REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typy zachowań osób pracujących w biurze

Subskrybuj nas na Youtube
Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób.
Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób.

REKLAMA

REKLAMA

Atmosfera w biurze zależy od tego, jak zachowują się ludzie w nim pracujących. Im lepsze relacje między nimi, tym lepsza współpraca. Odnosi się to zarówno do kwestii pomiędzy pracownikami, jak i relacji szef – pracownik

Najlepiej żeby wszyscy nasi współpracownicy byli mili, sympatyczni, skłonni do współpracy oraz by darzyli się wzajemnym szacunkiem. Jednakże ludzie są różni, a ich inność przejawia się w różnych typach zachowań, które reprezentują. Wyróżniamy cztery takie modele: pasywność, uległość, agresję oraz asertywność. Dwa pierwsze tworzą kategorię zachowań nieasertywnych.

REKLAMA

REKLAMA

Porównaj: Zgrany zespół

Pasywność

Ten typ postępowania cechuje osoby, którym zazwyczaj brak pewności siebie, które nie potrafią, bądź nie chcą bronić swoich praw. Jeśli w biurze pracuje osoba, która niejako daje przyzwolenie na to, by ją poniżać lub nie okazywać jej szacunku, prawie w 100% można uznać, że wykazuje ona postawę pasywną.

Brak wiary we własne siły powoduje też, że takie osoby rzadko wykazują inicjatywę, raczej unikają obowiązków i odpowiedzialności. Strach przed porażką nie pozwala im podejmować ryzyka, przez co właściwie nigdy nie otrzymują awansu.

REKLAMA

Wpływ takich osób na otoczenie może być dość przygnębiający, negatywny. Brak pewności siebie, unikanie konfrontacji i konfliktów, nieumiejętność przekazywania własnych myśli może doprowadzić do tego, że niewielki problem może w ich mniemaniu urosnąć
do olbrzymich rozmiarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uległość

Osoby przejawiające postawę uległą zazwyczaj żyją w przekonaniu, że otoczenie nie szanuje ich praw, więc nie ma sensu się o nie upominać. Stają się ofiarami na własne życzenie
i z własnego wyboru. Praca z takimi osobami, wbrew pozorom, nie jest łatwa. Sądzą one, że są z góry skazane na niepowodzenie – przez to są mało efektywne i wydajne, często się spóźniają, są nie przygotowane. Rzadko podejmują ryzyko i biorą na siebie dodatkowe obowiązki. Często natomiast stwarzają sytuacje, w których każda ze stron przegrywa. Mają wrażenie, że wszyscy się na nich „uwzięli” lub chcą ich „zniszczyć”. Swoje kompleksy, niskie poczucie wartości próbują tuszować agresją lub obgadując swoich domniemanych prześladowców. W razie niepowodzenia, zwalają winę na kogoś innego, najczęściej na tego, kto wyznaczył ich do wykonania danego zadania.

Agresja

Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób. Najczęściej są to osoby roszczeniowe, które nie chcą brać
na siebie żadnej odpowiedzialności, a winę za niepowodzenia zwalają na innych. Osoby takie zwykle nie interesują się potrzebami ani wymaganiami otoczenia, zależy im tylko na tym, czego same chcą. Często stwarzają sytuacje, w których mogą kogoś upokorzyć, a same wyjść zwycięsko z takiej konfrontacji. Zazwyczaj są to osoby bardzo niemiłe w obejściu, które potrafią jednak być przymilne, gdy chcą, żeby ktoś coś dla nich zrobił. Same nie udzielają nikomu pomocy.

Asertywność

Ludzie cechujący się asertywnością są jednymi z najlepszych pracowników. Podobnie, jak ludzie agresywni, potrafią zamanifestować swoje potrzeby, ale zawsze respektują przy tym potrzeby i prawa innych. Osoby takie nie boją się odpowiedzialności, potrafią prosić o pomoc i sami jej udzielać. Zazwyczaj łatwo nawiązują kontakty z otoczeniem, są lubiani i poważani, unikają sytuacji, w których są zwycięzcy i przegrani na rzecz konstruktywnego kompromisu. Ludzie asertywni najczęściej są dostrzegani przez przełożonych i mają największe szanse
na otrzymanie awansu.

Zobacz: Gdy kobieta jest silnym typem?

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA