REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kontaktować się z cudzoziemcami?

Subskrybuj nas na Youtube
edną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy.
edną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy.

REKLAMA

REKLAMA

W ostatniej dekadzie kontakty z zagranicznymi kontrahentami stały się normą. Z jednej strony, Polska stała się równym partnerem w sprawach handlowych, z drugiej różnego rodzaju kontakty międzynarodowe wymusiło na nas wstąpienie do Unii Europejskiej.

O tym, że trzeba znać przynajmniej jeden język obcy nie trzeba nikomu mówić. Normą jest teraz zatrudnianie osób, które biegle znają jeden język a drugi przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Prócz powszechnego angielskiego, niemieckiego, czy rosyjskiego, pożądane są osoby posługujące się bardziej niszowymi językami, jak węgierski, litewski, czy szwedzki. Bez względu jednak na język, którego będziemy używać w rozmowach z kontrahentami, powinno się przestrzegać kilku ogólnych zasad dotyczących kontaktów z cudzoziemcami.

REKLAMA

Strefy czasowe

Jedną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy. W firmach o międzynarodowym zasięgu, obowiązkowo przy stanowisku sekretarki powinna znaleźć się mapa stref czasowych, z uwzględnieniem czasu letniego i zimowego.

Porównaj: Przyjmowanie zagranicznych delegacji

Baza danych

Jak to już było powiedziane, zwykle wymaga się od sekretarki znajomości przynajmniej jednego języka obcego. W firmach o międzynarodowym zasięgu, obsługujących kontrahentów z różnych stron świata, zazwyczaj większość pracowników zna jakiś język obcy. Dobrze, by sekretarka dysponowała bazą osób znających poszczególne języki. Łatwo jej będzie w razie potrzeby połączyć interesanta z odpowiednią osobą.

Cierpliwość

Należy okazać ją zwłaszcza cudzoziemcom posługującym się naszym językiem. Takie osoby zazwyczaj myślą w swoim ojczystym języku i potrzebują więcej czasu na przyswojenie przekazanych im informacji i sformułowanie odpowiedzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żarty i poczucie humoru

Żarty nie są kategorią międzynarodową. To, co śmieszy nas, nie koniecznie wywoła uśmiech u innych.

Popularne kawały, zwłaszcza gdy opierają się na grze słów, przetłumaczone na inny język zazwyczaj nie są śmieszne, ba, mogą wprowadzić kogoś w zakłopotanie, czy zażenowanie. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy nasze poczucie humoru zostanie właściwie odebrane, lepiej podarować sobie żarty.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Jak się porozumiewamy?

REKLAMA

Zdaniem niektórych psychologów i socjologów istnieją znaczne różnice w sposobie porozumiewania się obywateli różnych krajów. Inaczej rozmawia się ze Szwedem, czy Niemcem, a inaczej z Włochem. Na podstawie różnorakich obserwacji i badań, możemy być prawie na 100% pewni, że mieszkańcy Ameryki Północnej, Skandynawii i Niemiec mówią nam dokładnie to, co myślą. Inaczej jest z Japończykami, czy obywatelami krajów Bliskiego Wschodu, którzy często na początku traktują rozmowy, jako sposób na ogólne „poznanie się”, a nie na przekaz konkretnej treści.

Kiedy kontaktujemy się z obcokrajowcami, zwłaszcza w ramach stałej współpracy, powinniśmy zadać sobie trochę trudu i poczytać o zwyczajach i kulturze danego narodu. To, co w wypowiedziach jednych będziemy mogli uznać za zainteresowanie, u drugich może być grzeczną formą odmowy. Pamiętajmy jednak o tym, żeby nie bazować tylko na stereotypach.

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA