REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typy zachowań osób pracujących w biurze

Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób.
Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób.

REKLAMA

REKLAMA

Atmosfera w biurze zależy od tego, jak zachowują się ludzie w nim pracujących. Im lepsze relacje między nimi, tym lepsza współpraca. Odnosi się to zarówno do kwestii pomiędzy pracownikami, jak i relacji szef – pracownik

Najlepiej żeby wszyscy nasi współpracownicy byli mili, sympatyczni, skłonni do współpracy oraz by darzyli się wzajemnym szacunkiem. Jednakże ludzie są różni, a ich inność przejawia się w różnych typach zachowań, które reprezentują. Wyróżniamy cztery takie modele: pasywność, uległość, agresję oraz asertywność. Dwa pierwsze tworzą kategorię zachowań nieasertywnych.

REKLAMA

Porównaj: Zgrany zespół

Pasywność

REKLAMA

Ten typ postępowania cechuje osoby, którym zazwyczaj brak pewności siebie, które nie potrafią, bądź nie chcą bronić swoich praw. Jeśli w biurze pracuje osoba, która niejako daje przyzwolenie na to, by ją poniżać lub nie okazywać jej szacunku, prawie w 100% można uznać, że wykazuje ona postawę pasywną.

Brak wiary we własne siły powoduje też, że takie osoby rzadko wykazują inicjatywę, raczej unikają obowiązków i odpowiedzialności. Strach przed porażką nie pozwala im podejmować ryzyka, przez co właściwie nigdy nie otrzymują awansu.

Wpływ takich osób na otoczenie może być dość przygnębiający, negatywny. Brak pewności siebie, unikanie konfrontacji i konfliktów, nieumiejętność przekazywania własnych myśli może doprowadzić do tego, że niewielki problem może w ich mniemaniu urosnąć
do olbrzymich rozmiarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uległość

Osoby przejawiające postawę uległą zazwyczaj żyją w przekonaniu, że otoczenie nie szanuje ich praw, więc nie ma sensu się o nie upominać. Stają się ofiarami na własne życzenie
i z własnego wyboru. Praca z takimi osobami, wbrew pozorom, nie jest łatwa. Sądzą one, że są z góry skazane na niepowodzenie – przez to są mało efektywne i wydajne, często się spóźniają, są nie przygotowane. Rzadko podejmują ryzyko i biorą na siebie dodatkowe obowiązki. Często natomiast stwarzają sytuacje, w których każda ze stron przegrywa. Mają wrażenie, że wszyscy się na nich „uwzięli” lub chcą ich „zniszczyć”. Swoje kompleksy, niskie poczucie wartości próbują tuszować agresją lub obgadując swoich domniemanych prześladowców. W razie niepowodzenia, zwalają winę na kogoś innego, najczęściej na tego, kto wyznaczył ich do wykonania danego zadania.

Agresja

Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób. Najczęściej są to osoby roszczeniowe, które nie chcą brać
na siebie żadnej odpowiedzialności, a winę za niepowodzenia zwalają na innych. Osoby takie zwykle nie interesują się potrzebami ani wymaganiami otoczenia, zależy im tylko na tym, czego same chcą. Często stwarzają sytuacje, w których mogą kogoś upokorzyć, a same wyjść zwycięsko z takiej konfrontacji. Zazwyczaj są to osoby bardzo niemiłe w obejściu, które potrafią jednak być przymilne, gdy chcą, żeby ktoś coś dla nich zrobił. Same nie udzielają nikomu pomocy.

Asertywność

Ludzie cechujący się asertywnością są jednymi z najlepszych pracowników. Podobnie, jak ludzie agresywni, potrafią zamanifestować swoje potrzeby, ale zawsze respektują przy tym potrzeby i prawa innych. Osoby takie nie boją się odpowiedzialności, potrafią prosić o pomoc i sami jej udzielać. Zazwyczaj łatwo nawiązują kontakty z otoczeniem, są lubiani i poważani, unikają sytuacji, w których są zwycięzcy i przegrani na rzecz konstruktywnego kompromisu. Ludzie asertywni najczęściej są dostrzegani przez przełożonych i mają największe szanse
na otrzymanie awansu.

Zobacz: Gdy kobieta jest silnym typem?

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA