REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kontaktować się z cudzoziemcami?

edną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy.
edną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy.

REKLAMA

REKLAMA

W ostatniej dekadzie kontakty z zagranicznymi kontrahentami stały się normą. Z jednej strony, Polska stała się równym partnerem w sprawach handlowych, z drugiej różnego rodzaju kontakty międzynarodowe wymusiło na nas wstąpienie do Unii Europejskiej.

O tym, że trzeba znać przynajmniej jeden język obcy nie trzeba nikomu mówić. Normą jest teraz zatrudnianie osób, które biegle znają jeden język a drugi przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Prócz powszechnego angielskiego, niemieckiego, czy rosyjskiego, pożądane są osoby posługujące się bardziej niszowymi językami, jak węgierski, litewski, czy szwedzki. Bez względu jednak na język, którego będziemy używać w rozmowach z kontrahentami, powinno się przestrzegać kilku ogólnych zasad dotyczących kontaktów z cudzoziemcami.

REKLAMA

Strefy czasowe

Jedną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy. W firmach o międzynarodowym zasięgu, obowiązkowo przy stanowisku sekretarki powinna znaleźć się mapa stref czasowych, z uwzględnieniem czasu letniego i zimowego.

Porównaj: Przyjmowanie zagranicznych delegacji

Baza danych

Jak to już było powiedziane, zwykle wymaga się od sekretarki znajomości przynajmniej jednego języka obcego. W firmach o międzynarodowym zasięgu, obsługujących kontrahentów z różnych stron świata, zazwyczaj większość pracowników zna jakiś język obcy. Dobrze, by sekretarka dysponowała bazą osób znających poszczególne języki. Łatwo jej będzie w razie potrzeby połączyć interesanta z odpowiednią osobą.

Cierpliwość

Należy okazać ją zwłaszcza cudzoziemcom posługującym się naszym językiem. Takie osoby zazwyczaj myślą w swoim ojczystym języku i potrzebują więcej czasu na przyswojenie przekazanych im informacji i sformułowanie odpowiedzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żarty i poczucie humoru

Żarty nie są kategorią międzynarodową. To, co śmieszy nas, nie koniecznie wywoła uśmiech u innych.

Popularne kawały, zwłaszcza gdy opierają się na grze słów, przetłumaczone na inny język zazwyczaj nie są śmieszne, ba, mogą wprowadzić kogoś w zakłopotanie, czy zażenowanie. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy nasze poczucie humoru zostanie właściwie odebrane, lepiej podarować sobie żarty.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Jak się porozumiewamy?

REKLAMA

Zdaniem niektórych psychologów i socjologów istnieją znaczne różnice w sposobie porozumiewania się obywateli różnych krajów. Inaczej rozmawia się ze Szwedem, czy Niemcem, a inaczej z Włochem. Na podstawie różnorakich obserwacji i badań, możemy być prawie na 100% pewni, że mieszkańcy Ameryki Północnej, Skandynawii i Niemiec mówią nam dokładnie to, co myślą. Inaczej jest z Japończykami, czy obywatelami krajów Bliskiego Wschodu, którzy często na początku traktują rozmowy, jako sposób na ogólne „poznanie się”, a nie na przekaz konkretnej treści.

Kiedy kontaktujemy się z obcokrajowcami, zwłaszcza w ramach stałej współpracy, powinniśmy zadać sobie trochę trudu i poczytać o zwyczajach i kulturze danego narodu. To, co w wypowiedziach jednych będziemy mogli uznać za zainteresowanie, u drugich może być grzeczną formą odmowy. Pamiętajmy jednak o tym, żeby nie bazować tylko na stereotypach.

Karolina Zaborska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

REKLAMA

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

REKLAMA