REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Typy zachowań osób pracujących w biurze

Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób.
Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób.

REKLAMA

REKLAMA

Atmosfera w biurze zależy od tego, jak zachowują się ludzie w nim pracujących. Im lepsze relacje między nimi, tym lepsza współpraca. Odnosi się to zarówno do kwestii pomiędzy pracownikami, jak i relacji szef – pracownik

Najlepiej żeby wszyscy nasi współpracownicy byli mili, sympatyczni, skłonni do współpracy oraz by darzyli się wzajemnym szacunkiem. Jednakże ludzie są różni, a ich inność przejawia się w różnych typach zachowań, które reprezentują. Wyróżniamy cztery takie modele: pasywność, uległość, agresję oraz asertywność. Dwa pierwsze tworzą kategorię zachowań nieasertywnych.

REKLAMA

REKLAMA

Porównaj: Zgrany zespół

Pasywność

Ten typ postępowania cechuje osoby, którym zazwyczaj brak pewności siebie, które nie potrafią, bądź nie chcą bronić swoich praw. Jeśli w biurze pracuje osoba, która niejako daje przyzwolenie na to, by ją poniżać lub nie okazywać jej szacunku, prawie w 100% można uznać, że wykazuje ona postawę pasywną.

Brak wiary we własne siły powoduje też, że takie osoby rzadko wykazują inicjatywę, raczej unikają obowiązków i odpowiedzialności. Strach przed porażką nie pozwala im podejmować ryzyka, przez co właściwie nigdy nie otrzymują awansu.

REKLAMA

Wpływ takich osób na otoczenie może być dość przygnębiający, negatywny. Brak pewności siebie, unikanie konfrontacji i konfliktów, nieumiejętność przekazywania własnych myśli może doprowadzić do tego, że niewielki problem może w ich mniemaniu urosnąć
do olbrzymich rozmiarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uległość

Osoby przejawiające postawę uległą zazwyczaj żyją w przekonaniu, że otoczenie nie szanuje ich praw, więc nie ma sensu się o nie upominać. Stają się ofiarami na własne życzenie
i z własnego wyboru. Praca z takimi osobami, wbrew pozorom, nie jest łatwa. Sądzą one, że są z góry skazane na niepowodzenie – przez to są mało efektywne i wydajne, często się spóźniają, są nie przygotowane. Rzadko podejmują ryzyko i biorą na siebie dodatkowe obowiązki. Często natomiast stwarzają sytuacje, w których każda ze stron przegrywa. Mają wrażenie, że wszyscy się na nich „uwzięli” lub chcą ich „zniszczyć”. Swoje kompleksy, niskie poczucie wartości próbują tuszować agresją lub obgadując swoich domniemanych prześladowców. W razie niepowodzenia, zwalają winę na kogoś innego, najczęściej na tego, kto wyznaczył ich do wykonania danego zadania.

Agresja

Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób. Najczęściej są to osoby roszczeniowe, które nie chcą brać
na siebie żadnej odpowiedzialności, a winę za niepowodzenia zwalają na innych. Osoby takie zwykle nie interesują się potrzebami ani wymaganiami otoczenia, zależy im tylko na tym, czego same chcą. Często stwarzają sytuacje, w których mogą kogoś upokorzyć, a same wyjść zwycięsko z takiej konfrontacji. Zazwyczaj są to osoby bardzo niemiłe w obejściu, które potrafią jednak być przymilne, gdy chcą, żeby ktoś coś dla nich zrobił. Same nie udzielają nikomu pomocy.

Asertywność

Ludzie cechujący się asertywnością są jednymi z najlepszych pracowników. Podobnie, jak ludzie agresywni, potrafią zamanifestować swoje potrzeby, ale zawsze respektują przy tym potrzeby i prawa innych. Osoby takie nie boją się odpowiedzialności, potrafią prosić o pomoc i sami jej udzielać. Zazwyczaj łatwo nawiązują kontakty z otoczeniem, są lubiani i poważani, unikają sytuacji, w których są zwycięzcy i przegrani na rzecz konstruktywnego kompromisu. Ludzie asertywni najczęściej są dostrzegani przez przełożonych i mają największe szanse
na otrzymanie awansu.

Zobacz: Gdy kobieta jest silnym typem?

Karolina Zaborska

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA