Typy zachowań osób pracujących w biurze
REKLAMA
REKLAMA
Najlepiej żeby wszyscy nasi współpracownicy byli mili, sympatyczni, skłonni do współpracy oraz by darzyli się wzajemnym szacunkiem. Jednakże ludzie są różni, a ich inność przejawia się w różnych typach zachowań, które reprezentują. Wyróżniamy cztery takie modele: pasywność, uległość, agresję oraz asertywność. Dwa pierwsze tworzą kategorię zachowań nieasertywnych.
REKLAMA
Porównaj: Zgrany zespół
Pasywność
REKLAMA
Ten typ postępowania cechuje osoby, którym zazwyczaj brak pewności siebie, które nie potrafią, bądź nie chcą bronić swoich praw. Jeśli w biurze pracuje osoba, która niejako daje przyzwolenie na to, by ją poniżać lub nie okazywać jej szacunku, prawie w 100% można uznać, że wykazuje ona postawę pasywną.
Brak wiary we własne siły powoduje też, że takie osoby rzadko wykazują inicjatywę, raczej unikają obowiązków i odpowiedzialności. Strach przed porażką nie pozwala im podejmować ryzyka, przez co właściwie nigdy nie otrzymują awansu.
Wpływ takich osób na otoczenie może być dość przygnębiający, negatywny. Brak pewności siebie, unikanie konfrontacji i konfliktów, nieumiejętność przekazywania własnych myśli może doprowadzić do tego, że niewielki problem może w ich mniemaniu urosnąć
do olbrzymich rozmiarów.
Uległość
Osoby przejawiające postawę uległą zazwyczaj żyją w przekonaniu, że otoczenie nie szanuje ich praw, więc nie ma sensu się o nie upominać. Stają się ofiarami na własne życzenie
i z własnego wyboru. Praca z takimi osobami, wbrew pozorom, nie jest łatwa. Sądzą one, że są z góry skazane na niepowodzenie – przez to są mało efektywne i wydajne, często się spóźniają, są nie przygotowane. Rzadko podejmują ryzyko i biorą na siebie dodatkowe obowiązki. Często natomiast stwarzają sytuacje, w których każda ze stron przegrywa. Mają wrażenie, że wszyscy się na nich „uwzięli” lub chcą ich „zniszczyć”. Swoje kompleksy, niskie poczucie wartości próbują tuszować agresją lub obgadując swoich domniemanych prześladowców. W razie niepowodzenia, zwalają winę na kogoś innego, najczęściej na tego, kto wyznaczył ich do wykonania danego zadania.
Agresja
Osoby agresywne doskonale wiedzą czego chcą i potrafią to zamanifestować, nie szanując przy tym praw innych osób. Najczęściej są to osoby roszczeniowe, które nie chcą brać
na siebie żadnej odpowiedzialności, a winę za niepowodzenia zwalają na innych. Osoby takie zwykle nie interesują się potrzebami ani wymaganiami otoczenia, zależy im tylko na tym, czego same chcą. Często stwarzają sytuacje, w których mogą kogoś upokorzyć, a same wyjść zwycięsko z takiej konfrontacji. Zazwyczaj są to osoby bardzo niemiłe w obejściu, które potrafią jednak być przymilne, gdy chcą, żeby ktoś coś dla nich zrobił. Same nie udzielają nikomu pomocy.
Asertywność
Ludzie cechujący się asertywnością są jednymi z najlepszych pracowników. Podobnie, jak ludzie agresywni, potrafią zamanifestować swoje potrzeby, ale zawsze respektują przy tym potrzeby i prawa innych. Osoby takie nie boją się odpowiedzialności, potrafią prosić o pomoc i sami jej udzielać. Zazwyczaj łatwo nawiązują kontakty z otoczeniem, są lubiani i poważani, unikają sytuacji, w których są zwycięzcy i przegrani na rzecz konstruktywnego kompromisu. Ludzie asertywni najczęściej są dostrzegani przez przełożonych i mają największe szanse
na otrzymanie awansu.
Zobacz: Gdy kobieta jest silnym typem?
Karolina Zaborska
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.