REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak kontaktować się z cudzoziemcami?

Subskrybuj nas na Youtube
edną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy.
edną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy.

REKLAMA

REKLAMA

W ostatniej dekadzie kontakty z zagranicznymi kontrahentami stały się normą. Z jednej strony, Polska stała się równym partnerem w sprawach handlowych, z drugiej różnego rodzaju kontakty międzynarodowe wymusiło na nas wstąpienie do Unii Europejskiej.

O tym, że trzeba znać przynajmniej jeden język obcy nie trzeba nikomu mówić. Normą jest teraz zatrudnianie osób, które biegle znają jeden język a drugi przynajmniej w stopniu komunikatywnym. Prócz powszechnego angielskiego, niemieckiego, czy rosyjskiego, pożądane są osoby posługujące się bardziej niszowymi językami, jak węgierski, litewski, czy szwedzki. Bez względu jednak na język, którego będziemy używać w rozmowach z kontrahentami, powinno się przestrzegać kilku ogólnych zasad dotyczących kontaktów z cudzoziemcami.

REKLAMA

Strefy czasowe

Jedną z podstawowych rzeczy, jaką musimy zbadać przed wykręceniem numeru zagranicznego kontrahenta, to sprawdzenie, czy nie dodzwonimy się do niego, np. o 2 w nocy. W firmach o międzynarodowym zasięgu, obowiązkowo przy stanowisku sekretarki powinna znaleźć się mapa stref czasowych, z uwzględnieniem czasu letniego i zimowego.

Porównaj: Przyjmowanie zagranicznych delegacji

Baza danych

Jak to już było powiedziane, zwykle wymaga się od sekretarki znajomości przynajmniej jednego języka obcego. W firmach o międzynarodowym zasięgu, obsługujących kontrahentów z różnych stron świata, zazwyczaj większość pracowników zna jakiś język obcy. Dobrze, by sekretarka dysponowała bazą osób znających poszczególne języki. Łatwo jej będzie w razie potrzeby połączyć interesanta z odpowiednią osobą.

Cierpliwość

Należy okazać ją zwłaszcza cudzoziemcom posługującym się naszym językiem. Takie osoby zazwyczaj myślą w swoim ojczystym języku i potrzebują więcej czasu na przyswojenie przekazanych im informacji i sformułowanie odpowiedzi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żarty i poczucie humoru

Żarty nie są kategorią międzynarodową. To, co śmieszy nas, nie koniecznie wywoła uśmiech u innych.

Popularne kawały, zwłaszcza gdy opierają się na grze słów, przetłumaczone na inny język zazwyczaj nie są śmieszne, ba, mogą wprowadzić kogoś w zakłopotanie, czy zażenowanie. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy nasze poczucie humoru zostanie właściwie odebrane, lepiej podarować sobie żarty.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Jak się porozumiewamy?

REKLAMA

Zdaniem niektórych psychologów i socjologów istnieją znaczne różnice w sposobie porozumiewania się obywateli różnych krajów. Inaczej rozmawia się ze Szwedem, czy Niemcem, a inaczej z Włochem. Na podstawie różnorakich obserwacji i badań, możemy być prawie na 100% pewni, że mieszkańcy Ameryki Północnej, Skandynawii i Niemiec mówią nam dokładnie to, co myślą. Inaczej jest z Japończykami, czy obywatelami krajów Bliskiego Wschodu, którzy często na początku traktują rozmowy, jako sposób na ogólne „poznanie się”, a nie na przekaz konkretnej treści.

Kiedy kontaktujemy się z obcokrajowcami, zwłaszcza w ramach stałej współpracy, powinniśmy zadać sobie trochę trudu i poczytać o zwyczajach i kulturze danego narodu. To, co w wypowiedziach jednych będziemy mogli uznać za zainteresowanie, u drugich może być grzeczną formą odmowy. Pamiętajmy jednak o tym, żeby nie bazować tylko na stereotypach.

Karolina Zaborska

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA