś upokorzyć, a same wyjść zwycięsko z takiej konfrontacji. Zazwyczaj są to osoby bardzo niemiłe w obejściu, które potrafią jednak być przymilne, gdy chcą, żeby ktoś coś dla nich zrobił. Same nie udzielają nikomu pomocy.

Asertywność

Ludzie cechujący się asertywnością są jednymi z najlepszych pracowników. Podobnie, jak ludzie agresywni, potrafią zamanifestować swoje potrzeby, ale zawsze respektują przy tym potrzeby i prawa innych. Osoby takie nie boją się odpowiedzialności, potrafią prosić o pomoc i sami jej udzielać. Zazwyczaj łatwo nawiązują kontakty z otoczeniem, są lubiani i poważani, unikają sytuacji, w których są zwycięzcy i przegrani na rzecz konstruktywnego kompromisu. Ludzie asertywni najczęściej są dostrzegani przez przełożonych i mają największe szanse
na otrzymanie awansu.

Zobacz: Gdy kobieta jest silnym typem?

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

REKLAMA

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA